راه ترقی

آخرين مطالب

اعتراض‌ها جواب داد/ ورق بازی انتخاباتی هیات‌های ورزشی برگشت! ورزشی

اعتراض‌ها جواب داد/ ورق بازی انتخاباتی هیات‌های ورزشی برگشت!
  بزرگنمايي:

راه ترقی- آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی از سوی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با استناد به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 مهر سال 98 و 15 اردیبهشت سال 1400 هیات وزیران تهیه و تصویب شد.

این آیین نامه به استناد ماده (34) اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران در (28) ماده و (39) تبصره در تاریخ 28 مهر 1400 به تایید وزیر ورزش و جوانان رسید و با تصویب و ابلاغ آن، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قبلی ملغی می‌شود.

آیین‌نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی در حالی از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد که به منظور اجرا باید به تصویب مجمع‌های عمومی فدراسیون‌های مربوطه می‌رسید و پس از آن لازم الاجرا بود.

اما رییسان 28 فدراسیون ورزشی در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان نسبت به کاهش اختیارات رییسان فدراسیون‌های ورزشی در مجمع هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی اعتراض کردند که در نهایت این مساله مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و با اصلاح آن،  آیین‌نامه جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شد.

وزارت ورزش و جوانان در متن آیین‌نامه جدید اعلام کرده است: این آیین‌نامه و اصلاحات آن به استناد ماده (34) اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران در (28) ماده و (40) تبصره در تاریخ 10 آذر 1400 به تایید وزیر ورزش و جوانان رسید. با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قبلی، ملغی می‌شود.

اما اصلاحات آیین‌نامه جدید نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی از چه قرار است و مهم‌ترین علت چالش مربوط به آیین نامه اولیه که صدای اعتراض رییسان فدراسیون‌های ورزشی را نیز بلند کرد، چه بود؟  

تغییر در تعریف رییس و نایب رییس مجمع

در ماده 1 آیین نامه نحوه فعالیت هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی دو تغییر ایجاد شده؛ ابتدا تعریف رییس مجمع از رییس فدراسیون به رییس یا سرپرست فدراسیون تغییر پیدا کرده است و تعریف نایب رییس مجمع نیز از مدیرکل ورزش و جوانان استان به مدیرکل یا سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان تغییر یافته است. 

تغییرات عمده در ماده هفت دردسرساز 

در آیین‌نامه اولیه به نایب رییس مجمع که همان مدیرکل ورزش و جوانان استان است، قدرت ویژه‌ای از سوی وزارت ورزش و جوانان بخشیده شده بود به گونه‌ای که از مجموع رای‌های موجود که حدود 35 رای می‌شوند، 21 رای به طور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار نایب رییس مجمع قرار گرفته و عملا نایب رییس مجمع به جز رای خود، از 20 رای دیگر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برخوردار و این بدان معنا بود که انتخاب 4 ورزشکار، 2 مربی، 2 داور و اعضای (حداکثر 2 نفر) کنفدراسیون قاره‌ای یا فدراسیون جهانی به انتخاب نایب رییس مجمع است که شامل 10 رای می‌شود.  در عین حال، هیات‌های ورزشی شهرستان‌ها نیز، با توجه به این که بر اساس تبصره یک ماده ٢6 به پیشنهاد رییس ورزش و جوانان شهرستان منصوب می‌شوند،  10 رای آن‌ها نیز عملا به صورت غیرمستقیم با نایب رییس مجمع مرتبط خواهد بود و در این صورت کفه ترازوی مجمع به سمت نایب رییس مجمع سنگینی می‌کند. بنابراین به صورت خلاصه می‌توان اعلام کرد که در آیین نامه اولیه ترکیب مجمع به گونه‌ای بود که گزینه مدنظر نایب رییس مجمع یا همان رییس اداره کل ورزش و جوانان استان به احتمال بسیار زیاد، رای می‌آورد.

حال اما مهم‌ترین چالش آیین‌نامه که به ماده هفتم آن مربوط می‌شد و به عبارتی قدرت بخشی به مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها در قبال رییس فدراسیون‌های ورزشی بود، دستخوش تغییرات مهمی شده و 2 ورزشکار مرد، 2 ورزشکار زن، یک مربی زن و یک مربی مرد، یک داور مرد و یک داور زن که جمعا 8 نفر می‌شوند و در آیین نامه اولیه با انتخاب نایب رئیس مجمع که مدیرکل ورزش و جوانان استان، انتخاب می شدند در آیین نامه اصلاح شده، نحوه انتخاب آن‌ها تغییر پیدا کرده است و در مورد این افراد که منزله 8 رای در انتخابات هیات ورزشی استان به شمار می روند، پیشنهاد از سوی نایب رییس مجمع که مدیرکل یا سرپرست اداره کل استان است، صورت می‌گیرد و تأیید افراد بر عهده رییس مجمع که رییس یا سرپرست فدراسیون گذاشته شده است تا این گونه شاهد کاهش قدرت مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها نسبت به آیین‌نامه اولیه باشیم و قدرت رییس فدراسیون در انتخابات مجمع در آیین نامه اصلاحی، افزایش یابد.

در ماده 7 که مربوط به مجمع عمومی هیات‌های ورزشی استانی و شهرستانی به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری هیات استان است از ترکیبی دارای حق رأی تشکیل شده است،  بند 1 و 2 آن تغییر پیدا کرده و به ترتیب رییس فدراسیون به عنوان رییس مجمع به رییس یا سرپرست فدراسیون به عنوان رییس مجمع و نیز مدیرکل استان به عنوان نایب رییس مجمع به مدیرکل یا سرپرست اداره کل استان به عنوان نایب رییس مجمع تغییر یافته است.

هم‌چنین بر اساس بند 4 ماده 7 نایب رییس هیات به عنوان فردی دارای حق رأی شناخته و به آیین نامه اضافه شده است.

علاوه بر این سه بند دیگر از ماده 7 تغییر پیدا کرده است که شامل اصلاحات ذیل است:

طبق بند 12 ماده 7 دو نفر ورزشکار مرد و دو نفر ورزشکار زن از میان ورزشکاران برتر سال منتهی به مجمع در آیین‌نامه اولیه به انتخاب نایب رییس مجمع که مدیرکل استان بود مدنظر قرار می‌گرفتند اما در اصلاحیه آیین‌نامه مذکور این چهار ورزشکار به پیشنهاد نایب رییس مجمع که مدیرکل یا سرپرست اداره کل استان هستند و تأیید رییس مجمع که رییس یا سرپرست فدراسیون است تأیید می‌شوند.

بند 13 ماده 7 مربوط به انتخاب یک نفر مربی مرد و یک نفر مربی زن از میان مربیان فعال با بالاترین مدرک مربیگری است که در آیین‌نامه اولیه به انتخاب نایب رییس مجمع مدنظر قرار می‌گرفتند و در اصلاحیه جدید این دو مربی به پیشنهاد نایب رییس مجمع و تأیید رییس مجمع انتخاب می‌شوند.

بند 14 ماده 7 که دستخوش تغییر شده مربوط به انتخاب یک نفر داور مرد و یک نفر داور زن از میان داوران فعال با بالاترین رده داوری است که در آیین نامه اولیه انتخاب بر عهده نایب رئیس مجمع بود و در اصلاحیه جدید اما این دو نفر به پیشنهاد نایب رئیس مجمع و تأیید رئیس مجمع انتخاب می شوند.

علاوه بر این در رابطه با ماده هفتم آیین نامه نحوه فعالیت هیئت های ورزشی استانی و شهرستانی یک تبصره تحت عنوان تبصره 7 ماده 7 اضافه شده است که اعلام می کند: در مواردی که در انتخاب اعضای بندهای 12، 13 و 14 اختلاف نظر بین رییس و نایب رییس مجمع پیش آید، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای یا معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی به ترتیب درباره فدراسیون‌های ورزشی تحت پوشش، حکمیت نموده و رأی صادره لازم الاجراست.

در ماده 8 نیز بندی تحت عنوان استماع نظرات رییس و نایب رییس مجمع هر نفر به مدت 10 دقیقه در صورت تشکیل مجمع فوق العاده با دستور بررسی عملکرد رئیس هیئت اضافه شده است.

یک سوتی نگارشی!

در ماده 16 شرایط عمومی احراز دبیر هیات استان اعلام شده بود که دارا بودن شرایط مندرج در بند (1) ماده 13 آیین‌نامه به جز بندهای (3-1) بود که این بند به دارا بودن شرایط مندرج در بند (1) ماده 13 آیین نامه به غیر از جز (3-1) اصلاح شده است.

اضافه شدن وظایف بازرس در آیین نامه جدید

علاوه بر موارد ذکر شده در ماده 21 که مربوط به بازرس قانونی است یک بند با چهار بخش اضافه شده است که وظایف بازرس را تشریح کرده که این مساله در آیین نامه اولیه لحاظ نشده بود. طبق این بند وظایف بازرس عبارت است از: الف) اظهارنظر درباره صحت اطلاعات ارائه شده از سوی هیأت رییسه به اعضای مجمع،  ب) بازرس می‌تواند در هر زمان نسبت به رسیدگی و بازرسی اسناد و مدارک اداری و مالی هیأت اقدام کند به طوری که در روند اجرایی هیأت خللی وارد نشود، ج) بازرس موظف است هر گونه تخلف یا مغایرت در امور هیأت که از طرف رییس یا هیأت رییسه به وجود آمده را به نایب رییس مجمع یا اعضای مجمع ارائه دهد تا برابر مقررات اقدام شود و د) بازرس موظف است 10 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه، ضمن بررسی دقیق و قانونی گزارش مالی هیأت استان نسبت به تأیید یا رد گزارش مذکور جهت ارائه به اعضای مجمع اقدام کند.

رییس هیات شهرستان می‌توانست معتاد باشد!

در ماده 26 که مربوط به رییس هیات شهرستان و بخش است یک مورد به بند 1 این ماده اضافه شده که شامل گواهی عدم اعتیاد می‌شود و در آیین نامه اولیه مد نظر قرار نگرفته بود.

این آیین‌نامه و اصلاحات آن به استناد ماده 34 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران در 28 ماده و 40 تبصره در تاریخ 1400/9/10 به تأیید وزیر ورزش و جوانان رسید و اعلام شد که با تصویب و ابلاغ این آیین نامه، آیین نامه و دستورالعمل‌های قبلی، ملغی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/328745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

یک اشتباه دیگر از حسین پورحمیدی

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت