راه ترقی

آخرين مطالب

وای فای 7 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ اقتصاد

وای فای 7 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اگرچه فناوری وای‌فای 6E هنوز به‌طور گسترده استفاده نشده است، حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم همچنان به‌سرعت در حال پیشرفت بوده و هم‌اکنون مراحل توسعه‌ی وای‌فای 7 نیز آغاز شده است.

بسیاری از کاربران توجه زیادی به تجهیزات شبکه‌ی خانگی خود نمی‌کنند و کم‌تر آن را ارتقا می‌دهند. به‌عنوان مثال، روترهای وای‌فای 6 در سال 2019 وارد بازار شده‌اند؛ اما به‌احتمال زیاد هنوز بیشتر کاربران از این نوع مود‌م‌ها استفاده نمی‌کنند. در‌حال‌حاضر نرخ پذیرش روترهای مجهز به وای‌فای 6 و 6E زیاد نیست؛ اما حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم در حال آماده‌شدن برای معرفی وای‌فای 7 به‌عنوان نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم است. به‌گزارش اندروید اوتوریتی ، استاندارد آینده‌ی وای‌فای 7 درمقایسه‌با نسل قبلی این فناوری جهش چشمگیری محسوب نمی‌شود. وای‌فای 7 در باند فرکانس 2٫4 و 5 و 6 گیگاهرتز کار می‌کند. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد این فناوری از نظر پایداری و امنیت درمقایسه‌با نسل قبلی وای‌فای بهبود یافته است. در‌ادامه، ویژگی‌های نسل بعدی وای‌فای مرور خواهیم کرد. وای‌فای 7 چیست؟

راه ترقی

به‌عنوان مثال، اجازه دهید «دسترسی چندگانه‌ی تقسیم فرکانس متعامد» یا OFDMA را در‌ نظر بگیریم. این ویژگی در وای‌فای 6 معرفی شده است و به روترها اجازه می‌دهد تا بتوانند تعداد بیشتری از دستگاه‌های متصل‌شده را مدیریت کنند و از طیف موجود به‌طور مؤثرتر بهره ببرند. هدف وای‌فای 7 این است که با هماهنگی OFDMA افزایش بهره‌وری یک گام به‌ جلوتر پیش رود. به‌ زبان ساده، این تکنیک برای انتقال داده استفاده خواهد شد و به چند نقطه‌ی دسترسی بی‌سیم (AP) اجازه خواهد داد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و درکل عملکرد بهتری در شبکه‌های بی‌سیم بزرگ‌تر ارائه دهد. وای‌فای 7 مثل 5G با هدف کاهش نرخ تأخیر در مواردی مثل پخش زنده‌ و اجرای بازی‌های رایانه‌ای توسعه داده شده است. تأخیر در اینجا صرفا به مدت زمانی اشاره می‌کند که سیگنال از مسیریاب یا نقطه‌ی دسترسی شما به دستگاه ارسال می‌شود و پاسخ آن به منبع برمی‌گردد. اگر تابه‌حال در تماس‌های ویدئویی با مکث‌های طولانی مواجه شده‌اید، مسلما با این نوع نرخ تأخیر آشنایی دارید. همان‌طور‌که انتظار می‌رود، با دور‌شدن از منبع سیگنال، تأخیر شدیدتر خواهد شد. با‌این‌حال، ازدحام شبکه نیز می‌تواند به افزایش نرخ تأخیر انتقال داده منجر شود. نسل بعدی وای‌فای علاوه‌بر بهبود نقطه‌ی اتصال روترها، به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد برای انتقال و دریافت داده‌ها به‌طور هم‌زمان از چند باند فرکانس و کانال استفاده کنند تا نرخ تأخیر کاهش یابد. این ویژگی عملیات چندپیوندی نامیده شده است و در مواقعی که راه‌اندزای شبکه شما به‌دلیل تداخل سیگنال‌های خارجی یا حتی ازدحام دستگاه‌های مجاور مختل می‌شود، به ایجاد پایداری بیشتر کمک خواهد کرد. اگرچه افزایش توان یا سرعت تمرکز اصلی وای‌فای 7 نیست، به‌لطف پشتیبانی از کانال‌های گسترده‌تر، این فناوری به هدف یاد‌شده دست پیدا می‌کند. به‌‌عبارت‌دیگر، کانال‌ها درواقع زیرباندهایی در فرکانس اصلی وای‌فای محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، باند 5 گیگاهرتز به 45 کانال کوچک‌تر تقسیم می‌شود که عرض این کانال‌های جداگانه از 20 تا 80 مگاهرتز متغیر است. کانال‌های جدید 320 مگاهرتزی وای‌فای 7 از نظر تئوری از وای‌فای 6 و کانال‌ 160 هرتزی آن سرعت بیشتری دارند. اگرچه همه‌ی دستگاه‌ها از این کانال‌های گسترده پشتیبانی نمی‌کنند، ارائه‌ی این قابلیت برای برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بالا مناسب است. در‌نهایت، وای‌فای 7 تعداد جریان‌های فضایی را نیز به 16 افزایش می‌دهد. اینتل تخمین زده است هنگامی‌ که این قابلیت با پشتیبانی کانال گسترده‌تر ترکیب شود، استاندارد جدید از‌نظر تئوری می‌تواند به سرعت 46 گیگابیت‌‌برثانیه دست پیدا کند. این آمار از رکورد سرعت وای‌فای 6 (حدود 9 گیگابیت‌‌برثانیه) بیش از 5 برابر بیشتر است. چرا به وای‌فای 7 نیاز داریم؟

راه ترقی

راه ترقی

شایان ذکر است وای‌فای 7 در این مرحله با مشخصات رسمی آن فاصله‌ی زیادی دارد. در‌واقع، مؤسسه‌ی مهندسی برق و الکترونیک (IEEE) حتی از نام وای‌فای 7 برای این نسل از فناوری مذکور استفاده نکرده است. پس جای تعجب نیست که فاصله‌ی زیادی با معرفی دستگاه‌های مجهز به وای‌فای 7 داشته باشیم. مراحل کار روی این پروتکل بین سال‌های 2023 تا 2024 به‌پایان خواهد رسید و حتی پس‌از‌آن، شاید مجبور باشید یک تا دوسال دیگر برای تصویب جریان اصلی منتظر بمانید. علاوه‌بر‌این، با اینکه یک سال کامل از نهایی‌شدن وای‌فای 6E گذشته است، اکثر کشورها هنوز مجوز طیف جدید 6 گیگاهرتز را برای استفاده‌های عمومی دریافت نکرده‌اند. براساس فهرستی که اتحاد وای‌فای گردآوری کرده است، بازارهای بزرگی مثل ایالات متحده و بریتانیا و کشورهای اتحادیه‌ی اروپا مجوز این طیف را حذف کرده‌اند و به آن اجازه می‌دهند در برنامه‌های داخلی استفاده شود. با‌‌این‌حال، هنوز استثناهای درخورتوجهی در‌این‌بین وجود دارد. به‌عنوان مثال، استرالیا و ژاپن هنوز در حال بررسی این موضوع هستند؛ درحالی‌که سایر بازارهای مهم مثل هند حتی به تقاضای صنعت درباره‌ی وای‌فای 6E پاسخ نداده‌اند. در‌مجموع، وای‌فای 7 فقط زمانی می‌تواند به‌طور جدی وارد بازار شود که پذیرش بیشتر استانداردهای فعلی را شاهد باشیم. البته با‌‌‌توجه‌‌به سرعت کُند عرضه‌ی وای‌فای 6E، این احتمال وجود دارد که نسل بعدی این فناوری تا راه‌یافتن به خانه‌های ما چند سال فاصله داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد