راه ترقی

آخرين مطالب

گروسی به‌زودی به تهران سفر می‌کند سياسي

گروسی به‌زودی به تهران سفر می‌کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امروز میزبان وزیر خارجه ترکیه در تهران هستیم و او علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با رییس جمهور هم دیدار و گفت و گو می‌کند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران خبر داد و درباره محور مذاکرات ایران با ترکیه در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران گفت: تمرکز اصلی ما پیگیری برخی توافقات از قبل صحبت شده با ترکیه است.

 وی یادآورشد: وزیر خارجه ترکیه در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با رییس جمهوری هم دیدار خواهد کرد.

 به گفته خطیب زاده، گسترش روابط همکاری‌های اقتصادی، روابط مرزی، وضعیت در شامات، افغانستان و قفقاز از محورهای رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه در تهران خواهد بود البته امیدوارم وقت محدود، کفاف این دستور کار طولانی را بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای رسانه‌های خارجی درباره نیروهای مستشاری ایران در سوریه گفت: خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر موضوع تازه ای نیست. روابط ایران و سوریه از عمق و دامنه گسترده ای برخوردار است. فرمانده مستشاری ایران در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی دریافت کرد.

خطیب زاده یادآورشد: همه از روابط ایران و سوریه را  اطلاع دارند و این اظهارات چیز تازه ای نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به وسالی درباره افتتاح سد ایلیسو ترکیه و موضوع حقابه آن گفت: موضوعات مرزی و مربوط به مدیریت آب‌های مشترک یکی از موضوعات سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در منطقه اظهار کرد: سد اشاره شده در رود دجله است که به خلیج فارس می ریزد و همه کشورهای پایین دست از آن متاثر می شوند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: بخشی از مدیریت جهانی آب داشتن رویکرد مشترک و طبیعت حقابه است. باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. چنین موضوعاتی را باید از نگاه و تصمیم منطقه ای مدیریت کرد چون در بلندمدت تاثیر منطقه ای خواهد داشت.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه با بحران‌های زیست محیطی مواجه هستند و با ایجاد این سدها بحران‌ها شدیدتر شده و موجب افزایش ریزگردها می‌شود.

مراودات فنی ایران وآژانس مثل همیشه در مسیر خوبی قرار دارد

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: آقای گروسی مراودات بسیار نزدیک را هم با سازمان انرژی اتمی ما و هم دوستان ما در سفارت ایران در وین دارند.
 ز ایشان دعوت شده و تاریخ هم برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی انشاءالله ایشان عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم.

 وی با بیان اینکه مراودات فنی ایران و آژانس مثل در مسیر بسیار خوبی در جریان است، ‌ گفت: ایشان در این سفر هم اگر پاسخ تاریخ ما را بدهند، علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهند داشت.

 خطیب زاده افزود: باید اجازه داد این روابط در مسیر عادی خودش این ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه‌آیا در سفر باقری به اروپا، طرفین درباره مذاکرات به جمع بندی رسیدند، گفت: بررسی ها به جمع بندی رسید و در گفت و گو با اعضای 1+4 درباره تاریخ مذاکرات به توافق رسیدیم.

وی با بیان اینکه بر اساس این جمع بندی، ‌گفت و گوها  ادامه خواهد یافت، گفت: توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از 2017 و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود. البته  اختلافاتی در 6 دور مذاکره بوده که همه اینها مورد بررسی قرار گرفت.

خطیب زاده یادآور شد: نیت و حرف‌های ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای 1+4 بپیوندند اما برای ما رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مهم است که همه اینها در فرایند بررسی جمع بندی شده و در گفت و گوها مورد تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس جمهوری آمریکا درباره برجام و موضوع فروش نفت ایران اظهار کرد: البته نیت و خواست آمریکا بازگشت به برجام است. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که ایالات متحده نشان بدهد به طور موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی که به صورت یکجانبه، غیرقانونی و فراسرزمینی علیه ملت ایران تحمیل کرده مرتفع می‌شود و این مهمتر از نیت و خواستی است که مدام ما از واشنگتن می شنویم.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: ما در موضوعات مختلف هیچ وقت گفت و گوها را بر اساس خوش‌بینی یا بدبینی نچیدیم، آنچه برای ما مهم است واقعیت‌های بر روی زمین هست و  این چیزی است که ما پیگیری خواهیم کرد.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان یادآورشد: اتفاقاً چیزی که بایدن گفته بیش از همه نشان می‌دهد که چقدر دنیا به هم متصل است و هیچ کشوری از هیچ بازاری قابل حذف نیست. ایالات متحده بیش از چهار دهه است که تمام تلاش خود را کرده به نوعی ایران را از بازارهای جهانی خارج کند اما هر روز کمتر نتیجه گرفته و آن هم به خاطر جوانانی است که به صورت خلاق کار می‌کنند و هیچ سدی در مقابل‌شان نیست آنها هرچقدر تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند.

 رفتار بایدن به دقت ارزیابی می‌شود/ در گفت و گوهای وین بر اساس این اظهارات تضامین را خواهیم خواست

خطیب زاده گفت: آقای بایدن رفتارش به دقت توسط تهران ارزیابی می‌شود و ما در وین بر اساس همین گفته‌ها و رفتارها، گفت‌ و گوهایمان را جلو خواهیم برد و تضامین را خواهیم خواست.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین درباره اظهارات فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان مبنی بر متتفی نشدن برقراری کنسولگری دو کشور گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته است و منتظر اراده جدی طرف مقابل هستیم.

وی درباره محور گفت و گوهای باقری در کشورهای اروپایی گفت: سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا در جایگاه معاونت سیاسی انجام شد. اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد هستند طبیعی است بخشی از گفت و گوها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به ایرنا درباره بحث دریافت طلب ایران از این کشور و پیگیری این موضوع در سفر آقای باقری به انگلیس گفت: عمده بحث ما با انگلیس موضوع روابط دوجانبه است و یکی از موضوعات دوجانبه بدهی 4 دهه ای انگلیس به ایران است که هر بار به هر بهانه ای این پرداخت به تعویق افتاده است.

وی افزود: طبق قوانین محلی و دادگاه‌های انگلیس، باید این بدهی‌ها پرداخت شود و این امر مطالبه و پیگیری شد.

خطیب زاده مسائل دوجانبه،  منطقه و مذاکرات را سه محور گفت و گوهای باقری در اروپا عنوان کرد و گفت: معاون وزیر امور خارجه در این سفر با مسئولان روابط دو جانبه این کشورها هم نشست‌هایی داشته است.

اینکه گفتگوهای از چه جایی باید آغاز شود موضوعی بی‌اهمیت است/ رفع تحریم ها برای ما مهم است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقام آلمانی مبنی بر اینکه گفت و گوها از جایی باید آغاز شود که تفاهم نشد، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که چگونه به توافق خوبی در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه از کجا گفت و گوها در وین شکل بگیرد موضوع کم اهمیت‌تر است.

وی ادامه داد: ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی نسبت به ثبات در منطقه تاکید دارد و به دنبال این هستیم ثبات منطقه به هم نخورد.  

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان افزود: نفس اینکه برخی کشورهای منطقه با ریشه‌ ترور و ناامنی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی همراه شوند، مذموم است اما اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی در سطحی از ثبات و اقتدار است که همه می‌دانند نباید به آن نزدیک شوند.

در حال آزادسازی تدریجی منابع کشور هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار از منابع ایران در خارج از کشور گفت: ما در شرایط تحریم اطلاعات ریز به کسی نمی‌دهیم البته بانک مرکزی اگر مصلحت بداند این موارد را خواهد گفت.

 خطیب زاده اظهار کرد: ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که خود شما عزیزان متوجه شدید که ما در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و به صورت تدریجی هم وارد چرخه اقتصاد شدند. هم اینکه امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود یعنی همه اینها به تدریج وارد می‌شوند و تنها هم از یک منبع نبودند و اجازه بدهید در همین حد بسنده کنم.

 وی همچنین در پاسخ به  سوالی درباره ادعای گروگانگیری در یمن از اعضای سفارت آمریکا گفت: از جزییاتی که گفتید شخصا مطلع نیستم. اما انصارالله و دولت نجات ملی یمن تا امروز مسئول بوده و براساس این مسئولیت تا امروز کشور را به درستی اداره کرده است.

سفارتخانه‌های ایران پناهگاه مردم هستند 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مشکل به وجود آمده برای جمعی از شهروندان ایرانی در مرز بلاروس و لهستان گفت: سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی فارغ از هر ملاحظه‌ای که اتباع چگونه و چرا گرفتار شده‌اند، بعد از اینکه مشکلاتشان را متوجه می‌شوند به کمک این اتباع می‌شتابند.

وی افزود:همکاران ما فارغ از بی‌توجهی هموطنان به همه هشدارهای وزارت خارجه که بارها هشدار دادیم مراقب باشند، قاچاقچیان در دمای چندین درجه زیر صفر برخی را رها می کنند، به آنها کمک می‌کنند.

خطیب زاده تاکید کرد: سفارتخانه‌های ایران پناهگاه مردم هستند اما به مردم هشدار می‌دهم مراقب قاچاقچیانی باشند که با وعده‌های توخالی،  بعضا آنها را به جاهای خطرناک می‌برند که حتی نمی‌توانیم پیدایشان کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار چینی درباره مذاکرات مجازی چین و ایالات متحده و تحریم چین توسط آمریکا و آیا این مذاکرات بر روابط ایران و چین تاثیر دارد، گفت: اگر ایالات متحده متوجه شود دنیا نمی‌تواند با یکجانبه گرایی این کشور به گروگان گرفته شود و به رویکرد همگرایی با جامعه جهانی روی بیاورد و اگر بپذیرد سلاح تحریم علیه کشورها به ویژه چین را نباید به کار بگیرد، قطعا دنیای بهتری پیش رو خواهیم داشت. باید دید کدام گفت و گوها به نتیجه عملی می‌رسد.

 دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای نظامی ترکیه در سوریه اظهار کرد: در روند استانه ایران، ترکیه و سوریه شریک هستند و قطعا در همین سفر وزیر خارجه ترکیه هم یکی از محورهای مذاکرات، روند استانه و موضوعات پیش رو است.

وی درباره امنیت مرزهای ایران و ترکیه گفت: مرزهای ایران و ترکیه در این منطقه بیش از 400سال دارای ثبات بوده و مثال و الگویی است برای اینکه دو کشور چگونه می‌توانند مرزهای با ثبات داشته باشند.

خطیب زاده درباره سفر کاظمی قمی به کابل گفت: کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان انتخاب شد و این سفر هم در همین جایگاه  انجام می‌شود و گفت و گوهایی با هیات حاکمه افغانستان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان به طور جدی در مضیقه هستند، گفت: تلاش کردیم مردم این کشور کمترین تاثیر را از خروج فاجعه بار آمریکا داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: ما خیلی نگران افراط و رشد تروریسم هستیم که بدترین شکل تروریسم هم حمله به نمازگزاران است.

خطیب زاده یادآورشد: هیات حاکمه افغانستان مسئولیت دارد از مردم و گروه‌ها محافظت کند. متاسفانه گزارشی از حضور داعش در آنجا داریم که بسیار نگران کننده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/319434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر