راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال تجزیه آمریکا چقدر است؟ نشنال اینترست پاسخ می‌دهد نوشتارها

احتمال تجزیه آمریکا چقدر است؟ نشنال اینترست پاسخ می‌دهد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مجله آمریکایی «نشنال اینترست» با اشاره به افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال فروپاشی و تجزیه آمریکا، به بررسی احتمال وقوع این مسئله و واکنش احتمالی روسیه و چین به آن پرداخته است. از نگاه این نشریه نیز، امکان تجزیه آمریکا بنا به دلایل متعدد وجود دارد.
تا چند سال پیش صحبت درباره مفاهیمی مانند تجزیه، فروپاشی، جنگ داخلی و کودتا در ادبیات سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا جدی به نظر نمی‌رسید اما طی یکی دو سال گذشته و به خصوص بعد از اشغال چند ساعته کنگره توسط طرفداران ترامپ این واژگان به وفور توسط رسانه‌ها و نظریه پردازانی مثل فرانسین فوکویاما، استفان والت، ریچارد‌هاس و نشریاتی مثل فارین پالیسی... استفاده و جدی تلقی شده است. در جدیدترین مورد نوبت به پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» رسیده که در گزارشی به احتمال وقوع تجزیه در آمریکا بپردازد.
«نشنال اینترست» در گزارش خود با عنوان «آیا آمریکا یکپارچه باقی خواهد ماند؟» نوشته: «روسیه و چین امیدوارند نوعی فروپاشی در آمریکا صورت بگیرد. در سال 1998، ایگور پانارین پرفسور روس، پیش‌بینی کرده بود که آمریکا تا سال 2010 به شش بخش تبدیل خواهد شد و حتی نقشه‌ای را نیز از پیش‌بینی خود منتشر کرده بود. امروزه نیز، بسیاری از محققان چینی این اطمینان را می‌دهند که آمریکا به دلیل اختلافات داخلی در حال افول است. برخی از محققات چینی و روسی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که فروپاشی ایالات متحده، امری اجتناب ناپذیر است.»
نقش رنگین پوست‌ها
به گزارش فارس در ادامه گزارش «نشنال اینترست» می‌خوانیم: «چگونه امکان دارد که ایالت متحده با فروپاشی مواجه شود؟ منطق بیان شده برای این موضوع به این شرح است که،‌ آمریکا در مرحله گذار جمعیتی قرار دارد و این بدان معناست که سفیدپوست‌ها برتری جمعیتی خود را در آمریکا تا سال 2040 از دست خواهند داد و غیر سفیدپوست‌ها تعداد بیشتری را در این کشور خواهند داشت. اما سفیدپوستان آمریکایی به خصوص محافظه‌کاران، قصد ندارند تا قدرت را به صورت داوطلبانه به اکثریت غیرسفید پوست در حال ظهور تحویل دهند. سفیدپوستان آمریکایی به جای تحویل قدرت به غیر سفیدپوستان، برتری خود را با زور حفظ خواهند کرد و در بهترین شرایط (از دیدگاه روس‌ها و چینی‌ها) آمریکا با فروپاشی مواجه خواهد شد. این رویداد به روسیه و چین این فرصت را می‌دهد تا با یک یا چند کشور تجزیه شده از ایالات متحده در مقابل دیگران متحد شوند.»
در بخش دیگری از این گزارش آینده پژوهانه آمده: «اما حتی اگر ایالات متحده، اتحاد خود را حفظ کند، جمعیت سفیدپوست آمریکا که اکثریت خود را در حال از دست دادن می‌بیند، به تلاش زیادی نیاز خواهد داشت تا بتواند کنترل خود را بر بخش غیرسفید پوست حفظ کند که این موضوع سبب خواهد شد تا آمریکا تمایل و توان کمتری برای اعزام نیرو به خارج داشته باشد که این تحول نیز به نفع روسیه و چین به عنوان رقیب آمریکا خواهد بود. به وجود آمدن چنین آمریکایی قطعا هیچ آزاری برای روسیه و چین نخواهد داشت.آیا این دیدگاه روسیه و چین درباره آینده آمریکا دست یافتنی است؟ این چیزی است که آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند. اما اگر واقعا آینده آمریکا همان‌طوری که آنها آرزو دارند، این چنین منفی باشد، روسیه و چین و دیگر کشورها قطعا این را فرصتی برای پیشبرد جاه طلبی‌هایشان خواهند دید». این گزارش در نهایت این طور به پایان می‌رسد که «حتی اگر اختلافات در آمریکا رشد کند، تجربه خود روسیه و چین نشان داده که افول می‌تواند با رستاخیز مجدد همراه شود.»
اعصابِ خراب بایدن
خبر دیگر از آمریکای در حال تجزیه اینکه، همزمان با رسیدن تورم آمریکا به عددی بی‌سابقه در 40 سال گذشته، اعصاب رئیس‌جمهوری آمریکا هم دستخوش دگرگونی‌هایی شده است!
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عصر دوشنبه در آخرین لحظات کنفرانس خبری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که بعد از نشست شورای رقابت کاخ سفید که به منظور کاهش قیمت‌ها برگزار شده بود، «پیتر دوسی» از شبکه خبری فاکس نیوز سؤالی درباره تورم پرسید.براساس ویدیوی منتشر شده، صدای این خبرنگار فاکس نیوز در میان همهمه‌ای که در اتاق کاخ سفید در جریان بود، به گوش می‌رسد که می‌پرسد: «آیا به سؤالاتی درباره تورم پاسخ می‌دهید؟ آیا فکر می‌کنید تورم یک برچسب سیاسی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای است؟»بایدن با حالتی جدی می‌گوید: «این یک دارایی بزرگ است- تورم بیشتر»!در ادامه رئیس‌جمهوری آمریکا به حالت زمزمه می‌گوید: «چه احمق حرامزاده‌ای!»
براساس گزارش‌ها، بایدن بعد از رسانه‌ای شدن این گاف با خبرنگار فاکس نیوز تماس گرفته و عذرخواهی کرد و گفت که حرف‌های توهین‌آمیز او اصلا مسئله‌ای شخصی نبوده است! «پیتر دوسی» هم این تماس تلفنی را تایید کرد. بایدن درحالی تورم را یک دارایی بزرگ خوانده که «جروم پاول»، رئیس‌بانک مرکزی آمریکا هشدار داده که میزان تورم «تهدیدی جدی» برای احیای بازار کار و توسعه پایدار اقتصادی در آمریکاست.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/337812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک