راه ترقی

آخرين مطالب

دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌ها و شرایط رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کنند گفتگو

دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌ها و شرایط رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کنند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- رسول جلیلی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش درباره نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین افزود: یک دهه است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تولید کلمه محوری و شعار سال انتخاب می شود که نشان از اهمیت و جایگاه تولید داخلی در اقتصاد کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه قرن جدید بدون شک دانش بنیان ها شاکله اصلی تولید و کارآفرینی هستند که انتخاب این شعار در سال 1401 به عنوان سال شروع قرن پانزدهم بسیار به جا و دقیق است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: نامگذاری امسال در حالی انتخاب شده است که جمهوری اسلامی ایران، یک دهه تجربه در این حوزه دارد و این دانشگاه‌ در این تجربه طلایی، همراهی بسیار خوبی داشته است.

جلیلی همچنین گفت: دانشگاه صنعتی شریف به دلیل فعالیت های موثر خود توانسته است در کنار آموزش و پژوهش، نهادهای مرتبط با کار و کارآفرینی و همچنین کارآفرینی دانش بنیان ها را در داخل و کنار این مرکز آموزش عالی راه اندازی کند.

وی افزود: در دانشگاه صنعتی شریف درس کارآفرینی، مراکز نوآوری، مراکز رشد و مراکز خدمات فناوری فعالیت می کنند و در کنار دانشگاه و مرتبط با دانشگاه پارک علم و فناوری و ناحیه نوآوری شریف را داریم.

رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اگر امروز نقشه دانشگاه صنعتی شریف در غرب تهران را بنگرید حدود 20 هکتار فضای آموزشی و پژوهشی و نوآوری به عنوان پردیس اصلی و جغرافیای این دانشگاه وجود دارد و در کنار آن 250 هکتار یعنی حدود 12 برابر ناحیه نوآوری شریف فعال است.

 

دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌ها و شرایط رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کنند

جلیلی خاطرنشان کرد: هدف این دانشگاه از راه اندازی ناحیه نوآوری شریف این است که در دهه پیش رو بتوانیم ترکیب خوبی از نهادهای لازم برای تولید دانش بنیان برای فارغ التحصیلان و دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف و حتی دیگر دانشگاه های کشور که تمایل دارند کار دانش بنیان در این ناحیه داشته باشند را فراهم  کرده باشیم.

وی یادآور شد: برای این که این اتفاق بیفتد پارک علم و فناوری شریف را به عنوان کانون نهایی رشد دهنده این سری از فعالیت ها بیش از پیش توسعه می دهیم تا هم فضای دانش بنیانی به شکل متوازن توسعه یابد و هم اعتماد حوزه مصرف (کارفرمایان و دولت) جلب شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بنده خود را موظف به توسعه فرهنگ دانش بنیان ها در کنار دانشگاه صنعتی یعنی ترسیم بخشی از نقشه راه بعد از تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف می دانم و امکان تحقق و استمرار این نقشه راه زندگی را برای جوانان نخبه و علاقه‌مند توسعه کشور فراهم  می کنیم.

جلیلی ابراز امیدواری کرد که با تحقق جدی شعار امسال بتوانیم در پایان سال 1401 پرونده و عملکرد خوبی از دانشگاه صنعتی شریف به مردم ارایه دهیم.

وی همچنین درباره تحقق شعار سال 1401 گفت: برای این که بتوانیم با شعار سال به صورت عمقی عمل کنیم از یک طرف دانشگاه ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم است که باید بسترها و زیرساخت‌های رشد و نمو تحقق دانش بنیان ها در فناوری و محصول را فراهم کنند و از طرف دیگر حمایت از تولیدات دانش بنیان داخلی (یعنی مصرف و جایگزینی آن با محصولات خارجی) از سوی همه باشد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اگر نوآوری و فناوری حاصل نوآوری تحقق پیدا کرد و به محصول تبدیل شد و قابل ارایه به دستگاه ها و مردم و سازمان ها و شرکت ها و وزارتخانه شد، وظیفه اصلی طرف تقاضا و طرف مصرف این است که با خرید آن از آن محصول حمایت کند.

جلیلی تصریح کرد: وظیفه اصلی طرف تقاضا این است که فناوری و محصول داخلی دانش بنیان را قطعا و بدون هیچ معطلی جایگزین محصول خارجی کند. اگر بخش اول به طور کامل محقق شود و بخش دوم یعنی خرید و جایگزینی و ترجیح محصول داخلی نسبت به محصول داخلی اتفاق نیفتد، تحقق شعار با مشکل روبرو می شود و طلایه داران دانش بنیانی، به جای امیدواری با نومیدی و یاس مواجه می شوند. 

وی با بیان این که هر فعالیت دانش بنیانی با ریسک مواجه است، گفت: همه فعالیت های دانش بنیان ها حتما به موفقیت نمی انجامد که این هم یک فرآیند کاملا طبیعی بوده و این ریسک پذیرفتنی است اما محصولی که موفق و به بازار عرضه می شود باید مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: چرخه دانش بنیانی از یک حمایت اولیه دانشگاهی و دولتی یا بخش های بزرگ صنعتی شروع می شود اما بعد از آن باید چرخه اقتصادی خودگردان داشته باشد. این چرخه خودگردان اقتصادی مستلزم خرید توسط مصرف کننده است.

جلیلی تاکید کرد: بنابراین، وظیفه دولت حمایت از محصولات دانش بنیان است. در سال 1401 برای تحقق جدی این شعار باید وزارتخانه ها و سازمان های بزرگ تصمیم بگیرند که با وجود هر میزان محصول دانش بنیان تولید داخلی جلوی ورود محصول معادل یا مشابه خارجی را بگیرند و هیچ توجیهی وجود نداشته باشد که اصرار بر خرید محصول خارجی مشابه داشته باشند در حالی که محصولات یک شرکت دانش بنیان روی دستش مانده باشد.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال 1401، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در این پیام نوروزی بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/346217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

درویش: واگذاری پرسپولیس کار غیرممکنی بود که ممکن شد

خطیر: ستاره سوم را با مالک جدید کسب می‌کنیم

در ماجرای بین مجیدی و سعادتمند، من اصلا دخالتی نکردم

مدیرعامل استقلال: اثرات این روز بزرگ در آینده مشخص خواهد شد

آلوارس: برای قهرمانی باید همه بازی‌ها را ببریم

حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!

مذاکره با اوسمار برای تمدید قرارداد پس از بازی با سپاهان

گل سوم ایران به قرقیزستان توسط سعید احمدعباسی

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

گزارش زنده؛ ایران 4 - قرقیزستان 1

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس

سخنگوی جبهه پایداری: فهرست دور دوم انتخابات انقلابی‌تر خواهد شد

ابتکار یکی از کارگران حاضر در دیدار امروز برای دریافت هدیه انگشتر از رهبر انقلاب

واکنش ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

متکی: نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود

جزئیات محکومیت آمریکا به دلیل تاسیس ساواک

استقبال پرشور زنان پاکستانی از همسر رئیس جمهور ایران

تاکید رهبر انقلاب در دیدار کارگران: خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ ملت غیور ایران محال است تسلیم آمریکا شود

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

پیشتازی «برمودا» در نظرسنجی‌ها

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات امیر تتلو که بود؟

بالاخره «سووشون» نرگس آبیار آماده شد/ عکسی از 3 بازیگر اصلی

زمان پخش قسمت آخر «نون خ 5»

درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش

ورژن پیانو آهنگ آرمان گرشاسبی به نام «از تو گفتم»

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

داستانک/ گره های زندگی

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

قراردادها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام استقلال واگذار شد

اولین عکس یادگاری مالکان جدید باشگاه استقلال

امضا قرارداد خریداران سهام استقلال

بارسلونا مصمم به فروش دیونگ

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قرارداها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد