راه ترقی

آخرين مطالب

جهش‌های ژنتیکی که عامل شکست خوردن شیمی‌درمانی هستند دانش

جهش‌های ژنتیکی که عامل شکست خوردن شیمی‌درمانی هستند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / پژوهشگران سنگاپوری در بررسی جدید خود نشان‌ داده‌اند که جهش‌های صورت‌ گرفته در یک ژن خاص می‌توانند دلیل شکست خوردن شیمی‌درمانی باشند.
به نقل از نیوز مدیکال نت، بررسی جدیدی که با همکاری پژوهشگران "دانشگاه فناوری نانیانگ"(NTU) و "بیمارستان عمومی سنگاپور"(SGH) انجام شده است، نشان می‌دهد که بروز جهش در یک ژن مهم، دلیل اصلی شکست خوردن شیمی‌درمانی در برخی از بیماران مبتلا به نوعی سرطان خون است.
جدیدترین داده‌های سازمان ثبت سرطان سنگاپور نشان می‌دهند که این نوع سرطان خون موسوم به "لنفوم"(Lymphoma)، پنجمین سرطان شایع در مردان و ششمین سرطان شایع در زنان سنگاپور است. این سرطان که به طور کلی به "لنفوم هاجکین"(Hodgkin lymphoma) و "لنفوم غیر هاجکین"(Non-Hodgkin lymphoma) تقسیم می‌شود، اغلب با شیمی‌درمانی تحت درمان قرار می‌گیرد.
با وجود این، بیشتر بیماران مبتلا به انواع تهاجمی لنفوم غیر هاجکین، به درمان سنتی پاسخ نمی‌دهند و گروهی از بیمارانی که در ابتدا پاسخ می‌دهند، عود کردن بیماری و نتایج کشنده آن را تجربه می‌کنند.
این گروه پژوهشی به سرپرستی "ناوین ورما"(Navin Verma)، استادیار دانشگاه فناوری نانیانگ و "نیکلاس گریگوروپولوس"(Nicholas Grigoropoulos)، مشاور ارشد بخش خون‌شناسی بیمارستان عمومی سنگاپور، برای حل کردن معمای شکست شیمی‌درمانی در برخی از بیماران مبتلا به لنفوم غیر هاجکین، اطلاعات بیش از هزار بیمار را در یک پایگاه داده ژنتیکی در انگلستان مورد بررسی قرار دادند. آنها در مجموع، 167 نمونه لنفوم غیر هاجکین متعلق به بیماران را با همکاری گروه‌های پژوهشی "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) تجزیه و تحلیل کردند.
پژوهشگران با کمک فناوری پیشرفته توالی‌یابی ژن، ناهنجاری‌های ژن ایجادکننده سرطان را در نمونه‌های به دست آمده از بیمارانی که شیمی‌درمانی آنها با شکست مواجه شده بود، بررسی کردند. آنها دریافتند که بروز جهش در ژن "DDX3X" که مسئول پردازش و انتقال سیگنال‌های رشد سلولی است، احتمالا به انعطاف‌پذیری سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. این نتیجه در مرحله بعد، با استفاده از روش‌های مولکولی پیشرفته تایید شد.
این گروه پژوهشی، داده‌های ژنتیکی پروژه خود و داده‌های به دست آمده از پژوهش‌های پیشین را ترکیب کردند و با کمک تجزیه و تحلیل پیشرفته دریافتند که میزان بقا در بیماران مبتلا به لنفوم که جهش‌های DDX3X را دارند، به صورت قابل توجهی کمتر از بیماران بدون چنین جهش‌هایی است. همچنین، آنها دریافتند که جهش‌های DDX3X، به افزایش فعالیت نوعی مکانیسم سیگنال‌دهی موسوم به "STAT" منجر می‌شوند که به سلول‌های سرطانی امکان زنده ماندن را می‌دهد.
پژوهشگران پس از بررسی‌های بیشتر، مهارکننده‌های "STAT3" را که عضوی از خانواده STAT هستند و در فعالیت‌های بیولوژیکی از جمله رشد و تکثیر مداخله می‌کنند، آزمایش کردند و دریافتند که این مهارکننده‌ها، سلول‌های لنفوم دارای جهش DDX3X را به صورتی موثرتر از شیمی‌درمانی استاندارد از بین می‌برند.
اگرچه پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است اما یافته‌های این پژوهش امید می‌دهند که داروهای جدید و بهتری برای جلوگیری از فعالیت STAT ارائه شوند و میزان بقای بیماران مبتلا به لنفوم غیر هاجکین دارای جهش‌های DDX3X را بهبود ببخشند. پزشکان ممکن است در آینده بتوانند چنین جهش‌هایی را آزمایش کنند تا بررسی بهتری در مورد نتایج شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به لنفوم غیر هاجکین داشته باشند.
ورما گفت: اکنون که می دانیم جهش‌های DDX3X، از بین بردن برخی از سلول‌های سرطانی به واسطه شیمی‌درمانی را دشوار می‌کنند، می‌توان پیش از آغاز درمان، بیماران مبتلا به چنین جهش‌هایی را با بررسی‌های آزمایشگاهی شناسایی کرد. شناسایی زودهنگام به پزشکان امکان می‌دهد تا نتیجه شیمی‌درمانی این گروه از بیماران را بهتر درک کنند و بتوانند درمان شخصی‌سازی‌شده را از همان ابتدا ارائه دهند تا از زمان گرانبهایی که در غیر این صورت صرف شیمی‌درمانی بیهوده می‌شود، استفاده کنند.
یافته‌های این پژوهش، شکل تهاجمی لنفوم غیر هاجکین را آشکار می‌کند و بینش‌هایی را در مورد گزینه‌های درمانی جدید برای این گروه از بیماران که شانس بقای کمتری دارند، ارائه می‌دهد.
DDX3X چیست؟
ژن DDX3X که روی کروموزوم X قرار دارد، اطلاعات سلولی را پردازش می‌کند و سیگنال‌هایی را برای رشد سلول می‌فرستد. اگرچه پژوهش‌های پیشین، دخالت این ژن را با بروز بسیاری از انواع سرطان مرتبط کرده‌اند اما نقش آن در لنفوم غیر هاجکین تاکنون به دقت در سطوح مولکولی مورد بررسی قرار نگرفته بود.
گریگوروپولوس گفت: ما از تجربه بالینی گسترده خود در زمینه درمان بیماران مبتلا به لنفوم در بیمارستان عمومی سنگاپور، برای طراحی و اجرای پژوهش‌های خود استفاده کردیم و نشان دادیم که جهش DDX3X با مقاومت در برابر شیمی‌درمانی مرتبط است. با وجود این، باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. ما اکنون به تلاش‌های پژوهشی خود و کشف داروهای جدید ادامه می‌دهیم و همچنین، تلاش می‌کنیم تا روش‌های تشخیصی را برای کمک کردن به افراد مبتلا به جهش‌های DDX3X، نه تنها در لنفوم، بلکه در سایر سرطان‌های متداول نیز ادامه ‌دهیم.
"آتیش کیژاکیل"(Atish Kizhakeyil)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پیش از این، نقش دقیق ژن DDX3X در پیشروی لنفوم، کمتر شناخته شده بود. من باور دارم که یافته‌های ما در مورد از دست رفتن عملکرد DDX3X، به بهبود نتایج درمان بیماران مبتلا به لنفوم از راه تغییر دادن DDX3X کمک می‌کند.
پروفسور "درموت کلر"(Dermot Kelleher)، پژوهشگر "دانشگاه بریتیش کلمبیا"(UBC) گفت: درک بیشتر این ژن و تغییرات ویژه در جهش‌های آن به ما کمک خواهد کرد تا درمان‌های جدیدی را ابداع کنیم که امکان نجات دادن بیماران دارای ژن جهش‌یافته را فراهم می‌سازند.
این گروه پژوهشی با تاکید بر اهمیت دسترسی و استفاده از نمونه‌های لنفوم غیر هاجکین تاکید کردند که بدون وجود این نمونه‌ها، فرضیه‌ها و نظریه‌های پژوهشی به همان صورتی که هستند، باقی خواهند ماند و هیچ روش درمانی یا راه بهتری برای تشخیص سرطان وجود نخواهد داشت.
پژوهشگران سعی دارند بررسی‌های بیشتری انجام دهند که می‌توانند براساس بینش آنها در مورد DDX3X، به توسعه داروهای جدید برای درمان سرطان کمک کنند و یک هدف برای درمان بهتر لنفوم و حتی فراتر از آن باشند.
این پژوهش، در مجله "Molecular Cancer" به چاپ رسید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/327089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان