راه ترقی

آخرين مطالب

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از جنس معلمان است گفتگو

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از جنس معلمان است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت‌الاسلام اکبر احمدپور روز یکشنبه در گفت و گو یی درباره یوسف نوری گزینه معرفی شده رییس‌جمهوری برای سمت وزارت آموزش و پرورش، گفت: او در آموزش‌ و پرورش از معلمی تا ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش مسئولیت‌های مختلفی داشته‌ است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم، نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را از جنس و رنگ معلمان توصیف کرد و افزود: تاکنون نمایندگان به دو گزینه پیشنهادی قبلی ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند آنها از بیرون آموزش و پرورش هستند و شناخت و اطلاعات دقیقی از بدنه این وزارتخانه ندارند.

نوری سوابق ممتد و طولانی در آموزش و پرورش دارد

احمدپور عنوان کرد: نوری فردی از درون آموزش و پرورش و با سوابق ممتد و طولانی در سمت‌های مختلف استانی، وزارتی و کشوری است. همین موضوع امیدواری برای رای‌آوری او را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار (استان خراسان رضوی) در مجلس یازدهم، درباره ویژگی‌های گزینه پیشهادی از نگاه رییس‌جمهوری، گفت‌: براساس آنچه که رییس‌جمهوری قبلاً در مجلس و در معرفی برخی از وزیران و دو وزیر معرفی‌ شده قبلی مطرح کرده‌ است، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید از وزارتخانه شناخت داشته باشد و معلمان و دانش‌آموزان را بشناسند و از محتوای درسی آموزش‌ و پرورش مطلع باشد.

وی ادامه داد: از سخنان سید ابراهیم رییسی در گذشته اینطور به نظر می‌رسد که وزیر آموزش و پرورش مطلوب او باید به تغییر و دگرگونی در بدنه آموزش و ‌پرورش معتقد باشد تا بتواند تحولی در آموزش‌ و پرورش به وجود آورد که این وزارتخانه از وضعیت و شرایط فعلی تغییر کند.  نوری هم براساس نظر رییس‌جمهوری همین خصوصیات را دارد و افزون بر این نکات، از بدنه آموزش و پرورش است.

احمدپور درباره چالش‌های پیش روی آموزش ‌و پرورش، گفت: موانع زیادی پیش روی این وزارتخانه است از جمله بحث رتبه‌بندی معلمان که موضوعی مهم و تقریبا بحث روز در آموزش ‌و پرورش است. لایحه‌ رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست معطل ‌مانده است. قرار بود این لایحه در دولت و مجلس مطرح شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.

این نماینده مجلس یازدهم، بحث سند تحول در آموزش و پرورش را چالش دیگر این وزارتخانه توصیف کرد و افزود: سند تحول آموزش و پرورش بسیار مهم و دقیق است و هر نوع تغییر و رشد و پیشرفت در آموزش و پرورش باید براساس این سند شکل بگیرد و انجام شود و وزیر آموزش ‌و پرورش باید دقت نظر و شناخت کاملی از سند تحول داشته باشد.

احمدپور، صندوق ذخیره فرهنگیان را چالش عمده وزارتخانه دانست و عنوان کرد: این صندوق، ذخیره‌ای برای آینده فرهنگیان بوده که متاسفانه در گذشته دستخوش تغییرات عمده واقع شده و این پشتوانه متزلزل شده ‌است این ‌هم از نکاتی است که باید مدنظر افراد قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم به کمبود نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:‌ آموزش ‌و پرورش نیاز به نیرو دارد و بسیاری از کارکنان این وزارتخانه حق‌التدریسی، سرباز معلم، نهضتی‌ و ... هستند.  در بررسی‌ها مشخص شد در آموزش ‌و پرورش بیش ‌از 28 نوع قرارداد استخدامی داریم بسیاری از این نیروها در آموزش ‌و پرورش سرگردانند و آینده شغلی ندارند.

وی ادامه داد: همچنین تفاوت‌های فراوانی هم میان نیروهای مختلف در آموزش ‌و پرورش داریم گاهی ممکن است در یک اتاق 2 نفر نیرو نشسته‌اند حقوق یکی بالا و حقوق دیگر پایین است، یکی رسمی و دیگری غیررسمی است، یکی آینده دارد و دیگری بی‌آینده است که باید فکر اساسی برای آن شود و مشکلات در این زمینه را به‌شکل ریشه‌ای حل کرد.

احمدپور اظهار کرد: این‌ موارد بخشی از مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش است و دهها مشکل دیگر هم در این زمینه داریم که در آموزش‌ و پرورش باید ریشه‌یابی، شناسایی و مشخص شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های آموزش‌ و پرورش، گفت: اولویت نخست رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان و سر و سامان دادن به تحصیل آنها است. در یک تا 2 سال گذشته که با مشکل کرونا مواجه بودیم حالت انقطاعی میان دانش‌آموزان، کلاس‌ها و متون درسی به‌وجود آمده و افت تحصیلی در دانش‌آموزان ایجاد شده‌ است.

اولویت وزیر آموزش و پرورش ساماندهی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان باشد

احمدپور ادامه داد: با توجه به مشکلات 2 سال گذشته و افت‌ تحصیلی فراوانی که ایجاد شده، اولویت هر وزیری باید ساماندهی مناسب وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان باشد تا این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند که ما دچار مشکل تحصیل نشویم و شتاب لازمی را که داشتیم از دست ندهیم.

وی، معیشت معلمان را از موضوعات مهم وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد و گفت: معلم می‌خواهد کار فکری انجام دهد و رشد دانش‌آموزان را در این زمینه تضمین کند. زمانی می‌توان به این معلم اعتماد کرد و سرمایه‌های عظیم را در اختیار معلم قرارداد و امیدوار بود که آینده دانش‌آموزان این پیشرفت را خواهد داشت که معلم دغدغه معیشت نداشته باشد.

معیشت معلمان در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد

احمدپور خاطرنشان کرد: اگر معلمی سر کلاس حاضر شود اما درعین‌ حال که تدریس می‌کند ذهن او درگیر معیشت هم باشد یا احیاناً شغل‌های جانبی داشته و تلاش کند معیشت خود را در غیر از کلاس تامین کند نمی‌تواند موفق باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم عنوان کرد: بنابراین هر دولتی اگر بخواهد آموزش ‌و پرورش موفقی داشته باشد باید معیشت معلمان را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

   یوسف نوری متولد سال 1340 در ایلام و دارای دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبائی است. مدیرکل برنامه و بودجه و رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، تدریس در مدارس و دانشسرای تربیت معلم استان ایلام و مدارس ایران در قطر و بحرین از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. وی همچنین مؤلف چند جلد کتاب تخصصی است.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یکشنبه 7 آذرماه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/321670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند