راه ترقی

آخرين مطالب

تهیه‌کننده باسابقه: این جنس نظارت بر سریال‌های خانگی در آینده ممکن نیست فرهنگ و هنر

تهیه‌کننده باسابقه: این جنس نظارت بر سریال‌های خانگی در آینده ممکن نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / اسماعیل عفیفه از تفاوت کیفیت و وضعیت تولیدات سریال‌های نمایش‌خانگی نسبت به مجموعه‌های نمایشی سیما گفت و انتقادهایی را درخصوص روش نظارت بر تولیدات پلتفرم‌ها مطرح کرد.
این تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون که مجموعه‌های موفقی چون «میوه ممنوعه»، «زمانه»، «آنام»، «خانه‌ای در تاریکی» و «پس از باران» را در کارنامه دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فضای تلویزیون در حوزه تولیداتی که این روزها دارد، در مقایسه با نمایش خانگی بیان کرد: از آنجا که شبکه نمایش خانگی در اختیار بخش خصوصی است و بر اساس میزان جذب مخاطب، پروژه‌های خود را تعریف می‌کنند، شرایط متفاوتی نسبت به صداوسیما دارند. صداوسیما به‌خصوص در یک دهه اخیر، بیشتر سراغ تولید یک‌سری کارهای خاص رفته که معمولا جنبه سیاسی و تبلیغاتی در آن‌ها غالب است. این رویکرد باعث شده است که محبوبیت سریال‌های تلویزیونی در این سال‌ها کاهش داشته باشد. معدود تجربه‌هایی مانند «پایتخت 7» هم که با استقبال مواجه می‌شود، به دلیل سابقه تولید آن‌ است که مخاطبان به‌عنوان یک برند با آن ارتباط برقرار کرده و آن را دنبال می‌کنند.
تهیه‌کننده‌ سریال‌های «جیران» و «جنگل آسفالت» با تأکید بر اینکه شبکه نمایش خانگی ناچار است که بر اساس جذب مخاطب حرکت کند، افزود: کارهای مختلفی هم در این سال‌ها در این بستر تولید شده که برخی از آن‌ها خوب، برخی متوسط و برخی هم بد بوده است. طبیعتا هرچقدر زمان می‌گذرد، تجربه بخش خصوصی هم در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و احتمالا به نقطه تعادل بهتری در مدیریت تولیدات خود خواهند رسید. فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی در آینده، تولیدات بهتری نسبت به آنچه امروز ارائه می‌کند، خواهد داشت.
وجود فضای تعاملی در حوزه نمایش خانگی هم موضوع دیگری بود که عفیفه با اشاره به آن گفت: امروز در همه جای دنیا پلتفرم‌ها به‌نوعی کارکرد تلویزیون‌های خصوصی را پیدا کرده‌اند اما در واقع این بستر یک بستر و مدیای تازه است که مانند سایر نقاط جهان، در ایران هم شکل گرفته است. پلتفرم‌هایی که رویکرد تعاملی با مخاطب خود دارند، دیگر مانند تلویزیون‌ها، ارتباط‌شان با مخاطب یک‌جانبه نیست. امروز مخاطب می‌تواند به‌واسطه ابراز دیدگاه‌های خود، روی تولیدات شبکه خانگی تأثیر بگذارد و این وجه تمایز این بستر جدید با تلویزیون‌های خصوصی در گذشته است.
او در ادامه با پیش‌بینی افزایش کیفیت تولیدات در این بستر تازه، عنوان کرد: از آنجا که در این حوزه بخش خصوصی تعیین‌کننده است، احتمالا روند تولیدات هم به سمت و سویی خواهد رفت که شاهد افزایش کیفیت در این آثار هم باشیم. سریال‌سازی عقبه‌ای طولانی در تلویزیون دارد و به‌طور شاخص از دهه 70 شاهد شکل‌گیری جریان سریال‌سازی به‌صورت جدی در تلویزیون بودیم اما شبکه خانگی عمر کوتاهی دارد و به همین دلیل قیاس میان تولیدات این دو، کار ساده‌ای نیست. تلویزیون طی چهار دهه گذشته کارهای زیادی تولید کرده که در میان آن‌ها تولیدات شاخص و بسیار خوب هم زیاد است؛ در عین اینکه کارهای معمولی و ساخته‌های بسیار ضعیف هم داشته است. در نمایش خانگی هم با همین نسبت، هم شاهد کارهای خوب بوده‌ایم و هم آثار ضعیف؛ البته با نگاهی بدبینانه می‌توان بگویم تعداد آثار متوسط و ضعیف در شبکه خانگی، کمی بیشتر است و تولیدات برجسته تا به امروز در شبکه خانگی انگشت‌شمار بوده‌اند. در عین حال شخصا به آینده این مسیر خوش‌بین هستم و با افزایش تجربه مدیران پلتفرم‌ها، سیاست‌گذاری‌ها به سمت و سویی می‌رود که کیفیت تولیدات هم افزایش پیدا کند.
این تهیه‌کننده همچنین درباره سپردن سکان نظارت بر شبکه خانگی به صداوسیما و حواشی مربوط به فعالیت ساترا، گفت: به نظرم روشی که امروز برای نظارت بر تولیدات شبکه خانگی وجود دارد، روش درستی نیست. علاوه بر اینکه این روشی نیست که در درازمدت انتظار پاسخ مثبت از آن داشته باشیم. باید مسئولیت تولید محتوا را برعهده مدیران پلتفرم‌ها بگذاریم. در نهایت وزارت ارشاد یا تلویزیون می‌تواند شورایی را برای سیاست‌گذاری تشکیل دهند که اعضای مختلفی از نهادهای بالادستی در کنار نماینده پلتفرم‌ها در آن حضور داشته باشد. این شورا می‌تواند سیاست‌های بسیار کلی و جامع را معین کرده و به پلتفرم‌ها ابلاغ کنند، ولی مسئولیت اجرا و جزییات مربوط به تولید و محتوای آثار باید برعهده مدیران پلتفرم‌ها باشد. در این شرایط اگر تخلفی هم صورت گرفت، مدیر پلتفرم برای اصلاح می‌تواند اقدام کند.
بازار
لزوم افزایش تولیدات و از سوی دیگر تغییر شیوه نظارت به این تولیدات در نمایش خانگی هم، نکته دیگری بود که عفیفه در پایان، پیرامون آن خاطرنشان کرد: در آینده اگر پلتفرم‌های داخلی به فکر توسعه فعالیت‌های خود و رقابت با پلتفرم‌های خارجی هستند، باید تولیدات بیشتری داشته‌ باشند و واقعیت این است که کنترل تک‌تک این تولیدات امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، نهاد کنترل‌کننده چقدر در این زمینه می‌تواند مشروعیت داشته باشد؟ مثلا ساترا، افرادی را متولی خواندن فیلمنامه‌ها کرده و افراد دیگری هم آثار را تماشا می‌کنند؛ مشروعیت این افراد چگونه احراز می‌شود؟ آن کسی که می‌خواهد متن فیلمنامه‌ای را مطالعه کند، چه کسی می‌تواند به‌طور قطع او را فردی موجه و خبره برای این مسئولیت بداند؟ کسی که هم فضای سینما و نمایش خانگی را بشناسد و هم با فنون فیلمنامه‌نویسی آشنا باشد و نسبت به شرایط تولید هم اشراف داشته باشد؛ به همین دلیل این جنس از نظارت در آینده دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود و این شوراها هم تبدیل به جمع‌هایی برای ابراز سلیقه می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1070383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل ارس به هاب لجستیک با اتصال به ریل

سرمایه گذاری در طرح های دونگی با پیش‌بینی سود تا 45 درصد

بریکس دلار را دور زد

ایران به بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا وصل شد

نیمار برای سانتوس مربی انتخاب کرد!

بازگشت مترجم کارتال به صورت رسمی

نظری‌جویباری: آقای درویش! کار شما دور از اخلاق بود

زلزله تلویزیونی در فوتبال فرانسه!

باانگیزه‌ترین بازیکن پرسپولیس من هستم!

درخشش تیم‌های ایرانی در تکواندو جام باشگاه‌های آسیا

چراغ سبز رئال به آنچلوتی برای مذاکره با برزیلی‌ها به یک شرط

ربیع‌زاده: می‌خواهیم دوباره تراکتور را شکست بدهیم

اولین واکنش مربی بزرگ اسپانیایی به شایعه استقلال

وزیر دفاع: رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به قطر، امارات، کویت و عربستان ادامه می‌یابد

رسانه آمریکایی: مذاکره با ایران فرصتی جدی برای ترامپ است

نقل قول والتز از ترامپ درباره مذاکرات با ایران: بدون این که جایی بمباران شود به نتیجه‌ای دست پیدا می‌کنیم

افتتاح کنسولگری ایران در شهر وان

آئین تکریم و معارفه فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

عاشقانِ سریال‌های کره‌ای منتظر این سریال‌ها باشند

آهنگ «من عاشقت شدم» با صدای سیروان خسروی

انفجار گوشی تلفن همراه، خودروی پراید را به آتش کشید

تصویری با زوم بالا از سطح سیاره ی مریخ

دل عاشق به پیغامی بسازد!

سود بازرگانی انواع لاستیک سواری 20 درصد شد

یک لژیونر جدید در اردوی تیم ملی والیبال ایران

داوری رئال-بارسا زیر ذره‌بین داورهای ایرانی

بوژوویچ بدون تسویه حساب از ایران رفت

تبرئه جنجالی بلینگام؛ بارسا اعتراض می‌کند!

پرواز کاروان پرسپولیس به‌سوی آخرین امیدها

سیدورف: رئال مادرید در بحران؟ هرگز! فوتبال همین است

پاشنه آشیل اینتر؛ بارسا اینجا برنده می‌شود

«صدیقی» خطیب نماز جمعه این هفته تهران شد

امیر نصیرزاده: اقتدار دریایی ایران در راستای ایجاد صلح در خلیج فارس است

رئیس صداوسیما: انتشار محتوای خلاف قانون را به صفر می رسانیم

پژمان بازغی: دوست دارم نقش شهید ابراهیم هادی را بازی کنم

آشنایی با مسعود فراستی و نقدهایش در روزنامه کیهان!

همشون بدجوری ضایع شدن!

ترانه زیبای «خلیج فارس» با صدای روزبه نعمت اللهی

مادر فاطمه سلطانی: قرار بود شوهرم مرا هم بکشد!

رونمایی از 5 داروی تولیدشده برای نخستین‌بار در ایران

دستور رئیس دیوان عالی کشور درباره مقصران حادثه بندر شهید رجایی

محدودیت‌های ترافیکی محورهای مواصلاتی در تعطیلات اردیبهشت

برنامه «متا» برای آوردن هوش مصنوعی به چت‌های واتس‌اپ بدون نقض حریم خصوصی

جلالی که در میقات آرام گرفت

دامداران: نرخ شیر بوی زیان می‌دهد

سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش غیرمنطقی نرخ بلیت در ایام مناسبتی برخورد می‌کند

گل‌گهر هم صاحب VAR اختصاصی شد

ترکیب برنده فلیک؛ بارسایی که می‌ترساند

ماموریت سفرای قلعه‌نویی در قطر انجام شد

تن‌هاخ در اولویت لورکوزن قرار گرفت