راه ترقی

آخرين مطالب

پنج وعده ای که دولت به آن متعهد است سياسي

پنج وعده ای که دولت به آن متعهد است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- رییس جمهوری و اعضای هیات دولت طی هفته گذشته از هر فرصت و تریبونی برای توضیح و تبیین مهمترین تصمیمات و برنامه‌های خود به ویژه در حوزه اقتصاد استفاده کردند. مهمترین موضوع مشترک هم تاکید بر تعهداتی بود که دولت سیزدهم خود را از همان ابتدا بر آن متعهد کرده بود.

برنامه‌های اعلام شده از سوی رییس جمهوری و وزرا در یک راستای مشخص هدف‌گذاری شده و آن اصلاح ساختاری و اساسی در حوزه های اقتصادی است. این مهم با پیش‌بینی طرح‌هایی چون صندوق‌های پیشرفت و عدالت، نهضت احیا، اشتغال مرزنشینان و معیشت مردم است. در میان نقطه کانونی و محور تلاش و تکاپوی دولت تعهد به حراست از آرامش و امید مردم است.

متعهد به روند کاهش نقدینگی

یکی از مهم‌ترین وعده‌های آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی»  عدم استقراض از بانک مرکزی و افزایش نقدینگی در کشور بود و تیم اقتصادی و برنامه های این حوزه دولت هم در همین راستا طراحی شده است. با این وجود برخی اظهارات شبهه دار در روزهای گذشته و خبرهای جعلی منتشر شده علیه دولت سبب شد که رییس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی اخیر دولت بار دیگر به وزرا و مسئولان دستگاه‌های مختلف تاکید کند که بر روند کاهش نقدینگی متعهد باقی بمانند.

 آیت الله رییسی در این جلسه گفت: «تمام دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی همچنان خود را به روند کاهش نقدینگی متعهد بدانند و به تلاش در این زمینه ادامه دهند».این امر جنبه اجرا و عملیاتی به خود گرفته است به طوری که تمام دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی همچنان خود را به روند کاهش نقدینگی متعهد دانسته و به تلاش در این زمینه ادامه می دهند.

متعهد به حمایت از تولید

اولویت دیگر دولت در سال مانع‌زدایی از تولید، طراحی برنامه‌هایی است که چرخ‌های تولید را به حرکت واداشته و از این طریق بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور را حل کند. طرح «نهضت احیا» در راستای حمایت از بنگاه های تولیدی یکی از این طرح‌هاست که به گفته «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهوری می‌تواند بنگاه‌های تولیدی تعطیل یا محدود شده را تحت حمایت قرار داده و به نوعی سردرگمی و ابهام درباره این کارگاه‌ها را پایان دهد.

مخبر با اشاره به برنامه‌ها و رویکردهای دولت برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تصریح کرد: «دولت به دنبال طراحی و اجرای برنامه ای تحت عنوان نهضت احیا است تا بر اساس این طرح بنگاه‌های تولیدی که تعطیل شده و یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند، تحت حمایت قرار گیرند و با توانی جدید به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند».

دولت به این نتیجه رسیده است که تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است و می‌تواند مسائلی مانند رشد اقتصادی، بیکاری، سرمایه گذاری، ارتقای ارزش پول ملی و کنترل تورم را محقق کند، به همین دلیل است که تمام توان قوه اجرایی کشور در مسیر تسهیل تولید در کشور به هر روشی است. دولت به خوبی می‌داند که با رونق تولید می‌تواند به تعهد خود مبنی بر ایجاد اشتغال وعده داده شده، نزدیک شود.

متعهد به پیوست عدالت

«هدف من چیزی جز اجرای عدالت نیست» جمله‌ای که آیت‌الله رییسی در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی گفت و پس از پیروزی هم تمام تلاش خود را بر اجرای آن متمرکز کرده است.  قانون گرایی، پاسخگویی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی و پرهیز از اشرافی‌گری با مردم هم از دیگر مسیرهای احیای عدالت در جامعه است که دولت در همان عهدنامه مورد توجه قرار داده است.

بخش دیگری از راه حل دولت برای عادلانه سازی زندگی مردم تلاش برای رساندن آنها به سطح مناسبی از زندگی اقتصادی است و در این زمینه دولت از همان ابتدا خود را ملزم و موظف به خدمت‌رسانی به محرومان و اقشار آسیب دیده کرده است و سفرهای استانی رییس جمهوری به این مناطق را هم می‌توان به نوعی پیوست عدالت در برنامه ریزی برای آن استان ارزیابی کرد.

در تازه ترین تصمیمات هم به گفته  «احمد وحیدی» وزیر کشور صندوقی تحت عنوان پیشرفت و عدالت در استان‌ها ایجاد می‌شود که علاوه بر بودجه هدایت شده ملی، مازاد درآمدهای استانی مانند مالیات و بودجه‌ای که از ناحیه فروش دارایی‌های دولت در استان‌ها به آن واریز می شود. وحیدی همچنین از پیش بینی منابع لازم برای اشتغال مرزنشینان و محرومیت‌زدایی در لایحه بودجه 1401 کل کشور خبر داده و گفته است: در صورت رای نمایندگان به صندوق‌های پیشرفت و عدالت استانی نگاه جدیدی در حکمرانی استان‌ها شکل خواهد گرفت.

متعهد به آرامش مردم

تصمیم دولت برای برقراری حداقلی از آرامش روانی در جامعه و غافلگیر نشدن مردم از تصمیمات و طرح های مورد نظر، بار دیگر تاکید دوباره «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت قرار گرفت و جهرمی درباره موج شایعه ­های روزهای اخیر درباره گرانی­ های بنزین و دارو و سایر کالاهای اساسی موردنیاز مردم توضیح داد و تاکید کرد که تصمیمات دولت یک شبه و شوک آور نخواهد بود.

سخنگوی دولت درباره شایعه گرانی بنزین توضیح داد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد بلکه برای عادلانه‌تر شدن نظام توزیع، طرح آزمایشی عرضه بنزین با همین نرخ در دو جزیره اجرا خواهد شد و سپس اجرای آن در سطح ملی با استفاده از تجارب دوره آزمایشی پیش خواهد رفت».

اظهارات شفاف سخنگوی دولت و تاکید بر صداقت با مردم ریشه در دیدگاه رییس جمهوری نسبت به جامعه دارد. دیدگاهی که آیت الله رییسی در تازه ترین اشاره به آن با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید صادق‌الوعد باشد و وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، گفته است: بزرگترین سرمایه دولت اعتماد مردم به این دولت است و تناقض در سخن و عمل این اعتماد را مخدوش می‌کند.

متعهد به کاهش فقر مطلق

فقر مطلق در کشور، صفحه تلخ دفتر اقتصاد ایران است که رییس جمهوری با آگاهی از این تلخی، رفع این پدیده را به عنوان وعده ای قابل تحقق حتی در کوتاه مدت دانسته و آذر سال جاری در سفر به استان یزد تاکید کرده بود: «تمام برنامه‌های دولت باید دارای پیوست عدالت و محرومیت زدایی باشند و این مهم در اولویت اجرایی ما قرار دارد. توانمندسازی محرومین را جدی گرفته‌ایم و ریشه کن کردن فقر مطلق اولویت جدی و کوتاه مدت در برنامه‌های دولت سیزدهم است». بندهای لایحه بودجه سال آینده نشان از اهتمام رییس جمهوری و دولت به این مهم دارد.

 بر اساس اعلام «حیدرعلی نوری» دبیر ستاد بودجه در مورد برنامه‌های محرومیت زدایی دولت برای سال آینده گفت:‌ اختصاص 66 هزار میلیارد تومان از محل 3 درصد نفت برای مناطق محروم در اختیار استانها، ‌ اختصاص مبلغ 5 هزار میلیارد تومان برای مسکن محرومین از محل هدفمندی یارانه‌ها، اختصاص 356 همت برای کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و مبلغ 332 میلیون یورو از محل بند «ی» تبصره (1) برای محرومیت زدایی مناطق محروم پیش بینی شده است.

تاکید رییس جمهوری و اعضای هیات دولت و مسئولان نهادها و سازمان به اجرای تعهدات خود در روزهایی که هریک از این تعهدات با آماج خبرهای ناامیدکننده، دروغ و تهمت و شایعه مورد هجمه هستند، مفید و راهگشا خواهد بود تا امید مردم به آینده کشور ناامید نشده و اعتماد آن ها به دولت کاهش نیابد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/331425/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی