راه ترقی

آخرين مطالب

دولت و مجلس به دنبال افزایش سهم فرهنگ در بودجه هستند گفتگو

دولت و مجلس به دنبال افزایش سهم فرهنگ در بودجه هستند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت الاسلام «مهدی رجایی‌نیا» در گفت‌وگویی اظهار داشت: جلسه‌های مشترکی از سوی سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون فرهنگی برگزار شده که در آن مباحثی خوبی مطرح شده است.

وی افزود: باید با مشارکت مجلس این سهم افزایش یابد چراکه این سازمان به دنبال اجرای برنامه‌های اثر بخش فرهنگی و گردشگری است.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند گفت: درصدد هستیم تا دستگاه‌های فرهنگی را به یکدیگر نزدیک کنیم و اشتراکات را بر روی نقشه بیاوریم تا همه دستگاه‌ها از آن بهره مند شوند.

 وی ادامه داد: نباید این ظرفیت‌ها تنها در اختیار یک بخش قرار گیرد بلکه همه دستگاه‌ها باید از آن بهره‌مند شوند.

رجایی نیا با اشاره به اینکه اکنون در برنامه ششم توسعه حرکت می‌کنیم گفت: در بودجه سال 1401 برنامه ششم یک سال دیگر تمدید شده است، امیدواریم در سال آینده برنامه هفتم توسعه تصویب شده و بر اساس آن بودجه 1402 تدوین شود تا طبق آن برنامه‌های میان مدت و بلند مدت فرهنگی و گردشگری را در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این سازمان طرح اصلاح ساختار بودجه را ارائه کرده است تا بر اساس آن بودجه تدوین شود در این طرح ابتدا دولت و مجلس سیاست‌های حاکم را در حوزه های مختلف بیان کرده و توافق می‌کنند سپس در آن قالب دولت لایحه را به مجلس ارائه می‌کند تا با کمترین دخل و تصرف بودجه تصویب شود.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: اکنون این هماهنگی اتفاق نمی‌افتد و در روند بودجه شاهد این هستیم که گاهی با یک تغییر شاکله لایحه بودجه و اعداد و ارقام به هم می‌ریزد.

وی با تاکید بر اینکه حق قانونی مجلس اظهار نظر بر روی بودجه است گفت: مجلس بر اساس مصالح کلی کشور مباحثی را مطرح می کند ضمن اینکه فرایند بودجه ریزی باید اصلاح انجام شود تا شاهد بروز مشکلی در بودجه نباشیم.

رجایی نیا گفت: اکنون دولت با مجلس در حال گفت و گو هستند تا بودجه خوبیبرای سال آینده ارائه شود اکنون منتظر تاثیرات تغییرات در کسری بودجه و اقتصاد کشور هستیم.

تحول ساختاری در اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بحث اصلاح ساختار بودجه را مطرح کردند گفت: این امر یکی از ضرورت های کشور ما است، ما در حوزه های اقتصادی در چند عرصه باید تحول ساختاری داشته باشیم تا اقتصاد کشور به ثبات، رشد و توزیع عادلانه ثروت دست پیدا کند.

این مقام مسوول افزود: ساختار بودجه، نظام بانکی، نظام مالیاتی و حوزه بازرگانی و تجارت خارجی جزو عرصه هایی هستند که به نوعی به یکدیگر مرتبط بوده و نیاز به تحول ساختاری دارند از این رو تنها  نمی توان با تحول ساختاری در یک بخش عنوان کنیم که اقتصاد از مشکلات رها می شود.

وی تاکید کرد: دولت همزمان باید با توجه به برنامه تحول پیش برود همچنین در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز به این محورها تاکید دارد.

برنامه های سازمان برنامه و بودجه در اصلاح ساختار بودجه

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ساختار بودجه بیان داشت: بخشی از اصلاح ساختار بودجه به سازمان برنامه بودجه و بودجه و بخشی دیگر به دستگاه‌های اجرایی باز می گردد در همین راستا گام‌هایی در سازمان برنامه بودجه برداشته شده است.

وی ابراز داشت: اکنون این سازمان سیاست‌هایی را در پیش گرفته است که یکی از آنها ساماندهی دستگاه‌هاست که در دور جدید 9 دستگاه اصلی و سایر دستگاه ها در ذیل این دستگاه ها تعریف شده است که اگر این طرح عملیاتی شود در همگرایی، هم افزایی و جلوگیری از موازی کار بسیار موثر است.

رجایی نیا با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات در دستگاه‌های اجرایی پراکنده و موزای کاری است گفت: دستگاه‌ها منابع کشور را مصرف می کنند اما در راستای یک راهبرد اصلی و هدف مهم اجرایی نمی‌شود و انرژی ها هدر می رود از این رو اگر برنامه طبقه‌بندی بودجه در دستگاه‌ها اجرایی شود آثار مثبتی خواهد داشت.

وی بیان داشت: نگاه  دوم در این سازمان به کیفیت و اثربخشی برنامه هاست که پرداختن به این امر به خاطر محدودیت نیروی انسانی در این سازمان مشکل است.

این مقام مسوول به افزایش نظارت راهبردی در بودجه اشاره کرد و گفت: نگاه دولت به بودجه کاهش کسری و تحقق منابع است که نیاز به نظارت راهبردی در این عرصه هستیم ضمن اینکه فراتر از این مباحث یه مقداری در حوزه فرهنگ بایستی توجه بیشتر شود.

تقویت ظرفیت گردشگری داخلی و خارجی در جهت توسعه اقتصادی

وی با بیان اینکه ظرفیت گردشگری داخلی و خارجی در جهت توسعه اقتصادی تقویت شود گفت:  کشورمان در حال ارتقای توسعه تجارت با کشورهای همسایه است لازمه این امر تقویت برنامه‌های فرهنگی و ظرفیت گردشگری داخلی و خارجی است.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: سازمان برنامه و بوجه برنامه‌هایی را برای تقویت ظرفیت های گردشگری در جهت توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی شروع کرده است ضمن اینکه ظرفیت‌های گردشگری ارزشمندی داریم که باید با حفظ ارزش‌های اسلامی در داخل و خارج از کشورمان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکنون با تقویت روابط ایران با سایر کشورها در جهت توسعه تجارت و رسیدن به سهم 200 میلیارد تومانی، باید بحث گردشگری بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سند گردشگری هنوز نهایی نشده است گفت: در حال تکمیل این سند هستیم ضمن اینکه باید بر روی گردشگری داخلی هم کار کنیم و از ظرفیت های گردشگری استفاده کنیم.

 وی تاکید کرد: باید هیات‌های اندیشه ورز یا شرکت‌های دانش بنیان بیشتر در حوزه گردشگری با ایده‌های جدید فعال شوند الزاما همه فعالیت‌های گردشگری نیاز به بودجه های سنگین ندارد بلکه با هزینه های کم نیز می توان کارهای عمیق فرهنگی و گردشگری انجام داد.

رجایی نیا خاطر نشان کرد: به عنوان مثال جمعه بازار در فرهنگ اصیل ایرانی وجود دارد اما  شهری که در آن این بازار را ساماندهی شده برگزار کند، نداریم، این در حالیست که این جمعه بازارها زمینه گردشگری، عرضه کالای ارزان قیمت، توسعه اشتغال و تنوع محصولات و کالاها را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه گردشگری خلا اندیشه و فکر داریم گفت: باید از تحقیقات لوکس خارج شویم چراکه به درد اصلاح امور جامعه نمی‌خورد، اکنون هیات علمی در حوزه گردشگری داریم ولی دغدغه کسب امتیاز در مقاله علمی و پژوهشی از جمله مواردی است که باعث شده است طرح‌های ارائه شده کاربردی نباشد.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه ابراز داشت: محققان باید به کف میدان بروند و از نزدیک با مشکلات گردشگری آشنا شوند تا بتوانند در مباحث علمی، راهکار ارائه کنند و حلقه بین علم و عمل ایجاد شود درغیر این صورت، دانش و پژوهش، گره‌ای از کارها را باز نمی‌کند و کاربردی نخواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/340039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

بنری که خواننده مطرح پاپ را به شدت شاکی کرد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد