راه ترقی

آخرين مطالب

تامین کالاهای اساسی؛ دغدغه‌ای که برای دولت سیزدهم حل شد گفتگو

تامین کالاهای اساسی؛ دغدغه‌ای که برای دولت سیزدهم حل شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسن روحانی» روز پنجشنبه 10 تیر در آیین افتتاح طرح‌های ملی صنعتی و معدنی با اشاره به تلاش دشمن در دوران جنگ اقتصادی برای کمبود کالاهای اساسی در داخل کشور گفت: در دوران جنگ اقتصادی که می‌خواستند ما را محاصره کنند و بشکنند و اقتصاد کشور را نابود کنند البته ظاهرش اینهایی که طراحی کرده بودند، اگر بخش خصوصی و مردم و مهندسین و کارگزاران کشور به میدان نیامده بودند، علی‌الظاهر درست پیش‌بینی کرده بودند ما سالی 40، 50 میلیارد پول نیازمند هستیم برای اینکه مواد مورد نیاز را وارد کنیم چه کالاهای اساسی، چه مواد اولیه برای کارخانجات و تولید. آنها گفتند وقتی نفت را قطع کنیم اینها درآمدی ندارند، از کجا می‌خواهند درآمد بیاورند. پس نمی‌توانند واردات داشته باشند.

وی ادامه داد: می‌گفتند اینها که نمی‌توانند وارد کنند، وقتی نتوانستند وارد کنند در بازار کمبود می‌شود، در بازار چیزی وجود ندارد. پس می‌شود قحطی، وقتی قحطی شد پس می‌شود جنگ خیابانی، پس مردم می‌ریزند بیرون و نظام ساقط می‌شود...ملت چه کار کرد که توطئه اینها را شکاند؟ چطور آمریکا موفق نشد؟ چه جوری نتوانست اقتصاد را بشکند؟ برای اینکه ما توانستیم جایگزین کنیم. یعنی توانستیم جای نفت محصول دیگر را صادر کنیم. ارز را به دست بیاوریم واردات مورد نیاز را وارد کنیم برای این اینها شکست خوردند. و لذا بازار ما پر از جنس بود. بازار کمبود نداشت. قحطی نبود البته گرانی بود. یعنی مردم در فشار گرانی قرار گرفتند.

دکتر روحانی سپس با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی، بیان داشت: الان در 3 ماه چقدر وارد کردیم، 10 میلیارد و 213 میلیون دلار جنس وارد کردیم اگر این 10 میلیارد جنس وارد نمی‌شد، در کشور چه می‌شد. 10 میلیارد و 213 میلیون دلار جنس وارد کردیم در همین 3 ماه 10 میلیارد و 689 میلیون دلار هم صادر کردیم. یعنی صادرات و واردات ما ترازاش مثبت 476 میلیون دلار است. یعنی هم وارد و هم صادر کردیم. صادرات‌مان بیشتر است. ترازمان در 3 ماه بیشتر است. این 3 ماهه امسال نسبت به 3 ماهه پارسال، که 3 ماهه پارسال اول کرونا بود و کار بسیار سختی بود، 3 ماهه امسال نسبت به 3 ماهه پارسال 69.2 دهم درصد صادرات افزایش پیدا کرده است.

در واقع بر اساس سخنان رئیس جمهور کشور نه تنها توانسته نیازهای خود را وارد کند بلکه با وجود تحریم‌ها صادرات هم انجام داده و صادرات کشور از واردات پیشی گرفته است. علاوه بر این مسئله کشور توانسته در زمینه کالاهای اساسی به شرایط باثبات دست پیدا کند به نحوی که در سخت‌ترین شرایط هم در زمینه تامین کالا دچار مشکل نشد.

 در گفتگو با «مهدی طغیانی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، سوالاتی در مورد وضعیت کشور در زمینه کالاهای اساسی و اینکه دولت سیزدهم در چه وضعی کشور را تحویل می‌گیرد ، به شرح ذیل مطرح کرد:

ایجاد قحطی اصلی‌ترین هدف جنگ اقتصادی دشمن بود

طغیانی در پاسخ به این سوال که دشمن از جنگ اقتصادی چه اهدافی را دنبال می‌کرد، گفت: جنگ اقتصادی با این هدف طراحی شده بود که چون درآمدهای ایران به پول نفت وابسته است، اگر این درآمد از بین برود ایران در تامین نیازهای خود دچار مشکل خواهد شد. بنابراین اصلی ترین هدف از بین بردن درآمدهای ایران بود. هدف آن بود که با کمبود در آمدها، ایران در تامین کالاهای مورد نیاز خود دچار مشکل شود و حتی فراتر از آن  کشور با قطحی و کمبود کالا و ملزومات مورد نیاز مردم مواجه شود.

وی ادامه داد: دشمن با وجود تلاش های زیادی که انجام داد ، نتوانست به این هدف دست پیدا کند. نخست آنکه ایران یک کشور محدود و منزوی نیست که به راحتی بتوان ارتباط آن با خارج را قطع کرد و دوم اینکه بخش خصوصی ایران این توانمندی را دارد که به دولت در این حوزه ها کمک کند و مانع قطع واردات کشور شود. علاوه براین دولت هم پیش بینی های خوبی برای مدیریت این مسائل کرد. هر چند در برخی اقلام ما با مشکلاتی مواجه بودیم اما در مجموع تامین کالاهای اساسی مردم در حد مطلوب انجام شد.

دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی کارنامه قابل قبولی به ثبت رساند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تلاش‌های دولت گفت:با عبور از اوج جنگ اقتصادی و تلاش‌هایی که دولت در این زمینه انجام داد، کشور از نظر تامین کالاهای مورد نیاز به شرایط باثباتی دست پیدا کرده است. در واقع دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل می‌گیرد که در این زمینه مشکل چندانی نخواهد داشت. البته برای سال‌های پیش رو باید پیش بینی ها و اقدامات لازم انجام شود. چرا که مساله تامین کالاهای اساسی با معیشت مردم گره خورده و حوزه ای نیست که در آن ما شاهد اهمال کاری باشیم.

وی با اشاره به مساله تامین گندم در کشور گفت: یکی از کالاهای مهمی که برای کشور ضروری و حیاتی است گندم است که بخش زیادی از نیاز کشور توسط تولید داخلی تامین می شود اما برای تامین کامل نیاز کشور باید واردات هم انجام دهیم. تعامل سازنده با کشاورزان و تامین خواسته های آن ها می تواند کشور را در زمینه گندم بی نیاز از واردات کند که دولت سیزدهم باید در این زمینه برنامه عملیاتی مناسب طراحی کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/277671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد