راه ترقی

آخرين مطالب

رئیس قوه قضاییه: از بازداشت موقت غیرضروری پرهیز شود اجتماعی

رئیس قوه قضاییه: از بازداشت موقت غیرضروری پرهیز شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز چهارشنبه با حضور در سازمان قضایی نیروهای مسلح، بر سر مزار مطهر شهید گمنامی که در محوطه این سازمان به خاک سپرده شده حاضر شد و ضمن قرائت فاتحه، به روح بلند این شهید و همه شهدای والامقام دوران دفاع مقدس ادای احترام کرد.

این شهید بی‌نشان که در زمان شهادت 17 سال سن داشته و در سال 1361 در منطقه شرق دجله به فیض شهادت نائل آمده، در اسفند 1394 با حضور خیل کثیری از مردم شهیدپرور تهران و تنی چند از مسئولان از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به خاک سپرده شد.

رئیس قوه قضاییه سپس ساختمان اداری سازمان قضایی نیروهای مسلح را که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است، افتتاح کرد.

محسنی اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح، شاغلان در این سازمان را مجاهدان در سنگری حساس دانست و اظهار داشت: در طول بیش از 4 دهه، دشمنان ایران اسلامی توطئه‌های بسیاری را برای ضربه زدن به انقلاب طراحی و اجرا کردند اما در سایه توجهات و عنایات امام عصر(عج) و هوشیاری و بصیرت ولی فقیه، بر این توطئه‌ها غلبه کردیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت نیروهای مسلح و رجحان مقوله امنیت و استقلال کشور نسبت به سایر شئون و امور افزود: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار و عزت ‌و قدرت بازدارندگی قرار دارند و این امر مرهون ولایت‌پذیری آنها و تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قواست.لاف‌ها و تهدیدهای توخالی سال‌ها از جانب دشمنان با جمله «همه گزینه‌ها زیر یا روی میز است» بیان می‌شود. ایادی نظام سلطه جرات انجام هیچگونه حماقت و شیطنتی علیه کشور ما  ندارند.

رئیس عدلیه فعالیت در سازمان قضایی نیروهای مساح را حساس و مهم دانست و افزود: شاغلان در سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئولیت خطیر صیانت از حافظان امنیت و استقلال کشور را بر عهده دارند، از همین حیث فعالیت قضات و کارکنان این سازمان دارای اهمیت و حساسیت است.

محسنی اژه‌ای با تبیین و تشریح ابعاد و زوایای مختلف حساسیت و اهمیت کار در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: چنانچه دشمن کوچکترین رخنه‌ای را در بخشی از نیروهای مسلح پیدا کند یا آنکه کوچکترین لکه کدری در قسمتی از این نیروها ایجاد شود، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر کشور و مردم وارد می‌شود؛ بر همین اساس مسئولیت صیانت از نیروهای مسلح، تکلیفی سرنوشت‌ساز و خطیر است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح به سبب حساسیت و اهمیت کار در این سازمان باید از تدابیر ویژه‌ای در امر رسیدگی به پرونده‌ها بهره بگیرند، افزود: رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح به سبب اهمیت و حساسیت موضوعات، اقتضائات خاص خود را دارد و بر همین اساس قضات و سایر دست‌اندرکاران قضایی این سازمان باید به تدابیر و ملزومات بعضا منحصر بفردی مجهز باشند و مراحل مختلف دادرسی در قبال پرونده‌ها را مورد به مورد با نهایت دقت‌نظر واکاوی کنند.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: بدون تردید باید به سازمان قضایی نیروهای مسلح هم‌ردیف با اهمیت و حساسیت کار در این سازمان، به لحاظ تجهیز نیرو و امکانات در ابعاد مختلف کمی و کیفی و همچنین اداری و قضایی، توجه و عنایت داشت.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شاخص‌ها، صلاحیت‌ها و تخصص قضات شاغل در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح در راستای بهبود اجرای عدالت، ارتقای وضعیت رسیدگی‌های قضایی، بهبود وضعیت پیشگیری از وقوع جرم و توسعه اقدامات قضایی در کشف جرم و نظارت بر ضابطین، دارای مسئولیت‌های خطیری هستند که باید هرچه بیشتر در اجرای این تکالیف و مسئولیت‌ها اهتمام داشته باشند ‌و در تبیین جایگاه و ماموریت حساس خود برای آحاد جامعه تلاش ساعی مصروف دارند.

رئیس عدلیه به بیان توصیه‌هایی خطاب به قضات در راستای ارتقای کارایی و اثربخشی نظارت‌ها و بهبود وضعیت رسیدگی‌های قضایی پرداخت و آنها را به مقوله مهم تکمیل تحقیقات قبل از احضار متهم یا متهمان توجه داد و بر همین اساس گفت: چنانچه قاضی یا بازپرس قبل از احضار متهمین و در حین تشکیل پرونده به تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری ادلّه اهتمام ورزد، این مهم، اثر مطلوب خود را در مراحل بعدی دادرسی نشان خواهد داد و مانع از اطاله دادرسی‌ها می‌شود.

محسنی اژه‌ای قضات و سایر مسئولان قضایی را به پرهیز از صدور قرارهای منتهی به بازداشت موقت در موارد غیرضرور توصیه کرد و گفت: چنانچه برای متهمی بنا به ضرورت قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، باید نهایت دقت و احتیاط و سنجش جوانب امر از سوی قاضی صادرکننده قرار لحاظ شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همچنین شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده باید به گونه‌ای باشد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش خاطر داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه، جمع‌آوری ادلّه و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پس از مرحله احضار و بازداشت او را اشکال و غلط دانست و همه قضات و مسئولان قضایی را از اتخاذ این روش بر حذر داشت.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم که اقدامات ضابطان قضایی دارای اشکال و ایراد است بلکه تاکیدم بر آن است قضات و بازپرس‌هایی که اقدام به صدور قرارهای بازداشت موقت می‌کنند دارای مسئولیت شرعی و قانونی هستند و باید در مدتی که فرد متهم در بازداشت به سر می‌برد، بر مراحل مختلف تحقیقات از او نظارت داشته باشند و توجه کنند که در اختیار بودن متهم نزد ضابط، رافع مسئولیت‌های شرعی و قانونی قاضی صادرکننده قرار نیست.

رئیس عدلیه با تاکید بر اهمیت نحوه برخورد محترمانه با خانواده متهمان و حفظ کرامت و حیثیت آنها در حین مراحل مختلف تحقیقات قضایی به ذکر خاطره‌ای از دوران قضاوت خود پرداخت و گفت:  حفظ ابرو حرمت خانواده متهم و همچنین وجهه متهم نزد خانواده بسیار مهم و مورد تاکید است.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت تسریع در رسیدگی‌ به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح و جلوگیری از اطاله دادرسی‌ها تاکید کرد و در همین راستا به مقوله مهم تجهیز نیروی انسانی در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: نحوه جذب و گزینش نیروی انسانی در دستگاه قضایی نیازمند یک اقدام و تحول جدی است که ما به دنبال تحقق این مهم هستیم و به معاون اول دستگاه قضا و معاونت منابع انسانی در مورد ایجاد تحول در نحوه جذب، گزینش و بکارگیری نیروی انسانی، دستوراتی صادر شده است.

کاهش 23 درصدی ورودی پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح در 5 سال اخیر
براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در این دیدار با اشاره به اصل 172 قانون اساسی مبنی بر مسئولیت‌ها و کارکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: جوان‌سازی کادر و استفاده از تجارب بلند پیشکسوتان، توجه به انتصابات درون سازمانی، کاهش آمار پرونده‌های قدیمی و معوقه، حبس‌زدایی و استفاده از ظرفیت‌های جایگزین حبس، کم کردن هزینه‌های جاری و اسراف‌زدایی، نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات موجود و تلاش برای الکترونیکی کردن کامل فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها، از جمله اهداف و برنامه‌های در دستور کار سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

 پورخاقان از انجام 78 مورد بازدید و بازرسی دادیاران، دادستان‌ها، قضات محاکم و فرماندهان عالی نظامی و انتظامی از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح در سال 1399 خبر داد.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح اقدامات آموزشی از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح، کاهش ورودی پرونده‌ به این سازمان و افزایش صیانت از نیروهای مسلح را به دنبال خواهد داشت، از کاهش 62 درصدی مانده پرونده و 23 درصدی ورودی پرونده به سازمان قضایی نیروهای مسلح در پنج سال گذشته خبر داد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین خواجه‌وند صالحی دادستان نظامی استان تهران نیز  در این مراسم، تلاش برای صیانت و سلامت نیروهای مسلح را از جمله اهداف سازمان قضایی نیروهای مسلح برشمرد.

همچنین در این مراسم که مسئولان و تعدادی از قضات و کارکنان سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح همه استان‌های کشور به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت داشتند، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی، یکی از قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران، یکی از کارمندان سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان و یکی از بانوان کارمند سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران، به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.


لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/337795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت