راه ترقی

آخرين مطالب

هت تریک زنان طلایی ایران در هشتمین حضور پارالمپیک ورزشی

هت تریک زنان طلایی ایران در هشتمین حضور پارالمپیک
  بزرگنمايي:

راه ترقی- بازی های پارالمپیک 2020 توکیو با وجود همه‌گیری ویروس کرونا متفاوت‌ترین رویداد در تاریخ حضور ایران در این آوردگاه جهانی بود. هم برای زنان و هم مردان با کاروانی مزین به سردار دل‌ها.

کاروان ایران در 9 دوره حضور در پارالمپیک بهترین نتیجه تاریخ حضورش را در 2020 با اعمال راهبرد کیفی‌گرایی کسب کرد و با مجموع 24 مدال بر سکوی سیزدهمی ایستاد. جایگاه سیزدهمی و عدد 13 و چه تصادفی که یادآوری کرد؛ عدد روز به شهادت رسیدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.

اما عدد یک را از 13 برداریم می‌ماند سه. یعنی هتریک سه بانوی طلایی با سه نشان زرین برای نخستین بار در تاریخ پارالمپیک. ساره جوانمردی، هاشمیه متقیان و زهرا نعمتی که در هشتمین دوره حضور زنان در پارالمپیک برای نخستین بار طلایی شدند و اتفاقی تازه‌تر در ورزش زنان معلولان رخ می‌دهد و به زنان المپیک ایران یادآوری می کند که معلولیت محدویت نیست.

بارسلونا و نخستین حضور زنان در پارالمپیک

در نگاهی کلی سابقه حضور ایران در پارالمپیک به 1988 سئول بازمی‌گردد که زنان در نخستین دوره حضور نداشتند تا اینکه در 1992 بارسلونا برای نخستین بار رشته تنیس روی میز به این رویداد راه یافت و از ایران چهار بانو در رشته تنیس روی میز  پا به پارالمپیک می‌گذارد اما مدالی نمی‌گیرند. این سرآغاز حضور زنان بود تا اینکه در بازی‌های پارالمپیک 1996 آتلانتا تیراندازی به عنوان دومین رشته نخستین حضورش را با اعزام 2 بانو تجربه کرد و مدالی هم نگرفت.

البته کسی انتظار کسب مدال از زنان در پارالمپیک را در آن دوره نداشت اما زنان در پارالمپیک 2000 سیدنی با اعزام یک بانو در دوومیدانی و سه تیرانداز به نخستین مدال رسید. نیره عاکف نخستین مدال‌آور زن پارالمپیک لقب گرفت در تیراندازی برنزی شد. این انگیزه‌ایی به کاروان داد تا روی مدال‌آوری زنان هم باید حساب باز کرد.

هت تریک زنان طلایی ایران در هشتمین حضور پارالمپیک
نیره عاکف نخستین بانوی مدال آور ایران در پارالمپیک 2000 سیدنی

دست زنان در سه دوره پارالمپیک به مدال نرسید

این جا بود که در پارالمپیک 2004 آتن به جای یک نفر سه بانو در دوومیدانی و سه بانو در تیراندازی اعزام می‌شوند و اعظم خدایاری با کسب برنز در دوومیدانی نخستین مدال این رشته در بخش زنان را تصاحب می‌کند. اما در 2008 پکن تنیس روی میز پس از چهار دوره حضور نداشتن 2 نماینده اعزام می‌کند و  در دوومیدانی و تیراندازی 2 رشته مدال‌آور ایران در بخش زنان 2 نماینده اعزام می‌شوند. ولی مدالی کسب نمی‌شود. در آتن و پس از بارسلونا و آتلانتا  سومین دوره حضور زنان در پارالمپیک است که نمایندگان زن کشورمان مدال نگرفتند.

هت تریک زنان طلایی ایران در هشتمین حضور پارالمپیک
اعظم خدایاری دومین بانوی مدال آور ایران درپارالمپیک 2004 اتن

تا اینکه در 2012 لندن  با اعزام 2 بانو در دوومیدانی، 2 بانوی تیرانداز و برای نخستین بار حضور سه بانوی کماندار اتفاق‌های خوبی  رقم می‌خورد. نخست: ساره جوانمردی دومین برنز تیراندازی را کسب می‌کند و زهرا نعمتی در نخستین حضور این رشته نخستین طلای زنان را به نام خود ثبت می‌کند و تیمی ریکرو زنان هم برنز می‌گیرد. نعمتی در واقع با کسب مدال طلا، به اولین زن طلایی پارالمپیک ایران تبدیل شد. او مسابقات ریکرو انفرادی در مرحله رنکینگ با امتیاز 613، رکورد پارالمپیک را شکست. لندن جایی بود که نگاه به حضور زنان در ورزش قوت گرفت به زنان انگیزه داد.

در ریو 2016 زنان در پنج رشته اعزام شدند. در تیرو کمان سه بانو، دوومیدانی سه بانو، کانو یک بانو، تیراندازی چهار بانو و همچنین تیم والیبال. اما در این دوره حضور زنان رکورد زده شد که دستاورد آن دومین طلای زهرا نعمتی و 2 طلای ساره جوانمردی بانوی تیرانداز که در دومین حضور در پارالمپیک 2 طلا می‌گیرد.

حال برخلاف ریو در 2020 هشت زن در چهار رشته و با تعداد کمتر از ریو اعزام شدند که هاشمیه متقیان با دستیابی به مدال طلای پرتاب نیزه کلاس ادغامی F55 و F56 بانوان چراغ مدال زنان را در توکیو روشن کرد. این رشته در بخش زنان تاکنون 2 نشان گرفت. اعظم خدایاری برنز آتن و متقیان طلای 2020.

هت تریک زنان طلایی ایران در هشتمین حضور پارالمپیک
هاشمیه متقیان نخستین طلایی پارادوومیدانی 2020

دومین طلایی زنان ساره جوانمردی بانوی تپانچه طلایی است که با این نشان سومین طلای تاریخ حضور خود را در پارالمپیک دشت کرد. جوانمردی با کسب 239.2  امتیاز، رکورد جهان و پارالمپیک را که در اختیار خودش بود شکست، رکورد پیشین ماده تپانچه بادی 10 متر با 238.1 به نام ساره ثبت شده بود.

پس از آن نعمتی نخستین مدال‌آور طلایی زنان و سومین بانوی طلایی 2020 در این دوره با  پیروزی مقابل ورزشکاری از ایتالیا به سومین مدال طلای خود در ادوار بازی‌های پارالمپیک دست یافت و به عبارتی هت‌تریک کرد. حال این سه بانوی طلایی هر کدام با کسب یک طلا از این حیث هم هت‌تریک کردند.

زنان پارالمپیک در هشت دوره حضور در مجموع در هفت رشته تنیس روی میز، تیراندازی، دوومیدانی، تیرو کمان، کانو، والیبال و تکواندو  شرکت کردند و توانستند در سه رشته تیراندازی، تیرو کمان، دوومیدانی مدال‌آوری کنند. سهم مدال زنان در این هشت دوره 11 مدال (چهار برنز و هفت طلا) است. سهم تیراندازی (سه طلا و 2 برنز)، تیر و کمان (سه طلا و یک برنز) و دوومیدانی (یک طلا و یک برنز). اما پنج بانوی مدال‌آور ادوار پارالمپیک نیره عاکف، اعظم خدایاری، ساره جوانمردی، زهرا نعمتی و هاشمیه متقیان هستند.

اما در این دوره اتفاق معنوی هم رخ داد «ساره جوانمردی» بانوی قهرمان پارالمپیک 2020 برای قهرمانی همراه با حفظ حجاب و وقار زن مسلمان شایسته دریافت هدیه معنوی و زهرا نعمتی عضو شورای ورزشکاران کمیته بین المللی پارالمپیک شدند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/296935/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟