راه ترقی

آخرين مطالب

متون ارائه شده به طرف‌های مقابل کاملا در چهارچوب برجام است سياسي

متون ارائه شده به طرف‌های مقابل کاملا در چهارچوب برجام است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در محل وزارت خارجه با خوش‌آمد گویی به همتای سوری خود گفت: با توجه به شرایط جدید سوریه گفت و گوهای رو به جلو و خوبی داشتیم.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه روابط دو کشور راهبردی و ممتاز است، ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای امنیت و مدافع حرم را گرامی داشت و گفت: شهدای ایرانی که در کنار نیروهای مسلح سوریه سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کردند و به طور ویژه یاد خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی عزیز که نقش کلیدی در منطقه ایفا کرد را  گرامی می‌داریم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: همچنین گرامی می‌داریم یاد و خاطره همه شهدای مقاومت و شهدای سوریه را که آنها هم سهم مهم و کلیدی در دفاع از تمامیت ارضی کشور خود و بازگرداندن امنیت به منطقه و سوریه برعهده داشتند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران در سوریه گفت: سفر آقای مقداد به تهران زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه جریان دارد و کمیسیون مشترک همکاری‌های مشترک دو کشور را در آینده در سطح عالی شاهد خواهیم بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون هماهنگی با دولت مقتدر و برآمده از رای مردم سوریه محکوم می‌کند، گفت: این حضور را به نفع امنیت، صلح و ثبات منطقه نمی‌دانیم.

وی در ادامه از بازنگری برخی کشورهای غربی و عربی در سیاست‌های خارجی خود در قبال سوریه و راه اندازی سفارتخانه در این کشور ابراز خرسندی کرد و با اشاره به مشارکت ایران در  بازسازی سوریه گفت: برنامه‌های جامع فنی مهندسی و مشارکت بازسازی سوریه در عرصه‌های مختلف و همکاری های بخش خصوصی در حوزه تجارت به عمل آمده است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز همچنین درخصوص افغانستان گفت وگوی مفصلی داشتیم. دو طرف در تشکیل دولت فراگیر با همه گروه‌های ملت افغانستان در مبارزه با تروریسم و توجه به رای و نظر مردم افغانستان اتفاق نظر داریم و این یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه هیئت حاکمه موقت در افغانستان قرار بگیرد.  

وی افزود: برای همکارم توضیح دادم روزهای گذشته هیئتی از جمهوری اسلامی به کابل سفر کرده است و در این سفر که تلاش کردیم هیئت حاکمه افغانستان و سایر رهبران افغان را به  تشکیل دولت فراگیر تشویق کنیم. برای ما مباحث انسانی مهم است و امنیت مردم با  مسئولیت هیات حاکمه افغانستان است.

وزیر خارجه با اشاره به اتفاقی که طی روزهای اخیر در یکی از نقاط مشترک مرزی ما با افغانستان رخ داد، گفت: نیروهای مسلح ما با قدرت این اقدام ناهماهنگ را پاسخ داد البته در وزارت خارجه بر اساس وظیفه دیپلماسی خود طی یادداشت رسمی سفارت افغانستان در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به اعتراض رسمی خود را به این تعرض محدود نشان دادیم و نیروهای مسلح با قدرت و به لحظه با این عوامل برخورد کردند.

وی افزود:  البته شرایط افغانستان را درک می‌کنیم چون هنوز نیروهای مرتبط با هیئت حاکمه موقت به همسایگان شناخت لازم را ندارند اما اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی در  حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کرد: رژیم جعلی و تروریستی این اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است و تردیدی نداریم که سوریه در خط اول محور مقاومت در دفاع از امنیت ملی و سرزمینی خود در این موضوع کوتاه نخواهد آمد ضمن اینکه سازش کشورهای معدود عربی با رژیم صهیونیستی را به نفع صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌دانیم.

 امیر عبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران گفت: ما برای این که طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب ارائه دادیم تا یکی در کمیته لغو تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.

 وی اضافه کرد: آنچه که هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده،‌کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است. لذا این ادعا که برخی طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته، مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام هست و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه‌ای فرابرجامی نداشته‌ایم.

 رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی 90 درصد خود را شروع کرده است. در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بورل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد. به صراحت به ایشان گفتم که این صرفاً جوسازی است جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چهارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی 20 درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی 90% هیچ خبری را مورد تایید قرار نمی دهیم و کذب محض هست.

 وزیر امور خارجه یادآورشد: ما با جدیت و حسن نیت در مذاکره حضور پیدا کردیم و همزمان با میز مذاکره به عنوان پلن دو نخواهیم بود. منتظر می‌مانیم تلاش می‌کنیم با مذاکراتی متین و قوی بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌های مورد انتظار ملت ایران حاصل شود.

 امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور ما نمی‌دانیم توافق باید جامع بوده و توافق باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به طور ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم ها استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد