راه ترقی

آخرين مطالب

پایتخت نشینان و معضل "جای پارک خودرو" اجتماعی

پایتخت نشینان و معضل "جای پارک خودرو"
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / پیدا کردن فضا برای پارک خودرو از گذشته یک مشکل بود؛ اما با شیوع کرونا ویروس و استفاده بیشتر مردم از خودروی شخصی این مشکل به کابوس رانندگان بدل شد؛ بگونه‌ای که تقریبا همه ما تجربه پارک دوبل یا بالا پایین کردن کوچه ها و خیابانها برای پیدا کردن جای پارک را داریم، اما راه حل چیست و تا به کی باید به دنبال فضایی برای پارک خودرو گشت؟
به گزارش ایسنا، این روزها نبود جای پارک خودرو و دور و غیرقابل دسترس بودن پارکینگ های عمومی، باعث تشدید ترافیک در اطراف مراکز شلوغ پایتخت شده است، این کمبوددر حالی است که معمولا برای پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو باید بارها و بارها دور زد تا بلکه شانسی بیاوریم و جا پیدا کنیم، یا خودروی دیگری از پارک خارج شود و جایش پارک کرده و یا دست آخر مجبور به پارک دوبله و سوبله شویم. 
مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ مخصوص امسال و سال قبل نیست؛ بلکه به یک پدیده تاریخی بدل شده است که به نظر می رسد برای حل این معضل پیچیده! باید نسخه شفا بخشی تدوین کرد. هرچند که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از بروز رسانی طرحی در این کمیسیون پیرامون ساماندهی فضای پارک و ایجاد پارکینگ در سطح شهر خبر داد.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مساله‌ کسری پارکینگ و فضای پارک خودرو در شهر تهران می‌گوید: متاسفانه تهران همیشه با مشکل کسری پارکینگ و فضای پارک مواجه بوده است و این مساله به مرور زمان روی هم تلنبار شده و حالا به صورت تجمعی شاهد کسری گسترده پارکینگ در شهر تهران هستیم.
وی با بیان این‌که مساله کمبود پارکینگ و فضای جای پارک دیگر جنبه تاریخی پیدا کرده است، اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی فاقد تعداد کافی پارکینگ هستند و در نتیجه این خودروها به معابر شهر سرازیر می‌شوند و محل تردد مردم به محل توقف خودروها بدل شده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که متاسفانه حتی فضای پارک خودروها در برخی معابر به انحصار عده‌ای درآمده و می‌بینیم مغازه‌دار یا افراد شاغل در شرکت‌ها و ادارات بخش زیادی از فضاهای پارک را سلب کرده‌اند، می‌گوید: این انحصار در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها برای توقف کوتاه مدت و اضطراری است و نمی‌توان از صبح تا پایان وقت اداری این فضا را در اختیار یک عده‌ای افراد خاص قرار داد.
چقدر کمبود فضای پارک داریم؟ 500 هزار یا یک میلیون!
تشکری هاشمی با بیان این‌که این معضل تاریخی را تنها با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی توسط شهرداری نمی‌توان جبران کرد، اظهار می‌کند: عدد دقیقی از تعداد کسری پارکینگ در شهر تهران نداریم؛ خاطرم هست که حدود شش سال قبل مطالعاتی انجام شده بود که نشان می‌داد حدود450 الی500 هزار کسری پارکینگ داریم و به تازگی نیز یکی از مدیران مصاحبه‌ای کرده بود که حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران داریم اما باید کار دقیق و کارشناسی صورت گیرد؛ البته در کل مساله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا 500 هزار پارکینگ، بلکه می‌بینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و تقریبا تمام نقاط شهر ما به جز محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است با کسری پارکینگ مواجه هستند و این نشان می‌دهد که باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم.
وی با بیان این‌که برهمین اساس در این دوره شورا، بررسی‌هایی را آغاز کردیم که چه راهکارهایی می‌توانیم برای حل این مشکل تاریخی داشته باشیم، می‌افزاید: از سویی نباید مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی کرده و همچنین باید نیاز واقعی مردم شناسایی و مشکلات پیش روی آن حل شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که یک طرح قدیمی در دوره سوم شورای شهر به شورا تقدیم شد که در آن زمان اعضای شورا بخش‌هایی از آن را بررسی کردند و بخش‌هایی نیز فرصت بررسی پیدا نکرد و عملا این طرح که برای ساماندهی پارکینگ و فضای پارک در تهران بود از دستور کار خارج شد، می‌گوید: آن طرح کلیت خوبی داشت به همین علت در حال حاضر دوباره در حال بازنگری و بروزرسانی آن طرح هستیم تا متناسب با شرایط فعلی تهران، شناسایی نیازها و با اتکاء به تکنولوژی، این طرح را مورد بازنگری و بروزرسانی قرار می‌دهیم تا به عنوان یک مدل به شورای شهر ارائه شود و امیدواریم بتوانیم رأی اعتماد نمایندگان مردم را کسب کنیم تا مشکل تاریخی کمبود پارکینگ در تهران حل شود.
تشکری هاشمی در توضیح جزییات این طرح ادامه می‌دهد: این طرح شامل چندین بخش است که محوری‌ترین و اساسی‌ترین بخش این طرح این است که بتوانیم ساخت پارکینگ را به عنوان یک کسب و کار با توجیه اقتصادی فراهم آوریم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند در این عرصه سرمایه گذاری کرده و با مشکل نیز روبه‌رو نشوند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت زمین در تهران بسیار گران است و ساخت پارکینگ گران تمام می‌شود، می‌گوید: این در حالیست که می‌توان از فضاهای زیرسطحی معابر و مکان‌هایی که معارض زیرسطح ندارند به نحو مطلوب استفاده کرد و محدودیتی نیز در فضاهای زیرسطحی معابر به غیر از احتمال وجود تاسیسات شهری و مترو نداریم و اگر بتوانیم از فضای زیرسطح معابر استفاده کنیم و آنها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، در واقع قیمت زمین از این مدل سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ حذف می‌شود و آن موقع ساخت پارکینگ عمومی به صرفه‌تر خواهد شد و شاهد استقبال بیشتر از این مدل سرمایه گذاری خواهیم بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه می دهد: البته پارکینگ‌های مکانیزه نیز عملکرد خوبی داشتند که در یک دوره به صورت مطلوب به آنها پرداخته شد؛ اما متاسفانه دیگر توسعه نیافتند. در حالی که پارکینگ‌های مکانیزه قابلیت این را دارند که در زمین‌های کوچک ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کنند و استفاده از این نوع پارکینگ‌ها در طرح در حال بررسی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
تشکری هاشمی با اشاره به مساله کسری پارکینگ ساختمان‌ها ادامه می دهد: بایستی با اتخاذ شیوه‌های شهرسازی و ارائه بسته‌های تشویقی فضایی را فراهم کنیم که ساختمان‌ها پارکینگ واحدهای خود را تأمین کنند، مثلا اگر بشود طبقات منفی 2 و پایین‌تر را با سطح اشغال صد درصد و با ارتفاع بیشتر داشته باشیم می‌توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم. البته مشاورین و کارشناسان به همراهی تیم‌های تخصصی در حال تلاش هستند که طرح قابل قبولی برای حل مشکل پارکینگ در تهران تدوین کنند تا بتوان نیازهای مردم را مرتفع کرد.
وی در پاسخ به این سوال که پروژه ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در تهران نیمه کاره مانده است، می‌افزاید: وضعیت مالی شهر به گونه‌ای است که ما پروژه‌های با اولویت‌تر شهر را در دستور کار قرار دادیم و باید منابع موجود را در جایگاه‌های مناسب‌تر هزینه کنیم اما از سویی دیگر معتقد هستیم اگر زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به سود عادلانه مورد توجه قرار گیرد به جای این‌که شهرداری در هر محله و نقطه پارکینگ بسازد، بخش خصوصی می‌تواند به آن کمک کند در حالی که مگر شهرداری چقدر می‌تواند پارکینگ بسازد و برای مابقی نقاط شهر چه اتفاقی می‌افتد؟
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص پارک حاشیه‌ای نیز می‌گوید: در این طرح اتفاقا پارک حاشیه‌ای نیز سامان داده می‌شود و دیگر اینگونه نخواهد بود که فضای پارک در تصرف مغازه‌داران و ادارات باشد و مابقی مردم از این فضا محروم شوند و می‌توان با تجربه گذشته و اصلاح ضعف‌ها از پارک بانان نیز استفاده کرد تا امکان استفاده بهینه از پارک حاشیه‌ای فراهم شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پارک‌بان‌ها مجددا به سطح شهر برمی‌گردند؟، اظهار می کند: این‌که پارک‌بان‌ها برمی‌گردند یا کنترل‌مان هوشمند با استفاده از دوربین‌ها است باید در کارگروه بررسی شود؛ اما مساله اصلی این است که پارک حاشیه باید سامان بگیرد و در این طرحی که آماده خواهیم کرد به طور مفصل به همه ابعاد توجه شده و با همکاری دو معاونت حمل و نقل و شهرسازی در نظر داریم خلاءهای موجود را پر کنیم.
تشکری هاشمی در پایان تاکید می کند: تا قبل از پایان سال امیدواریم طرح مذکور آماده شود و بتوانیم فضای پارک خودرو در تهران را ساماندهی کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/333456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلا فروشی بدون طلا

روایت قزوه از دوستانی که شعر فارسی را از معنا تهی کردند

معاون امور تعاون: تعاونی های مرزنشین در کاهش فقر مناطق مرزی نقش مهمی دارند

«لایه های دروغ» تنها فیلم ژانر اکشن چهلمین جشنواره فیلم فجر

اگر به برنامه «جوکر» می‌رفتم، از چشم مردم می‌افتادم!

حضور چند بازیگر جدید در سریال نوروزی شبکه پنج سیما

آقای همساده باعث شد آقوی دایی حذف بشه!

من مطمئنم تو موش می‌دوونی!

آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم‌ فجر

پخش تلویزیونی مستند «جواد خیابانی» درباره بازی تاریخی فوتبال ایران و آمریکا

آقاحبیب لقمه گنده‌تر از دهنش برمی‌داره!

ترانه زیبا و خاطره انگیز "آفتاب بهاران" با صدای بیژن خاوری

موزیک ویدئوی «لالایی» با صدای مسعود مفیدی

تناقض صحبت‌ها؛ یکی مسئولان را با هم هماهنگ کند!

کلاهبرداری بیست میلیارد ریالی با روش اسکیمر

تزریق بیش از 15 میلیون دز سوم کرونا در کشور

چگونه رایگان بیمه شویم؟

فوران «تونگا»، صدها برابرِ بمب هیروشیما

بازداشت رئیس اداره بازیافت یکی از مناطق تهران

آزمایش ارزان و سریع کووید-19 که نیازی به روش‌های کنونی ندارد

محققان کشور ابزاری برای تشخیص جنس لایه‌های زمین ساختند

چرا ماگما فوق‌العاده داغ است؟

هفته بزرگداشت حکیم نظامی تاکیدی بر ایرانی بودن این شاعر پارسی است

بخشی از کتاب/ دیگر نمی توانم به کسی اعتماد کنم!

شاعرانه/ "من چرا دل به تو دادم که دلم می‌شکنی" از سعدی

«سفر به مرکز زمین» را با اثری از ژول ورن تجربه کنید

بیش از 17 میلیارد تومان از اعتبارات مشاغل خانگی در استان کرمانشاه جذب شد

تجلیل از بانوان تعاونگر کردستانی همزمان با هفته گرامیداشت مقام زن

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای البرز: بستر برای مهارت آموزی دانشجویان بیکار در البرز فراهم است

تقدیر از بانوان کارمند اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم

دیپلماتیک علیه شانتاژها

آغاز پایان کرونا؟

مهاجرت بی‌سابقه زنان به‌ویژه کادر درمان

پناه در سنـگر حمـله به همتی!

حرف آخر مرد ایرانی...

شستا و بانک رفاه تفاهمنامه همکاری امضا کردند

واکنش مطهری به اخراج فاضلی

نکاتی در رابطه با خرید ویلا در سایت پارس مسکن

انویدیا احتمالاً از خرید آرم صرف‌ نظر خواهد کرد

مشخصات و شکل ظاهری گوشی پرچم‌دار Frontier 22 موتورولا فاش شد

قیمت گوشی تاشوی پیکسل نوت‌پد گوگل کمتر از گلکسی زد فولد 3 سامسونگ خواهد بود

نهنگ‌ها چگونه وقتی حجم زیادی از آب را وارد دهان خود می‌کنند، خفه نمی‌شوند؟

مقایسه سرعت اسنپدراگون 8 نسل یک: شیائومی 12 پرو در برابر رقبا

همایش تجلیل از مادران و همسران شهدا برگزار شد

گفتم مادر الان بعثی‌ها میرسن

معرفی فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ «بدون قرار قبلی»

وضعیت پایدار جسمانی محمد کاسبی؛ خطر رفع شده است

مراسم یادبود اولین سالگرد مرحوم «ابراهیم اثباتی» همسر نسیم ادبی

رونمایی از لوگو فیلم سینمایی «شهرک»

چهره ها/ دلنوشته تلخ نسیم ادبی برای همسرش