راه ترقی

آخرين مطالب

بسیاری از مردم از خوردن گوشت تولیدشده در آزمایشگاه متنفرند اقتصاد

بسیاری از مردم از خوردن گوشت تولیدشده در آزمایشگاه متنفرند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - طبق مطالعه‌‌ای جدید، 35 درصد از افراد گوشت‌خوار و 55 درصد از افراد گیاه‌خوار از فکر خوردن گوشت آزمایشگاهی حالشان به‌هم می‌خورد.

گوشت کِشت‌داده‌شده در آزمایشگاه، این قابلیت را دارد که درمقایسه‌با روش‌های کنونی صنعت کشاورزی با محیط‌زیست سازگارتر باشد. بااین‌حال، مطالعه‌ای جدید مشکلی را در این زمینه آشکار کرده است: بسیاری از مردم از ایده‌ی خوردن این گوشت خوششان نمی‌آید. در این‌جا، درباره‌ی گوشت تولیدشده در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های واقعی عضله حیوانات صحبت می‌کنیم. در آزمایش‌هایی که روی 1،587 داوطلب انجام شد، تقریباً 35 درصد از افرادی که گوشت می‌خوردند و 55 درصد از افرادی که رژیم غذایی گیاهی داشتند، اعلام کردند که حتی از چشیدن گوشت کِشت‌داده‌شده نیز حالشان به‌هم می‌خورد. بنابر این مطالعه، غیرطبیعی‌بودن ادراک‌شده از گوشت کِشت‌داده‌شده عامل مهمی در نپذیرفتن آن بود. بدیهی است که اگر قرار است مردم این ماده‌ی غذایی را به‌طور گسترده بپذیرند، باید کارهایی برای تغییر نگرش آن‌ها درباره‌ی این غذای پرورش‌یافته در آزمایشگاه انجام شود. پژوهشگران در مقاله‌ی خود می‌نویسند: گوشت کِشت‌داده‌شده به‌عنوان غذای جدیدی که بشر هرگز قبلاً با آن مواجه نشده، ممکن است به‌‌دلیل غیرطبیعی به‌نظر‌رسیدن و ناآشنا‌بودن و احتمالاً چندش‌آوربودن با شک و تردید مواجه شود. پژوهشگران با به‌کارگیری گروهی از افراد گوشت‌خوار و گیاه‌خوار، مجموعه‌ای آزمایش‌ انجام دادند و از شرکت‌کنندگان درباره‌ی واکنش آن‌ها دربرابر فکرِ خوردن گوشت کِشت‌داده‌شده براساس ذکر مختصری از این نوع گوشت و نحوه‌ی تولید آن سؤال کردند. همچنین، از شرکت‌کنندگان سؤال شد که چه چیزی موجب می‌شود از این غذا اجتناب کنند. از آنان خواسته شد تا پاسخ به جملاتی مانند «گوشت کِشت‌داده‌شده مصنوعی به‌نظر می‌رسد» و «احساس می‌کنم دارم چیزی را می‌خورم که از حیوان است» را درجه‌بندی کنند تا دلایل واکنش تنفر دربرابر این گوشت مشخص شود. مقاله‌های مرتبط: گوشت کشت‌شده در آزمایشگاه برای اولین بار وارد بازار می‌شود چرا کشاورزی سلولی می‌تواند آینده کشاورزی باشد؟
به‌گفته‌ی پژوهشگران، باید با این ایده مبارزه کرد که گوشت کِشت‌داده‌شده غیرطبیعی است. این پاسخ مشترک همه‌ی داوطلبان بود؛ اگرچه واکنش‌ها میان افرادی که گوشت‌خوار بودند و افرادی که گوشت‌خوار نبودند، نیز متفاوت بود. مطالعه‌ی جدید بر مشکل موجود درباره‌ی جذابیت غذای کِشت‌داده‌شده در آزمایشگاه برای گوشت‌خواران و غیرگوشت‌خواران تأکید می‌کند. گروه اول آن را به‌اندازه‌ی کافی مانند گوشت نمی‌دانند؛ درحالی‌که گروه دوم آن را بسیار شبیه گوشت می‌دانند. نشانه‌هایی وجود دارد که نگرش به گوشت کِشت‌داده‌شده را می‌توان با نحوه‌ی توصیف و تبلیغ آن تغییر داد. برای مثال، توصیف آن به‌عنوان غذایی که شبیه گوشت حیوانات است، موجب کاهش تنفر در گوشت‌خواران شد. ناگفته نماند این کار موجب افزایش تنفر در گیاه‌خواران نیز شد. پژوهشگران می‌نویسند: ارزیابی‌های شناختی متفاوت از گوشت کِشت‌داده‌شده ممکن است پاسخ تنفر عاطفی مشابهی را در گیاه‌خوران و گوشت‌خواران ایجاد کند. شناسایی مبانی این واکنش تنفر ممکن است برای درک این موضوع حیاتی باشد که چرا مردم گوشت کِشت‌داده‌شده را نمی‌پذیرند؛ محصولاتی که آماده‌ی ایجاد آینده‌ای انسانی‌تر و سالم‌تر و پایدارتر هستند. جایگزینی روش‌های کنونی کشاورزی با فرایندهای تولید گوشت‌های کِشت‌داده‌شده مقدار آب مصرفی و حجم گازهای گلخانه‌ای که وارد اتمسفر می‌شود و خطر شیوع بیماری‌های عفونی در حیوانات را کاهش چشمگیری می‌دهد. واکنش مصرف‌کنندگان به گوشت کِشت‌داده‌شده قبلاً با درنظر‌گرفتن عواملی نظیر قیمت‌گذاری محصول و بی‌اعتمادی به دانشمندان علوم غذایی، درکنار احساس تنفر از خوردن گوشت تولیدشده در محیط آزمایشگاهی بررسی شده بود. گوشت کِشت‌داده‌شده در بسیاری از مناطق هنوز دردسترس عموم قرار نگرفته است؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک چنین اتفاقی بیفتد. آنچه نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد، این است که مدتی طول می‌کشد تا بیشتر ما بتوانیم از خوردن آن احساس رضایت کنیم. پژوهشگران توضیح می‌دهند: درک ارزیابی‌های بنیادینی که موجب این واکنش تنفر می‌شود، برای ترویج مصرف پایدار حیاتی است. تغییر از گوشت تولیدشده به روش سنتی به گوشت کِشت‌داده‌شده در آزمایشگاه مزیت‌های زیست‌محیطی، سلامتی و اخلاقی زیادی به‌همراه دارد. این پژوهش در مجله‌ی Journal of Environmental Psychology منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/334939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد