راه ترقی

آخرين مطالب

چرا بنا در این 2 سال قهر نکرد/چرخه انتخابی در کشتی فرنگی فرمالیته است ورزشی

چرا بنا در این 2 سال قهر نکرد/چرخه انتخابی در کشتی فرنگی فرمالیته است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «مهرزاد اسفندیاری‌فرد» اظهار داشت: بعد از بازی‌های المپیک 2016 ریو محمد بنا از کشتی فرنگی کناره‌گیری کرد را فراموش نمی‌کنم و بعدها فهمیدم که این کناره‌گیری هدفمند بود؛ به عنوان یکی از اعضا کادرفنی جدید در آن زمان کار هدایت تیم را برعهده گرفتیم در نخستین اردویی که برگزار شد آن چیزی که مشاهده کردیم یک فاجعه بود. سالیان سال قبضه کشتی فرنگی و عدم برگزاری رقابت انتخابی مناسب و عادلانه و توجه نداشتن به پشتوانه‌سازی مناسب کشتی پر از استعداد ایران، شاهد تخلیه اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از ستاره‌های جوان بودیم.

وی ادامه داد: محمد بنا در آن برهه به عمد از سرمربیگری تیم ملی کنار کشید چرا که می‌دانست پشتوانه وجود ندارد و می‌دانست کشتی هیچ پشتوانه‌ای که بتواند بیاید در کنار آنان دوباره خودش را مطرح کند، ندارد و برای همین کنار کشید و اگر دقت کنیم زمانی دوباره برگشت که کشتی در طول این چند سالی که غایب بود در رده‌های مختلف سنی نوجوانان و جوانان شکوفا شد. بالغ بر 20 مدال جوانان جهان و حداقل 9 مدال طلای جوانان جهان و موفقیت تیم امید فقط در 2  و 3 سال گذشته بدست آمد که همه اینها دو دستی تقدیم محمد بنا شد.

اسفندیاری‌فر خاطر نشان کرد: سرمربی تیم ملی، سالیان سال فرصت مناسب برای پشتوانه‌سازی داشت اما متاسفانه سیستم ناقص و توجه به اندک نفرات مد نظر خودش باعث شد بسیاری از استعدادهای آن زمان در حقشان ظلم شود. به جرات می‌توانم بگویم که کشتی فرنگی ایران در حال حاضر آنقدر غنی است که تا 10 سال آینده این کشتی‌گیران جوانی که به تیم ملی بزرگسالان تزریق شدند جور کشتی فرنگی ایران را می‌کشند و به طور حتم روند این پیروزی‌ها هر کسی که باشد هیچ فرقی نمی‌کند، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه عادت کردیم که همیشه موفقیت‌ها را به یک نفر ارتباط می‌دهیم در حالی که دنیای امروز این را نمی‌پذیرد. همه ساله تیم ملی کشتی فرنگی روسیه قهرمان جهان می‌شود، آیا همه می‌گویند سرمربی تیم ملی روسیه بوده که این اتفاق رخ داده؟ در حالی که چنین چیزی اصلا وجود ندارد که در روسیه از یک نفر بت بسازند؛ ولی متاسفانه ما زحمات تمام مربیان پرتلاش و مربیانی که با علم روز دنیا آشنا هستند را توجهی نداریم. کشتی گیری مانند محمدهادی ساروی وقتی از آمل می‌آید و قهرمان جهان می‌شود حدود 1.5 سالی است که بنا او را می‌شناسد. در حالی که در 10 سال گذشته این کشتی‌گیر از نوجوانان و جوانان یک جای فوق‌العاده خوب و نزد مربیانی همچون حسن حسین‌زاده و قاسم رضایی کار کرده و این درست نیست که یک کشتی‌گیر در این قواره وارد اردوی تیم ملی شود و همه موفقیتش را به حساب فلان مربی بگذاریم.

این مربی سازنده اندیمشکی تصریح کرد: موفقیت‌هایی که حاصل می‌شود به طور قطع حاصل زحمات یک مجموعه بزرگ است؛ از خود کشتی‌گیر و مربی که برای او زحمت کشیدند و هیات کشتی شهرستان و در نهایت فدراسیون کشتی که هزینه می‌کند، در حالی که موفقیت‌ها در کشتی فرنگی به حساب یک نفر گذاشته می‌شود. گاهی آدرس غلط می‌دهیم و برخی افراد برای حفظ منافع خودشان مطالب را به شکلی عنوان می‌کنند که نانشان در این است و یعنی اگر بنا نباشد اصلا در کشتی نیستند و مسایل را به گونه‌ای عنوان می‌کنند که اگر کسی مانند قاسم رضایی و امید نوروزی حرف می‌زنند انگار این قهرمانان با کشتی غریبه هستند.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا محمد بنا طی این چند سال قهر نکرد؟ گفت: قبلا کوچکترین ایرادی و کمبودی بود قهر می‌کرد. اما اکنون دلیلش کاملا واضح است چرا که می‌داند فدراسیون علیرضا دبیر با کسی رودربایستی و شوخی ندارد و اگر قهر کند، شک نکنید که او را کنار خواهند گذاشت چرا که می‌دانند، موفقیت‌ها شامل کار گروهی است. یعنی یک نفر تنها نیست که اتفاق‌ها و موفقیت‌ها را به تنهایی رقم زده باشد.

مربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: در آن مقطع سامان طهماسبی جزو کشتی‌گیرانی بود که مانند محمد فقیری و محسن حاجی‌پور مورد بی‌مهری قرار گرفت و آن اتفاق برایش رخ داد و رفت به کشور جمهوری آذربایجان و اگر این کار را نمی‌کرد هیچ اسمی از او باقی نمی‌ماند. کسی که سه مدال برای جمهوری آذربایجان گرفت و یک کشتی‌گیر استثنایی بود که از نظر محمد بنا هیچ جایگاهی نداشت. علاوه بر او تنها یک اتفاق سبب شد که قاسم رضایی به تیم ملی برگردد. وقتی نام او در کنار امید نوروزی و حمید سوریان می‌آید همه می‌گویند محمد بنا؛ در حالی که او نیز مورد بی‌مهری بنا قرار گرفته بود حتی در اردوی تیم ملی راهش نمی‌دادند و نزدیک بود به یک کشور دیگر برود که آن اتفاق برای امیرعلی‌اکبری و مرحوم بابک قربانی پیش آمد و به اجبار این کشتی‌گیر را به المپیک بردند. اکنون علی ارسلان به کشور صربستان رفته و همان سناریو سامان طهماسبی و قاسم رضایی در حال تکرار شدن است و اگر نمی‌رفت بایستی به عنوان یک حریف تمرینی و یک کشتی‌گیر درجه دو یا سه باشد و شخص اول تصمیم گیرنده تیم ملی وقتی رسما می‌گوید که فلان کشتی‌گیر اول هم باشد انتخابش نمی‌کند، یک کشتی‌گیر چقدر می‌تواند  از لحاظ روحی روانی دوام بیاورد و به طور قطع شکننده می‌شود.

وی ادامه داد: محسن حاجی‌پور، محمد فقیری، سامان عبدولی، محمد قضایی، مجتبی کریم‌فر، داود عابدین‌زاده و داود اخباری و اگر بخواهم اسم ببرم بالای صد کشتی‌گیر می‌توانم نام ببرم که استعداد فوق‌العاده‌ای داشتند که می‌توانستد یک وزنه برای یک تیم خارجی باشند که متاسفانه از دست رفتند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی چین تایپه همچنین گفت: برخی از مربیان تیم ملی عاشق سفر خارجی و مزایای تیم ملی هستند و بدون هیچ رزومه‌ای به واسطه حضور محمد بنا، مربی تیم ملی هستند. روی حرف من با همه نیست چرا که برخی از مربیان زحمت می‌کشند و قابل احترام هستند. بحث کلی این است که اگر قرار باشد به عنوان یک مربی که زحمت می‌کشم چشمانم را ببندم این خیانت به کشتی است. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم بیشترین درآمد را کادرفنی دارد. حقوق یک مربی آنچنان شاید زیاد نباشد اما در کنار آن به مسابقات مختلفی مانند قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و المپیک اعزام می‌شوند و به غیر از پاداش‌های کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش، در شهرهای خودشان نیز امتیازات خوبی می‌گیرند و این امر کذب است که می‌گویند به کشتی توجه نمی‌شود.

وی بیان داشت: اگر قرار باشد امید نوروزی،  قاسم رضایی و سعید عبدولی به عنوان بزرگان کشتی در این زمینه صاحب نظر نباشند و حرف نزنند و واقعیت‌ها را نگویند، چه کسی پس باید صحبت کند و آن منش پهلوانی و اخلاقی که  از قاسم رضایی سراغ داریم را باید شک کنیم و زیر سوال ببریم. قاسم رضایی کدام حرفهایش بی‌منطق است؟ یک کارشناس بگوید که صحبت هایش غیر منطقی است. او می‌گوید بلایی که قرار بود سر من بیاید الان دارد سر علی ارسلان می‌آید. در کشور این همه هزینه برای قهرمانان می‌شود و نباید بروند برای کشور دیگری مدال بگیرند. این همه سال برای علی ارسلان هزینه شده و چرا باید مستقیم به او بگویند به درد من نمی‌خوری و دوپینگی است. ارسلان 2 سال در اردوی تیم ملی با من  کار کرده و از پاکترین و منظم‌ترین کشتی‌گیران بود. چرا باعث می‌شویم که جوانان آواره شوند و بروند برای کشورهای دیگر کشتی بگیرند.

اسفندیاری‌فرد در مورد چرخه انتخابی تیم ملی هم گفت: چرخه انتخابی تیم ملی تفکر بدی نیست اما در کشتی فرنگی فرمالیته است، چرا که یک کشتی‌گیری که بخواهد از صفر شروع کند و مد نظر تیم ملی نباشد باید هفت‌خوان رستم را طی کند و زمانی هم که به آن مرحله نهایی می‌رسد خیلی راحت در مقطع زمانی نامناسب به یک تورنمنت خارجی اعزام می‌کنند که قلع و قمع شود و کشتی‌گیر مورد نظر را یک تورنمنت آسان می‌فرستند که به هم نخورند. چرخه انتخابی شفاف نیست و معایب زیادی دارد.

وی در بخش پایانی صحبت خود گفت: از ویژگی‌های و خصوصیات پهلوانان بزرگ همواره و همیشه ایستادن در برابر ظلم و ناحقی بوده که در مطالب و عدالت خواهی قاسم رضایی در کمال احترام مشهود است امیدوارم همه قهرمانان ما همچون امید نوروزی، سعید عبدولی و طالب نعمت‌پور از این ویژگی بهرمند شوند و در برابر ناعدالتی سکوت نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/329791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟