راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ قیمت نفت در 2022 سه‌رقمی می‌شود؟ نوشتارها

سرمقاله فرهیختگان/ قیمت نفت در 2022 سه‌رقمی می‌شود؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرهیختگان / « قیمت نفت در 2022 سه‌رقمی می‌شود؟ » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم توحید ورستان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت به‌دلیل افزایش تولیدات صنعتی و مسافرت‌های هوایی و رونق فعالیت گردشگری جهانی، روند افزایشی داشته باشد و همان‌طور که ذکر شد این افزایش مصرف می‌تواند قیمت نفت را در سال2022، سه‌رقمی کند.
قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر از مرز 80دلار در هر بشکه عبور کرده است. شاخص نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدیت، به‌دلیل نگرانی از کاهش عرضه قزاقستان و وقفه در تولید لیبی، با افزایش تقریبا 5درصدی به بالاترین سطح از نوامبر گذشته رسیده است.
البته اواخر هفته گذشته به‌دلیل انتشار گزارشی از شرایط ضعیف کسب‌وکارها در ایالات‌متحده، تداوم افزایش عرضه توسط ائتلاف تولیدکنندگان در «اوپک‌پلاس» و پیش‌بینی انتشار ذخایر نفت ایالات‌متحده و مصرف‌کنندگان بزرگ، قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت.
با وجود محدودیت‌های اولیه در بسیاری از کشورها برای کاهش سرعت گسترش سویه Omicron، شاخص تقاضای نفت در اکثر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت به بالاترین سطح خود پس از همه‌گیری کرونا در اواخر دسامبر رسید. این روند نشان می‌دهد نگرانی بازار نفت درمورد قرنطینه بسیار کاهش یافته، باثبات‌تر شده و اقتصاد جهانی با وجود خطرات مداوم و تحولات پیوسته پیرامون بازار به‌ویژه عوامل ژئوپلیتیکی و ریسک‌های سیاسی، همچنان درحال رشد است.
براساس داده‌های رسمی اقتصاد جهانی در سه‌ماهه دوم سال2021 به سطح سال2019 بازگشت، چون درطول سال گذشته 5.7درصد بهبود را نشان می‌دهد، به‌طوری که در ابتدای دسامبر، پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی سال2022 به‌دلیل خطرات تورم و پیامدهای همه‌گیری اندکی کاهش یافته و از 4/4درصد به 4.2رسید.
با وجود این، ناظران بازار خوشبین هستند که تقاضا به‌شدت بهبود خواهد یافت و اگر عرضه نفت نتواند آن را پوشش دهد، منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. از همین‌رو بانک گلدمن‌ساکس که پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت‌خام برنت در سال‌های 2022 و 2023 درحدود 85دلار در هر بشکه باقی بماند، حالا احتمال بازگشت نفت 100دلاری را می‌دهد و انتظار دارد تقاضا برای نفت خام 4.6میلیون بشکه در روز افزایش‌ یابد.
البته نباید تاثیر سویه Omicron را کاملا نادیده گرفت، چون سفرهای هوایی در اکثر بازارهای اصلی به‌دلیل محدودیت‌های Omicron دچار رکود شده و کاهش میزان رزرو در آینده احتمالا بر تقاضای سوخت تاثیرگذار خواهد بود، به‌طوری که تخمین زده می‌شود تقاضای اروپا برای سوخت هواپیما در نیمه اول سال2022 نسبت‌به سال2019 بهبود جزئی داشته باشد و به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در بازار فرآورده‌ها باقی بماند.
البته گزارش پلاتس پیش‌بینی می‌کند سوخت هواپیما در سال2022 با 31درصد یا 1.7میلیون بشکه در روز به بالاترین رقم و سود میان همه فرآورده‌های نفتی دست خواهد یافت و انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای سوخت هواپیما و نفت سفید به 6.9میلیون بشکه در روز بهبود یابد.
یادآور می‌شود قیمت نفت از 52دلار در هر بشکه در ابتدای سال2021 به حدود 86دلار در هر بشکه رسیده بود و در پایان سال تحت‌تاثیر ترس از ویروس جدید کرونا «امیکرون»، به کانال 70دلاری عقب‌نشینی کرد.
عوامل موثر بر قیمت نفت
 به‌باور بسیاری از تحلیلگران بازار، روند افزایشی قیمت نفت که در سال2021 برای اولین‌بار از سال2009 شدت گرفت، در سال2022 متوقف نخواهد شد، بلکه ممکن است با بازگشت رشد اقتصاد جهانی به فعالیت خود، افزایش مصرف انرژی و تقاضا برای طلای‌سیاه، شدیدتر هم شود.
اکثر کارشناسان، سازمان‌های اقتصادی و بانک‌های بین‌المللی بر این باورند که قیمت هر بشکه نفت از مرز 100دلار عبور می‌کند که این امر به عوامل متعددی مانند سیاست‌های تولیدی ائتلاف «اوپک‌پلاس»، وضعیت اپیدمیولوژیک جهانی، رشد اقتصادی، افزایش تولید جهانی، مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران و شرایط اقلیمی بستگی دارد.
پیش‌بینی‌های‌ خوش‌بینانه
برجسته‌ترین پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در سال2022 ازسوی بانک آمریکا انجام شد که انتظار دارد قیمت نفت در اواسط سال جاری به 120دلار در هر بشکه برسد. بانک آمریکایی اعلام کرد بحران جهانی انرژی منجر به افزایش شدید قیمت گاز و زغال‌سنگ در سراسر جهان شده است که ‌موجب رشد سریع قیمت‌های آتی نفت می‌شود. افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما همراه با محدودیت در ظرفیت پالایش، افزایش قیمت نفت در سال2022 را نیز تسریع می‌کند.
بانک جهانی در آخرین گزارش خود درمورد انتظارات بازار نفت در پایان دسامبر سال گذشته اعلام کرد، انتظار می‌رود قیمت انرژی در سال2022 پس از تجربه افزایش بیش از 80درصدی در سال2021، روند افزایشی را حفظ کند. این بانک پیش‌بینی کرد قیمت نفت‌خام در سال2022 به 74دلار در هر بشکه خواهد رسید که ناشی از تقاضای قوی است، درحالی که پیش‌بینی قبلی آن 70دلار در هر بشکه بود. براساس گزارش بانک جهانی، به‌دلیل موج‌ سرمای شدید و رشد تولید در برخی کشورها درنتیجه بهبودی از کرونا، قیمت انرژی افزایش می‌یابد؛ اما اگر خطر همه‌گیری افزایش یابد و زنجیره تامین مختل شود، این امر منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود.
همچنین بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس، در گزارش اخیر انتظار داشت قیمت نفت در سال2022 به‌طور متوسط به 85دلار در هر بشکه افزایش یابد. این بانک رد نکرد که درصورت افزایش تقاضا و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، قیمت نفت‌خام از 100دلار عبور کند.
آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی کرد مصرف نفت‌خام در سال2022 به 99.53میلیون بشکه در روز برسد که نسبت به 96.2میلیون بشکه در روز سال2020 افزایش را نشان می‌دهد. این میزان مصرف اندکی کمتر از مصرف روزانه در سال2019 خواهد بود که به 99.55میلیون بشکه رسید.
البته در این میان بانک آمریکایی «جی‌پی مورگان» تخمین می‌زند با توجه به کاهش ظرفیت تولید، قیمت نفت در سال جاری از 125دلار در هر بشکه و در سال2023 از 150دلار فراتر رود.
مذاکرات هسته‌ای ایران و اوپک‌پلاس
 بسیاری از کارشناسان باور دارند درصورت توافق تهران و کشورهای مذاکره‌کننده درمورد پرونده هسته‌ای ایران و درنتیجه لغو بخشی از تحریم‌ها، روزانه یک‌میلیون و 400هزار بشکه نفت وارد بازار می‌شود که تاثیر منفی بر قیمت نفت خواهد داشت و ممکن است آن را به زیر 70دلار در هر بشکه سوق دهد. از همین‌رو کشورهای اوپک‌پلاس قیمت نفت در بودجه خود را بین 60 تا 70 دلار در هر بشکه برآورد کرده‌اند که شاید به واقعیت نزدیک‌تر باشد.
انتظار می‌رود اوپک‌پلاس در نشست بعدی خود در بهمن‌ماه، از سیاست فعلی خود مبنی‌بر افزایش 400هزار بشکه‌ای تولید خود عقب‌نشینی نکند. برخی کارشناسان بازار معتقد هستند این گروه سیاست خود را حفظ خواهد کرد تا وارد تقابل با ایالات‌متحده آمریکا و مصرف‌کنندگان بزرگ نفت در جهان نشود، زیرا علاوه‌بر دستاوردهای اقتصادی، به‌دنبال حفظ روابط خوب با آمریکا و سایر مصرف‌کنندگان است.
درمجموع پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت به‌دلیل افزایش تولیدات صنعتی و مسافرت‌های هوایی و رونق فعالیت گردشگری جهانی، روند افزایشی داشته باشد و همان‌طور که ذکر شد این افزایش مصرف می‌تواند قیمت نفت را در سال2022، سه‌رقمی کند. البته بیشتر این تحلیل‌ها بر پایه عوامل بنیادی بازار استوار است و تاثیر متغیرهای سیاسی و ژئوپلیتیک را فعلا نادیده می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/334737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گل ششم ایران به قرقیزستان توسط حسن زاده

برتری اینتر مقابل میلان به روایت انیمیشن

سلفی گرفتن آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری

تکذیب یک شایعه عجیب علیه پرسپولیس

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

صعود قاطع یوزها به نیمه نهایی؛ حضور قطعی در جام جهانی