راه ترقی

آخرين مطالب

کلمه کارگر و کارِ او دارای قداست است / محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه

  بزرگنمايي:

راه ترقی -

«اگر دست‌های کارگر، مغزهای کارگر، انسان‌های کارآفرین، نیروی انسانی ماهر در یک جامعه‌ای گرامی داشته شود، آن جامعه پیشرفت خواهد کرد.» رهبر معظم انقلاب.
در ادبیات قرآنی و اسلامی، عمل و کار مرتبه والایی دارد تا آن حد که کارِ توام با وجدان کاری، احساس مسئولیت و... در تراز عمل صالح و عمل صالح در عِدل ایمان قرار داده شده است؛ «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عصر؛3) لذا کارگر مادامی که مشغول کار است در حال عبادت است.
مضاف بر ارزشمندی معنوی و الهی کار، «استقلال یک کشور نیز وابسته به کار است و عزت ملتی که دارای استقلال است، جز به وسیله کار به دست نخواهد آمد» (رهبر معظم انقلاب).
کشوری دارای اقتصاد پیشرفته، اقتصاد مستقل و رونق اقتصادی است که به کارگر اهمیت بدهد. لذا کلمه کارگر و کارِ او دارای قداست است؛ قداستی که بخشی از آن ماحصل مقابله آنها با قدرت‌های استکباری از رهگذر تلاش و کوشش و کمک به استقلال و عزت کشور است.
علاوه بر این کار، انسان‌ساز است؛ قرآن کریم در این باره می‌فرمایید: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌« (نجم؛39). به عبارتی انسان هیچ چیز نیست؛ جز تلاش و کوشش‌اش، در واقع انسان با کار، خودش را کشف می‌کند و می‌سازد.
شهید مطهری در این باره می‌فرماید: «کار سبب می‌شود انسان خودش را کشف کند و این مهم‌ترین و بالاترین کشف‌هاست».
همچنین نباید از نقش تربیتی کار به سادگی گذشت. کار با متمرکز کردن قوه خیال و دور کردن گناه، یاری رساندن به جهت شناخت دقیق و پرورش استعدادها، منطقی ساختن ذهن و تشخص بخشی و هویت آفرینی بر انسان مؤثر و عاملی مهم در تربیت است.
کار، این همه است که پیامبر اسلام (ص) اگر می‌دیدند فردی جوان و قادر بر کار، بیکار نشسته و تنبلی می‌کند، می‌فرمودند: «سَقَطَ مِن عَینی»، یا آنجا که دست زمخت و پینه بسته یکی از صحابی را دیدند، فرمودند: «هذه یَد لا تَمُسُّه النار» و سپس بر آن بوسه زدند.
لذا با توجه به اهمیت کار از هر دو بعد مادی و معنوی، باید تقویت عوامل مؤثر بر آن و برداشتن موانع پیش روی آن، در اولویت اقدامات دولت‌ها قرار گیرد. از همین رو رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور در آبان 1400 فرمودند: «مهم‌ترین موانع تولید، بیش از موانع عملیاتی و مادی و مانند اینها، موانع فرهنگی است». ایشان در ادامه به برخی از این موانع مانند احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، بی‌همتی و... اشاره فرمودند.
باید عرصه کار، عرصه پیکار و کار جهاد به حساب آید، باید ارزشمندی نَفس کار، مهارت‌آموزی، داشتن روحیه تعاون و... به عنوان مؤلفه‌های فرهنگ کار در جامعه تبیین و ترویج شود تا بدین سبب گامی هرچند کوچک در راستای برداشتن موانع فرهنگی از سر راه تولید که ماحصل کار و تلاش است، فراهم آید.
معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت مردم، با درک این مهم و در راستای جامه عمل پوشاندن به منویات رهبر معظم انقلاب، اقداماتی را برای ارتقای فرهنگ کار در جامعه با رویکرد ایرانی اسلامی آغاز کرده است و در گام نخست، دبیرخانه ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار راه اندازی شده است.
همچنین باید مقام بلند کارگر ارج نهاده شود، شرایط احترام، تکریم و قدردانی از او فراهم آید. یکی از لوازم این کار، ترویج اهمیت کار است. به فرموده رهبر معظم انقلاب «کارگر وقتی می‌گوید "من کارگرم" باید احساس افتخار کند» بنابراین باید ارزشمندی کار و ضد ارزش بودن بیکاری در جامعه تبیین و ترویج شود.
این تکریم و احترام باید جامع و همه شمول باشد؛ بدان معنا که کار در معنای عام و گستره آن و به تبع آن کارگر هم به همان معنا مورد توجه و قدردانی قرار گیرد. کار مشتمل بر کار یدی و فکری است، به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری را هم کارگر؛ امّا از جنس فکری آن می‌دانند. بنابراین کار به معنای عام شامل کار معنوی، دنیوی، اخروی، اقتصادی، فکری، جسمی، بدنی و... است.
از آنجا که «مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است» (رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب) و جامعه شریف کار و تولید بخش مهمی از این ظرفیت به حساب می‌آیند.
همچنین در راستای تبیین اهمیت و نقش کار و تکریم مقام کارگر، در هفته‌ای با عنوان «هفته کارگر» (5 تا 11 اردیبهشت)، ذیل شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی بزرگداشت آن، برنامه‌ها و مراسم‌هایی طراحی و اجرا‌ می‌شود. برنامه‎‌ها و مراسم‌های امسال با مشارکت حداکثری بخش‌های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و همچنین همراهی و مشارکت قابل توجه تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران، در حال انجام است.
ستاد اجرایی بزرگداشت هفته کارگر امسال، دارای 11 کمیته است که در سطح ملی و همچنین استانی آغاز به کار کرده است. برنامه‌های متعدد و متنوعی در ستاد‌های اجرایی استان‌ها طراحی شده و در حال برگزاری است.
از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد در سطح ملی، تجدید میثاق جامعه کار و تولید با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و شهدا، دیدار جمعی از آنها با رهبر معظم انقلاب و اختتامیه جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کاری و واحدهای نمونه با حضور رییس جمهوری است .
6 اردیبهشت 1401 09:43
کد خبر : 265,980
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/349830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد