راه ترقی

آخرين مطالب

در اوضاع آشفته بورس، وزرای دولت سوژه توییتری‌‌‌ها شدند نوشتارها

در اوضاع آشفته بورس، وزرای دولت سوژه توییتری‌‌‌ها شدند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با بالا گرفتن احتمال انجام دوباره مذاکرات برجام تا پایان سال و حجم زیاد اخبار رایزنی‌‌‌ها و جلسه‌‌‌های مقامات دیپلماتیک کشورها در این رابطه، بحث تحریم‌ها و مذاکرات برجام از جمله سوژه‌‌‌هایی است که در شبکه اجتماعی توییتر به طور جدی پیگیری می‌شود. دیروز هم که خبری از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واشنگتن در رابطه با گفت‌‌‌وگو با مقامات ارشد آمریکا درباره برجام منتشر شد، باز هم تب صحبت از آینده برجام و زندگی در شرایط تحریمی در توییتر بالا گرفت. کاربران زیادی در توییتر و در نوشته‌‌‌هایشان از تاثیر تحریم‌ها در زندگی روزمره خود و کاهش قدرت خریدشان می‌‌‌نوشتند.
نوشته‌‌‌هایی که در این زمینه منتشر می‌‌‌شد، بیشتر محتوای تجربه‌‌‌های شخصی و گلایه از بالا رفتن قیمت محصولات روزانه‌‌‌ای مثل شیر، ماست، برنج و این قبیل را داشت. کاربران، تحریم‌ها و تعلل در انجام مذاکرات برجام را از جمله عوامل تاثیرگذار در این وضعیت می‌‌‌دانستند. از دیگر موضوعاتی که در این رابطه در توییتر نوشته می‌‌‌شد، انتقاد از دولت سیزدهم بود. کاربران اندکی در این خصوص مطالبی می‌‌‌نوشتند ولی آنهایی که در این خصوص نوشته‌‌‌هایی منتشر می‌کردند به این مساله می‌‌‌پرداختند که در شرایطی که سه قوه کشور هماهنگ و همسو هستند دیگر بهانه‌‌‌ای برای سنگ‌‌‌اندازی و کارشکنی در امر مذاکرات برجام نیست و می‌توان خیلی سریع‌‌‌تر پای میز مذاکره نشست. آنها همچنین از دولت انتقاد می‌کردند که از یک طرف بر طبل رفع مشکلات اقتصادی مردم می‌‌‌کوبد اما از طرف دیگر، هیچ اقدامی برای رفع تحریم‌ها، پایین آمدن قیمت دلار و مسائلی از این دست نمی‌‌‌کند. در ادامه این بحث‌‌‌ها، صحبت‌‌‌‌‌‌های وزیر امور خارجه دولت سیزدهم مبنی بر اینکه مسیر مذاکرات اتمی از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد شد، موضوع دیگری بود که صدای کاربران توییتر را درآورده بود.
کاربرانی که چند روز پیش هم به صحبت‌‌‌های وزیر صمت دولت سیزدهم که گفته بود به دنبال خارج کردن دلار از اقتصاد هستیم، انتقاد کرده بودند، دیروز با صحبت‌‌‌های وزیر امورخارجه باز هم نوشته‌‌‌هایی انتقادی در رد این صحبت‌‌‌ها منتشر کردند. برخی از آنها درباره سریال «بازی مرکب» که این روزها محبوب شده است، نوشتند و گفتند که ما مشابه آن را در حال تجربه هستیم. برخی دیگر هم به این مساله پرداختند که هر دولتی بر اساس ایده‌‌‌‌‌‌ها و نظریه‌‌‌هایش راه جدیدی را می‌‌‌خواهد در مدیریت کشور در پیش بگیرد و با آزمون و خطا جلو برود که نتیجه این سیاست‌ها و این نگاه به مدیریت کشور، ناامیدی نسبت به آینده، سرخوردگی و افسردگی شهروندان است که نمی‌توانند حداقل‌‌‌های یک زندگی را در فضای اقتصادی و سفره‌‌‌های خود داشته باشند. نکته‌‌‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که این روزها فضای توییتر فارسی بیشتر بر پایه مسائل و مشکلات اقتصادی می‌‌‌چرخد.
کاربران از قیمت‌های کالاهای مختلفی که روزانه می‌‌‌خرند می‌‌‌نویسند، از گرانی‌‌‌ها و تغییر سبک‌‌‌ زندگی‌‌‌شان ‌‌یا از تجربه‌‌‌هایشان در افزایش اجاره‌خانه و تعمیر ماشین و این دست مسائل. از ماجراهای دیگر که باز هم مربوط به صحبت‌‌‌ یکی از وزرای دولت می‌‌‌شد، ماجرای ساخت 4میلیون خانه در دولت سیزدهم بود. صحبت‌‌‌‌‌‌هایی که چند هفته پیش وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده بود.
بعد از مطرح شدن این صحبت‌‌‌ها، کاربران زیادی درباره نشدنی‌بودن این وعده و انتقاد از عادت مسوولان به مطرح کردن وعده‌‌‌هایی که هیچ وقت عملی نمی‌شود در صفحه‌‌‌های خود نوشتند. دیروز اما وزیر راه و شهرسازی در صحبت‌‌‌هایی به این مساله پرداخت و تا حدودی حرف‌‌‌های خود را اصلاح کرد. او گفت که وعده ساخت 4میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که هر سال یک‌میلیون واحد ساخته خواهد شد. همه می‌‌‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌‌‌برد. بنابراین از ابتدا این مساله را اعلام کردیم که در وهله نخست باید تا حدود دو‌میلیون واحد مسکونی شروع کنیم. این تغییر موضع تا حدودی باعث شد که بار دیگر کاربران از تاثیر نوشته‌‌‌های خود در شبکه اجتماعی توییتر قدرت بگیرند. اما در رابطه با صحبت‌‌‌های وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، دیروز عباس عبدی، در صفحه شخصی خود در توییتر با بازنشر بخش‌‌‌هایی از صحبت‌‌‌های امیرعبداللهیان نوشت: «اگر مسیر اقتصادی کشور از رفع تحریم‌ها جدا ست، دیگر نیازی به مذاکره و اتلاف وقت نیست.»
دیروز در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها، امیر سیدی، مدیرعامل یکی از کارگزاری‌‌‌های کشور توییت سه سال پیش خود را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «شاخص بورس تهران با بیش از سه‌هزار واحد رشد، 6 رقمی شد و عدد 100‌هزار را رد کرد. در تاریخ بورس در ایران همیشه در بلندمدت بازدهی این بازار از مسکن، طلا و ارز بالاتر بوده است.» او سپس در توضیح علت بازنشر این توییت نوشت: «طی سه سال از این توییت شاخص 20 برابر شد و بعد حدود 50‌درصد ریزش کرد تا به امروز برسیم، کسانی که در این روزهای بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند در چند سال آینده یکبار دیگر این جهش را برداشت خواهند کرد.» از توییت‌‌‌هایی هم که دیروز در جمع توییتری اقتصادی‌‌‌ها و بورسی‌‌‌ها مورد توجه کاربران قرار گرفت، نوشته مهدی رباطی، رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران بود. او در صفحه خود نوشته بود: «در نگاه به بازار یک تراکم زمانی قوی در محدوده اواخر مهر و‌‌‌ نیمه اول آبان وجود دارد، باید دید عمل می‌کند یا خیر. بسیاری از نمادها اصلاح خود را تقریبا تکمیل کرده‌‌‌اند. باید دید بازار چه می‌شود.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/310687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی