راه ترقی

آخرين مطالب

خطیب‌زاده: عاملین و آمران ترور شهید سلیمانی را به پیشگاه عدالت می‌آوریم سياسي

خطیب‌زاده: عاملین و آمران ترور شهید سلیمانی را به پیشگاه عدالت می‌آوریم
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری گفت: امروز سالگرد شهادت شهید سلیمانی، نماد وحدت و قدرت است. نام و یاد سردار سلیمانی زنده است و وزارت امور خارجه تا روزی که عاملین و آمران ترور این سردار بزرگ را در پیشگاه عدالت نیاورد، ساکت و آرام نخواهد شد.

وی در مورد سفر رئیس‌جمهور به مسکو که قرار است در روزهای آتی انجام شود، گفت: این سفر به دعوت آقای پوتین انجام می‌شود و در مورد همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص سند همکاری میان ایران و روسیه گفت: موضوع سند روابط همکاری‌های میان دو کشور در حال انجام شدن است و امیدوارم در این سفر کارهایش انجام شود ولی باید جزییات دقیق را از دفتر رئیس‌جمهور سوال کنید.

 در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد شناسایی طالبان به عنوان دولت مستقر در افغانستان گفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است. آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیر  است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد.

خطیب زاده با بیان اینکه مسیر آینده افغانستان، تحقق اراده همه مردم افغانستان است، گفت: سیاست ایران در قبال تمامی مردم افغانستان روشن بوده است. به رغم تمامی اختلافات و مشکلات ما تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند؛ چه آنها که به ایران پناه آوردند و چه آنها که در داخل افغانستان دچار مشکل هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: یکی از بندهای ثابت گفت‌وگوهای ما با هیئت‌های خارجی کمک و تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است.

وی با بیان اینکه ما با همه گروه‌های افغانستانی از جمله با طالبان در ارتباط هستیم، تصریح کرد: در سفر آقای کاظمی قمی به افغانستان، مواضع و نکات ما به دقت به طالبان گفته شده است. ما اساسا در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مسیری حرکت کند که بتواند شناسایی بین‌المللی را از طریق اقداماتی که انجام می‌دهد و از مسیر خواست و اراده مردم، به دست بیاورد.

برخی به دنبال حواشی شاذ از مذاکرات می‌روند

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت: ساز و کارهایی که در وین پیگیری می‌شود ساز و کارهای مشخصی است. برخی به خاطر اینکه نمی‌توانند از متن خبرسازی خاصی بکنند به دنبال حواشی شاذ می‌روند حاشیه‌هایی را درست می‌کنند و بر اساس آن حاشیه ها تصور می‌کنند که برداشت درستی را منتقل می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بین ایران و چهار به علاوه یک به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت و گوها در وین در جریان بود. یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران روسیه و چین وجود دارد که همیشه برگزار شده و پیگیری شده است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: اینکه 4 به اضافه یک با چه مکانیزمی خودشان با آمریکا صحبت می‌کنند، مکانیزم مشترک و یا انفرادی دارند ما نه ورود می‌کنیم و نه هیچ وقت پرسیدیم. این هم برای اولین بار نیست که به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت و گو می کنند. فقط مختص به روسیه هم نیست برخی از مذاکره‌کنندگان فعالین فضای مجازی هستند و از خودشان عکس منتشر می‌کنند که شاید مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد برخی از هیئت‌ها در وین شاید در فضای مجازی خیلی فعالیت ندارند و کمتر دیده می‌شوند .

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: آنهایی که در وین بودند همه می‌دانند که 4 بعلاوه یک در ادوار گذشته با هیئت آمریکایی گفت و گو داشته است. بین ایران و ایالات متحده هم مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد و مسیر مشخص هم به صورت مکتوب مشخص و روشن برای این که سوء تفاهم و سوء برداشت وجود نداشته باشد به صورت مکتوب ولی غیر رسمی پیشنهادات هست که از طریق هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام می شود.

 وی خاطرنشان کرد: این جزییات را گفتم برای اینکه کسانی که قرار است دقیق بدانند در وین چه اتفاقی می‌افتد، بدانند و برخی هم که با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه سازی کنند نکاتی را می‌گویند و به قول طلبه ها علیکم بالمتون لا بالحواشی.

 متن مشترک وین حاصل واقع نگری طرف‌های غربی است/ گفت و گوهای وین از امروز وارد مباحث محتوایی می‌شود

خطیب زاده اضافه کرد: اگر ما امروز متن مشترکی داریم، به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست‌های حداکثری خودش، عقب‌نشینی کند و ما امروز آنچه را که داریم، حاصل همین واقع‌نگری طرف‌های غربی در گفت‌وگوهای وین است که نمی‌توانند فراتر از برجام در موضوع هسته‌ای درخواستی داشته باشند و فروتر از برجام بخواهند تعهدات رفع تحریمی را انجام دهند. 

وی تاکید کرد: ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که گفت‌وگوهای وین وارد بحث‌های محتوایی می‌شود. از بعد از ظهر امروز گفت‌وگوها به صورت دو جانبه و چندجانبه آغاز می‌شود. البته جزئیات آن را بعد از گفت‌وگوی اولیه هماهنگ‌کننده برجام با مذاکره‌کننده ارشد کشورمان که مسیر جلسات بیشتر روشن خواهد شد، اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کارگروه‌ها و هم هئیت‌ها از امروز دستور کار مشخصی خواهند داشت.

تلاشهای دستگاه دیپلماسی برای تامین واکسن

خطیب‌زاده درباره اولویت اصلی دولت سیزدهم برای واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تامین واکسن عنوان کرد. زمانی که تامین واکسن اولویت اول یک دولتی می‌شود، طبیعی است که تمامی ارکان و ارگان‌ها با تمام قوا وارد می‌شوند. 

وی اضافه کرد: آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رای اعتماد گرفتند، در همان روز جلسه‌ای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفا درباره موضوع واکسن گذاشتند.امروز اگر هیچ دغدغه‌ای نسبت به تامین واکسن نمی‌بینید، یکی از دلایل آن این است که تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از ایران با قدرت و قوت مأمور شدند که از تمامی توان خود استفاده کنند که اواکسن تامین انجام شود و ما امروز در نقطه افتخار ملی برای ایران قرار داریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/331892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟