راه ترقی

آخرين مطالب

نخبه‌ای که بازگشت را به ماندن در آمریکا ترجیح داد دانش

نخبه‌ای که بازگشت را به ماندن در آمریکا ترجیح داد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فارس / داشتم بین اخبار روزانه می‌گشتم و از این صفحه به آن صفحه می‌شدم که نگاهم به یک خبر متفاوت افتاد، در میان انبوهی از اخبار حوادث و ناخوشایند، خبری مسرت بخش و امید آفرین، توجهم را به خود جلب کرد و آن خبر این بود: "سه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به فهرست پژوهشگران پُر‌استناد یک درصد برتر دنیا در سال 2021 میلادی پیوستند".
با شور و شوق، با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفتم و شماره تماس اساتید را درخواست کرده و با دکتر اسدی پویا تماسی برقرار کرده و از وی تقاضای دیداری جهت مصاحبه، کردم و او با محبت برای روز بعد به من وقت مصاحبه داد، آن هم در محل کارش، بخش تشنج بیمارستان نمازی!
بسیار خرسند شدم، تا فردا شد و من راس ساعت مقرر در بخش صرع و تشنج بیمارستان نمازی، حاضر شدم و با وجودی که هنوز باورم نمی‌شد بتوانم به این سادگی استاد را ببینم، به اتاقش راهنمایی شدم.
اتاق جمع و جور و مرتبی بود با یک میز و چند صندلی و لوازم پزشکی کم و چند قاب عکس بر روی دیوار، هیجان خودم را کنترل کردم و با سلام و احترام وارد شدم.
پس از تشکر و سپاسگزاری از او، خواستم که خود را معرفی کند.
- من علی اکبر اسدی پویا هستم، متولد سال 1352 در شیراز.
از خانواده و فرزندانش، پرسیدم.
- شغل ما ایجاب می‌کند که خانواده‌های ما صبر و تحمل زیادی داشته باشند و من بابت این موضوع از خانواده ام هم عذر خواهی می‌کنم و هم تشکر، من یک دختر 17 ساله دارم و یک پسر 14 ساله که همیشه به آن‌ها تاکید می‌کنم به دنبال علاقه‌هایتان بروید، خواه هنر باشد یا رشته‌های فنی و یا شاخه‌های پزشکی و من در هر صورت از شما حمایت می‌کنم.
اسدی پویا از دوران تحصیل خود گفت: پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان توحید، به دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه یافتم. پس از طی دوره تخصص در رشته صرع و تشنج و نوار مغز، برای دوره فلوشیپ فوق تخصصی به آمریکا رفتم و به لطف خدا، توانستم بعد از حدود سه ماه از ورود به دانشگاه جفرسون، بر خلاف بیشتر دانشجویانی که برای طی دوره فلوشیپ، به آنجا آمده بودند و فقط تماشاگر عملیات درمانی می‌شدند، اجازه کار عملی بگیرم و با اساتید برجسته آنجا، به مثابه همکار درآیم و بعد از طی مدت نه چندان طولانی، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پرینسون، پذیرفته و منصوب شدم، اما خوشبختانه در سال 1387 به ایران برگشتم و با کمک همکارانم، موفق به تاسیس اولین مرکز جامع صرع کودکان و بزرگسالان ایران شدیم و هم زمان با اصفهان فعالیت‌های آکادمیک در زمینه جراحی صرع راه اندازی شد و در طی این 13 سال، بیش از 400 عمل جراحی موفق با فرانشیز دولتی، انجام شده و به هزاران بیمار خدمات داده شده است.

راه ترقی


جراحی صرع در بیمارستان نمازی، با کمتر از یک دهم هزینه جهانی آن انجام می‌شود
از دکتر پرسیدم با توجه به شرایط شغلی در کشور آمریکا، چرا به ایران برگشتید؟
او با لبخند پاسخ داد: خیلی سوال خوبی بود و افراد زیادی این سوال را از من می‌پرسند، وقتی می‌خواستم برگردم، استادم به من گفت همین جا بمان و شرایط خیلی خوبی برای شما فراهم می‌شود.
در جواب استادم گفتم، شما الان 30 سال در منطقه شرق آمریکا در حال فعالیت و آموزش و درمان بیماران هستید، از این کار چه احساسی دارید؟ و او گفت: خیلی احساس خوبی دارم! من به استادم گفتم من این احساس خوب را در ایران به دست می‌آورم. در شهر محل سکونت شما، فیلادلفیا با جمعیت حدود دو ونیم میلیون نفر، 15 نفر فوق تخصص صرع وجود دارند در صورتی که در ایران حتی یک نفر هم فوق تخصص صرع ندارد.
اسدی پویا ادامه داد: فلسفه زندگی من همیشه این بوده و هست که وقتی می‌خواهم بارم را ببندم و از این جهان بروم، در هر سن و سالی که باشم، باید احساس کنم یک کار مفید در این دنیا انجام داده ام و یا اثری داشته ام که به درد بخور بوده و توانسته گرهی از مشکلات بندگان خدا را حل کند و آن وقت است که احساس لذت به من دست می‌دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از فعالیت‌های عملی خود هم گفت: دو سالی می‌شود که مرکز تحقیقات صرع در بیمارستان نمازی را راه اندازی کرده‌ایم که از فعال‌ترین مراکز کل کشور بوده و در این مدت بیش از هفتاد مقاله در سطح دنیا ارائه شده است و سعی کرده ایم افرادی را برای کار پژوهشی و گذراندن دوران تخصصی جذب کنیم.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین اتفاقات خوب زندگی من در این مدت، پیوستن دکتر نعمتی به تیم ما بود که فوق تخصص مغز و اعصاب و یک فرد با علم بالا و با اخلاق است و با آنکه اصلا به مدرک آن نیاز نداشت، یک سال تمام وقت گذاشت و زحمت کشید و با انگیزه و علاقه، شبانه روز در بخش صرع، حضور داشت و فقط برای احساس نیاز به علم آموزی، این دوره را با شایستگی گذراند.
از استاد اسدی پویا، در مورد خبری که درباره اعلام نام وی در لیست دانشمندان پر استناد جهان، دیده بودم پرسیدم و اصل قضیه را جویا شدم که پاسخ داد: البته در خبر آورده شده که دانشمندان پر استناد جهان که فکر می‌کنم من، تا دانشمند شدن راه زیادی در پیش رو دارم، اما پر استناد بودن به این معنی است که کار پژوهشی انجام شده و مقاله‌ای نوشته شده که اینقدر اعتبار و جذابیت و ارزش علمی داشته که بقیه دانشمندان و پژوهشگران، در دیگر جا‌های دنیا به آن رجوع کرده و به آن استناد کرده‌اند و کار پژوهشی خود را انجام داده اند.
اسدی پویا ادامه داد: با شروع و همه گیری بیماری کووید از دو سال پیش، من با توجه به ماهیت رشته خود و رابطه اش با کارکرد‌های مغز، توجهم به این جلب شد که این بیماری روی مغز افراد عادی و بیماران مبتلا به صرع چه اثراتی می‌تواند داشته باشد و مقالاتی نوشته شد که توجه دنیا را به مشکلات مغز و اعصاب بیماران مبتلا به کووید، جلب کرد و به صورت انفجاری مورد استناد قرار گرفته و همین طور بقیه کار‌های علمی و پژوهشی من در سال 2021، بسیار مورد استناد قرار گرفت و باعث شد جزء یک درصد برتر دنیا از نظر استناد به پژوهش معرفی شوم.
از او در مورد نتایجی که از پژوهش خود در عوارض کووید، به دست آورده، پرسیدم وی در پاسخ گفت: در یک تا سه درصد افراد مشکلات عروقی مغز در درجات مختلف به وجود می‌آید، مثل سکته‌های مغزی، در یک هزارم مبتلایان ممکن است تشنج به وجود بیاید و علاوه بر اینها، در برخی افراد علاوه بر از بین رفتن حس بویایی و چشایی، اثراتی مثل گیجی، منگی، سردرد و مشکلات دیگری به وجود می‌آید که باید به آن‌ها توجه ویژه شود و با توجه به درمان با دارو‌های ضد کووید، ظرافت‌های خاصی وجود دارد.
مسئول بخش صرع و تشنج بیمارستان نمازی، همچنین تاکید کرد: کووید یک بیماری جدید بود و خیلی از آزمون و خطا‌ها باعث شد که پزشکان متوجه شوند که چه دارو‌هایی اثربخش‌تر هستند و یا چه دارو‌هایی کم اثر تر، اما همه باید تاکید خود را روی واکسن بگذارند و همه افراد و به خصوص بیماران دیابتی و حتی بیماران مبتلا به صرع و بیماری‌های مغز و اعصاب، حتما هر نوع واکسن موجود را تزریق کنند و حتی منتظر نوع خاصی از واکسن نمانند و باز هم تاکید می‌کنم، واکسن، واکسن و واکسن!
در همین حین، دکتر اسدی پویا به ساعت نگاه کرد و گفت: من ساعت یک بعد از ظهر، در سالن جلسات، با چند نفر از دوستان، جلسه دارم و شما هم می‌توانید من را در این جلسه همراهی کنید.
یک طبقه پایین‌تر در سالن کنفرانس بیمارستان، دکتر اسدی پویا، جلسه‌ای ترتیب داده بود تا از زحمات چند ساله تعدادی از اساتید، همکاران و پژوهشگران جوان، تقدیر کند.
حس صمیمیت و فروتنی دکتر اسدی پویا در بین همکاران و دانشجویانش، ملموس و واضح بود.
منتظر نشوید بقیه شروع کنند، اول خودتان شروع کنید
اسدی پویا در این جلسه صحبت‌های دلنشینی کرد که برای هر یک از افراد جامعه مفید فایده است.
وی گفت: بعضی از افراد عمدتاً در فضای مجازی، به عمد سعی در ناامید کردن جوانان و نخبه‌ها دارند، تا نخبه‌ها مهاجرت کنند، زیرا نخبه‌ها خار چشم خیلی‌ها هستند و با رفتن آن‌ها پیشرفت کشور متوقف می‌شود و آن‌ها می‌توانند منابع و ذخایر مملکت را راحت غارت کنند.
جوانان و نخبه‌های کشور، باید به همدیگر امید بدهند و دست از تلاش بر ندارند و در کشور بمانند و با کمک هم و دست به دست هم کشور را بسازند و بحران فعلی را از بین ببرند.
حیف است ایران که ویران شود، کنام پلنگان و شیران شود!
کشور ایران، در طول تاریخ، بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته، از حمله مغول‌ها و اسکندر گرفته تا همین زمان معاصر، اما با ایثار و تلاش پدران ما، همه را پشت سر گذاشته، پدران ما ماندند و مشکلات را حل کردند و ما هم باید بمانیم و هر کجا که هستیم، وظیفه و کار خود را به بهترین وجه انجام دهیم، بعد از 10 تا 15 سال آینده، مملکت گلستان می‌شود، مثل همین فردوسی، که اگر نمانده بود و تلاش نکرده بود، حالا چیزی به اسم زبان فارسی وجود نداشت، پس اگر هر انسانی وظیفه خود را درست انجام دهد، بعد از یک نسل، اوضاع کشور درست می‌شود.
پدران ما ماندند و مشکلات را حل کردند و ما هم باید بمانیم و هر کجا که هستیم، وظیفه و کار خود را به بهترین وجه انجام دهیم.
این دانشمند پر استناد جهان در ادامه گفت: شغل پزشکی فداکاری و عشق می‌خواهد تا نجات جان انسان‌ها و مسئولیت درمان بیماران یک پزشک را نه‌تن‌ها خسته نکند بلکه انرژی مضاعفی برای خدمت به مردم به او عطا کند.
نیازی نیست، مملکت را منقلب کنید، فقط سعی کنید خودتان را منقلب کنید.
از دکتر حمید نعمتی، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درباره دکتر اسدی پویا، پرسیدم که وی گفت: دکتر اسدی پویا نفر اول صرع در ایران و آسیا و نفر سوم در دنیا است و من افتخار داشتم یک سال دوره آموزشی صرع را در خدمت او بگذرانم.
استاد، فردی علمی، جدی، صادق و با خلوص نیت است که همه دانش و وقت خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و زکات علم خود را انجام می‌دهد و بر این باور است که علمی را که فرا گرفته، فقط در ذهن خودش نماند و نهایتاً خیر همه این‌ها به بیماران بر می‌گردد و در آینده هم اهدافی داریم که اگر این روند ادامه پیدا کند، بهره بیشتری به بیماران برسد.
نعمتی در پایان با بیان قطعه شعر "آن کس که نداند و بداند که نداند" علم به ندانستن را بسیار مهم دانست و احساس نیاز به دانستن و یاد گرفتن را بزرگترین انگیزه، برای یک فراگیر ذکر کرد.
با کادر پرستاری و همکاران دکتراسدی پویا در بخش تشنج هم صحبت کردم و ماحصل همه صحبت ها، بیان ویژگی‌های متحصر به فرد وی بود.
همه دکتر اسدی پویا را فردی علمی، با سخاوت و مردانه معرفی کردند و به جانشین پروری و آموزش همه فوت و فن‌ها به فراگیران، توسط وی تاکید کردند.
قابلیت و توانایی علمی، حس همدردی و محبت نسبت به بیمار، به روز بودن، ریزبین و با دقت بودن، فروتنی، مسئولیت پذیری، مهارت‌های ارتباطی و کلامی، مدیریت، صبور و با انگیزه بودن، داشتن روحیه‌ی شاد و پرانرژی و داشتن ایثار فداکاری و عشق، ویژگی‌هایی است که برای توصیف دکتر اسدی پویا، به کار برده شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/337839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...