راه ترقی

آخرين مطالب

با حکم وزیر ارتباطات: رئیس سازمان فضایی کشور معرفی شد اقتصاد

با حکم وزیر ارتباطات: رئیس سازمان فضایی کشور معرفی شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در احکامی جداگانه، رئیس سازمان فضایی ایران، رئیس مرکز بازرسی، نماینده ویژه وزیر در حوزه امنیت فاوا و مشاور وزیر در تعامل با نیروهای مسلح را منصوب کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در احکام جداگانه‌ای حسن سالاریه را به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران؛ علی بحرینی را به سمت رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات؛ امیر محمدزاده لاجوردی را به سمت نماینده ویژه وزیر در حوزه امنیت فاوا و محمدمهدی نژادنوری را به سمت مشاور وزیر در تعامل با نیروهای مسلح منصوب کرد. وزیر ارتباطات در این احکام از زحمات مرتضی براری و رضوانی‌پور در مدت تصدی ریاست سازمان فضایی و ریاست مرکز بازرسی وزارت ارتباطات تشکر کرده است. حسن سالاریه دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، استاد تمام و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. همچنین قائم‌مقامی معاون آینده‌سازان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، ریاست دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، مدیریت و راه‌اندازی چندین شرکت دانش‌بنیان در زمینه هوافضا و مکانیک بخشی از سوابق اجرایی حسن سالاریه است. در زمان مرتضی براری، به عنوان معاون وزیر ارتباطات دولت دوازدهم و رئیس سازمان فضایی کشور، او روزهای پر سر و صدایی در زمینه فضایی را پشت سر گذاشت. 25 دی 97 ماهواره پیام در دوره او و وزارت محمدجواد آذری جهرمی به فضا پرتاپ شد؛ اما نتوانست به سرعت لازم برسد و از مدار خارج شد. ماهواره پیام که ساختش بیش از 10 سال طول کشیده بود 10 میلیارد تومان هزینه روی دست دولت گذاشت که البته نسبت به هزینه‌هایی که دیگر کشورهای دنیا صرف تحقیقات و آزمایش‌ها فضایی خود می‌کنند عدد بالایی نیست. این اتفاق سروصدای زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد و کاربران با انتقاد‌های منفی جهرمی را مورد هجوم کامنت‌های بی‌شماری قرار دادند. اما این اتفاق باعث دست برداشتن وزارت ارتباطات دولت دوازدهم از ساخت ماهواره‌های دیگر نشد. در فروردین‌ماه سال 98 جهرمی از قرار دادن سه ماهواره در مدار خبر داد؛ اما در شهریورماه، هنگامی که قرار بود ماهواره ناهید به فضا پرتاب شود، سکوی پرتاب ماهواره منفجر شد. هرچند این خبر ابتدا تکذیب شد اما در نهایت با انتشار تصویر سکوی پرتاب ماهواره از سوی ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا موضوع خرابکاری به میان آمد. تیر سال98 جهرمی گفته بود تا پایان سال 19 ماهواره تولید داخل خواهیم داشت اما تاکنون ماهواره‌ای پرتاب نشده است
اوایل بهمن‌ماه همان سال جهرمی اعلام کرد ایران شش ماهواره برای ارسال به فضا دارد، اما 20 بهمن 98 ماهواره ظفر که با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شده بود نتوانست در مدار قرار گیرد و این آخرین تلاش آذری جهرمی برای پرتاب ماهواره بود. حاشیه‌ها در زمان ریاست براری در سازمان فضایی کم نبود. از جمله آن‌ها که بازهم مورد انتقاد کاربران قرار گرفت، انتشار عکس لباس فضایی بود که جهرمی ادعا کرد تولید داخل است و چند ساعت بعد مشخص شد این لباس تولید داخلی نیست. تیر سال 98 جهرمی گفته بود تا پایان سال 19 ماهواره تولید داخل خواهیم داشت اما در نهایت تاکنون ماهواره‌ای پرتاب نشده است. شهریور 98 نیز جهرمی از اعطای پروانه اپراتور ماهواره‌های مخابراتی به شرکت‌های خصوصی خبر داد و بهمن همان سال اعلام کرد تا سه سال آینده ماهواره مخابراتی بخش خصوصی در مدار قرار می‌گیرد. او همچنین توضیح داد: «ماهواره‌های پارس 1 و طلوع آماده قرار گرفتن در مدار هستند و امیدواریم تا پایان امسال در مدار قرار گیرند.» اما تیرماه سال 99، زمانی که برخی رسانه‌های خارجی از پرتاب ناموفق یک ماهواره دیگر از سوی ایران خبر دادند، جهرمی گفت: «ماهواره پارس 1 و ناهید همچنان در سازمان فضایی موجود هستند و فرایند تحویل آن‌ها به وزارت دفاع طی نشده است، بنابراین ادعای ناموفق بودن پرتاب از طرف ما مورد تأیید نیست.» پیشرفت در صنعت فضایی حالا مد نظر وزیر ارتباطات دولت سیزدهم هم قرار گرفته است. ابتدای آذر سال جاری جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از یک دهه توقف با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. در این جلسه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اعلام کرد که: اینکه بعد از نزدیک به 11 سال اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های حوزه فضایی گفته بود: صنعت فضایی کشور در عین حال که اقتدار آفرین است می‌تواند به حل مشکلات کشور هم کمک کند. در حال‌حاضر رسیدن به فناوری تثبیت مدار لئو که از 200 تا 2هزار کیلومتر ارتفاع دارد تأکید شد و ما هم‌اکنون به تثبیت این مدارها رسیده‌ایم و در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این حوزه اعلام می‌شود. همچنین او به یکی از موضوعات مورد تأیید در جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره و اعلام کرد که: «در این جلسه دسترسی به مدار 36 هزار کیلومتر عنوان شد. تحقق این برنامه برای 10 سال برنامه‌ریزی شده، اما رئیس جمهوری تأکید داشتند تا پایان سال 1404 به اتمام برسد.»

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان