وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راهآهن چابهار ـ زاهدان
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه ترقی - ایسنا / پروژه 12 ساله احداث راهآهن چابهار _ زاهدان به عنوان یکی از مهم ترین پروژههای زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران تا یکسال و نیم آینده تکمیل می شود.
سالها پیش بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود 634 کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد.
براساس اطلاعات منتشر شده احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی میشود.
اهداف اجرای این پروژه 12 ساله اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول 155 کیلومتر در سال 1401 به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از 450 کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی 70 تا 80 درصدی دارد.
سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان 1404 و یا اوایل 1405 به اتمام برسد و مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم گفته بود که راه آهن چابهار - زاهدان در مرحله تکمیل بخشهای مختلف است و بیش از 450 کیلومتر باقی مانده در این پروژه تا یکی - دو سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وزیر راه وشهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که خط ریلی چابهار - زاهدان را با جدیت پیش میبریم و تا پایان امسال آن را به اتمام می رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد.
جبارعلی ذاکری_مدیرعامل راه آهن نیز در صحبتهای اخیر خود با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت که چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوبگذاری کمتر در آن اتفاق میافتد در نتیجه هزینههای نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.
به گفته وی در سال 1219 نشریهای در کلکته پیش بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آبهای آزاد است.
مدیرعامل راه آهن همچنین اظهار کرد که در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان میدهد که این منطقه میتواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می گیرد که مسیر طولانی است، گفت:اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهرهبرداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان میتواند به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.
ذاکری با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت که پیش بینی ها این است که تا پایان سال جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره برداری ممکن است کمی دیر تر باشد. یعنی تا یکسال و نیم آینده چابهار_ زاهدان به بهره برداری می رسد.
بازار ![]()
-
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۱:۴۲
-
۵۳ بازديد
-

-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1075349/