واکاوی رویکرد مقاله محوری در تحقیقات دانشگاهی و غفلت از نیازها و مسائل کشور
انديشه
بزرگنمايي:
راه ترقی- بررسی رویکرد مقاله محوری در پژوهش های دانشگاهی و عدم توجه به حل مسائل و
رفع نیازهای کشور است. این وضعیت حاصل برداشت برخی کنشگران جامعه علمی از
علم و پیشرفت علمی است. بر همین اساس این گزارش ابتدا از چند مفهوم پیشرفت
علمی، فعالیت علمی، تولید مقاله، تأثیر و کیفیت فعالیت علمی ابهام زدایی
کرده است؛ و این نکته را روشن می کند که «اساساً تولید مقاله نمی تواند
بازنمای واقعی پیشرفت علمی باشد و با همه ارزشمندی یک گام ابتدایی از سلسله
گام های پیشرفت علمی به شمار می رود».
در گزارش مرکز پژوهش های
مجلس شورای اسلامی آمده: در ادامه چالش ها و نقاط ضعف سازوکار موجود تولید
علم کشور و تأکید بیش از حد بر تولید مقاله و آثار آن نقد و بررسی شده است.
بر همین اساس آثار و تبعاتی همچون: افت کیفیت آموزش، معطل ماندن حل مسائل
کشور، کاربردی نشدن پژوهش ها در سایه چیرگی مقاله محوری، تضعیف مهارت محوری
و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، دامن زدن به تقلب علمی و تحت تأثیر
قرار گرفتن زندگی تحصیلی و شغلی دانشجویان شناسایی و تحلیل شد. در پایان
راهکارهایی به منظور مانع زدایی و پشتیبانی از تلاش های مجموعه علمی و
فناوری کشور و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی های محققان و نخبگان
در تولید ثروت و قدرت برای کشور، پیشنهاد شده است.
در بخش دیگری
از این گزارش تصریح شده: از جمله اینکه در ارزیابی های علمی و پژوهشی اعضای
هیئت علمی دانشگاه ها به ویژه اصلاح آیین نامه ارتقا و در ارزیابی
دانشجویان دکتری به جای تأکید بیش از حد بر تولید مقاله، مجموعه متنوعی از
معیارهای کیفی و کمی به خصوص انجام پروژه های مسئله محور در نظر گرفته شود.
در ادامه گزارش ذکر شده: پیشنهاد دیگر حذف اجباری بودن انتشار مقالات علمی
isi برای محققان دانشگاهی است. تأکید بر تعریف پروژه های کلان ملی و سپردن
آن به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، جذب دانشجوی پسا دکتری به صورت مشترک بین
صنایع و دانشگاه ها، الزام به هزینه کرد حداقل پنجاه درصد (50 %) از
اعتبارات پژوهشی مندرج در ماده (56) قانون الحاق برخی از مواد به قانون
تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 4/ 12/ 1393 و بند «و» تبصره «9»
قانون بودجه سال1400، همچنین هزینه کرد حداقل سی درصد (30%) از اعتبارات
مندرج در بند «د» تبصره «9» قانون بودجه سال 1400 در قالب پایان نامه ها و
رساله های دانشجویی، ساماندهی و انتقال اعتبارات دو قانون فوق ذیل یک حساب
مشترک نزد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری جهت استفاده بهینه دانشگاه ها
و مؤسسات آموزش عالی از این اعتبار و الزام دانشگاه ها به پذیرش حدود بیست
درصد (20%) از ظرفیت دانشجویان دکتری به شرط انعقاد قراردادهای پژوهشی و
دریافت گرنت و درنهایت تعریف بیمه پژوهشگر و پرداخت پژوهانه به دانشجویان
دکتری از پیشنهادهای این گزارش است.
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326173/