راه ترقی

آخرين مطالب

ادبیات پایداری تاریخ مصرف ندارد انديشه

ادبیات پایداری تاریخ مصرف ندارد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / رزمنده قدیمی لشگر 27 محمدرسول‌الله (ص) در باب ادبیات پایداری، گفت: این ادبیات چیزی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد و زمانش که تمام شد کنار گذاشته شود.
ادبیات پایداری نوعی از ادبیات است که از دل شرایط خاص ایجاد می‌شود و در قالب آثار منظوم و منثور جامعه مخاطب را به ایستادگی در برابر ظلم و بیان کردن ستم‌ها ترغیب می‌کند. 
گلعلی بابایی رزمنده قدیمی لشگر 27 محمدرسول‌الله (ص) یکی از چهره‌های شناخته شده این نوع ادبیات است. وی را با کتاب‌هایی چون همپای صاعقه، ضربت متقابل، شراره‌های خورشید، کوهستان آتش، حبیب تولدی دیگر، ماه همراه بچه‌هاست، شاهین برآفتاب، صبح روز نهم و... می‌شناسیم و طی سال‌های گذشته خدمات زیادی در زمینه گردآوری کارنامه عملیاتی لشگر 27 محمدرسول‌الله (ص) در سال‌های دفاع مقدس تحت عنوان پروژه «حماسه 27» داشته است.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مورد اهمیت و چرایی پرداختن به ادبیات پایداری، این نوع ادبی را نماینده بخشی از زندگی و تاریخ سرزمین و مردم ایران دانست و گفت: هشت سال در این مملکت جنگ شد و طی آن هشت سال، اتفاقات بسیاری افتاد – برخی بی‌خانمان شدند، برخی اعضای اصلی خانواده هایشان را از دست دادند - و همه اینها سوژه‌هایی است که می‌تواند دستمایه شکل گیری این ادبیات باشد.
بابایی تاکید کرد: این هشت سال پر از وقایع و رخدادهای تلخ شیرینی است که همچنان جای کار دارد؛ برخی ممکن برای سرگرمی به سراغ خواندن خاطرات آدم های جنگ بروند و برخی دیگر از سر کنجکاوی برای آگاهی از این موضوع که چه اتفاقاتی در آن هشت سال رخ داد و دیگرانی هم هستند که بر اساس اعتقادات و احترامی که برای رزمندگان و شهدا و خانواده های ایشان قائلند می خواهند در این باره بیشتر بدانند.
وی با اشاره به زمان‌دار نبودن ادبیات پایداری ادامه داد: از جنگ جهانی اول و دوم زمانی طولانی می گذرد اما هنوز سوژه اصلی بسیاری از فیلم ها و کتاب های غربی برگرفته از این واقعه ای است که زمانی رخ داده. بر این اساس این ادبیات چیزی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد و زمانش که تمام شد کنار گذاشته شود.
این نویسنده با اشاره به اهمیت حضور ادبیات پایداری به عنوان یکی از گونه های مهم ادبیات در فرهنگ اجتماعی، تصریح کرد: این حق مردم و جامعه ما است که این ادبیات همواره سرزنده بماند.
جایگاه ادبیات متاثر از شرایط و اوضاع اجتماعی حاکم است
این پژوهشگر دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که ادبیات پایداری در ایران چه مولفه هایی دارد و بیشتر از چه منظری به آن توجه شده است، گفت: بر این عقیده هستم که به بسیاری از موضوعات کم و زیاد پرداخته شده و البته این موضوع انتها ندارد، بر این اساس به هر سوژه ای که بپردازید ممکن است که چیز دیگری پیش بیاید.
وی با اشاره به معضلاتی که کاستی‌هایی را در پراختن به ادبیات پایداری رقم می زنند، بیان کرد: بحث پرداختن به ادبیات پایداری و اساسا جایگاه ادبیات در جامعه بسیار متاثر از شرایط و اوضاع اجتماعی حاکم است؛ بر این اساس وقتی جامعه ای درگیر مشکل اقتصادی باشد این مشکل به حوزه های هنری و ادبیات هم سرایت خواهد کرد و آنان از این ضربه ها بی نصیب نخواهند ماند.
وقتی سبد اقتصادی خانواده کوچک و نحیف شود قطعا کتاب که نمود فیزیکی ادبیات است هم از این وضعیت مستثنی نخواهد ماند. وقتی تلاش از معیشت و جستجوی نان شب برداشته شود، فرد می تواند سراغ دغدغه هایی چون سینما و تئاتر و ادبیات برود.
بابایی یادآور شد: ضمن این که در این دوسال گذشته به دلیل این درگیری جهانی با بیماری کرونا مشکلات معتددی پیش آمد که مانعی بر سر اجرای بسیاری از برنامه های فرهنگی شد.
رزمنده قدیمی لشگر 27 محمدرسول‌الله (ص) در پاسخ به این پرسش که کاستی‌های موجود در ادبیات پایداری مربوط به کدام مولفه‌ها یا حوزه‌هاست، اظهار داشت: بخشی که خودم انجام می‌دهم مستندنگاری جنگ است و در این حوزه احساس نمی کنم کاستی مشخصی باشد. اما این کار در نهایت گوشه کوچکی از جنگ است و همین پژوهش و مستندنگاری می تواند در مورد تیپ ها و لشکرهایی که در جریان عملیات حضور داشته اند، صورت بگیرد؛ یعنی خاطرات و مستندنگاری این تیپ ها و لشکرها از سوی آدم هایی که در آن حضور داشته اند، رقم بخورد.
وی افزود: در ادامه روند چاپ مجموعه 10 جلدی کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) در سال‌های دفاع مقدس (طی 25 سال گذشته، 4 جلد از مجموعه یادشده با عناوین همپای صاعقه، ضربت متقابل، کوهستان آتش و شراره‌های خورشید چاپ شده‌اند، نوشتن مجلد پنجم این‌ مجموعه با عنوان زمین‌های مسلح را شروع کرده ام. این جلد، درباره عملیات‌های والفجر مقدماتی و یک، حد فاصل آذر 1361 تا پایان فروردین 1362 است که براساس مدارک و مستندات معتبر بایگانی‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران تدوین و به همت نشر٢٧ بعثت به‌ صورت مشترک منتشر خواهد شد.
این نویسنده خاطرنشان کرد: تا حدی که اطلاع دارم این دست مستندنگاری‌ها کمتر اتفاق افتاده است و مقام معظم رهبری هم بارها از این کتاب ها مثال آورده اند و گفته اند که این نوع کتاب ها باید در یگان های دیگر هم شکل گرفته و نوشته شوند.
اقتباس چندان مورد توجه هنرمندان و سینماگران نیست
بابایی با تاکید بر اهتمام هنرمندان در باب ادبیات پایداری و با بیان اینکه «شاید به نوعی کم کاری در این حوزه رخ داده است»، افزود: نگاهی به ادبیات پایداری در سایر کشورها به خصوص آمریکا و روسیه نشان می دهد که چگونه بسیاری از فیلم های آنان برگرفته از سوژه های جنگی و بزرگترین آثار سینمایی دنیا اقتباسی از جنگ های جهانی و جنگ ویتنام است.
این نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: اما متاسفانه در کشور خودمان این ضعف را داریم که بحث اقتباس خیلی مورد توجه هنرمندان و سینماگران نیست. مشکلاتی در این حوزه مطرح می شود مانند این که فیلم های جنگی هزینه دارد و نهادها حمایت نمی کنند و یکی از دلایل اصلی شان این است که موسسات بسیاری داریم که به اسم دفاع مقدس شکل گرفته اند ولی دریغ از این که کارهایی در این مورد را انجام دهند.
این پژوهشگر اظهار داشت: صدا و سیما است به عنوان یک رسانه ملی همانگونه که به وقایع تاریخی بها می دهد و تولیدات پرهزینه ای را تدارک می بیند و می سازد باید پروژه هایی ارزشمند در حوزه جنگ را هم سازمان دهد.
بابایی در پاسخ به این سوال که چرا شاعران و نویسندگان دفاع مقدس در مقایسه با فیلم سازان این حوزه کمتر شناخته شده اند، یادآور شد: دلیل این موضوع را شاید بتوان در بحث تبلیغات پاسخ داد؛ بر این اساس در مورد فیلم ها تبلیغات بسیاری صورت می گیرد، در صورتی که چنین اتفاقی را به ندرت در مورد نویسندگان داریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بازگشت آلوارز به تیم فوتبال تراکتور

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

مقامی که از مردم نرسه مفت نمی ارزه!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

عشق رو باید ثابت کرد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

بهترین بازیکنان هفته بیست و سوم لیگ برتر

مدیرروستا: تیم ملی غیر بازی با ژاپن توقعات را برآورده نکرد

اولین تمرین بارسلونا پس از شکست مقابل پاری سن ژرمن

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه

حرکت انفجاری دروازه بان افغانستان در مقابل دروازه بان ایران

کارلتو بالاخره به رکورد گواردیولا رسید

استقبال خوب هواداران استقلال از بازی فردا

اردوی آماده‌سازی تیم ملی نجات غریق در تهران برگزار شد

نماینده مجلس: اگر دولت قبول کند مشکل هست، مشکلات حل می‌شود

رسانه‌های اسرائیلی: حمله بالستیک ایران در جهان بی‌سابقه بود

پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ محبی: راهی جز خون دل خوردن نمانده...

محمودزاده: وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند

بهادری جهرمی: برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید

خنده‌های پردیس پورعابدینی در پشت‌صحنه گناه فرشته