راه ترقی

آخرين مطالب

داستان تکان‌دهنده زندگی روحانی که در آمریکای جنوبی شهید شد انديشه

داستان تکان‌دهنده زندگی روحانی که در آمریکای جنوبی شهید شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابراهیمی، متولد 22 دی سال 1346 در نجف اشرف بود. خانواده وی اصالتاً بوشهری بودند و بعد از اخراج ایرانی‌ها از عراق، ساکن قم شدند. این روحانی شهید پس از اخذ مدرک دیپلم و با پایان یافتن دوره سطح، به مدت پنج سال دروس خارج فقه را نزد آیات عظام تبریزی، جوادی آملی، علوی گرگانی و وحید خراسانی گذراند. وی توسط رهبر معظم انقلاب معمم شد؛ دارای کارشناسی ارشد حقوق بین الملل بود؛ به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی مسلط بود و با زبان‌های آلمانی، فرانسوی و اسپانیولی در حد رفع نیاز آشنایی داشت و در مدرسه حجتیه، مجتمع شهید بهشتی و مدارس حوزه علمیه قم نحوه مکامله عربی و انگلیسی را به طلاب آموزش می‌داد.
وی معتقد بود: «یک طلبه باید به زبان‌های مختلف دنیا مسلط باشد چرا که ما تنها طلبه ایران نیستیم و اینطور نیست که اسلام را فقط در ایران گسترش دهیم و باید اسلام واقعی را در کل دنیا بسط دهیم، لذا باید با زبان‌های رسمی دنیا آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم حرف، عقیده و هدف خود را به آن‌ها بیان کنیم. هدف یک طلبه باید این باشد که اسلام را به آنانی که نمی‌شناسند، بشناساند».
شهید ابراهیمی از سال 1375 همکاری خود را با سازمان مدارس خارج از کشور آغاز کرد. امامت جمعه شهر جرج تاون کشور گویان (در آمریکای جنوبی)، مسئولیت امور حقوقی مرکز جهانی علوم اسلامی، مترجمی همزمان در کنفرانس‌ها و میزگرد‌های مختلف، مدیریت کالج مطالعات عالیه اسلامی در گویان و فعالیت‌های رادیویی و تلویزیونی در این کشور از جمله فعالیت‌ها و سمت‌های شهید ابراهیمی بود. مسجد حضرت ولیعصر(عج) در پایتخت گویان به همت او راه‌اندازی شد.
از آنجا که شهید حجت الاسلام ابراهیمی به زبان عربی و انگلیسی تسلط کامل داشت و از طرفی طرحی را در رابطه با کشور‌های آمریکای جنوبی ارائه داده بود که از طرف سازمان مدارس خارج از کشور به عنوان جامع‌ترین طرح انتخاب شد، از این رو برای زمینه سازی اجرای طرح به آمریکای جنوبی اعزام شد. او مبلّغی با اخلاص و اهل صدق و صفا و در عین حال پر انرژی و پر توان برای اسلام بود. حضور او در کشور‌های حوزه کارائیب و کشور‌های عربی باعث شد، جمع کثیری از مردم به اسلام و مذهب تشیع رو آورند. در خاطره دیگری از این شهید والامقام آمده است: دندانپزشکی مسیحی بود که گرفتار مشکلی شده بود. شهید ابراهیمی حدیث کساء را برایش خواند. دو سه روز بعد مشکلش حل شد و آمد شهادتین را گفت و مسلمان و شیعه شد.
در سال 1381 به مدت دو سال به کشور گویان در آمریکای جنوبی رفت و با وجود مشکلات و شرایط خاص این کشور فعالانه با سمت مدیریت در کالج مطالعات اسلامی به خدمت پرداخت. در این مدت یکبار نیز در فروشگاه مورد ضرب و شتم مخالفین قرار گرفت. شهید حجت الاسلام ابراهیمی روحانی مجاهدی بود که تنها برای احیای امر دین و اهل بیت (ع) به جمهوری گویان در آمریکا جنوبی اعزام شد و تلاش‌های زیادی برای ترویج فرهنگ تشیع نمود، ارتباطات خیلی قوی‌ای داشت، در ترویج و انتقال معارف حقه اهل بیت (ع) همه جوانب احتیاط را رعایت می‌کرد. فوق العاده زیرک و باهوشی بود و مراقب بود مسائل اختلافی بین فرق اسلامی را که می‌تواند موجب کدورت و دوری مسلمان‌ها از یکدیگر بشود، مطرح نکند.
با غیر مسلمانان از جمله مسیحیان هم مرتبط بود و به مراکزشان می‌رفت و آن‌ها را به کالج اسلامی دعوت می‌کرد و با آن‌ها مباحثات کلامی و اعتقادی داشت و همین مراودات وایجاد ارتباطات عاطفی موجب گرایش تعدادی از غیرمسلمان‌ها به اسلام و تشیع شد. اما سرانجام با دخالت مستقیم سرویس‌های جاسوسی آمریکا در این منطقه، در تاریخ 14 فروردین سال 1383در سن 37 سالگی از مقابل کالج محل تدریس خود در گویان ربوده شد و پس از شکنجه‌های فراوان به شهادت رسید و 35 روز بعد، یعنی در 15 اردیبهشت سال 83 پیکر مطهرش را با دستانی بسته در 46 کیلومتری شهر جرج تاون مرکز گویان درون گودالی یافتند. چند روز پس از پیدا شدن پیکرش، «فاطمه» فرزندی را که سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند، به دنیا آمد.
کتاب «جمعه دوم آوریل» که به قلم زهره شریعتی نوشته شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک توسط انتشارات حماسه یاران در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گیرد، روایتی است از زندگی این شهید بزرگوار. شریعتی که پیش‌تر در کتاب «مهاجر» به زندگی شهید ابراهیمی پرداخته بود، در کتاب «جمعه دوم آوریل»، خاطراتی از این شهید را از زبان همسر ایشان تدوین و تنظیم کرده است. به همین بهانه با شریعتی به گفت‌وگو پرداخته است که می‌توانید در ادامه بخوانید:
کتاب "جمعه دوم آوریل" موضوع جذابی دارد و درباره شهیدی صحبت می‌کند که در راه تبلیغ اسلام به شهادت رسیده است. برای شروع، کمی درباره موضوع کتاب توضیح دهید و اینکه چطور شد این موضوع را انتخاب کردید؟
شهید ابراهیمی شهیدی بودند که در راه تبلیغ در فروردین سال 83 در منطقه گویان آمریکای جنوبی به شهادت می‌رسند. اینکه چه شد که من تصمیم گرفتم درباره این شهید بنویسم، باید بگویم که من شهید را به واسطه یکی از دوستان شناختم و بعد از آن تصمیم گرفتم که با همسر ایشان گفت‌وگو کنم. این گفت‌وگو در سال 84 رقم خورد. در آن زمان دخترشان حدود یک سال داشت و تازه شهادت شهید ابراهیمی اتفاق افتاده بود. خانواده شهید ابراهیمی شرایط مساعدی در آن زمان نداشتند، حتی همسرشان خانه مستقلی نداشت و در منزل مادر همسرش زندگی می‌کرد تا از فرزندش نگهداری کند. جلسه بعدی مصاحبه در خانه‌ای که همسر شهید در قم تهیه کرده بود، انجام شد.
در آن زمان شرایط روحی همسر شهید چندان مناسب نبود؛ به همین دلیل وارد جزئیات نشدیم؛ چون یادآوری این مسائل برای همسر شهید سخت بود. البته من هم در آن زمان کم‌تجربه بودم. همه این‌ها منجر به شکل‌گیری کتاب «مهاجر» شد، اما من از نتیجه چندان راضی نبودم؛ چون همیشه فکر می‌کردم که بخشی از جزئیات از دست رفته و برخی از موضوعات که لازم بود مطرح شود، طرح نشده است.
کتاب «مهاجر» در این مدت دوبار تجدید چاپ شد اما توزیع خوبی نداشت؛ چون مؤسسه‌ای که کار را منتشر کرده بود، حوزه تخصصی‌اش نشر نبود. من هم ترجیح می‌دادم اگر قرار است کتاب مجدداً چاپ شود، توسط ناشری که کار و تخصصش این است،‌ انجام شود تا کتاب دیده و شخصیت شهید و خدماتی که او انجام داده است، بین مخاطبان معرفی شود. در این مدت پیشنهاد چاپ مجدد کتاب «مهاجر» توسط انتشارات حماسه یاران پیشنهاد شد، من به این دوستان گفتم که باید به این کتاب مواردی اضافه شود، الآن 15 سال از انجام آن مصاحبه‌های سابق گذشته و نیاز است که مواردی طرح و در کتاب گنجانده شود.
این شد که در پاییز سال 99، چهار جلسه خدمت همسر شهید ابراهیمی و دخترشان که دیگر بزرگ شده بود، رسیدم. در کتاب «جمعه دوم آوریل»؛ جزئیات بیشتری به همراه وقایع پس از شهادت نیز افزوده شد.
شخصیت شهید ابراهیمی برای شما به عنوان یک نویسنده چه جذابیتی داشت که تصمیم گرفتید خاطراتی راجع به ایشان گردآوری و تدوین کنید؟
جذابیت شخصیت شهید ابراهیمی برای من به عنوان نویسنده در این بود که ایشان خیلی فعال و باانگیزه بود و وقتش را لحظه‌ای هدر نمی‌داد. من خودم هم زبان انگلیسی و هم زبان عربی خواندم، نکته دیگری که در شخصیت شهید ابراهیمی برای من جذاب بود، علاقه ایشان به یادگیری زبان‌های متعدد و به خدمت گرفتن این علاقه و توانایی در راه اهداف اسلام،‌ خدا و اهل بیت(ع) استفاده می‌کند،‌ متواضعانه آن را به کار می‌گیرد و لحظه‌ای در مسیری که حرکت می‌کند، احساس خستگی نمی‌کند.
شهید ابراهیمی در راه تبلیغ دین اسلام در منطقه آمریکای جنوبی به شهادت رسیدند. ایشان به عنوان مبلغ چه تأثیری بر محیط اطراف خود گذاشتند؟
ایشان به عنوان مبلغ بیش از آنکه با زبان تبلیغ کند، با مهربانی، خلق خوش، سبک زندگی اسلامی درست، ادب، پذیرش و رواداری‌اش نسبت به آدم‌های مختلف تبلیغ می‌کرد. ویژگی رواداری موضوعی است که امروزه ما در بین آدم‌ها کم می‌بینیم. مبلغان اگر روادار نباشند،‌ هرگز موفق نخواهند شد. اگر هم موفق شوند، صرفاً یک مخاطب خاص و قشری خاص و محدود خواهند داشت.
شهید ابراهیمی با هر کس در هر سنی و هر موقیعیت و قشری، قدرت ارتباط برقرار کردن داشت. شخصیت خود او به طور ویژه روادار است،‌ نه اینکه ادای مدارا با گروه‌ها و افراد مختلف را در بیاورد.
از شما پیش‌تر کتابی با عنوان «مهاجر» منتشر شد. کتاب حاضر با کتاب قبلی چه تفاوتی دارد؟
کتاب «مهاجر» با 15 سال فاصله از کتاب «جمعه دوم آوریل» منتشر شده بود. در آن کتاب برخی مسائل مانند ربایش شهید ابراهیمی نقل نشده بود؛ زیرا خانواده شهید ابراهیمی در آن زمان شرایط روحی مساعدی نداشتند و زمان لازم بود تا این مسائل دوباره مطرح شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم که مجددا مصاحبه‌ها را ادامه دهم؛ به همین دلیل دوباره به سراغ خانواده رفتم و درباره اتفاقاتی که در گویان افتاده بود، پرسیدم. به نظرم حجم کتاب «جمعه دوم آوریل» در مقایسه با کتاب «مهاجر» دوبرابر شد و مطالب تازه‌تری را به مخاطب ارائه می‌دهد.
ماجرای شهادت شهید ابراهیمی چه بود؟ آیا مشخص شد که چه کسانی در این امر دست داشتند و آیا از سوی ایران در این زمینه تحقیقی صورت گرفت؟
متاسفانه به طور قانونی در دادگاه با وجود پیگیری‌های خانواده شهید و سفارت ایران، عوامل اصلی این ماجرا دستگیر نشدند. این قضیه بیشتر متوجه آمریکایی‌ها است، چون در آمریکای جنوبی نفوذ سیاسی و فرهنگی در آمریکای جنوبی دارند. پرونده ایشان هنوز باز است و در جریان دادگاه‌های بین‌المللی است، هرچند به کندی.
اگر حرف دیگری باقی است،‌ بفرمایید.
احساس می‌کنم همسر شهید خیلی ناشناخته است. لازم است که در جامعه به همسران شهدا که خودشان هم به نوعی در کنار شهیدشان، شهید می‌شوند و همه هستی خود را فدا می‌کنند، توجه بیشتری صورت گیرد. همسر شهید ابراهیمی همچنان مظلوم هستند و شایسته فضای بین‌الملل حوزه نیست که شهدای نازنینی مانند شهید ابراهیمی را معرفی نکنند؛ کسی که توانسته است از زندگی اهل بیت(ع) درس بگیرد و طبق توان خود به اجرا بگذارد.
ویژگی عمده شهدا این است که بهترین خودشان هستند، بهترین و بالاترین رشد معنوی را در خود با سختی دادن به نفس خود کسب می‌کنند و به هدفی که دارند می‌رسند، این تلاش و مجاهدت این عزیزان باید الگو باشد، نه اتفاقات و حوادث زندگی‌شان؛ چون هرکدام از ما شرایط خاص خودمان را داریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/326977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر