راه ترقی

آخرين مطالب

توجه به فرهنگ توجه به همه نیازهای اساسی مردم است انديشه

توجه به فرهنگ توجه به همه نیازهای اساسی مردم است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سعید رضا عاملی در هفتصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور (نخستین جلسه دوره یازدهم شورای فرهنگ عمومی کشور)، اظهار داشت: وقتی ما فرهنگ را در یک بعد مناسکی صرف، خلاصه می‌کنیم یعنی به جنبه‌های اصلی فرهنگ توجه نکرده ایم. فرهنگ باید به نیازهای اساسی مردم از جمله هوای پاک، مسکن، چگونگی گذران اوقات فراغت و ... پاسخ بدهد و در همین مسیر ارزش‌های اسلامی و و ارزش‌هایی که خدای متعال به عنوان قاعده زندگی و قانون زندگی برای ما قرار داده است نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی، شورایی است که تا سطح شهرستان به صورت یکپارچه ادامه دارد و یک ظرفیت بزرگ ملی است که شاید نمونه این شورا را در هیچ شورای دیگری، در کشور نداشته باشیم از این حیث که، یک ارتباط منطقی بین همه اجزا در سطح ملی امکان پذیر است و لذا از طریق این شورای مهم، ظرفیت‌های لازم برای اجرای بسیاری از تمهیدات و اراده‌های فرهنگی فراهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوع فرهنگ یک موضوع سهل و ممتنع است، افزود: در درجه اول فرهنگ یک امر انتخابی است، به این معنا که افراد فرهنگ زندگی خود را خودشان انتخاب می‌کنند. علایق خود را خود انتخاب می کنند. بعدی که از آن تعریف به فرهنگ مردم پسند می‌کنند، یعنی جنبه‌های ترجیح یافته فرهنگ، که قلمروی بزرگ را برای ما فراهم می‌کند و خیلی از آن به اراده افراد و مردم بستگی دارد، لذا ضمن تاثیر پذیری فرهنگ از هنجارها و ضد هنجارهای اجتماعی، ابعاد ارادی در آن پر رنگ است.

عاملی ادامه داد: این که ما بتوانیم چه قلمرویی را ایجاد کنیم چه ارزش‌ها و هنجارهایی را تشویق کنیم چه ظرفیت‌هایی را به لحاظ ملی فراهم کنیم که چهره عمومی فرهنگ شکل بگیرد و در حد مطلوب و برگرفته از ارزش‌های الهی و اسلامی محقق شود، بستگی به عوامل زیادی دارد.

وی اظهار داشت: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که بدون اغراق باید گفت، رکن اصلی اجتماعی ما فرهنگ است، در مقایسه با اقتصاد و سیاست، که مقام معظم رهبری هم در تعابیرشان از این بعد، باعنوان فرهنگ مرکزی یاد کرده‌اند.

وی یادآور شد: اگر چه دولت‌ها به دلیل وظایفی که نسبت به مردم دارند معمولاً متمرکز در حوزه اقتصاد هستند و اقتصاد را به عنوان یک اولویت اصلی قرار می‌دهند، اما اقتصاد هم جدای از فرهنگ نیست، فرهنگ توجه به همه نیازهای اساسی مردم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوع فرهنگ یک موضوع سهل و ممتنع است، افزود: در درجه اول فرهنگ یک امر انتخابی است، به این معنا که افراد فرهنگ زندگی خود را خودشان انتخاب می‌کنند. علایق خود را خود انتخاب می کنند. بعدی که از آن تعریف به فرهنگ مردم پسند می‌کنند یعنی جنبه‌های ترجیح یافته فرهنگ، که قلمروی بزرگ را برای ما فراهم می‌کند و خیلی از آن به اراده افراد و مردم بستگی دارد، لذا ضمن تاثیر پذیری فرهنگ از هنجارها و ضد هنجارهای اجتماعی، ابعاد ارادی در آن پر رنگ است.

عاملی اضافه کرد: وقتی ما فرهنگ را در یک بعد مناسکی صرف، خلاصه می‌کنیم یعنی به جنبه‌های اصلی فرهنگ توجه نکرده ایم. فرهنگ باید به نیازهای اساسی مردم از جمله هوای پاک، مسکن، چگونگی گذران اوقات فراغت و ... پاسخ بدهد و در همین مسیر ارزش‌های اسلامی و و ارزش‌هایی که خدای متعال به عنوان قاعده زندگی و قانون زندگی برای ما قرار داده است نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی ظرفیت تصویب دارد، اضافه کرد: حسب آیین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی شوراهای اقماری مصوباتشان می‌تواند در فهرست دو هفته‌ایی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد و به اطلاع اعضای شورا در صحن رسانده شود اگر مخالفتی نباشد به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی می‌شود و توسط رییس جمهور محترم ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از این رو اگر جنبه‌هایی باشد که برای دستگاه‌های دولتی اعم از دستگاه‌های ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها الزام ایجاد کند، شورای فرهنگ عمومی، این ظرفیت را دارد که بتواند در این مسیر حرکت کند.

عاملی افزود: باید همه توان خود را با هم، برای عزت اسلام، عزت ارزش‌های اسلامی بر محور کارهای جدی و اثر گذار بگذاریم و با همدلی و همفکری و با وحدت نظر این مسیر را طی کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بیانات بسیار کلیدی و محوری که مقام معظم رهبری در این بیانیه داشتند، که به عنوان سند بالادستی برنامه‌های پنج ساله کشور مد نظر قرار می‌گیرد توجه کنیم، روشن است که ایشان افق برنامه‌ریزی را در کشور از چشم انداز بیست ساله به یک افق چهل ساله تبدیل کردند و با توجه به اینکه برنامه ریزی 40 ساله، برنامه‌ریزی سختی است و ما تجربه چنین برنامه‌ریزی را در کشور نداشتیم، برش ایجاد کردن در یک افق نگری چهل ساله در قالب برنامه‌های پنج  ساله، یعنی یک نگاهی که هشت دوره برنامه پنج ساله را برای آن ظرفیت ایجاد می‌کند و با برش‌های سالیانه مسأله را دنبال می‌کند. هدفی را که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشتند واقعاً جان کلام هست و محور اصلی کار هست و آن بحث تمدن نوین اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: تمدن را تمدن شناسان، بیشتر به گذشته بر می‌گردانند و وقتی از تمدن صحبت می‌کنند می‌گویند برگشت به صد سال قبل و حالا باید ظرفیت‌های تمدنی را بیان و برجسته سازی کرد حال چه تمدن مادی و چه تمدن معنوی.

عاملی اظهار داشت: ولی رهبر معظم انقلاب این را با یک ذکاوت و توانمندی حکیمانه‌ایی به آینده برگردانند یعنی ما یک چیزی را می‌خواهیم بسازیم. بعضی‌ها روی همین بحث فرهنگ و همچنین بحث تمدن می‌گویند اینها شدنی است و ساختنی نیست قطعاً ساختنی و شدنی است کما اینکه دیگران در گذشته ابعاد مادی و معنوی تمدنی را برای آینده ساختند.

وی با بیان اینکه ما باید یک برنامه‌ برای ساختن داشته باشیم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی را با خصیصه‌های دوره ظهور بیان می‌کنند، یعنی همان خصیصه‌هایی که حضرت مهدی(عج) وقتی تشریف می‌آورند که عبارت است از یک جامعه توحید گرا و عدالت گرا، یک جامعه ای که بر منبای سیره پیامبر گرامی اسلامی زندگی می کند، یک جامعه امن و یک جامعه‌ایی که حقوق افراد به درستی رعایت می‌شود و جایگاه مردم رعایت می‌شود. اینها خصیصه‌هایی است که بنیان آن توحید و عدالت است.

وی گفت: هدف ما اینجا روشن است که در حوزه فرهنگ عمومی به یک حوزه تمدنی توجه می‌کنیم اگر یک مقداری تمرکز ایجاد کنیم و از این پراکنده کاری در حوزه فرهنگ عمومی پرهیز کنیم با توجه به کمبود امکاناتمان، کمبود منابع و غیره، اگر بر روی چند تا محور اساسی تمرکز کنیم به موفقیت بیشتری نائل می‌شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:  لذا فرهنگ سازگاری هم افزایی را به دنبال دارد و امیدوارم بتوانیم با تدبیر ریاست محترم جمهور و روسای سه قوه و همه عزیزان این مسیر را طی کنیم.

عاملی با بیان اینکه موضوع فرهنگ یک موضوع سهل و ممتنع است، افزود: در درجه اول فرهنگ یک امر انتخابی است، به این معنا که افراد فرهنگ زندگی خود را خودشان انتخاب می‌کنند. علایق خود را خود انتخاب می کنند.   بعدی که از آن تعریف به فرهنگ مردم پسند می‌کنند یعنی جنبه‌های ترجیح یافته فرهنگ، که قلمروی بزرگ را برای ما فراهم می‌کند و خیلی از آن به اراده افراد و مردم بستگی دارد، از این رو ضمن تاثیر پذیری فرهنگ از هنجارها و ضد هنجارهای اجتماعی، ابعاد ارادی در آن پر رنگ است.

وی ادامه داد: این که ما بتوانیم چه قلمرویی را ایجاد کنیم چه ارزش‌ها و هنجارهایی را تشویق کنیم چه ظرفیت‌هایی را به لحاظ ملی فراهم کنیم که چهره عمومی فرهنگ شکل بگیرد و در حد مطلوب و برگرفته از ارزش‌های الهی و اسلامی محقق شود، بستگی به عوامل زیادی دارد.

عاملی اضافه کرد: وقتی ما فرهنگ را در یک بعد مناسکی صرف، خلاصه می‌کنیم یعنی به جنبه‌های اصلی فرهنگ توجه نکرده ایم. فرهنگ باید به نیازهای اساسی مردم از جمله هوای پاک، مسکن، چگونگی گذران اوقات فراغت و ... پاسخ بدهد و در همین مسیر ارزش‌های اسلامی و و ارزش‌هایی که خدای متعال به عنوان قاعده زندگی و قانون زندگی برای ما قرار داده است نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که بدون اغراق باید گفت، رکن اصلی اجتماعی ما فرهنگ است، در مقایسه با اقتصاد و سیاست، که رهبر معظم انقلاب هم در تعابیرشان از این بعد، باعنوان فرهنگ مرکزی یاد کرده‌اند.

عاملی اضافه کرد: وقتی ما فرهنگ را در یک بعد مناسکی صرف، خلاصه می‌کنیم یعنی به جنبه‌های اصلی فرهنگ توجه نکرده ایم. فرهنگ باید به نیازهای اساسی مردم از جمله هوای پاک، مسکن، چگونگی گذران اوقات فراغت و ... پاسخ بدهد و در همین مسیر ارزش‌های اسلامی و و ارزش‌هایی که خدای متعال به عنوان قاعده زندگی و قانون زندگی برای ما قرار داده است نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی ظرفیت تصویب دارد، اضافه کرد:  براساس آیین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی شوراهای اقماری مصوباتشان می‌تواند در لیست دو هفته‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد و به اطلاع اعضای شورا در صحن رسانده شود اگر مخالفتی نباشد به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی می‌شود و توسط رییس جمهور محترم ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از این رو اگر جنبه‌هایی باشد که برای دستگاه‌های دولتی اعم از دستگاه‌های ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها الزام ایجاد کند، شورای فرهنگ عمومی، این ظرفیت را دارد که بتواند در این مسیر حرکت کند.

عاملی با بیان اینکه ما باید یک برنامه‌ایی برای ساختن داشته باشیم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی را با خصیصه‌های دوره ظهور بیان می‌کنند، یعنی همان خصیصه‌هایی که حضرت مهدی(عج) وقتی تشریف می‌آورند که عبارت است از یک جامعه توحید گرا و عدالت گرا، یک جامعه ای که بر منبای سیره پیامبر گرامی اسلامی زندگی می کند، یک جامعه امن و یک جامعه‌ایی که حقوق افراد به درستی رعایت می‌شود و جایگاه مردم رعایت می‌شود. اینها خصیصه‌هایی است که بنیان آن توحید و عدالت است.

وی افزود: باید همه توانمان را با هم، برای عزت اسلام، عزت ارزش‌های اسلامی بر محور کارهای جدی و اثر گذار بگذاریم و با همدلی و همفکری و با وحدت نظر این مسیر را طی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر ما به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بیانات بسیار کلیدی و محوری که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه داشتند، که به عنوان سند بالادستی برنامه‌های پنج ساله کشور مد نظر قرار می‌گیرد، توجه کنیم، روشن است که ایشان افق برنامه‌ریزی را در کشور از چشم انداز 20 ساله به یک افق 40 ساله تبدیل کردند و با توجه به اینکه برنامه ریزی 40 ساله، برنامه‌ریزی سختی است و ما تجربه چنین برنامه‌ریزی را در کشور نداشتیم، برش ایجاد کردن در یک افق نگری چهل ساله در قالب برنامه‌هایپنج ساله، یعنی یک نگاهی که 8 دوره برنامه 5 ساله را برای آن ظرفیت ایجاد می‌کند و با برش‌های سالیانه مسأله را دنبال می‌کند. آن هدفی را که ایشان گذاشتند واقعاً جان کلام هست و محور اصلی کار هست و آن بحث تمدن نوین اسلامی است.

وی گفت: تمدن را تمدن شناسان، بیشتر به گذشته بر می‌گردانند و وقتی از تمدن صحبت می‌کنند می‌گویند برگشت به صد سال قبل و حالا باید ظرفیت‌های تمدنی را بیان و برجسته سازی کرد حال چه تمدن مادی و چه تمدن معنوی، ولی رهبر معظم انقلاب این را با یک ذکاوت و توانمندی حکیمانه‌ایی به آینده برگردانند، یعنی ما یک چیزی را می‌خواهیم بسازیم. بعضی‌ها روی همین بحث فرهنگ و همچنین بحث تمدن می‌گویند اینها شدنی است و ساختنی نیست قطعاً ساختنی و شدنی است کما اینکه دیگران در گذشته ابعاد مادی و معنوی تمدنی را برای آینده ساختند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما باید یک برنامه‌ایی برای ساختن داشته باشیم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی را با خصیصه‌های دوره ظهور بیان می‌کنند، یعنی همان خصیصه‌هایی که حضرت مهدی(عج) وقتی تشریف می‌آورند که عبارت است از یک جامعه توحید گرا و عدالت گرا، یک جامعه ای که بر منبای سیره پیامبر گرامی اسلامی زندگی می کند، یک جامعه امن و یک جامعه‌ایی که حقوق افراد به درستی رعایت می‌شود و جایگاه مردم رعایت می‌شود. اینها خصیصه‌هایی است که بنیان آن توحید و عدالت است.

وی گفت: سازگاری با سازش فرق می‌کند، منبع سازگاری عقل است، سازش منبعش جهل است. سازگاری با یک راهبرد حکیمانه تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌های مثبت برای طی مسیر استفاده کند، سازش یک نوع اغراق و چاپلوسی و مسیر کوری است که نتیجه کمی در آن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف ما اینجا روشن است که در حوزه فرهنگ عمومی به یک حوزه تمدنی توجه می‌کنیم اگر یک مقداری تمرکز ایجاد کنیم و از این پراکنده کاری در حوزه فرهنگ عمومی پرهیز کنیم با توجه به کمبود امکاناتمان، کمبود منابع و غیره، اگر بر روی چند تا محور اساسی تمرکز کنیم به موفقیت بیشتری نائل می‌شویم.

عاملی تصریح کرد: سازگاری با سازش فرق می‌کند، منبع سازگاری عقل است، سازش منبعش جهل است. سازگاری با یک راهبرد حکیمانه تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌های مثبت برای طی مسیر استفاده کند، سازش یک نوع اغراق و چاپلوسی و مسیر کوری است که نتیجه کمی در آن است.وی اظهار داشت: از این رو فرهنگ سازگاری هم افزایی را به دنبال دارد و امیدوارم بتوانیم با تدبیر ریاست محترم جمهور و روسای سه قوه و همه عزیزان این مسیر را طی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک ربیع از زحمات سید عباس صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین موالی زاده دبیر پیشین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیر ‌کرد و گفت: این بزرگواران ظرفیت های مهمی را برای این شورا فراهم کردند.

وی ضمن خیر مقدم به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیر فرهنگ از شخصیت‌های علمی هستند و نشان دادند که در انجام کارها و اهداف‌شان جدیت دارند. آقای امامی نیز از چهره‌های فرهنگی کشور هستند که در این عرصه موفق خواهند بود.  

شورای فرهنگ عمومی کشور یک شورای فراقوه ای است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور یک شورای فراقوه ای است که با همکاری همه بخش ها و نهادها باید بتوانیم حل مشکلات فرهنگی کشور را به نحو شایسته ای پیش ببریم.

اسماعیلی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی شورایی فراقوه ای است، افزود: در دوره جدید فعالیت این شورا تلاش می کنیم از آن به عنوان یک فرصت و ظرفیت در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور بهره ببریم.

وی یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی کشور امکان مهمی است که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سیاست این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت، بهره گرفتن از تمامی ظرفیت های آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش می کنیم در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور به جایگاه واقعی خود دست یابد، زیرا این شورا یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید نقش مهم خود که قانون به آن واگذار کرده را به خوبی پیش ببرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در این شورا با مسایل و مشکلات قابل توجهی در حوزه های مختلف مواجه هستیم و ماموریت دولت مردمی در راستای تفکر دینی و گفتمان انقلاب است و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
وی در عین حال تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور یک شورای فراقوه ای است که با همکاری همه بخش ها و نهادها باید بتوانیم حل مشکلات فرهنگی کشور را به نحو شایسته ای پیش ببریم.

 اسماعیلی ادامه داد: اینکه ریاست شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها بر عهده ائمه جمعه است، امتیار بزرگی به شمار می آید. به این معنی که ریاست این شورا به عهده نماینده مقام معظم رهبری در استان است و این ظرفیت گسترده و طلایی است که در اختیار داریم.

وی در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه وفاق و همدلی وجود دارد که می توان از این وفاق بهره کافی برد. بنابراین ظرفیت های کاری و تحقیقاتی ما روشن است و باید به سند جامع برای چهار سال پیش رو برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید بتوانیم بخشی از دغدغه های فرهنگی کشور را حل کنیم. در گام دوم انقلاب هستیم و به واسطه همفکری و همگرایی، اکثریت نظام هم متحد الفکر در کنار یکدیگر ایستاده اند و باید برای مسایل کشور درمان بیابیم و شورای فرهنگ عمومی کشور با یک سند راهبردی روشن و برنامه کامل زمان بندی شده مسائل را بررسی و بخشی از آن ها را در مصوبات شورا به قانون تبدیل کند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها گفت: این شوراها در استان ها به مثابه پارلمان فرهنگی استان به شمار می آید و باید جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور به طور منظم برگزار شود و دستگاه های عضو در چارچوب قانون در جلسات حضور یابند.

وی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور نهاد تاثیرگذار فرهنگی است و اعضای آن باید در ابتدا خود عامل به قوانین شورا باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بهره گیری این شورا از ظرفیت های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ادامه داد: این پژوهشگاه را به عنوان حوزه پشتیبانی شورای فرهنگ عمومی کشور قرار داده ایم.

وی در ادامه بر حل مسائل فوری و آنی از جمله سبک زندگی، ناهنجاری های اجتماعی و ... در شورا تاکید کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: همه امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پای کار این شورا آورده ایم و تاکید شده اگر در معاونت ها و سازمان ها اقدام و فعالیتی صورت می گیرد باید اولویت های آن بر اساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور باشد.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: از ظرفیت های نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات دولت و ... برای انجام مصوبات قانونی بهره خواهیم برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه ما منتقد برخی مسایل وضعیت فرهنگی کشور هستیم و این نگرانی و دغدغه لازم است تا در آینده کارهای جدی انجام دهیم بنابراین باید در تحلیل محیطی دقیق‌تر باشیم. در حوزه فرهنگی درگیر یک جنگ تمام عیار فرهنگی با تمامی ابعاد در حوزه رسانه، حوزه فرهنگ عامه و ... هستیم و امروز بسیاری از شبکه های رسانه های خارجی هدفشان بر تغییر سبک زندگی است.

وی ادامه داد: در کنار ضعف هایی که وجود داشته، نقاط قوتی‌ هم  داریم، اینکه جامعه با همه مشکلات بعد از 43 سال همچنان انسجام خود را حفظ کرده و به عنوان یک جامعه بالغ و قوی توفیقات زیادی حاصل کرده است. نباید دچار سیاه نمایی و نباید دچار خودشیفتگی شویم؛ باید واقع‌بینانه با مشکلات مواجه شویم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حوزه فرهنگ عمومی وظیفه هدایت گری داریم. تعریف حاکمیت کمک به سعادت مردم در دنیا و آخرت است و بخش مهمی از آن این است که به اصلاح رویه ها کمک کنیم. در شورای فرهنگ عمومی کشور به سمت تحکیم پایه های دینی حرکت کنیم و موانع آن را برداریم؛ البته نه با روش های قهری.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنا داریم از همه ظرفیت های فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور استفاده کنیم. شورای فرهنگ عمومی کشور دغدغه بودجه ندارد و باید با همفکری و همگرایی و ایجاد وفاق برنامه‌های اصلی فرهنگی کشور را پیش ببریم.  

وی تاکید کرد: بازنگری اساسنامه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در دستور کار است و مصوبه این جلسه اصلاح و بازنگری این اساسنامه خواهد بود.

در ابتدای این جلسه سیدمجید امامی دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور با تبریک ماه ربیع الاول و تقدیر از حضور اعضای شورا گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور محل تدوین سیاست های حوزه فرهنگ کشور است و این جلسه درباره بایدها و نبایدهای این دوره از فعالیت آن برگزار شده است.

همچنین در ادامه سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به جلسات چهار سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: چهار سال گذشته با فضایی صمیمانه بحث ها در شورای فرهنگ عمومی کشور به صورت جدی دنبال شد و اتفاقات خوبی افتاد.

وی ادامه داد: از تلاش‌ها و همکاری‌های دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر مخبر و در امتداد آن آقای دکتر عاملی تشکر و قدردانی می‌کنم. از آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که در این دوره به مسئله فرهنگ عمومی خوب پرداختند و در استان‌ها این موضوع را به خوبی دنبال کردند هم تقدیر می‌کنم.

موالی زاده با اشاره به برنامه ارایه شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی گفت: به موضوع فرهنگ عمومی در این برنامه به خوبی پرداخته شده و این نشان از اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه است. همچنین انتصاب دکتر امامی یک انتصاب شایسته است. ایشان دارای سوابق علمی پژوهشی خوبی هستند و دغدغه و انگیزه دارند.

وی ادامه داد: ائمه جمعه در استان‌ها و شهرستان‌ها به خوبی جلسات شورای فرهنگ عمومی را برگزار کردند که از آن ها تقدیر می‌کنم. این جلسات یک پارلمان فرهنگی است که اگر آن را جدی بگیریم می‌تواند موثر و کارساز باشد. از مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان ها نیز در این دوره از فعالیت تشکر می کنم.  

دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور توضیح داد: لازم است تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید هر محصول خود در جهت اعتلای فرهنگ کشور و همچنین در راستای گفتمان رهبری یک پیام فرهنگ عمومی داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/310600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا