راه ترقی

آخرين مطالب

«تاسیان» بازسازی یک دهه، بازخوانی یک دلباختگی فرهنگ و هنر

«تاسیان» بازسازی یک دهه، بازخوانی یک دلباختگی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - برنا / «تاسیان» سریالی است میان خاطره و خیال؛ روایتی عاشقانه‌ از دل تاریخ معاصر که با بازی‌های خوب، فضاسازی دقیق و نگاهی زنانه، سوگ و سیاست را در هم تنیده است.
سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، نه صرفاً یک درام تاریخی یا ملودرام عاشقانه، بلکه ترکیبی حساب‌شده از هر دو است؛ ترکیبی که مخاطب امروز را، با نگاهی نو، به روز‌هایی بازمی‌گرداند که هنوز از دل تاریخ بیرون نیامده‌اند. تاسیان در ادامه تجربه موفق «خاتون» نشان می‌دهد که پاکروان نه فقط دغدغه روایت، که وسواس در جزییات زیبایی‌شناسانه و شناخت تاریخی دارد. سه قسمت آغازین تاسیان ثابت می‌کند که این سریال با فرمی قابل دفاع و محتوایی دغدغه‌مند، آمده تا در میان محصولات شتاب‌زده شبکه نمایش خانگی، قد علم کند.
نگاه پاکروان در «تاسیان» به وضوح از مرحله آزمون و خطا عبور کرده است. همان کارگردانی که زمانی «لس آنجلس تهران» را ساخت، حالا با دقتی پژوهش‌محور و ظرافتی قصه‌گو، یک تهران دهه پنجاهی را بازسازی کرده است؛ تهرانی که کوچه‌پس‌کوچه‌هایش، پاتوق‌های فرهنگی‌اش، لهجه و اصطلاحات مردمش و حتی تلفن‌خانه میدان فردوسی‌اش، در خدمت روایت قرار گرفته‌اند. قسمت‌های ابتدایی به خوبی پایه‌های اصلی سریال را بنا می‌گذارند؛ ماجرای یک عشق به‌ظاهر یک‌طرفه میان امیر و شیرین که روی بستری از تحولات اجتماعی و سیاسی سال‌های پیش از انقلاب تصویر شده است.
اما «تاسیان» تنها به رابطه پسر فقیر و دختر پولدار اکتفا نمی‌کند. پاکروان در اینجا هم مانند «خاتون»، از تاریخ صرف به سمت تاریخ داستان‌پردازی‌شده حرکت می‌کند. آنچه سریال را از دام «تاریخ‌نمایی» صرف نجات می‌دهد، همین تعادلی است که میان حوادث تاریخی و قصه‌های انسانی برقرار شده است. قصه‌ای که اگرچه با روایتی آشنا آغاز می‌شود، اما رفته‌رفته به سطوحی از درام می‌رسد که می‌توان آن را همدلانه، موثر و حتی آزاردهنده دانست؛ مانند اپیزود هشتم، مرگ ناگهانی منوچهر با بازی رضا بهبودی که تلخی‌اش همسو با مفهوم واژه «تاسیان» یعنی سوگ و اندوهی عمیق از دوری، غیاب و خاموشی است.
بازی‌ها بی‌شک از نقاط قوت تاسیان‌اند. بابک حمیدیان در نقشی کاملاً متفاوت، شخصیتی ساخته که هم‌زمان پدر، مدیر و درگیر منافع و عقاید است. هوتن شکیبا در نقش جوانی عاشق و بی‌قرار، تکراری ولی همچنان قابل‌باور است. مهسا حجازی در قامت شیرین، یکی از کشف‌های مهم تاسیان است؛ دختری از طبقه بالا با شکلی نو از آزادی‌خواهی که مخاطب را به یاد زنان جسور «خاتون» می‌اندازد. نازنین بیاتی، پانته‌آ پناهی‌ها و صابر ابر نیز هر یک نقش‌های خود را با درک درست از زمانه و شخصیت اجرا کرده‌اند.
جدا از روایت و بازیگری، باید به طراحی صحنه و لباس اشاره کرد؛ جایی که پاکروان در خلق یک تهران دهه پنجاهی موفق عمل کرده است. از کلاه‌ها و مانتو‌های رنگی گرفته تا چیدمان کارخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها، همه در خدمت حس نوستالژیک و هم‌زمان واقع‌گرایانه‌اند. به همان اندازه که داستان درباره عشق و مبارزه است، تصویر‌ها نیز درباره رنگ و فضا و حس هستند. «تاسیان» از معدود سریال‌هایی ا‌ست که زیبایی را نه به عنوان زرق و برق، بلکه به مثابه عنصر روایی جدی می‌گیرد.
بازار
با وجود امتیاز‌های پررنگ «تاسیان» در بازیگری و طراحی صحنه، از نظر بصری با نوعی کم‌تحرکی مواجهیم که شاید نه به دلیل ضعف، بلکه در پی یک انتخاب آگاهانه رخ داده است. کارگردانی تینا پاکروان در برخی صحنه‌ها به جای بهره‌گیری از حرکت‌های پویا و قاب‌بندی‌های پیچیده، ترجیح داده به ثبت لحظاتی ایستا بسنده کند که به‌نوعی سادگی و تمرکز بر دیالوگ‌ها و کنش‌های درونی شخصیت‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. این شیوه، اما همیشه موفق نیست؛ گاه موجب گسست در ریتم روایت شده و مخاطب را از فضای احساسی سکانس‌ها دور می‌کند. مثلاً در برخی مکالمه‌های دونفره، فاصله‌ی زمانی و تصویری بین بازیگران، به‌گونه‌ای است که حس هم‌زمانی یا تنش میانشان به درستی منتقل نمی‌شود. اگر این زبان بصری برآمده از آگاهی و خواست فیلمساز باشد، می‌توان آن را تلاشی برای فروتنی در برابر داستان و پرهیز از جلوه‌فروشی تکنیکی تلقی کرد؛ هرچند در مواردی، این سادگی به قیمت افت پویایی و کشش تصویری تمام شده است.
یکی دیگر از وجوه مهم «تاسیان»، بهره‌گیری از چهره‌های فرهنگی و سیاسی معاصر ایران، از نقش کوتاه احمدرضا احمدی تا چهره‌پردازی جوانی مسعود کیمیایی و حضور شخصیت‌هایی، چون بهرام بیضایی و عباس کیارستمی است. این سریال تلاش کرده ادای دینی به بزرگان فرهنگ معاصر باشد. چنین رویکردی، مخاطب علاقه‌مند به تاریخ سینما و ادبیات را نیز با خود همراه می‌کند و نشانه‌ای از شناخت پاکروان از بستر فرهنگی ایران در آن دوران است.
در نهایت، «تاسیان» به معنای دقیق واژه‌اش نزدیک می‌شود؛ اندوهی شیرین از دل روابط عاشقانه، سیاست، مبارزه و فقدان. قصه امیر و شیرین، فقط روایت یک عشق ناکام نیست، بلکه تماشاگر را به سفری می‌برد در دل یک تاریخ معاصر پرچالش؛ تاریخی که شاید بسیاری از مخاطبان جوان آن را تنها از خلال کتاب‌ها یا خاطرات دیگران شنیده‌اند. «تاسیان» اگر همین مسیر را ادامه دهد، می‌تواند یکی از دستاورد‌های مهم شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر باشد؛ نمونه‌ای از اینکه چگونه می‌توان هم قصه گفت، هم تاریخ را نشان داد و هم مخاطب را درگیر کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1076759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حواشی بازی آلومینیوم و ملوان

کارشناسی داوری بازی آلومینیوم و ملوان

درگیری حامد لک دروازه بان مس رفسنجان با مدافع خودی

حواشی بازی ذوب آهن و مس رفسنجان

حواشی بازی نفت آبادان و پیکان

حواشی بازی استقلال 0-0 چادرملو

پنالتی دادن به روش پت و مت!

کارشناسی داوری بازی استقلال و چادرملو

حواشی بازی فولاد و استقلال خوزستان

صحبت های تارتار درباره عملکرد کارتال و نقل و انتقالات پرسپولیس

صحبت های غلامحسین پیروانی درباره صعود فجر به لیگ برتر

ویدیو باشگاه استقلال برای پیوستن سیدورف

وضعیت استقلال با جباری از دیدگاه تارتار سرمربی گل گهر

کارشناسی داوری بازی فولاد و استقلال خوزستان

خلاصه بازی آتالانتا 2 - رم 1

اشک‌های پیمان یوسفی بعد از کادو جالب برنامه 1001

حواشی بازی گل گهر و شمس آذر

شعرخوانی جالب جناب‌خان برای پیمان یوسفی

کادوی جالب جناب خان برای پیمان یوسفی و شوخی با کلمات قصار او در گزارش‌ها

ویدیویی جالب از پیمان یوسفی بعد از دیدار با ولز در جام جهانی

آخرین اخبار از نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس

کارشناسی داوری بازی هوادار 1-1 سپاهان

حواشی بازی هوادار 1-1 سپاهان

حواشی جنجالی و باورنکردنی بازی خیبر و پرسپولیس

کارشناسی داوری بازی تراکتور و نساجی

سعید اخباری سرمربی چادرملو: هفت هشت بازیکن استقلال آرزوی هر سرمربی هستند

گل قیچی برگردون تماشایی و محشر سانتیاگو مونتیل در لیگ برتر آرژانتین

شوخی جناب‌ خان با تیپ و استایل پیمان یوسفی؛ سلطان کت ایران هستی!

مهدی تارتار سرمربی گل گهر: اگر نکونام می ماند وضعیت استقلال از این بهتر بود

گل نهم النصر به الاخدود توسط مارن

میثاقی: استقلال برای پست دفاع وسط با یک لژیونر و یک استقلالی شاغل در لیگ ایران صحبت کرده

میثاقی: «بیفوما» را فصل بعد باید در پیراهن پرسپولیس دید

گل دوم آتالانتا به رم توسط سولمانا در دقیقۀ 77

میثاقی: چرا شعار «از خوب به عالی» سپاهان عملی نشد؟

تیم منتخب دنیای فوتبال از نگاه پیمان یوسفی با حضور پر تعداد لیورپولی ها

کارشناسی داوری بازی خیبر و پرسپولیس

عصبانیت علی علیپور از تعویض شدن مقابل خیبر و لگد زدن به بطری آب معدنی

خاطره پیمان یوسفی از تجربه لغو شدن گزارش بازی به دلیل سرقت از خانه او!

مشکلات عجیب هواداران پیش از آغاز بازی خیبر و پرسپولیس

اظهارات خصمانه وزیرخارجه آمریکا علیه ایران

پلمب کارگاه تولید غیرمجاز سوسیس و کالباس با گوشت گراز!

نماینده سابق: ایران و آمریکا روی کلیات توافق کردند و وارد مسائل جزیی‌تر شده‌اند

لعنت بر پدر و مادر ناترازی

کالاهای اساسی یا لوکس؟

بازگشت به خانه اول؟

بلومبرگ گزارش داد: بازی استراتژیک بن‌سلمان در برابر ترامپ

راه نجات مسکن از دل واگذاری زمین می‌گذرد

پیش بینی متفاوت یک کارشناس از آینده قیمت طلا و ارز

ثبت یک رکورد در بورس تهران؛ آیا بازار سرمایه فردا هم مثبت خواهد ماند؟

خاطره‌ی جالب عابدینی از هواداران آلمانی