راه ترقی

آخرين مطالب

بهسازی بصری خیابان ولیعصر در دستور کار قرار گرفت شهرداری تهران

بهسازی بصری خیابان ولیعصر در دستور کار قرار گرفت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران بر لزوم توجه به خیابان ولیعصر تاکید کرد و از بهسازی و آرامسازی این خیابان معتبر با تاکید بر ایجاد فضاهای انسان محور خبر داد.

به گزارش شهر، شاپور دیوسالار معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، بر اهمیت خیابان ولیعصر در بدنه شهر تهران تاکید کرد و در این باره گفت: خیابان ولیعصر با 18 کیلومتر طول، طولانی‌ترین خیابان درختی تهران، و خاورمیانه است. این خیابان با میدان‌های شاخص و تماشایی، مانند راه آهن در منطقه جنوبی تهران و تجریش در منطقه شمال تهران، در دو نقطه پایتخت قرار دارد و عملا فرم زیبای تهران را شکل داده است. در واقع اسکلت و استخوانبندی اصلی پایتخت با این خیابان و چندین میدان مهم شهری متعلق به خیابان ولیعصر، تعریف شده است. 
وی افزود: عرض وسیع و مناسب خیابان ولیعصر، که در حصار و پوشش بدنه ساختمانی، با معماری و کاربری‌های به اندازه و متناسب به کیفیت شکل گرفته، از یکسو و خلق مناظر، چشم اندازها و کریدورهایی با دید بسیار زیبا، از سوی دیگر، سبب شده که علاوه بر اضافه کردن ارزش‌های زیباشناختی خیابان، مهر تاییدی بر زیبایی پایتخت زده شود. همانطور که می‎دانید، برای محصور شدن و دستیابی به خط آسمان و اساسا ترسیم خطوط منظم و مطلوب این خیابان ارزشمند، در دوطرف آن، هزاران درخت چنار کاشته شده است. این عنصر در کنار کاشت بوته‌های گل سرخ که در حد فاصل بین چنارها قرار دارد، در یک دوره زمانی، توانست به همراه صدای شرشر آب جاری در پای درختان و گل‌ها، جلوه خاصی ایجاد کند که بر ارزش‌های زیباشناختی خیابان افزود و عملا بهشت مدهوش کننده‌ای را برای بهره برداران فضا خلق کرد. 
دیوسالار ادامه داد: وجود اماکن، مراکز خرید مهم، موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری که در این خیابان مستقر هستند، به ویژه وجود دو پارک بزرگ ملت و ساعی، بر غنای این خیابان افزوده است و عملا سبب شده تا به عنوان شاهکاری جادویی در سیمای شهری تهران پر آشوب، محسوب شود. 
وی بر اهمیت انسان در فضای شهری تاکید کرد و گفت: بدیهی است که حضور پر همهمه انسان‌ها در ولیعصر، بر شکوه فضا و نقش شهری آن، افزوده است، بنابراین به این اعتبار آموزه‌های، «کوین لینچ»، سیمای شهر، یا شکل خوب شهر به خوبی در این خیابان رعایت شده است. این در حالی است که این انگاره‌ها و به طور کلی تمامی تئوری‌ها و دانش‌های مربوط به حوزه شهرسازی و طراحی شهری، سال‌ها بعد تدوین و گسترش یافته‌اند. . 
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره لزوم بازنگری به خیابان ولیعصر، بیان کرد: متاسفانه با از بین رفتن تدریجی درختان چنار قدیمی که هویت‌بخش فضا بودند و رواج معماری ناهمگون، شاهد افزایش اغتشاشات بصری و تنوع آن‌ها هستیم. در کنار این مباحث، شکل گیری جداره‌های بسیار نامناسب، نامتناسب بودن حرکت اتوبوس‌های تندرو با بافت تاریخی و افزایش تعداد جانوران موذی در مسیر آبراه‌های حاشیه خیابان، افول کیفیت خیابان را رقم زد. به زیر زمین بردن انسان‌ها در چهار راه، و احداث پلازای کذایی در فضای منفی جزیره میدان ولیعصر، نیز به نوعی از غصه‌های بردل مانده این خیابان و شهر است؛ حال آنکه ارزش واقعی فضاهای شهری، صرفا بواسطه حضور همه شمول انسان‌ها در روی زمین، و بنا به گفته «جین جیکوبز» هیاهو و ازدحام آن‌هاست. 
وی افزود: در این راستا، و با توجه به اینکه خیابان ولیعصر در مقاطع مختلف به ویژ در محدوده میدان تجریش حد فاصل سرپل تجریش تا میدان قدس، میدان ولیعصر و بلوار کشاورز، چهار راه ولیعصر و…حتی در وضعیت فعلی و با توجهات اندک، بضاعت‌های لازم را برای تبدیل شدن به فضای انسان محور شهری دارد، به نظر من، سوق دادن انسان‌ها و حیات شهری به زیر زمین هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد بنابراین با فراهم شدن فرصتی دوباره در سازمان زیباسازی شهر تهران و در دوره جدید مدیریتی، این امکان به وجود آمده تا به پشتوانه ثبت ملی و جهانی شدن خیابان ولیعصر، اقدامات متفاوتی را رقم بزنیم. 
بر اساس گزارش معاونت فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، دیوسالار از تمرکز بر فضاهای انسان محور در خیابان ولیعصر خبر داد و افزود: با رجوع به طرح‌هایی که در مقیاس طراحی شهری، برای خیابان و میدان‌های آن، در ابتدای دهه90، با همت مشاوران و اساتید صاحب نام تهیه و مصوب شده، بناست، طرح‌هایی که در سال‌های اخیر آماده شده‌اند، با اتخاذ رویکردها و تدابیر جدید، به ویژ در حوزه کانسپت‌سازی مفهومی و هنری، با توجه به نام مقدس حضرت ولیعصر (عج)، اجرا شوند. بر همین مبنا، یک بار دیگر امیدوار و مصمم برای خلق فضاهای شهری انسان محور و با کیفیت تلاش خواهیم کرد.
منبع: ایلنا
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/333183/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969