راه ترقی

آخرين مطالب

ناظم‌الشریعه: از خیلی حرف‌ها نمی‌گذرم؛ فوتسال المپیکی می‌شود ورزشی

ناظم‌الشریعه: از خیلی حرف‌ها نمی‌گذرم؛ فوتسال المپیکی می‌شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی- تیم ملی فوتسال کشورمان پس از قرارگیری در جمع هشت تیم برتر جهان و بازگشت  به ایران از لیتوانی پس از جام جهانی در دو دیدار دوستانه در ایتالیا به مصاف تیم این کشور می‌رفت. «سیدمحمد ناظم‌الشریعه» سرمربی تیم ملی با ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه به این اردوی تدارکاتی رفت و در نخستین دیدار خود توانست ایتالیا را شکست دهد. فوتسالیست‌های ایرانی در دیدار دوم نیز عملکرد قابل قبولی داشتند اما نتیجه را به لاجوردی‌پوشان واگذار کردند. 

تیم ملی فوتسال در این دیدارها نشان داد که بازیکنان جوان کشورمان نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و به زعم کارشناسان تیم ملی در این دیدارهای دوستانه توانست عملکرد خوبی داشته باشد. به نظر می‌رسد تیم ملی به یک دوره پوست‌اندازی وارد شده و حالا ناظم‌الشریعه که کار با جوان‌ها را به خوبی بلد است، راه سخت و جذابی برای تغییر نسل تیم ملی دارد. 

سیدمحمد ناظم‌الشریعه به طور مفصل از تفاوت‌های فوتسال ایران و امکانات آن با دیگر کشورها، جام جهانی لیتوانی، چشم‌انداز تیم ملی و موضوعات مختلف دیگر گفت. او در اولین بخش گفت‌وگوی خود در خصوص جام جهانی در کشور لیتوانی اظهار داشت: کشور لیتوانی یکی از بلند قدترین ورزشکاران را دارد و رشته اصلی آن‌ها بسکتبال است و این موضوع که چرا میزبانی را به لیتوانی دادند، به این دلیل است که فدراسیون جهانی فوتبال به دنبال توسعه رشته فوتسال است. فیفا به دنبال این است که مردم کشورهای مختلف را به سمت رشته فوتسال سوق دهد و مطمئن باشید از این به بعد توسعه فوتسال در آن منطقه بیشتر می‌شود.     

وی ادامه داد: فوتسال لیتوانی با ایران اصلا قابل مقایسه نیست زیرا ما سرآمد آسیا که نه، سرآمد جهان می‌توانیم باشیم. از نظر استعدادی شرایط بسیار متفاوتی با تیم‌ها داریم اما باید در بخش زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی بهتر کار کنیم. اگر فوتسال را بر اساس جایگاه آن نگاه کنیم، خیلی می‌تواند بیشتر از این برای کشورمان افتخارآفرینی کند و جور ورزش کشور ما را بکشد. 

فدراسیون فوتبال نگاه جدیدی به فوتسال دارد

سرمربی تیم ملی فوتسال در مورد زیرساخت‌های این رشته در ایران تصریح کرد: احداث زیرساخت‌ها کار فدراسیون نیست و فدراسیون بر اساس امکانات موجود باید برای میزبانی در رویدادهای مهم اقدام کند. برای میزبانی به جز وزارت ورزش، وزارت‌خانه های دیگر هم باید به میدان بیایند. اما فدراسیون کار جدیدی انجام می‌دهد که با فدراسیون‌های قبلی متفاوت است و آن هم دیدگاه متفاوت فدراسیون جدید است. برای مثال تیم ملی فوتبال بانوان جایگاه ویژه‌تری نسبت به قبل پیدا کرده است. 


ناظم‌الشریعه افزود: فدراسیون در خصوص تیم ملی فوتسال نیز نگاه جدیدی داشت. برای حضور در جام جهانی همکاری بسیار خوبی صورت گرفت اما متاسفانه زمان کم بود. باید برنامه محور باشیم. در تیم‌های پایه استعدادیابی خوبی در فوتبال صورت گرفته و باید این کارها ادامه‌دار باشد. در فوتسال نیز باید اتفاقات خوبی صورت بگیرد. باید بر اساس برنامه‌های مدونی، استعدادیابی شود و در غیر این صورت از نظر بازیکن دچار کمبود می‌شویم. با توجه به شرایط موجود در ایران و حتی در جهان، بچه‌ها کمتر به کوچه و خیابان می‌روند تا فوتبال بازی کنند و همین باعث می‌شود تا کلی بازیکن با استعداد ظهور نکند. 

وی گفت: یکی از مشکلات عمده ما باشگاه‌ها است که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. فدراسیون باید با یک برنامه‌ریزی مناسب به این بخش هم توجه کند تا استعدادها از طریق باشگاه ها به تیم ملی کمک کنند. 

مطمئن باشید فوتسال المپیکی می‌شود

سرمربی تیم ملی فوتسال در مورد احتمال المپیکی شدن این رشته در سال‌های آینده عنوان کرد: فوتسال المپیکی خواهد شد و دلیلش هم این است که نمی‌خواهند فوتبال در بازی‌های المپیک حضور داشته باشد. فوتبال آنقدر تورنمنت و مسابقه دارد که حضور آن در المپیک خیلی خوب و جذاب نیست. این اتفاق برای اولین بار در المپیک جوانان آرژانتین رخ داد. مطمئن باشید این اتفاق در المپیک رخ خواهد داد. 

ناظم‌الشریعه ادامه داد: ما نباید از این موضوع که بقیه کشورها روی فوتسال  تمرکز می‌کنند، ناراحت باشیم. باید به فکر این باشیم که از آن کشورها جلوتر برویم و در المپیک نیز افتخارآفرینی کنیم. اگر به فکر زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی مدون نباشیم در این زمینه عقب می‌مانیم. باشگاه‌های فوتبال ما خیلی حرفه‌ای نیستند. در لیگ فوتسال که اصلا حرفه‌ای نیستیم و دو یا سه باشگاه هر لحظه امکان دارد از این رشته کنار بکشند. باید برای این موضوع یک ساز و کار مشخص داشته باشیم که برای آن‌ها رغبت ایجاد شود. خیلی از تیم‌های بزرگ در فوتسال کنار رفتند. همین استقلال و پرسپولیس زمانی تیمداری می‌کردند. اگر دیدگاه ما تغییر نکند، المپیکی شدن فوتسال برای کشورهایی خوب است که از این موقعیت استفاده می‌کنند. اگر قرار باشد درجا بزنیم، حضور فوتسال در المپیک برای ما خوب نیست.


وی اضافه کرد: کشورهایی مانند ویتنام و اندونزی سالیان سال است که در فوتبال کار می‌کنند اما نتوانستند مطرح بشوند. شرایط فیزیکی و جغرافیایی آن‌ها متفاوت است. وقتی آن ها دیدند که در فوتبال نمی‌توانند پیشرفت کنند، رو به فوتسال آوردند. از همه مهم‌تر موضوع اقتصادی فوتسال است. جهان با یک مشکل اقتصادی روبرو شده است. اقتصاد فوتسال متفاوت است. الان شما می‌بینید که کشور اندونزی لیگ بسیار خوبی راه انداخته است و مطمئن باشید در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از قطب‌های فوتسال آسیا تبدیل می‌شوند و این جایگزینی برای فوتبال آن‌ها است. 

جوانان با انگیزه و خوبی به تیم ملی اضافه شدند

سرمربی تیم ملی فوتسال در مورد عملکرد تیم ملی در دیدار دوستانه برابر ایتالیا گفت: پرونده جام جهانی بسته شده بود و یک مقدار از نظر روحی و روانی با فکر بازتری در تیم ملی کار می‌کردیم. اسم جام جهانی و برند آن خیلی بزرگ است. ما در این مسابقات باید می‌رفتیم و از عنوانی که به دست آورده بودیم، دفاع می‌کردیم و علیرغم مشکلات بسیاری که وجود داشت، توقع از فوتسال ما نیز بسیار بالا رفته بود. در اردوی ایتالیا بازیکنان زیادی بعد از جام جهانی تغییر کردند و جوانان خوبی به تیم ملی اضافه شدند. مهمترین حسن این بازیکنان جوان، انگیزه بالای آن‌هاست.

ناظم‌الشریعه ادامه داد: پیروزی برابر ایتالیا اتفاقی نبود و در دیدار دوم نیز ایتالیایی‌ها اجازه ندادند بازی پخش زنده شود، اما ما فیلم آن بازی را داریم و به این شکل نبود که ما باخت راحتی مقابل ایتالیا داشته باشیم. همانطور که گفتم پیروزی ما برابر ایتالیا اتفاقی نبود و اگر بار دیگر هم با آنها بازی کنیم، باز هم آنها را می‌بریم به شرط اینکه انگیزه بازیکنان پایین نیاید. دیدار مقابل ایتالیا بسیار خوب بود و ای کاش، دیدارهای دوستانه قبل از جام جهانی برگزار می‌شد.

نمی‌توانیم تیم ملی فوتسال ایتالیا را ضعیف بدانیم 

وی در خصوص اینکه برخی تیم ایتالیا را ضعیف شده می‌دانند، گفت: نمی‌توانیم بگوییم تیم ایتالیا ضعیف است. جایگاه تیم ریشه‌دار همیشه بالا است حتی اگر نتیجه ضعیف بگیرد. سبک بازی ایتالیا بسیار خوب بود و آنها همه بازیکنان خود را برای این دو دیدار دعوت کرده بودند. این دیدار شرایط خوبی برای ما و بازیکنان جوان ایجاد کرده بود و انصافاً بازیکنان هم در این دیدارها خیلی خوب کار کردند. به نظر من باید این دیدارها ادامه دار باشد تا بازیکنان در جام ملت‌های آسیا سربلند شوند.


همدلی کمتری در جام جهانی لیتوانی داشتیم

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا تیم ملی در جام جهانی لیتوانی دچار چند دستگی شده بود یا نه، گفت: من این موضوع را تایید نمی‌کنم اما چیزی که می‌دانم این است که تیم‌های من همیشه بر اساس رفاقت و همدلی کار کرده‌اند. موضوع فنی و اخلاقی یک مساله است و موضوع رفاقت نیز مساله‌ای دیگر است که همه این‌ها به یکدیگر گره خورده‌اند. شاید یکی از دلایلی که ما نتیجه دلخواه نگرفتیم، این بود که در این دوره همدلی کمتری داشتیم. فرقی نمی کند، بازیکن با کادر، کادر با بازیکن یا کادر با کادر. این صحبت‌هایی است که دلی آن را می‌گویم و واقعیت را باید بپذیریم. در یکی دو سال قبل از جام جهانی به خوبی حمایت نشدیم و نمی‌توانستیم دیدارهای تدارکاتی داشته باشیم و این در حالی بود که تیم‌های رقیب بهترین بازی های تدارکاتی را انجام می دادند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده بود تا مردم از بازی‌های تیم ملی در جام جهانی لذت نبرند، در حالی که شعار اصلی تیم ملی در این سال ها، لذت بردن از بازی کنار یکدیگر است. من همیشه گفته‌ام که اگر وقتی بازیکنان از بازی کردن کنار همدیگر لذت ببرند، مردم هم از بازی لذت می‌برند و در نهایت نتیجه دلخواه حاصل می‌شود. برای مثال هر کسی که من را می‌بیند، می‌گوید که در بازی با ایتالیا چقدر خوب بازی کردیم. در دیدار برابر ایتالیا یک اتفاق خوب رقم خود و باعث شد تا ما بعد از سال ها مقابل این تیم به پیروزی برسیم.  

بهترین‌های لیگ را به جام جهانی بردیم  

سرمربی تیم ملی فوتسال در خصوص اینکه برخی به سن بازیکنان تیم ملی در جام جهانی انتقاد می‌کردند، تصریح کرد: آدم باید واقع‌بین باشد. در ارتباط با بازیکنان باید قبول کنیم که هر کسی سرمربی تیم ملی بود، همین بازیکنان را انتخاب می‌کرد. اینکه سن این بازیکنان نسبت به جام جهانی 2016 بالا رفته بود یک بحث است و موضوع گذشت نکردن از قابلیت‌های این بازیکنان یک بحث دیگر. در لیگ برتر واقعا بازیکنان جوان خودشان را آن طور که ما مجاب شویم آن‌ها را به جام جهانی ببریم، نشان ندادند. بازیکنان دعوت شده در لیگ برتر بهترین بازی‌های خود را می‌کردند و با تیم‌های خود بهترین نتیجه‌ها را گرفتند. 

ناظم الشریعه اضافه کرد: این موضوع همیشه برای ما یک درس شده که اگر لیگ برتر پویا باشد، تیم ملی بیشترین سود را از آن می‌برد. لیگ ما هم قبل از جام جهانی لیگ خوبی نبود. علیرغم تمام تلاش دوستانمان در سازمان لیگ، بازی‌ها به خوبی برگزار نمی‌شد. البته شرایط کرونایی هم وجود داشت. باید به این موضوع هم اشاره کنم که درست است ما هم درگیر شرایط کرونایی بودیم اما شما دیدید که در همه جای دنیا با این شرایط زودتر کنار آمدند اما ما چون آدم‌های احساسی هستیم، این اتفاق برای ما دیرتر افتاد. 


سرمربی تیم ملی فوتسال در خصوص دوران تیم ملی از سال 2016 به بعد و وعده و وعیدهای فدراسیون نشینان بعد از سوم شدن ایران در جام جهانی، بیان کرد: ما بعد از جام جهانی با وعده‌های زیادی از فدراسیون مبنی بر حمایت همه جانبه از تیم ملی مواجه شدیم. در جام ملت‌های آسیا در سال 2018 نیز توانستیم با قدرت بسیار زیاد همه حریفان را شکست دهیم اما بعد از آن فدراسیون فکر کرد این اتفاقات برای فوتسال همیشه رخ می‌دهد، در صورتی که این تیم تلاش بسیار زیادی برای رسیدن به این جایگاه داشت. متاسفانه در آن زمان تمام تمرکز فدراسیون به فوتبال بود. بعد از آن هم اتفاق خاصی نیفتاد و به نظر من با شرایطی که برای ما وجود داشت، در کل رسیدن به جمع هشت تیم برتر جهان هم در لیتوانی نتیجه خوبی بود. من فکر می‌کنم که مهم‌ترین دلیل نرسیدن ما به جمع چهار تیم، نداشتن بازی‌های تدارکاتی مناسب با تیم‌های قوی بود.  

برای تیم ملی آینده‌نگری داشتیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازیکنان حاضر در جام جهانی که به اردوی ایتالیا دعوت نشدند، دوباره به تیم دعوت می شوند یا نه، عنوان کرد: باید قبول کنیم که این نسل، یک نسل بسیار خوبی بودند و تلاش‌های زیادی برای موفقیت‌های درخشان تیم ملی در این چند سال اخیر کردند و از طرفی دیگر هم باید به این موضوع واقف باشیم که نسلی جدید داریم که باید به تیم ملی بیایند. هر کدام از بازیکنان جوان که خوب کار کنند، در تیم ملی می مانند.

ناظم الشریعه تصریح کرد: اینکه می‌گویند بنده آینده‌نگری نداشتم، حرف درستی نیست. برخی از بازیکنان همین نسل جدید، یک سالی است که دعوت می شوند و یکی یا دو بازیکن بودند که تا کنون دعوت نشده بودند. ما آینده‌نگری داشتیم و همه می‌دانند که در یک هفته نمی‌توان این تیم را آماده کرد. ظرفیت فوتسال ما در حال حاضر رو به رشد است و مطمئن باشید بازیکنان بسیار خوبی وجود دارند که دعوت خواهند شد. دیدگاه ما این است که بهترین ها باید دعوت شوند. در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که ما زمان خوبی تا جام جهانی داریم و تمام تلاشمان را می کنیم که در این زمان جوان‌های با کیفیتی را وارد تیم ملی کنیم.            

سرمربی تیم ملی فوتسال در خصوص هجمه‌های برخی افراد به او بعد از جام جهانی و در پاسخ به این پرسش که آیا به جدا شدن از تیم ملی نزدیک شده بود یا خیر، گفت: من تقریبا با همه کسانی که در فدراسیون فوتبال بودند صحبت می کردم و همه آن ها نیز می‌دانستند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. همه این افراد می‌گفتند که ما می‌دانیم تیم ملی از کجا ضربه خورده است و می‌دانیم چه افرادی پشت این ماجرا هستند. فدراسیون و کمیته فوتسال از عملکرد تیم ملی رضایت داشتند و ناراحتی از این بود که چرا ما به جمع چهار تیم صعود نکردیم. 


مگر برای جمع کردن رزومه به تیم ملی آمدم؟

وی افزود: این توقع هم به این دلیل بود که تیم ملی فوتسال تبدیل به برند شده بود که البته نتایج بسیار درخشان تیم ملی از سال 2015 به بعد به دست آمده بود. قبل از آن اتفاقات بدی برای تیم ملی رخ داده بود. ما تمام تلاش خودمان را کردیم تا بهترین نتیجه را بگیریم اما برخی اوقات این اتفاق نمی‌افتد. شک نکنید ما هم اشتباهاتی داشتیم و حتما ضعف‌هایی داشتیم. حتی اینکه می‌گویم همدل نبودیم، باید بازیکنان را همدل می‌کردم و این اشتباه من بود. در کل مربیگری یک کیف روی دوش است که آن را بر می‌داریم و می‌رویم اما چیزی که مهم است، این است که تخریب کردن و رزومه خراب کردن کار اصلا اخلاقی نیست. مگر من برای رزومه جمع کردن به تیم ملی آمدم؟ 

ناظم الشریعه تصریح کرد: همه می‌دانند که من با جوان‌ها خوب کار می‌کردم که به تیم ملی آمدم. در ابتدا من سرمربی تیم امید شدم. بعد از آن دستیار خسوس کاندلاس سرمربی اسبق تیم ملی بزرگسالان شدم و بعد از آن هم سرمربی شدم. کسی نمی‌تواند بگوید که من به جوان‌ها اعتقاد نداریم. کسی نمی‌تواند بگوید ناظم‌الشریعه از کجا آمده است. از سال 75 بازیکن فوتسال بودم و با بزرگان فوتسال هم دوره بودم اما ادعایی ندارم. من بر اساس رابطه نیامدم و این به طور کامل مشخص است.

از برخی حرف‌ها نمی‌گذرم 

سرمربی تیم ملی فوتسال افزود: از سال 82 سرمربی تیم فوتسال امید بودم و همه مسیرها را گذراندم، اما اینکه عقبه آدم‌ها را خراب می‌کنند و می‌گویند چون تو شکست خوردی، مسلمان نیستی یا اینکه تو جرم کردی، خیلی بد است و نه خدا از این حرف‌ها می‌گذرد نه من. هیچ ادعایی ندارم اما این را می‌دانم که هر کس بدی کند، نتیجه آن را در این دنیا می‌بیند. شما مصاحبه مربیانپ بزرگ دنیا را ببینید؛ همه مثبت حرف می‌زنند و کسی در مورد حواشی صحبت نمی‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال یک مصاحبه  از کاکائو مربی برزیلی دیدم که برای تدریس به ایران آمده بود مبنی بر اینکه ما در دفاع پاورپلی ضعف داشتیم. اتفاقا ما در این دفاع بسیار خوب بودیم. اتفاق کاکائو به من پیام داد که به تبریز بیا تا همدیگر را ببینیم. او دوست من است. مگر ما مقابل قزاقستان از بازی پاورپلی گل خوردیم؟ من تمام تلاشم را می کنم تا وقتی هستم بیشترین تلاش را برای تیم ملی داشته باشم. 

ناظم الشریعه در خصوص گفته احسان اصولی سرپرست کمیته فوتسال مبنی بر اینکه تیم‌های مطرح دنیا درخواست دیدار تدارکاتی با ایران را دارند، بیان کرد: آقای اصولی پیگیری خیلی خوبی در این خصوص دارند و حرف او کاملا درست است اما تجربه داشتیم که هر وقت از این تیم ها نام بردیم، این بازی‌ها صورت انجام نشده، پس بهتر است نامی از این تیم ها نبریم. اما آرش جابری سرپرست سازمان لیگ فوتسال به من گفته که لیگ 13 اسفندماه تمام می شود و ما باید برای حضور در جام ملت های آسیا به خوبی آماده شویم. 


سرمربی تیم ملی فوتسال در پاسخ به این پرسش که آیا نسل جدید تیم ملی می تواند موفقیت های نسل قبلی خود را تکرار کند یا خیر، اظهار داشت: من این سوال را اینگونه جواب می دهم که می گفتند نسل جام جهانی 2016 نسل طلایی فوتسال ماست اما من طور دیگری می گویم. از قدیم محمد مایلی‌کهن که مقام چهارم فوتسال را برای ایران در جام جهانی بدست آورد، یا سعید رجبی که رکوردش در جام جهانی پا بر جاست، یا سیدمهدی ابطحی که بازیکن بسیار بزرگی بود. بعد از آن مرحوم بابک معصومی یا مرحوم کاظم محمدی، سیامک داداشی و بعد از آن محمدرضا حیدریان، وحید شمسایی و رضا ناصری و بعد از آن محمد کشاورز، محمد طاهری و بعد از آن هم مهدی جاوید و بازیکنان دیگر که همه می‌دانند این افراد هر کدام بازیکنانی بودند که نسل طلایی دوران خود را شکل می‌دادند. به طور حتم بعد از این هم بازیکنان بسیاری می آیند که باید خود را نشان دهند.

چرخه تغییر نسل در فوتسال همیشه وجود دارد

وی ادامه داد: رکورد برای شکسته شدن است. خیلی برای من عجیب بود که مایلی کهن بعد از جام جهانی 2016 که سوم جهان شدیم، به من زنگ زد و گفت خیلی خوشحال هستم که رکورد ما را زدید. این چرخه ادامه دارد و نسل‌ها تغییر می کنند اما نباید کاری که بازیکنان تیم ملی در 2016 انجام دادند را فراموش کنیم. آن ها بهترین تیم جهان را در در آن تورنمنت حذف کردند. این ها از رنکینگ هشتم به سوم رسیدند و من هیچگاه نمی‌خواهم این نسل را تضعیف کنم. مطمئن هستم نسل جدید هم به همین شکل عمل خواهند کرد. 

برادران گرایی برند کشتی فرنگی هستند

ناظم‌الشریعه در مورد مقایسه موفقیت‌های فوتسال و کشتی و افتخارآفرینی کشتی‌گیران شیرازی در بازی‌های المپیک توکیو و مسابقات جهانی نروژ، تصریح کرد: از دیرباز وضعیت کشتی شیراز خوب بوده است. مسیر ورزش مشخص است. اگر بها بدهی، نتیجه می گیرید. ساختار ما باید درست باشد و اگر ساختار درست باشد، مربیان ایرانی چه در فوتسال و چه در کشتی بهترین هستند. در خصوص برادران گرایی هم باید بگویم که برند و افتخار کشتی فرنگی هستند. 

وی همچنین در خصوص تیم فوتبال شهید فجر سپاسی گفت: یکی از نمادهای اخلاقی ورزش ما تیم شهید سپاسی است. این افتخار را هم دارم که در همان لشگر 19 فجری بودم که شهید سپاسی هم در آن حضور داشت. اگر قرار است قهرمان پروری کنیم، بهتر است قهرمان‌های با اخلاق را پرورش بدهیم. برای تیم شهید سپاسی خیلی‌ها خون دل خوردند اما مشکل عمده فوتبال استان فارس، زیرساخت‌های آن است. کسی نیست که در هفته های مختلف به چمن تیم فجر اعتراض نکند. 

سرمربی تیم ملی فوتسال افزود: چه می شود که در استان فارس با این همه قدمت و این همه بازیکنان بزرگ، نمی شود یک چمن خوب درست کنیم. در این چند سال در خصوص ورزش استان فارس کوتاهی صورت گرفته است. مدیران باید اجماع کنند تا اتفاقات بهتری صورت بگیرد. یا بلد نیستم به دنبال آن برویم یا ایراد از جای دیگری است. همه مدیران استان فارس از دوستان بنده هستند و من همیشه به آن ها این نکات را می‌گویم. این مشکلات باید حل شوند. مشکل فجر شهید سپاسی به بازیکنان و مربیان آن برنمی گردد. 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/332705/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی

آرزوی پسر بچه ای که پشت در کنسرت معین فلوت می زد

تصاویری از خسارت سیل امارات