راه ترقی

آخرين مطالب

ایران با دقت مسائل منطقه را رصد می‌کند سياسي

ایران با دقت مسائل منطقه را رصد می‌کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر در منطقه غرب آسیا و مخصوصا در همسایگی کشورمان تحولات و اتفاقات متعددی به وقوع پیوست که هم از نگاه مردم و هم از منظر سیاست خارجی حائز اهمیت است و لذا امروز از وزیر امور خارجه دعوت شد تا در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته و یک تحلیل کلی در خصوص مسائل و تحولات به وقوع پیوسته در سیاست خارجی و اقداماتی که دستگاه دیپلماسی در مقابل این تحولات انجام داده است برای نمایندگان تشریح کند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در عراق انتخابات پارلمانی را شاهد بودیم که طبیعتا از دل این انتخابات دولت جدید انتخاب خواهد شد، در افغانستان نیز شاهد تغییر حاکمیت بودیم. در سطح کلان نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی براساس طرح‌های راهبردی خود تحرکاتی در منطقه دنبال کردند. از سوی دیگر سلسله تحولاتی در منطقه شمال غرب کشور که به نوعی تهدید برای مرزهای ایران تبدیل شد به وقوع پیوست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان در جلسه غیرعلنی امروز سوالاتی را در خصوص این تحولات از وزیر امور خارجه مطرح کردند و امیرعبداللهیان نیز در خصوص هر کدام از این موضوعات توضیحات مفصلی را به نمایندگان ارائه کردند.

وی گفت: در تحولات شمال غرب کشور و مسائلی که بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پیش آمد شاهد شکل‌گیری تهدیدی ضمنی برای مرزهای ایران بودیم که وزیر امور خارجه تحلیل جامع و راهبردی را در این زمینه ارائه کردند و در خصوص اقدامات وزارت خارجه در قبال این تحولات نیز توضیحات مفصلی ارائه و در نهایت مقرر شد مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی تحولات را با دقت بیشتری دنبال کنند و دستگاه دیپلماسی نیز گزارشی را در این زمینه ارائه کرده تا در صورت نیاز مجلس نیز وارد عمل شود.

موسوی در ادامه تاکید کرد: با هماهنگی دولت و سایر دستگاه‌ها اقداماتی دنبال خواهد شد که تامین کننده منافع ملی ما باشد. آنچه که حائز اهمیت است این بوده که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی با دقت مسائل منطقه را رصد می‌کند و در تحولات دشمن به ویژه رژیم صهیونیستی اشراف کامل دارند.

وی ادامه داد: مواضع دفاعی ما کاملا روشن است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که در قبال این تحولات دشمنان ما ضرری را متوجه منافع جمهوری اسلامی کنند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران بر تحولات منطقه ایجاد ثبات و امنیت است و ما بر این باوریم که مردم و دولت‌های منطقه خودشان باید مسائل‌شان را ساماندهی کنند و قدرت‌های خارجی حق مداخله ندارند. جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی خود را به صورت فعالانه دنبال می‌کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به توضیحات وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات انجام شده به منظور تقویت دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: از زمان رای اعتماد نمایندگان به وزرا استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای پیگیری مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین مطالبات ما بود. وزارت امور خارجه نیز این موضوع را پیگیری کرده و امروز نیز توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه مخصوصا در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین ارائه شد. به زودی 35 رایزن بازرگانی توسط وزیر خارجه انتخاب خواهد شد و تلاش می‌شود تا دیپلماسی فعالی بر پایه اقتصادی شکل بگیرد.

موسوی با اشاره به تحولات شمال غربی کشور بیان کرد: ما شاهد بودیم که مسائلی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان شکل گرفت و قطعا بی‌ثباتی و ناامنی در این کشورها و جدال بین آنها برای ایران نیز تبعاتی دارد. در طول این مدت نیز شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی‌پایه و اساس سران و مسئولان این کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که هم از لحاظ سیاسی و هم در قالب رزمایش نظامی پاسخ لازم داده شد. بنای ما در ارتباط با همسایگان بر تعامل است، اما این‌که قدرت‌های خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی با مداخله بخواهد پروژه‌ای را در اطراف ما دنبال کند قابل قبول نبوده و هم از طریق دستگاه دیپلماسی و هم از طریق نیروهای مسلح پاسخ لازم داده خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بحث‌های مطرح شده در جلسه غیرعلنی در خصوص مسائل هسته‌ای کشور از سوی وزیر امور خارجه اظهار کرد: موضوع هسته‌ای هم برای افکار عمومی و هم برای نمایندگان بسیار مهم است. در این جلسه در خصوص این‌که رویکرد ما در ادامه کار چگونه خواهد بود بحث‌هایی صورت گرفت.

موسوی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی گفت: در مساله‌ی هسته‌ای مدل‌های مختلفی را تا به امروز دنبال کردیم، در دوره‌ای فقط با سه کشور اروپایی به عنوان کشورهای واسط مذاکره کردیم. مدتی بعد در قالب مذاکرات 1+5 موضوع را دنبال کردیم که منتهی به برجام شد. این‌که اکنون چه مدلی را در مذاکرات پیش بگیریم نیازمند واکاوی نقاط ضعف و قوت مدل‌های قبلی و انتخاب مدلی است که تامین کننده منافع ایران باشد. قطعا این مدل با همفکری دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و تمام بخش‌های مرتبط تعیین خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/309825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله