راه ترقی

آخرين مطالب

تداخل آدرس IP چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟ اقتصاد

تداخل آدرس IP چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - رفع مشکلات تداخل آدرس IP دشوار نیست؛ اما این موضوع به‌خصوص برای کسانی که اطلاعات محدودی از شبکه دارند، می‌تواند گیج‌کننده باشد.

اگر قبلا با پیام «Windows has detected an IP address conflict» (ویندوز یک تداخل آدرس IP را شناسایی کرده است) یا «another computer on this network has the same IP address» (رایانه دیگری در این شبکه آدرس IP مشابه دارد) برخورد نکرده‌ باشید، ممکن است از دیدن آن تعجب کنید و علت را ندانید. درحالی‌که معمولا رفع مشکلات تداخل IP دشوار نیست؛ اما این موضوع به‌خصوص برای کسانی که اطلاعات محدودی از شبکه دارند، می‌تواند گیج کننده باشد. در این مقاله نگاهی به تداخل آدرس IP و نحوه برطرف کردن آن خواهیم کرد و خواهیم دید که آیا دو دستگاه می‌توانند آدرس IP یکسانی داشته باشند یا خیر. تداخل آدرس آی پی چیست؟
زمانی که در یک شبکه به دو یا چند دستگاه یک آدرس IP اختصاص داده شود، تداخل آدرس IP رخ می‌دهد. برای توضیح اینکه چرا این یک مشکل به وجود می‌آید، باید یک قدم به عقب برگردیم و ببینیم آدرس‌های IP برای چه هستند و چه کاربردی دارند.

راه ترقی

می‌توان گفت که تقریبا در شبکه‌های خانگی مدرن، تداخل IP نادر است. این امر به دلیل DHCP (پروتکل پیکربندی پویای میزبان ) است. DHCP سیستمی است که روترها از آن برای ارائه آدرس‌های IP استفاده می‌کنند. دی‌اچ‌سی‌پی با برعهده داشتن وظیفه تخصیص آی‌پی، میزبان‌های موجود در شبکه را به صورت پویا آدرس‌دهی و پیکربندی می‌کند. هنگامی که یک دستگاه جدید را به شبکه خود متصل می‌کنید، روتر شما به کمک DHCP یک آدرس IP موجود را از مجموعه گزینه‌های ممکن انتخاب می‌کند. دستگاه برای مدتی (تا زمانی که مدت اجاره به پایان برسد) از این IP استفاده می‌کند و سپس باید یک آی پی جدید از روتر دریافت کند. تا زمانی که روتر شما نقصی نداشته باشد، دو دستگاه هرگز نباید آدرس IP یکسانی را دریافت کنند. روتر می‌داند که در حال حاضر از کدام آدرس‌های IP استفاده می‌شود بنابراین آن‌ها را دوباره به دستگاه دیگری تخصیص نمی‌دهد.
تداخل IP معمولاً زمانی ممکن است رخ دهد که پای IPهای ثابت در میان باشد. زمانی که آدرس‌های آی پی ثابت را در شبکه خود اختصاص دهید، به جای اینکه DHCP به‌طور خودکار برای همه دستگاه‌ها آدرس آی پی انتخاب کند، می‌توانید به یک دستگاه شبکه یک آی پی اختصاصی را اختصاص دهید تا برای همیشه از آن استفاده کند.

راه ترقی

اگر دو سرور DHCP در شبکه خود داشته باشید (که بهتر است از این کار اجتناب کنید)، ممکن است یک سناریوی تداخل IP دیگر رخ دهد. برای مثال درصورتی‌که روتر بی‌سیم خود را به مودم یا روتر ISP متصل کنید، اگر هر دو دستگاه سعی کنند به عنوان روتر عمل کنند، ممکن است آدرس‌های IP تکراری ارائه دهند. زمانی که دستگاهی پس از قرار گرفتن در حالت استندبای دوباره آنلاین شد، می‌توانید IPهای تکراری را به شبکه خود معرفی کنید. به عنوان مثال فرض کنید می‎‌‌خواهید لپ‌تاپتان را به مدت دو هفته در حالت هایبرنیت قرار ‎‌دهید. در طول این مدت ممکن است روتر شما آدرس IP لپ تاپ را فراخوانی کرده و آن را به دستگاه دیگری مانند گوشی‌تان اختصاص دهد. وقتی لپ‌تاپ را دوباره روشن می‌کنید، ممکن است لپ‌تاپ فکر کند که هنوز آن آدرس IP را در اختیار دارد. همین موضوع منجر به تضاد IP با گوشی شما خواهد شد. همچنین اگر کامپیوتر خود را در حالت استندبای در شبکه دیگری که از همان مجموعه IP شما استفاده می‌کند، قرار دهید و سپس آن را به خانه بیاورید و دوباره به شبکه خودتان وصل کنید، اگر IP اختصاص داده‌شده از قبل در حال استفاده باشد، یک خطای تداخل IP را مشاهده خواهید کرد. آموزش رفع تداخل آدرس IP
مانند تمام عیب‌یابی‌های شبکه خانگی، اولین قدمی که باید برای رفع مشکل IP تکراری بردارید، راه‌اندازی مجدد و ری‌استارت کردن سیستم و تجهیزات شبکه است. خطای آدرس IP ممکن است یک مشکل کوچک باشد که با یک مرتبه ری‌استارت کردن، برطرف شود. راه‌اندازی مجدد روتر و مودم (اگر دستگاه‌هایی جداگانه هستند)، باعث می‌شود تا همه آدرس‌های IP از طریق DHCP تخصیص داده شوند. اگر راه‌اندازی مجدد سیستم و تجهیزات شبکه جواب نداد، مشکل کمی عمیق‌تر است. در مرحله بعد باید بررسی کنید که آیا کامپیوتر شما از یک آدرس IP ثابت استفاده می‌کند یا خیر. عیب‌یابی آدرس‌های IP تکراری در ویندوز
برای انجام این کار در ویندوز، تنظیمات را باز کنید و به Network & Internet > Status بروید. در این منو روی Change adapter options کلیک کنید، سپس در پنجره جدید دو مرتبه روی نام اتصال شبکه خود کلیک کنید. در پنجره بازشده، روی Properties کلیک کنید و سپس دو بار روی Internet Protocol Version 4 کلیک کنید. در اینجا باید گزینه Obtain an IP address automatically را انتخاب کنید و روی OK بزنید. این مراحل را برای Internet Protocol Version 6 نیز تکرار کنید و سپس برسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.

راه ترقی

ipconfig /release پس از این از دستور زیر برای دریافت آدرس IP جدید از روتر استفاده کنید:
ipconfig /renew
عیب‌یابی تداخل IP در مک
می‌توانید در مک گزینه‌های مربوط به آدرس IP را در منوی Apple > System Preferences > Network پیدا کنید. نوع اتصال مورد استفاده خود را از سمت چپ انتخاب کنید، سپس روی Advanced کلیک کنید. در صفحه بعد تب TCP/IP را انتخاب کنید. اگر کادر Configure IPv4 روی Manually تنظیم شده است، آن را به Using DHCP تغییر دهید. همچنین بررسی کنید که Configure IPv6 درصورت غیرفعال نبودن روی Automatically تنظیم شده باشد. در آخر روی OK کلیک کنید.

راه ترقی

اگر به کمک مراحل بالا مشکلی رفع نشد، باید وارد صفحه مدیریت روتر خود شوید و نگاهی به دستگاه‌های متصل بیندازید. نحوه انجام این کار به مدل روتر بستگی دارد؛ بنابراین در این مورد نمی‌توانیم دستورالعمل دقیقی را ارائه دهیم. به‌طور معمول فهرستی از دستگاه‌های متصل را در زیر بخشی با عنوان Attached Devices, Connected Devices, My Network پیدا خواهید کرد. نگاهی به دستگاه‌ها بیندازید تا اگر آدرس‌های IP تکراری وجود داشت، آن را شناسایی کنید.

راه ترقی

یک روتر معیوب می‌تواند باعث بروز مدوام تداخل IP، آن هم بدون هشدار شود. اگر حتی پس از انجام عیب‌یابی‌های بالا همچنان با خطاهای آدرس IP مواجه شدید، باید فریم‌ور روتر خود را به‌روزرسانی کنید. مراحل دقیق این کار به مدل روتر شما بستگی دارد. معمولاً هنگامی که وارد پنل مدیریت روتر خود می‌شوید، گزینه Firmware Update را خواهید یافت. این گزینه ممکن است در منوی Advanced یا Tools باشد.

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/327053/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟