بزرگنمايي:
راه ترقی- علیرضا زاکانی، در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با تاکید بر اینکه
تهران نیازمند اجرای پروژههای عمرانی است، گفت: بیشترین کار عمرانی که در
شهر تهران انجام شده است در دورهای بود که آقای قالیباف به مدت 12 سال
شهردار تهران بود. بیشتر بزرگراهها، تونلها و معابر شهری در این دوره
ساخته شد.
وی با اشاره به اینکه تهران وضعی دارد که حتماً نیاز به کار عمرانی
دارد، افزود: افرادی که عنوان میکنند تهران به کار عمرانی نیاز ندارد،
شاید ندانند که نیازهای شهر تهران چیست. به عنوان مثال تهران نیاز به 700
کیلومتر شبکه آبهای سطحی دارد که 530 کیلومتر از آن اجرا شده و 170
کیلومتر آن باقی مانده است که اجرای این مقدار باقیمانده خود یک کار عمرانی
بزرگ است علاوه بر اینکه نگهداری از 530 کیلومتر شبکه آبهای سطحی انجام
شده نیز کار بزرگی است.
شهردار تهران ادامه داد: تهران بزرگراههای زیادی دارد اما بزرگراه
شهید شوشتری، بزرگراه یادگار امام (ره) به سمت غرب تا جاده ساوه ادامه
بزرگراه شهید صیاد تا بزرگراه آزادگان و… از جمله کلان پروژههای شهر تهران
است که باید انجام شود.. به عنوان مثال اگر بزرگراه شهید شوشتری ساخته شود
عملاً 1.5 درصد از بار ترافیکی شهر تهران کم میشود و 5 درصد از بار
ترافیکی شرق تهران کم میشود.
وی با اشاره به اینکه انجام این کارها، فعالیتهای عمرانی بزرگی است
که باید در شهر تهران انجام شود، بیان کرد: به همین دلیل اعتقاد داریم که
حتماً باید کار عمرانی در شهر تهران انجام شود. به عنوان مثال 12000
کیلومتر مسیر پیاده راه در تهران وجود دارد. وقتی قرار است در این مسیر
مناسب سازی انجام شود، انجام آن کار بزرگی است. این نیز کار عمرانی است.
زاکانی در ادامه درباره ثبت اطلاعات زمینهای شهری تهران برابر ماده
40 برنامه توسعه یادآور شد: از برنامه سوم توسعه شهر تهران چند سال گذشته
است. باید این برنامه از دو سال پیش اجرایی میشد به همین دلیل طبق ماده 40
آنکه شهرداری تهران را مکلف به تهیه بانک اطلاعات زمین شهری در دو سال اول
کرده بود، دو سال نخست این برنامه فرادستی در دوره گذشته مدیریت شهری بوده
است.
جمعآوری اطلاعات 960 هزار قطعه زمین شهری
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 960 هزار قطعه زمین شهری در تهران
وجود دارد که اطلاعات این قطعات باید جمعآوری شود، تاکید کرد: بخشی از
قطعات این زمینها نیز متعلق به شهرداری تهران است ما در ابتدا سعی کردیم
تا اطلاعات این زمینهای شهری را جمعآوری کنیم و هم زمینهایی که مالکیت
آن متعلق به شهرداری تهران است، جمعآوری میکنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه تا کنون اطلاعات 17000 قطعه از زمینهای
شهری شهرداری تهران ثبت و ضبط شده و این کار همچنان ادامه دارد، گفت: بعد
از این مرحله در نظر داریم تا اطلاعات جمعآوری شده را به اشتراک بگذاریم و
میخواهیم شرایط را به سمتی ببریم که کسی نتواند به امکانات شهرداری تهران
چنگ اندازی کند و به سمتی پیش برویم که بتوانیم از این امکانات در سرمایه
گذاریهایی که در شهر تهران انجام میدهیم، استفاده کنیم.
زاکانی با اشاره به تعامل شهرداری تهران با ارگانهای نظامی و انتظامی
برای آزادسازی زمینهای شهری به نفع مردم افزود: اکنون از طریق ارگانهای
مختلف این کار را پیش میبریم. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که سالها در
محدوده دوشان تپه وجود داشت، انقطاع خیابان دماوند از طریق دسترسیهایی که
باید انجام میگرفت؛ بود. اکنون تفاهمی انجام دادهایم که 70 هکتار از این
زمینها به نفع شهر آزاد شود. یا کارخانه جنگ افزار سازی که در خیابان
پیروزی تهران وجود دارد هم تفاهم با ارتش انجام شد و هم در شورای عالی
شهرسازی مقرر شد 11 هکتار از این محدوده را برای ایجاد سرانههای فضای سبز
این منطقه مورد استفاده قرار دهیم. این تفاهمات با دستگاههای مختلف انجام
شده است و هدف این است که برای مردم تسهیلات و آرامش خاطر ایجاد کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت شهری در این دوره به فکر اتمام
پروژههای نیمه تمام شهر است یا پروژههای جدیدی را ایجاد خواهد کرد، ادامه
داد: هر دو کار را انجام میدهیم به عنوان مثال ما در تهران نیاز داریم تا
98 تقاطع بزرگراهی در شهر ایجاد شود. این میزان 700 کیلومتر مسیر شهروندان
را در تهران نزدیک میکند که این عدد بسیار بزرگ و بالا است. ما در 6 ماهه
اول اطلاعات ساخت این 98 تقاطع را استخراج کردیم و حتی 3 مورد را نیز به
سرانجام رساندیم. درباره 18 عدد از این تقاطعها در حال واگذاری به
پیمانکار برای ساخت و تکمیل پروژه هستیم و در 2.5 سال اول حدود 60 تقاطع
تکمیل و به بهره برداری میرسد. تاکید کردهایم که از زمان اجرای پروژه
ساخت این تقاطعها روزشمار بگذارند تا مردم بدانند که چه اتفاقی در شهر
تهران در حال روی دادن است.
شهردار تهران ادامه داد: این برنامهریزی بدان معناست که کارهایی که
از سالهای گذشته شروع شده و به اتمام نرسیده بود، تمام میشوند. در این
دوره به سرعت اطلاعات پروژههای نیمه تمام را جمعآوری کردیم و در نظر
داریم تا آنها را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه انجام این کار گشایش بزرگی در شهر تهران روی میدهد،
گفت: یکی از این جنس پروژهها سمت باقر شهر بود که وقتی شهرداری تهران به
ما تحویل داده شد این پروژه پیشرفت 78 درصدی داشت ما یک قرار سه ماهه برای
تکمیل این پروژه گذاشتیم تا در سه شیفت کاری به سرانجام برسد و در پایان
مدت مقرر نیز به بهره برداری رسید.
شهردار تهران یادآور شد: اگر پروژهای آماده بهره برداری باشد، عقل
سلیم حکم میکند که با سرمایه مردم بازی نکنیم و این پروژهها تکمیل و به
بهره برداری برسد. پروژه یادگار امام که متصل شده و به سمت جاده ساوه
میرود، پروژهای به بزرگی بزرگراه امام (علی) است که در غرب تهران است و
در حال انجام تملکها در مسیر این پروژه هستیم. امسال عملیات عمرانی این
پروژه شروع میشود و تا 2.5 سال آینده نیز تکمیل و به بهره برداری میرسد.
بهرهبرداری از پروژه بزرگراه شهید شوشتری طی 3 سال
وی با بیان اینکه در این میان پروژههای جدیدی نیز در شهر تهران اجرا
میشود، تاکید کرد: به عنوان مثال بزرگراه شهید شوشتری که بخشهایی از آن
اجرا شده و بخش قابل توجهی از آن نیز باقی مانده است در حالا انجام این
پروژه هستیم تا ظرف 3 سال به بهره برداری برسد. در حال حاضر مقطع به مقطع
در حال تملک هستیم تا این کار انجام شود.
شهردار پایتخت افزود: بخشی از پروژهها از ابتدا در این دوره انجام
میشود. به دنبال این هستیم تا پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه
بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان که حدود 9 کیلومتر است را به
زیر زمین ببریم تا در قالب تونل شهری ساخته شود و یک گشایش شمالی جنوبی در
میانه شهر تهران ایجاد شود.
زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه بخش مطالعاتی پروژههای جدید نیز
در حال انجام است، گفت: مانند پروژه راه آهن شهری سبک که روز زمین اجرا
میشود و به اندازه دو، سوم مترو کارآیی دارد. کارهای
مطالعاتی این پروژه در حال انجام است و اجرای کامل آن به 30 هزار میلیارد
تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. در حال انجام مقدمات کار را برای جذب سرمایه
بخش خصوصی هستیم و اتفاق بزرگی در شهر تهران با اجرای این طرح شهری روی
میدهد.
وی با بیان اینکه اگر کسی میگوید تهران نیاز به پروژههای عمرانی
ندارد حتماً اطلاعات کافی از این کلان شهر ندارد، افزود: برای اینکه شهر
انسانمحور داشته باشیم نیاز به مناسب سازی شهری داریم. در تهران 12000
کیلومتر شبکه پیاده راه وجود دارد که امسال در نظر داریم تا 600 کیلومتر از
آن را مناسب سازی کنیم خود این پروژه نیاز به منابع مالی بزرگی دارد. تا
عملاً افراد ناتوان و سالمند شهر تهران در شهر به راحتی تردد کنند. یکی
دیگر از پروژههایی که در حال پیگیری آن هستیم بحث باز سازی معابر شهری است
یک بخشی از این کار را ظرف 2 ماه و نیم در تهران انجام دادیم و لکه گیری هایی در شبکه معابر شهری انجام شد.
زاکانی ادامه داد: 4 مجموعه در شهر تهران وجود دارد که در حال تولید
آسفالت است. دو تا از این کارخانهها در دهه 60 راه اندازی شده است. امسال
بودجهای قرار دادیم تا دو تا از این کارخانهها بازسازی شود. یکی بازسازی و
یکی نیز با مشارکت بخش خصوصی بازسازی انجام شود. 1000 تن آسفالت که در شهر
تهران استفاده میشود را خود ما تولید میکنیم تا در بازسازی شبکه معابر
شهر تهران که در برنامه امسال شهرداری تهران وجود دارد، مورد استفاده قرار
گیرد.
گودهای شهر و ساختمانهای نا ایمن؛ دوخطر بیخ گوش پایتخت
شهردار تهران درباره ایمن سازی ساختمانهای شهر تهران توضیح داد: الان
دو خطر شهر تهران را تهدید میکند یکی وجود ساختمانهای ناایمن در شهر
تهران و دیگری گودهای رها شده پایتخت است.
وی یادآور شد: ما یک برنامه جدی در شهر تهران دنبال میکنیم که دو
مجموعه شهرداری تهران با نظارت سازمان مدیریت بحران شهر تهران درگیر این
برنامه هستند؛ یکی سازمان آتش نشانی و دیگری معاونت شهرسازی شهر تهران است.
در حال جمعآوری اطلاعات در این زمینه هستیم که به عنوان مثال ساختمانهای
نا ایمن در چه وضعیتی هستند و چگونه میتوانند ایمن سازی شوند.
زاکانی تاکید کرد: در حوزه گودهای رها شده نیز وضعیت به این صورت است
که در حال حاضر شهرداری دو گود رها شده در شهر تهران دارد که باید تعیین
تکلیف شود. مانند گود فرهنگ و برج میلاد. اینها اول باید تعیین تکلیف شوند
تا تکلیف خودمان را در رابطه با این گودهای مشخص کنیم. در برنامه امسال
بررسی این دو مساله در دستور کار قرار دارد که برنامهای زمان بر است.
وی با بیان اینکه بخشی از ساخت و سازهای انجام شده در شهر تهران ساخت و سازهای نا
ایمن است، گفت: 12000 بافت ناپایدار و 4560 هکتار بافت فرسوده داریم که
برای شهر خطرناک است و نیازمند نوسازی در این محدودهها هستیم تا با
برنامهریزی درست این کار انجام شود.
زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم هماهنگی ارگانهای شهری در کندن معابر شهری تاکید کرد: کندهکاری ها
در شهر تهران سرخود نیست. از سالهای قبل کندهکاری شده تا شبکه فاضلاب را
ایجاد کنند و این کار بد نیست. در دورهای از سالهای قبل شبکه فاضلاب را
طراحی کردند و آن را ایجاد کردند و با شهرداری انجام این کارها هماهنگ است.
به اعتقاد شهردار تهران، در آینده امکان دارد نیازهای دیگری روی دهد و
بخشی از این کارها منطقی است. غیر منطقی کارهایی است که کنده میشود و رها
میشود.