راه ترقی

آخرين مطالب

تشدید ابتلا به آلزایمر در سایه کرونا گفتگو

تشدید ابتلا به آلزایمر در سایه کرونا
  بزرگنمايي:

راه ترقی- روز 21 سپتامبر (31 شهریور)؛ روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است. بیماری که بیشتر مختص سالمندان بوده و عوامل مختلفی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. هر چند این بیماری به تعبیر متخصصان و پزشکان درمان ناپذیر است، اما با اقداماتی می‌توان پیشگیری و از شدت آن کاست. برای مثال معاشرت با دوستان، آشنایان و اقوام، تعریف خاطره و حل جدول می‌تواند در این زمینه موثر باشد. متخصصان معتقد هستند در دوران کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه‌ های طولانی، این بیماری در افراد سالمند تشدید شده است، امری که می‌توانست از طرق مختلفی مانند تماس‌ های تلفنی و برنامه‌ های تلویزیونی خاص کنترل شود. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهشگر ایرنا با "اکرم سهرابی" روانشناس به گفت و گو نشست که مشروح آن  را در ذیل می‌خوانید:

ویژگی‌های افرادی که دچار آلزایمر شده‌اند

سهرابی با اشاره به  ویژگی‌های افرادی که دچار آلزایمر شده‌اند، گفت: آلزایمریا فراموشی یا دمانس پیری عمدتا در افراد بالای 65 سال اتفاق می‌افتد و مختص سالمندان است. با این حال در مواردی استثنا در جوانان هم دیده می‌شود که به آن آلزایمر زودرس گفته می‌شود. آلزایمر یک بیماری علاج ناپذیر، پیشرونده و نا امید کننده است. متخصصان و روانشناسان معتقد هستند علت اصلی زوال مغز، افزایش مقدار پروتئین آمیلوئیدوز در مغز است که بر افکار و کارکرد مغز افراد تاثیر می‌گذارد. این روانشناس گفت: مغز انسان که کارکرد ذخیره، یادآوری  پرورش را بر عهده دارد، در اثر آلزایمر دچار نوعی افت در عملکردها و فعالیت‌ ها می‌شود. برای مثال توانایی تفکر، ادراک، یادگیری و یادآوری می‌تواند دچار صدمه شود. علاوه بر این آلزایمر بر روابط فردی و اجتماعی هم تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود افراد در تکلم و توانایی‌های حرکتی دچار مشکل شوند.

تفاوت پیامدهای آلزایمر با توجه به نوع دسته بندی آن 

سهرابی درخصوص سطوح مختلف آلزایمر و پیامدهای آن توضیح داد: در ایجاد و تشدید افراد مختلفی مثل مقدار فشار خون، انسولین، چاقی، افسردگی، ژن و ضربات مغزی اهمیت دارد.  افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند در دسته‌ های مختلف کم، متوسط و شدید قرار می‌گیرند  که بر اساس این دسته بندی‌ ها، درمان‌ ها هم تغییر می‌کند. برای مثال در مرحله خفیف، از دست دادن حافظه و جهت یابی رخ می‌دهد. در مرحله متوسط، افراد دچار علایمی مثل تشخیص سخت دوستان، آشنایان و خانواده، اختلال در خواب، خشم و عصبانیت  می‌شوند و در مرحله شدید، افراد با کاهش قدرت تکلم، اشتها و وزن و از دست دادن اختیار مثانه و روده‌ها رو به رو می‌شوند.

آلزایمر زودرس و دلایل آن

سهرابی با بیان این که افراد بین 40 تا 50 سال هم  ممکن است به آن مبتلا شوند و این امر می‌تواند ناشی از استرس باشد، توضیح داد:  هر چند در خصوص دلالیل قطعی این امر هنوز مطالعات ادامه دارد، اما می‌توان از علایمی که نشان دهنده آلزایمر زودرس است به مواردی مثل فراموشی، کاهش قدرت تصمیم گیری، نوسانات خلقی مثل گیجی، افسردگی، استرس و ترس همینطور ژن اشاره کرد.

این روانشناس ادامه داد: متاسفانه آلزایمر نوعی بیماری پیشرونده و تحلیل کننده است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و به همین خاطر باید تلاش کرد به جای درمان، پیشگیری از وقوع آن صورت بگیرد. در جوانی توجه به حافظه بسیار مهم است. هر چه فعالیت‌ های فکری و حافظه در جوانی بیشتر باشد، در پیری موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: افراد باید به علایم هشدار دهنده حساس باشند و اقدامات لازم را از همان هنگام متوجه شدن، اعمال نمایند. غذا های سالم و ورزش های منظم استفاده از برخی از داروهای خاص که متخصصان مغز و اعصاب تجویر می‌نمایند در جوانی می‌تواند موثر باشد و برای سالمندان استفاده از سبزیجات، حل جدول، مطالعه، گوش دادن به موسیقی و معاشرت با دوستان وآشنایان می‌تواند مهم وتاثیرگذار باشد.

تاثیر کرونا بر روند آلزایمر 

سهرابی به تاثیرات کرونا بر افرادی که دچار آلزایمر هستند، اشاره کرد و گفت: در زمان اپیدمی کرونا که فاصله گذاری‌های اجتماعی بیشتر و قرنطینه‌ های خانگی طولانی‌ ترو استرس و نگرانی‌ های روزمره هم بیشتر شده، خطر ابتلا به آلزایمر و شدت آن هم بیشتر شده است. این در حالی است که یکی از عوامل کمک کننده به بیماران آلزایمر معاشرت با دوستان، آشنایان و اقوام است. بنابراین در این زمان نه تنها اقوام بلکه دولت‌ ها هم مسوولیت سنگین‌ تری برعهده دارند.

وی افزود: مراقبت از سالمندان برای کسی که مبتلا به آلزایمر هستند، بسیار طاقت‌فرسا است و ظرافت خاصی می‌طلبد.  افراد نزدیک یا پرستار ضمن حفظ احترام به شخص آن سالمند، باید بتوانند از او مراقبت مناسبی هم به عمل آورند. مثلا افراد سالمند یا افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، وقتی مرور خاطرات می‌کنند و یا از گذشته صحبت می کنند، می‌توانند بسیار خوشحال و راضی باشند. بنابراین این فرصت‌ها را باید بتوان تا حد امکان برای آنها فراهم کرد.

وی در نهایت گفت: در این ایام تماس‌های تلفنی تصویری، دعوت کردن از فرد سالمند، گوش کردن به موسیقی، مطالعه  و انجام برخی فعالیت‌ها مثل یوگا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/303994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

داستانک/ پری خوشحال

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

یورو رکورد زد

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

واکنش اولیایی به واگذاری استقلال و پرسپولیس

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویتم تیم شهر خودم است

ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تکلیف سهمیه جام‌ جهانی در صورت صعود ازبک

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

پای آرمین زارعی هم به دادگاه باز شد!

قطعه جدید محسن چاوشی به نام «جهان لاغر» منتشر می‌‌شود

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه