راه ترقی

آخرين مطالب

فروشندگان مردد، خریداران سردرگم؛ بن‌بست معاملاتی در بازار خودرو اقتصاد

فروشندگان مردد، خریداران سردرگم؛ بن‌بست معاملاتی در بازار خودرو
  بزرگنمايي:

راه ترقی - مهر /بازار خودروی ایران طی یک سال گذشته با نوسانات شدید قیمتی، کاهش معاملات و رکود گسترده مواجه شده به شکلی که خریداران و فروشندگان در لاک انتظار فرو رفته‌اند.
بازار خودروی ایران در یک سال گذشته شاهد یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های خود بود؛ دورانی پر از تلاطم‌های قیمتی، رکود خرید و فروش، تغییرات سیاست‌گذاری و ورود خریداران به فاز انتظار.
نوسانات شدید قیمتی
در ابتدای سال 1403، قیمت خودروها همچون سال‌های پیشین روند صعودی خود را حفظ کرد. به‌طور میانگین، قیمت خودروهای داخلی در سه‌ماهه اول سال حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافت؛ به عنوان نمونه، پراید 111 از حدود 250 میلیون تومان در فروردین 1403 به بیش از 320 میلیون تومان در تیرماه رسید. پژو 207 دنده‌ای نیز از حدود 580 میلیون تومان به 700 میلیون تومان نزدیک شد.
بازار
اما از تابستان 1403، روند صعودی متوقف شد و بازار به تدریج وارد فاز رکودی شد. عواملی چون کاهش نرخ ارز (از حدود 60 هزار تومان به 48 هزار تومان)، افزایش عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو و محدودیت واردات خودروهای کارکرده باعث شد تا قیمت‌ها در ماه‌های پاییز و زمستان به‌صورت خزنده کاهش یابد. در بهمن 1403، بازار به نوعی قفل شد و کاهش تقاضا باعث شد قیمت خودروها حتی نسبت به تابستان حدود 10 تا 15 درصد افت کند.
رکود در معاملات؛ خریداران در لاک انتظار
یکی از ویژگی‌های بارز بازار خودرو در این بازه، کاهش محسوس خرید و فروش بود. بررسی میدانی نمایشگاه‌های خودرو در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که میزان معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
علت اصلی این رکود را می‌توان در کاهش قدرت خرید مردم، نوسانات نرخ ارز، تورم عمومی و عدم پیش‌بینی‌پذیری آینده اقتصادی دانست. خریداران ترجیح دادند منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها یا ورود خودروهای وارداتی بمانند.
تغییر رفتار فروشندگان: آگهی زیاد، فروش کم
نکته قابل توجه آنکه در سامانه‌های آنلاین فروش خودرو، حجم آگهی‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافت، اما نرخ تبدیل آگهی به معامله بسیار پایین ماند.
فروشندگان، به‌خصوص در نیمه دوم سال، اغلب خودروهای خود را با قیمت‌های بالاتر از عرف بازار آگهی می‌کردند، ولی در عمل تمایلی به فروش با قیمت‌های پایین‌تر نداشتند. این موضوع بازار را وارد فاز سردرگمی قیمتی کرد.
ورود خودروهای وارداتی و تأثیر محدود بر بازار
از سویی دیگر اگرچه با اجرایی شدن مصوبه واردات خودرو موجی از امید در میان مصرف‌کنندگان به وجود آمده بود اما با این حال، تعداد کم خودروهای واردشده، تعرفه‌های بالا و قیمت نهایی قابل توجه آن‌ها باعث شد تأثیر چندانی بر بازار نگذارد زیرا این قیمت‌ها همچنان از توان خرید اکثریت مردم خارج است.
همچنین در حال حاضر سهم خودروهای چینی در بازار ایران بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و شرکت‌های مونتاژکننده داخلی مدل‌های متنوعی از خودروهای چینی را با شرایط فروش اقساطی یا نقدی وارد بازار کردند. با این حال، استقبال از این خودروها به دلیل قیمت بالا و هزینه نگهداری سنگین، محدود بوده و است.
به عنوان نمونه خودروهایی نظیر فونیکس FX، دیگنیتی و FMC T5 با قیمت‌هایی بیش از 1.5 میلیارد تومان روانه بازار شدند، اما به گفته کارشناسان، این خودروها با هزینه نگهداری بالا و خدمات پس از فروش ضعیف، نتوانستند نظر عموم را جلب کنند.
افزایش هزینه نگهداری
نکته قابل توجه آنکه یک دیگر از دغدغه‌های جدی مالکان خودرو، افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات بود. قیمت قطعات یدکی است؛ به عنوان نمونه قیمت این کالاها در سال 1403 به‌طور متوسط بیش از 70 درصد افزایش یافت.
خدمات پس از فروش، به‌ویژه برای خودروهای چینی، با نارضایتی‌های گسترده مواجه شد؛ برخی قطعات تا چند ماه در بازار پیدا نمی‌شد و قیمت برخی قطعات کلیدی تا دو برابر افزایش یافت.
وعده‌های بی‌نتیجه و سیاست‌های نیمه‌کاره
دولت در ابتدای سال 1403 وعده واردات گسترده خودروهای کارکرده و نو، حذف قرعه‌کشی و افزایش تولید را مطرح کرد. با این حال، تنها بخش کوچکی از خودروهای وارداتی به بازار عرضه شد و از سویی دیگر تولید برخی خودروسازان حتی کاهش یافت.
در واقع کاهش تولید برخی خودروسازان مانند ایران‌خودرو و سایپا در نیمه دوم سال و مشکلات تأمین قطعات، مانع از افزایش عرضه شد. همچنین، شفافیت در قیمت‌گذاری و مبارزه با سوداگری در بازار به نتیجه مشخصی نرسید.
بنابراین واردات اندک و قیمت تمام‌شده بالا، نتوانسته تأثیر ملموسی بر کنترل قیمت‌ها داشته باشد.
چشم‌انداز بازار
بازار خودرو ایران از سال 1403 به این سو شاهد یک چرخه کامل از افزایش قیمت، رکود، و ثبات نسبی بود. خریداران محتاط‌تر شده‌اند، فروشندگان بلاتکلیف‌اند و سیاست‌گذاران همچنان در آزمون ساماندهی بازار قرار دارند.
در حال حاضر نیز بازار خودرو همچون ماه‌های قبل همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد. البته قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردارند، اما نشانه‌ای از رونق در معاملات دیده نمی‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت تداوم روند کاهشی نرخ ارز و تثبیت شرایط اقتصادی، قیمت خودروها در نیمه اول 1404 می‌تواند تا 10 درصد دیگر کاهش یابد. همچنین به گفته فعالان بازار خودرو، در صورت تحقق وعده‌های دولت مبنی بر واردات گسترده خودرو اعم از نو و کارکرده و حذف موانع تولید، می‌توان به بهبود نسبی بازار در نیمه دوم سال امیدوار بود.
به گزارش مهر، بازار خودرو ایران در یک سال گذشته، تصویر روشنی از بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان، نبود سیاست‌گذاری مؤثر و ناتوانی در پاسخ‌گویی به نیاز واقعی مردم را نشان داد به گونه‌ای که به نظر می‌رسد این بازار در یک بن‌بست روانی و اقتصادی قرار گرفته که خروج از این وضعیت، نیازمند اصلاحات بنیادین، برنامه‌ای شفاف، عملی و همراه با اعتمادسازی است؛ چیزی که در سال 1403 محقق نشد، اما هنوز برای 1404 دیر نیست.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1071894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داشتن نماینده در فینال لیگ قهرمانان باید باعث غرورمان باشد

خلاصه بازی جذاب و تماشایی اینتر 4-3 بارسلونا با گزارش عادل فردوسی‌پور

یک رولرکوستر به تمام معنی بود؛سوت پایان بازی و تشبیه دیدار جذاب و هیجان‌انگیز اینتر و بارسلونا به یک شهربازی

دست «زومر» روی شانه اینزاگی برای شکستن سد کاتالانی/ نراتزوری با چنگ و دندان به فینال رسید

حرکت عجیب و باورنکردنی شیمون مارسینیاک!

از دهانه دروازه نتونست گل بزنه؛ اینتر 4-3 بارسلونا

چه گلریه یان زومر؛ اینتر 4-3 بارسلونا

کابوس یامال؛ زومر و یک مهار استثنایی دیگر

5 مدال کشتی‌گیران جوان در جان بین‌المللی ترکیه

رقابت جذاب 4 مدعی در جام تختی از نگاه اتحادیه جهانی کشتی

گل چهارم اینتر به بارسلونا در دقیقه 98 توسط داوید فراتسی

عملکرد فوق‌العاده مهدی طارمی روی گل چهارم اینتر به بارسا

گزارش زنده؛ اینتر 4-3 بارسلونا

گل سوم بارسلونا به اینتر توسط رافینیا در دقیقه 88

گل تساوی اینتر در آخرین دقایق بازی توسط آچربی در دقیقه 3+90

از شکست سرطان تا گل در نیمه‌نهایی؛ توصیف جالب عادل فردوسی‌پور از زندگی آچربی

گزارش زنده؛ اینتر 3-3 بارسلونا

گل مردود اینتر به بارسلونا

سوپرسیو وحشتناک زومر مقابل بارسلونا

صحنه مشکوک در بازی اینتر و بارسلونا

مهدی طارمی در دقیقه 70 به جای کاپیتان اینتر وارد زمین شد

چی‌کار می‌کنه آچربی؛ اینتر 2-2 بارسلونا

گرفتن این توپ خیلی سخت بود؛ اینتر 2-2 بارسلونا

گزارش زنده؛ اینتر 2-3 بارسلونا

پای راستش قابل مقایسه با پای چپش نیست؛ اینتر 1-0 بارسلونا

ضربه مخیتاریان غافلگیرکننده بود؛ اینتر 1-0 بارسلونا

گل دوم اینتر به بارسلونا توسط هاکان چالهان‌اوغلو

عجیبترین شماره 10 فوتبال ایران با پیراهن سرخ!

درگیری آچربی با بازیکن‌های بارسا؛اینتر 2-0 بارسلونا

خوشحالی شدید خاویر زانتی و جوزپه ماروتا پس از گل دوم اینتر به بارسلونا

گل اول بارسلونا به اینتر توسط اریک گارسیا در دقیقه 54

گل دوم بارسلونا به اینتر توسط دنی اولمو در دقیقه 60

گزارش زنده؛ اینتر 2-2 بارسلونا

واشنگتن: هیچ چیز جدیدی درباره مذاکرات با ایران وجود ندارد

کاتب اعظم ترامپ

مجله بریتانیایی: آیا ترامپ واقعاً می‌خواهد به ایران حمله کند؟

چرا مذاکرات ایران و آمریکا به ناگهان قطع شد؟

پیگیری اتصال بانک‌ها به سامانه املاک و اسکان

ایزدخواه: بانک‌های دولتی به مراتب بهتر از بانک‌های خصوصی عمل کرده‌اند

با حقوق یک روز کارمند در هند چه می‌توان خرید؟

زمانی بود که ایرانخودرو در انگلستان مرکز مهندسی خودرو داشت

عروسی تمام شد، حناها را به در و دیوار بزنید!

اینزاگی: ایمان زیادی به صعود به فینال دارم!

پاسخ یامال به سوت اینتری‌ها؛ فقط خنده!

حاشیه های فوتبال جهان

ویدئو یوفا از ورزشگاه سن سیرو پیش از شروع بازی اینتر - بارسلونا؛ آرامش قبل از طوفان

ارسال یامال به رافینیا نرسید؛ اینتر 0-0 بارسلونا

آفساید‌گیری خط دفاع بارسلونا؛ اینتر 0-0 بارسلونا

تکل عالی مارتینز؛ اینتر 0-0 بارسلونا

گل اول اینتر به بارسلونا توسط لائوتارو مارتینس