راه ترقی

آخرين مطالب

پیشروی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در دولت سیزدهم انديشه

پیشروی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در دولت سیزدهم
  بزرگنمايي:

راه ترقی- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهادی دولتی است که بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای ‌اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم با تکیه بر توانمندی‌های فناوری و نوآوری کشور و با رویکرد ارتقای نظام ملی نوآوری و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن شکل گرفته است و به‌ طور مستقیم زیرنظر رییس‌جمهوری فعالیت می کند.

با توجه به اینکه معمولا با تغییر دولت ها، روسا و مدیران سازمانی برای بهبود عملکرد دولت تغییر می کنند اما از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تا به این لحظه گزینه ای در خصوص تغییر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مطرح نشده و این معاونت به طور مستمر در حال اجرای برنامه های خود در سطح کلان ملی، استانی و فراملی در زمینه توسعه زیست بوم دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان در کشور است.

در مدت زمان سپری شده از تشکیل دولت سیزدهم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دور از تغییر و تحولات سیاسی در حال انجام برنامه ها و راهبردهای برنامه ریزی شده خود در راستای توسعه فناوری و نوآوری در کشور است و نگذاشته که موتور زیست بوم دانش بنیان در این مدت خاموش شود.

پیشروی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در دولت سیزدهم

راه‌اندازی کارخانه و مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق 

راه اندازی کارخانه ها و مراکز نوآوری از جمله برنامه های معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه فناوری در کشور است. در همین راستا در دولت سیزدهم مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در مجلس با حضور ستاری و محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی برای راهیابی ظرفیت های علوم انسانی به عرصه قانون گذاری و سیاستگذاری افتتاح شد.

راه اندازی مرکز نوآوری و خلاق نوفل لوشاتو در سازمان اوقاف برای استفاده از ظرفیت های وقف در جهت تامین مالی ایده های فناورانه و افتتاح 3 خانه خلاق و نوآوری تخصصی در زمینه تولید محتوا، پویانمایی و رسانه، آموزش و یادگیری و کودک و نوجوان در تهران از دیگر دستاوردهای این حوزه است.

همچنین در سفرهای استانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری فاز یک کارخانه نوآوری شهرستان گرگان به عنوان «ششمین کارخانه نوآوری کشور» در مساحت 500 هزار مترمربع افتتاح شد. این کارخانه از دیگر پروژه هایی است که در این مدت برای توسعه اکوسیستم دانش بنیان در کشور افتتاح شده است.

افتتاح «خانه خلاق و نوآوری تقوی» یا «خانه خلاق گرگان» در فضای بافت قدیم شهرستان گرگان در مساحتی حدود هزار مترمربع و نیز مزرعه «خلاق و نوآوری گردشگری» واقع در جاده توسکستان استان گلستان از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

پیشروی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در دولت سیزدهم

رونمایی از داروی دانش بنیان درمان آرتریت روماتوئید اطفال 

داروی آناکینرا محصول شتاب دهنده پرسیس‌ژن از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان نیز در این مدت رونمایی شد؛ این دارو در ترکیب با داروی (methortrexate) برای درمان نشانه‌ها و علائم بیماری روماتوئید آرتریت کاربرد دارد و برای بیمارانی تجویز می‌شود که پاسخ آن‌ها به داروی (methortrexate) برای درمان روماتوئید آرتریت به اندازه کافی خوب نبوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در آیین رونمایی از داروی ایرانی درمان آرتریت روماتوئید اطفال، گفت: با تلاش زیست بوم فناوری و نوآوری بازار داخلی واکسن‌های انسانی ایران‌ساخت و داروهای زیستی در کشور توسعه یافته و ایران به یکی از کشورهای مطرح منطقه و دنیا بدل شده است.

رونمایی از 6 محصول دانش بنیان پارک فناوری پردیس

پارک فناوری پردیس از مهم‌ترین و بزرگترین پارک های فناوری کشور با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال 1384 در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی کشور با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است.

تاکنون بیش از 240 واحد فناور دانش‌بنیان از بین بیش از 1900 متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت این مرکز پذیرفته شده و این واحدهای فناور توانسته‌اند مراکز تحقیق یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک فناوری پردیس ایجاد و مستقر کنند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در نوزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس 6 محصول فناورانه دانش بنیان معرفی و با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

«لاینر حفره دندان لایت کیور» با کاربرد کف بندی و عایق بندی حفره دندان در زمان ترمیم، «دستگاه کمک تنفسی بای پپ» با کاربرد ایجاد فشار هوای مثبت در سطح دم و بازدم، «ماده اولیه دارویی توفاسیتینیت سیترات» به عنوان ماده اولیه در تولید داروهای بیماران آرتریت روماتوئید و پسوریازیس، از جمله این محصولات فناورانه است.

همچنین «سامانه غربالگری میکروب‌های صنعتی» با کاربرد غربالگری میکروب‌های صنعتی در صنایع پروبیوتیک و غذایی، «مکمل ضد اسهال دام بر پایه پروبیوتیک و پری بیوتیک» با کاربرد در صنعت دام و «سیستم مدیریت ایمنی و مصرف بهینه انرژی گاز و برق ساختمان» برای تشخیص نشت و انتشار گاز مونواکسید کربن در منازل سه محصول دانش بنیان رونمایی شده در این مدت است.

در کنار حمایت از 196 طرح توسعه فناوری که از طریق 12 ستاد توسعه فناوری راهبردی در رفع نیازهای فناورانه صنایع تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز به عنوان یکی از نهادهای وابسته و همکار تحت نظر معاونت علمی و فناوری بعد از سال ها انتظار در زمینه ابلاغ تغییر نام این مجموعه بالاخره اساسنامه این تغییر از سوی آیت الله ابراهیم رئیسی رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد.

پیشروی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در دولت سیزدهم

ابلاغ اساسنامه بنیاد علم ایران

تغییر نام "صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران" به "بنیاد علم ایران" به گفته ایمان افتخاری رییس بنیاد علم ایران فعالیت‌های این صندوق در طول سال‌های گذشته دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است، از سال 1391 تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد علم ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در آخرین جلسه شورا با دستور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در قالب اساسنامه‌ای به تصویب رسید، تصویب این اساسنامه شروع یک توسعه اثرگذار در صندوق بود.

در مدت فعالیت دولت سیزدهم حمایت از 350 طرح پژوهشی، دوره پسادکتری، کرسی و گرنت پژوهشی، رساله و پایان نامه در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) و نیز تعریف 90 پروژه علمی و فناورانه با همکاری مشترک با نهادهای علمی و فناوری روسیه و چین صورت گرفته است.

استمرار ارایه بیش از 70 خدمت حمایتی به دانش‌بنیان‌ها

صندوق نوآوری و شکوفایی نیز یکی دیگر از نهادهای وابسته و همکار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور است که زیر نظر مستقیم رییس جمهوری فعالیت دارد.

این صندوق در راسای اجرای اصل 123 و نیز اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری ها و اختراعات، در سال 1389 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای محترم نگهبان رسید و در همان سال برای اجرا به دولت ابلاغ شد و هیات وزیران آیین نامه اجرایی این قانون را در اواسط سال 1391 تصویب کردند.

این صندوق به منظور تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده/ محصول/بازار از شرکت های دانش بنیان پشتیبانی و حمایت کرده و خدمات مالی و اعتباری از جمله کمک، تسهیلات و مشارکت برای آنها را تامین می کند. به طور کلی هدف نهایی صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد توسعه ای کمک به رونق اقتصادی کشور از طریق حوزه های دانش بنیان و فناوری های برتر است.

در حال حاضر این صندوق از 6 هزار و 399 شرکت دانش بنیان و نیز 46 صندوق پژوهش و فناوری که عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در تامین مالی دانش بنیان ها با ارایه بیش از 70 خدمت در چهار قالب تسهیلات، ضمانت نامه‌ها، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی حمایت می کند.

ارایه خدمات حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت سیزدهم نیز همچنان ادامه دارد و مسولان آن در پی ارایه ابزارهای جدید حمایتی مالی به شرکت های دانش بنیان در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور هستند.

در این سال ها شرکت های دانش بنیان توانسته اند 300 هزار میلیارد تومان فروش داشته باشند و در جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان گام های بلندی بردارند.

در دولت سیزدهم نیز مسوولان بخش فناوری کشور همانند سایر مسوولان در حوزه های دیگر در این روزها جدا از هرگونه حواشی در خصوص عدم تغییر مدیریت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دنبال تغییر و تحول وضعیت علمی و فناوری کشور و اتصال آن به اقتصاد سنتی و ایجاد اقتصاد دانش بنیان در جهت رفاه در زندگی مردم هستند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی