راه ترقی

آخرين مطالب

«انریکه مورا» در تهران به دنبال چیست؟ نوشتارها

«انریکه مورا» در تهران به دنبال چیست؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
همزمان با حاکم شدن دوره‌ای از رکود و سکون در چهارچوب معادله اتمی ایران و روند مذاکرات وین که در قالب آن، طرفین اصلی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا، یکدیگر را به عدم انعطاف پذیری متهم می‌کنند، "جوزپ بورل"، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در یک موضع گیری، از سفر انریکه مورا، معاون خود و نماینده اروپا در مذاکرات وین به تهران در هفته جاری (روز سه شنبه) خبر داده است. البته که پیش از این نیز برخی اخبار از سوی محافل خبری دال بر این مساله منتشر می‌شد که اروپا اصرار به سفر انریکه مورا به تهران و رایزنی با مقام‌های ایرانی در قالب معادله مذاکرات وین دارد با این حال، طرف ایرانی پاسخ روشنی به این مساله نداده است. با این همه، این سفر به صورت رسمی اعلام شده و انجام خواهد شد.
بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که انریکه مورا در سفر خود به تهران، به طور خاص با توجه به ایفای نقش سنتی اروپا در قالب معادله هسته‌ای ایران که به نوعی همواره پیام رسان و رابط میان ایران و آمریکا بوده، برخی پیشنهادات و پیام‌های طرف آمریکایی را به ایران منتقل خواهد کرد و در مقابل، نقطه نظر‌های طرف ایرانی را هم به سمع و نظر آمریکا خواهد رساند. مساله‌ای که شاید به باز شدن گره مذاکرات اتمی وین کمک کند.
با این حال، هنوز هم پرسش‌های فراوانی در رابطه با این مساله مطرح است که اساسا انریکه مورا در سفر به تهران به دنبال چیست؟
باید از هر فرصتی استفاده کنیم
 فرارو در گفتگو با "فریدون مجلسی"، دیپلمات سابق و کارشناس روابط بین الملل و همچنین "جلال خوش چهره"، روزنامه نگار و کارشناس سیاست خارجی، به طرح سوال مذکور پرداخته است. پاسخ فریدون مجلسی و جلال خوش چهره در مورد محرک‌ها و اهداف اصلی سفر انریکه مورا به تهران را در ادامه بخوانید:
"فریدون مجلسی" دیپلمات سابق و کارشناس روابط بین الملل معتقد است: «تردیدی نیست که انریکه مورا در سفر به تهران به دنبال تشویق ایران، جهت نشان دادن انعطاف پذیری بیشتر در مسیر احیای برجام است. بدون شک احیای برجام با توجه به وضعیت نه چندان مساعد اقتصادی ایران، کاملا در راستای منافع تهران قرار دارد. البته که در این میان، اروپایی‌ها دلشان برای ایران نسوخته که چنین فعالانه به دنبال احیای برجام هستند؛ خیر. آن‌ها بیش از همه نگران خود هستند. آن‌ها به این نکته توجه دارند که ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع انرژی و دیگر مواد اولیه است که جهان به ویژه در شرایط کنونی که شاهد اوج گیری جنگ اوکراین هستیم، به شدت از فقدان آن‌ها رنج می‌برد و در این میان، به طور خاص اروپا مایل است که از حیث انرژی، صرفا محدود به روسیه نباشد. باید توجه داشته باشیم که ایران سال هاست از بازار‌های مهم بین المللی جهان فاصله گرفته (تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی) و اکنون ما باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا کاستی‌ها و عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.»
مجلس همچنین بر این عقیده است که: «ایران به عنوان بازار سنتی اروپا، همواره برای این قاره جذاب بوده است و اروپایی‌ها قصد دارند تا از طریق تسهیل روند احیای برجام، به نوعی از امتیازات و منافعی که ایران می‌تواند آن‌ها را در اختیار غرب (در بحث انرژی) بگذارد، بهره برد. به نظر من در شرایط کنونی، دستگاه سیاست خارجی و سیاستگذاری کشورمان نیز با توجه به فرصت‌های پیش آمده، باید فعالانه وارد میدان شوند و از طریق اتخاذ یک دیپلماسی فعال، تا حدی زمینه را جهت بهبود وضعیت اقتصادی ایران از مجرای فعالیت‌های دیپلماتیک فراهم سازند.»
این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: «ما سال هاست که از روابط تنش آمیز در تعاملات خارجی خود رنج می‌بریم و ایجاد نوعی فضای آرامش در این عرصه، خود می‌تواند بستر مناسبی جهت توسعه ایران در ابعاد مختلف باشد. با این همه، به نظر من سفرِ انریکه مورا رویداد مهمی است که ما باید تا جای ممکن با نگاهی عملگرایانه و نه صرفا ایدئولوژیک به آن بنگریم و منافع کشور خود را از آن تامین کنیم. امید است که طرف ایرانی با نگاهی واقع بینانه در مسیر حل مناقشه اتمی ایران حرکت کند و اجازه ندهد منافع ملی کشور آسیب ببیند و دستاورد‌های بزرگتر، فدای اختلافات کوچک و محدود شوند.»
مجلسی در پایان افزود: «در مدت اخیر، بار‌ها و بار‌ها در برهه‌هایی که ایران و غرب در چهارچوب مساله اتمی تهران در آستانه دستیابی به یک توافق بوده اند، شاهد وقوع برخی اتفاقات بوده ایم که اساسا فضای مذاکرات و تعاملات میان دو طرف را مخدوش کرده اند. مساله‌ای که نشان می‌دهد، طرف یا طرف‌هایی وجود دارند که از حصول یک توافق اتمی جدید میان ایران و غرب آسیب می‌بینند. ما باید با در نظر داشتن این نکته، نقشه آن‌ها را خنثی کنیم و صرفا منافع ملی کشورمان را به مثابه نقشه راه خود تعریف کنیم.»
شانس موفقیت مذاکرات مورا در تهران چندان بالا نیست
 "جلال خوش چهره" کارشناس سیاست خارجی نیز در گفتگو با فرارو درباره این سفر مهم گفت: «سفر انریکه مورا به تهران جلوه‌ای عینی از آخرین زحمات، جهت کمک به روند احیای برجام در چهارچوب مذاکرات اتمی وین است. یکی از اصلی‌ترین طرف‌هایی که سعی داشت توافق اتمی جدیدی میان ایران و غرب در قالب مذاکرات وین صورت گیرد، اروپایی‌ها بودند. اگرچه معمولا اروپایی‌ها از نگاه تهران، طرف‌های درجه سه بوده اند (آمریکا، و روسیه و چین، درجه اول و دوم بوده اند) با این حال، حجم مبادلات تجاری ایران با اروپا بیشتر از دیگر طرف‌های برجامی بوده است. از این منظر، اروپایی‌ها در تلاش هستند تا به عنوان یکی از طرف‌هایی که از سال 2003 در قالب تروئیکای اروپایی وارد گفتگو‌های هسته‌ای با ایران شده بودند و در ادامه، در بحث انعقاد برجام در سال 2015 ایفای نقش داشتند و متعاقبا پس از خروج دولت ترامپ از برجام در سال 2018، تلاش‌های فراوانی را انجام دادند، ایران را در دایره تعهدات برجامی نگه دارند و پس از روی کار آمدن دولت بایدن نیز فعالانه به دنبال احیای برجام بوده و همواره نگران این موضوع بوده اند که از چه از نظر پرستیژ و اعتبار سیاسی شان و چه از منظرِ منافع اقتصادی قابل توجهی که از روند احیای برجام می‌توانند ببرند، این مذاکرات به نتیجه نرسد.
خوش‌چهره ادامه داد: «از این جهت، تلاشی که انریکه مورا انجام می‌دهد و قرار است در سفری که برخلاف سفر‌های قبلی، بیش از 24 ساعت خواهد بود، عملا نمودی عینی از آخرین تلاش‌های اروپا جهت حفظ برجام و اعتبار اروپا و ایجاد بستری برای کشور‌های اروپایی در بحبوحه جنگ اوکراین است تا بتوانند مساله برجام را به یک سرانجام برسانند و به طور خاص برخی امکانات و ظرفیت‌هایی را که ایران می‌تواند در بحبوحه بحران مذکور به غرب ارائه کند، فعال سازد.»
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «در رابطه با این موضوع که اروپایی‌ها گفته اند که به دنبال ارائه یک راه حل میانه در معادله اتمی ایران هستند، باید گفت که ما هنوز نمی‌دانیم این راه حل چیست. اگرچه، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد خارج شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و یا بخشی از تحریم‌های مرتبط با این نهاد نظامی ایرانی به گوش رسیده است. با این همه، در مورد اینکه تهران در شرایط کنونی تا چه میزان برای راه حل میانی ارائه شده از سوی اروپا آمادگی دارد، باید بگویم که این مساله تا حد زیادی بستگی به این مساله دارد که ایران خواهد دید، اساسا منافعی که از این پیشنهاد می‌برد به چه نحوی است. اگرچه به اعتقاد من، انجام توافق به نفع موقعیت اقتصادی ایران هست که روز به روز وضعیت بحرانی تری پیدا می‌کند.»
جلال خوش‌چهره در پایان افزود: «لازم است که ایران هر چه سریع‌تر به جامعه جهانی بازگردد و پرونده اتمی خود را به بحران اوکراین گره نزند. به نحوی که تنها منافع آن نصیب روس‌ها شود. با این حال، از چشم اندازی کلی، من امید چندانی به ثمر رسیدن مذاکرات انریکه مورا در تهران ندارم به ویژه اینکه ایران پیش از انتشار خبر این سفر، اکراه خود را از انجام شدن آن اعلام کرده بود. با این حال، انریکه مورا در سفری که من فکر می‌کنم سه الی چهار روز نیز به طول خواهد انجامید، به ایران می‌آید تا آخرین چانه زنی‌های هسته‌ای را انجام دهد. اگر مذاکرات وی در تهران به نتیجه هم نرسد، به نظر من روند مذاکرات ایران و غرب، دچار نوعی حالت تعلیق خواهد شد و باید صبر کرد و دید که در روز‌ها و ماه‌های آینده، چه شرایط جدیدی پیش خواهد آمد تا ایران و دیگر طرف‌های برجامی بار دیگر در مسیر مذاکره و تعامل قرار گیرند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/351492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران