راه ترقی

آخرين مطالب

بروجردی: شرایط برای تحول جهشی در روابط چین و ایران فراهم است سياسي

بروجردی: شرایط برای تحول جهشی در روابط چین و ایران فراهم است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «علاءالدین بروجردی» طی مصاحبه ای با رادیو بین المللی چین که امروز سه شنبه منتشر شد در ارتباط با اهمیت «سیاست نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران گفت: واقعیت این است که سابقه خوبی در تاریخمان با غرب نداریم. همیشه نگاه آنها به ما بخصوص آمریکا که در راس گروه غرب قرار دارد خصمانه بوده و همانطور که امروز هم شاهدیم نگاه امروز آمریکا به چین هم خصمانه است و به همین دلیل هم دولت چین مواضع قاطعی در مقابل زیاده خواهی‌ها و خروج ایالات متحده از خط قرمزهای تعریف‌شده پکن اتخاذ کرده که قابل تقدیر است. لذا طبیعی است که ما هیچ وقت نمی‌توانیم با غرب یک رابطه راهبردی با توجه به این دیدگاه داشته باشیم.

او افزود: اما بر عکس و در روابط با چین، در طول تاریخ هیچگاه هیچ نقطه تاریکی را در این روابط ندیدیم و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد گسترش و تقویت این روابط بوده‌ایم.

رییس انجمن دوستی چین و ایران ادامه داد: گرچه آمریکایی‌ها از این تحول خرسند نیستند ولی با توجه به این که هر دو کشور ایران و چین مستقل هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند و نظر منفی آمریکا هیچگونه اهمیتی برای آنها ندارد، با استحکام و اقتدار در همه شرایط روابط راهبردی را تقویت می‌کنیم.

وی افزود: روابط دو کشور بزرگ و مهم شرق و غرب آسیا یعنی جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس تصمیم راهبردی رهبران هر دو کشور روابطی بسیار خوب، پایدار و روبه گسترش بوده و علی رغم تمام تحولاتی که در منطقه و جهان اتفاق افتاد هیچگاه خدشه‌ای بر این روابط خوب ایجاد نشد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: سران دو کشور در دیدارهای مختلف قراردادهای متعددی را به امضا رساندند و باید گفت در آستانه روابط رسمی دو کشور امضای سند راهبردی و بسیار مهم 25 ساله میان دو کشور نماد واقعی این روابط بسیار خوب است. البته سابقه تاریخی روابط دو کشور با فعالیت‌های مشترک اقتصادی جاده ابریشم یک رابطه چند هزار ساله است و در عمق تاریخ شاهد این ارتباطات در ابعاد اقتصادی، تجاری و فرهنگی بوده‌ایم. به همین دلیل در بسیاری از نقاط چین نام تجار و یا شخصیت‌های ایرانی وجود داشته که نشان دهنده این است رفت و آمدها و مراودات بین دو کشور از صدها سال قبل وجود داشته است و خوشبختانه امروز فضای بسیار خوبی در روابط بین دو کشور وجود دارد.  

بروجردی در ارتباط با اهمیت طرح یک کمربند - یک جاده هم اظهار کرد: فکر می‌کنم تصمیم دولت چین به یک معنا احیای خط تاریخی جاده ابریشم است و در واقع جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک خود در منطقه از امنیت پایدار که شرط لازم تقویت ارتباطات به خصوص تصمیمات راهبردی مانند یک کمربند-یک جاده محسوب می‌شود، برخوردار است.

وی ادامه داد: در یک چنین وضعیتی، وجود امنیت پایدار مهم و ضروری است. بنا بر این امیدواریم در مجموعه ارتباطات با توجه به ارتباطات تاریخیِ جاده ابریشم، ما شاهد جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این کمربند بسیار مهم و جاده ارتباطی میان کشورها در منطقه باشیم. با توجه به اینکه هر چه سریعتر باید گام‌های عملی از طریق انعقاد قراردادهای متعدد برای اجرایی کردن توافق درازمدت 25 ساله برداشته شود، امیدواریم این اقدامات هر چه سریعتر صورت بگیرد و ما شاهد این تحول در عرصه عمل باشیم.

سفیر اسبق ایران در چین در مورد توافق راهبردی 25 ساله چین و ایران هم گفت: این توافق یک توافق همه جانبه است، یعنی در سایه روابط سیاسی - راهبردی بسیار خوب میان دو کشور ما شاهد ایجاد یک بستر بسیار مهم و اساسی برای فعالیت‌های همه جانبه از طریق اجرایی نمودن این توافق هستیم.

به گفته وی حوزه‌های مربوط به این توافق از اقتصادی و تجاری گرفته تا فرهنگی، علمی، دانشگاهی و فناوری‌های نوین است. با توجه به موفقیت‌هایی که چین در زمینه‌های ریلی، ‌هوش مصنوعی و عرصه‌ فناوری‌های مدرن داشته است بسیار امیدوارم در دولت جدید ایران که نگرشی کاملا مثبت به هر چه سریعتر اجرایی شدن این توافق دارد شاهد مذاکرات تخصصی ارگان‌های مسئول در این زمینه باشیم و تبدیل به قرارداد شوند. با توجه به نظر مثبت مقام معظم رهبری در خصوص این روابط که از ابتدا کاملا حمایتی بوده مجلس شورای اسلامی هم از چنین رویکردی حمایت خواهد کرد.  

بروجردی در مورد نقش و جایگاه چین در جهان هم گفت: چین بر خلاف آمریکا که در جای جای دنیا دخالت‌های غیرقانونی انجام می‌دهد و جنگ را تحمیل می‌کند، مانند تجاوز به عراق و افغانستان، حضورش در نقاط مختلف جهان از آفریقا گرفته تا آسیا و کشورهای اسلامی در جهت تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تقویت روابط سیاسی است. بنا بر این من این نقش را در سطح جهانی مثبت می‌بینم.

وی در مورد نمایشگاه واردات شانگهای هم افزود: نمایشگاه واردات هم که در شهر مهم شانگهای برگزار شد نمایشگاه بسیار مهمی بود. البته این موضوع را در هیات رئیسه انجمن دوستی ایران و چین به بحث گذاشتیم. انتظار ما در انجمن این است که شرکت‌های بسیار بیشتری حضور پیدا می‌کردند با توجه به تجربه بنده به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین و اینکه در دهه 60 یعنی سی و اندی سال پیش سفیر ایران در پکن بودم. حتما از ارگان‌های دولتی به خصوص وزارت صنعت و بخش خصوصی خواهیم خواست تا ارتباطات تقویت شود و حضور پررنگ تر و فعالتری باشد و جمهوری اسلامی ایران جایگاه واقعی خود را در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/319827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد