راه ترقی

آخرين مطالب

نشست نقد و بررسی کارآفرینی ورزش در دانشگاه تهران برگزار شد ورزشی

نشست نقد و بررسی کارآفرینی ورزش در دانشگاه تهران برگزار شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- این نشست با حضور هیات رئیسه دانشکده و جمعی از کارآفرینان و علاقمندان این حوزه، با سخنرانی امیررضا واعظی آشتیانی، قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی، کاظم اولیایی، مدیر عامل سابق استقلال و تولید کننده چمن ورزشی، محمد خبیری، رییس اسبق دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران و نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال برگزار شد. 

در ابتدا این نشست رضا محمدکاظمی دبیر علمی نشست، با اشاره به اهمیت این صنعت به نقش کارآفرینی در حوزه صنعت ورزش اشاره کرد و گفت: دانشکده کارآفرینی و انجمن علمی کارآفرینی ایران با کمک معاونت پژوهشی دانشکده کارآفرینی و دانشگاه تهران قصد دارد در پاییز امسال، در هفته جهانی کارآفرینی، همایش ملی در حوزه کارآفرینی در صنعت ورزش را برگزار و در راستای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان، سلسه نشست‌هایی در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی افزود: وقتی صحبت از کارآفرینی در صنعت ورزش می‌شود، تنها صنعت ورزش مبنا نیست، بلکه این صنعت به عنوان یک عامل تسهیل کننده و افزاینده ضریب شادی در کشورها و همچنین GDP کشور، به سایر کسب و کارها نیز کمک می‌کند. که این امر امروزه در دنیا رایج است. 

محمدکاظمی از اهداف این نشست در ایجاد طوفان فکری توسط بزرگان و خبرگان و فراهم ساختن بستر مناسب، رساندن حرف کارآفرینان این صنعت به گوش دولتمردان از طریق دانشگاه با توجه به نامگذاری سال بعنوان (سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) و نام برد. 

خاکبیز از کارآفرینان مطرح کشور در صنعت ورزش از جمله سخنرانان این نشست بود. وی ضمن قدردانی از فرصت و بستر فراهم شده، برای پرداختن به چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت، نکات مهمی در زمینه تولیدات ورزشی برشمرد.

او به پیشینه تولیدات ورزشی در ایران، و بررسی فعالان این صنعت، از جمله عدم فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان زمینه فعالیت وعلل عدم دنبال کردن این صنعت توسط نسل دوم تولیدکنندگان ورزشی، اشاره کرد و  یکی از علل عدم ادامه فعالیت تولیدات ورزشی را قطع ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده خواند.

خاکبیز با اشاره تولیدات ورزشی در کشورهای پاکستان، هندوستان و تایوان که در زمینه تولیدات این صنعت از جایگاه بالایی در سطح بین المللی برخوردارند، به  مقایسه‌ بین این کشورها و کشورمان پرداخت و در ادامه با توجه به آمارهای گزارش بین المللی نظرسنجی در صنعت ورزش، به عدم استفاده از فرصت‌های وسیع این صنعت و امکان کسب درآمدهای بسیار بالا، به عدم بهره مندی این فرصت‌ها و همچنین عدم به کارگیری دانش تخصصی موجود در دانشگاه ها و وضعیت نامناسب تولیدکنندگان این صنعت اشاره کرد.

خاکبیز هم‌چنین به فرصت‌های شایان توجه و امکانات کشور و بستر بسیار مناسب برای بهره مندی و شکوفایی صنعت ورزش اشاره و گفت: تبلور صنعت ورزش در کشور جز با ایجاد تشکل صنفی و انجمن تخصصی این صنعت بر پایه کارآفرینی مقدور نیست.

او در جهت بهبود وضعیت استاندارد های تولیدات و آموزش‌های تخصصی، پیشنهاد تشکیل شورای ترویج صادرات را مطرح کرد. 

در ادامه این نشست، امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به شباهت ورزش و صنعت از جهات بسیاری مانند تکنولوژی، برنامه ریزی، تولید کیفی، کنترل کیفی و غیره افزود: مدیرانی که در صنعت ورزش وارد شدند تقریبا موفق بوده‌اند.

وی تحقق اهداف مطرح شده در نشست را در گرو ایجاد بستر های مناسب و تغییر تفکر در این صنعت دانست و افزود: در سال 1980 دنیا به این نتیجه رسید که ورزش می‌تواند به عنوان یکی از بزرگترین عامل‌های اقتصادی کشورها باشد. با توجه به آمارهای جهانی در این صنعت و مقایسه با کشورمان، به ناچیز بودن سهم این صنعت در GDP و اقتصاد کشور و غافل بودن از این صنعت مهم پی می بریم.

وی با اشاره به اینکه ورزش صنعت پول‌ساز و اقتصادی است، خاطر نشان کرد: ما در ورزش نیاز به مدیران کارآمدی هستیم که بتوانند چرخ اقتصاد این صنعت را بگردانند.

خبیری، نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال هم در ادامه از شهر نیویورک با نشست به طور مجازی همراه شد و درباره‌ی موانع زمینه‌ای در کارافرینی در ورزش صحبت کرد. وی با اشاره به کسب درامد در صنعت ورزش که در دنیا بسیار پیشرفته است گفت: باید موانع فرهنگی، سیاسی و غیره را به خوبی بشناسیم. کارافرینی در ورزش سال‌هاست در کشور های پیشرفته انجام شده است اما متاسفانه در ایران هنوز این کار به سرانجام نرسیده است.

او برخی از موانع فرهنگی را به این شرح برشمرد: نبود روحیه ی کارافرینی و محدودیت های فرهنگی، نبود فرهنگ توسعه ی کسب و کار در حوزه ی ورزش در جامعه، و غیره.

خبیری دیگر موانع از جمله سیاسی، سخت افزاری، کمبود امکانات بخش خصوصی، کند بودن فرایند خصوصی کردن، موانع حقوقی و کمبود قوانین، آیین نامه ها و مقررات، و غیره را برشمرد . گفت: فرهنگ می‌تواند هم عامل سوق دهنده و هم عامل بازدارنده باشد. با ورزش می‌توان تفاوت های فرهنگی را کمرنگ کرد همان‌طور که بعد از جنگ ایران و عراق، ما بازی دوستانه‌ی فوتبال با تیم ملی عراق داشتیم و به صلح و آشتی میان دو ملت کمک کرد.

به اعتقاد خبیری دیپلماسی ورزش در ایران باید کنشی و نه واکنشی باشد. 

در ادامه کاظم اولیایی مدیر عامل سابق استقلال، جامعه‌ی ورزش و بخش تقاضا در این صنعت را به سه بخش تقسیم و گفت: ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و ورزش آماتوری، هر سه بخش مصرف کننده‌ی کالا ها و خدمات ورزشی هستند. ورزش همگانی هم متولی دولتی و هم مردمی دارد. ورزش قهرمانی نیز باید توسط فدراسیون های مستقل اداره شده اما دولت ها با مالیات و غیره از آن ذی نفع می‌شوند، بنابراین بزرگترین خریدار در این بخش دولت است و متاسفانه با نوع خرید دولت، بیشترین لطمه را هم به این صنعت وارد می‌کند. ارزان خریدن کالا توسط دولت از تولیدکننده این پیام را به تولید کننده ارسال می‌کند که باید کیفیت را فدای قیمت تمام شده کنند.

به نظر او در صنعت ورزش برای جلوگیری از دولت سالاری در ورزش، باید هویت صنفی ورزش ایجاد کرد و بعد از آن به دنبال همیت صنفی رفت.

یوسف اکبری مدیر اداره اخبار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در ادامه و با اشاره به این که دولت هزینه‌های بسیاری در ورزش برای ترویج فرهنگ به عنوان مولفه پیوست به ورزش کرده، گفت: این که دولت بخشی از بار فرهنگی را بر دوش ورزش گذاشته، رسالت صنعت ورزش و کارآفرینی در ورزش را از اهداف اصلی منحرف کرده و در این راستا هزینه‌های کلانی نیز بدون هیچ اثر ورزشی و فرهنگی ماندگار در ورزش کشور صرف شده است. 

وی افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات در ساختار صنعت ورزش، طبقه‌بندی ورزش در سبد فرهنگی است. این در حالی است که در دنیا ورزش در رده تفریح و سرگرمی افراد و خانواده‌ها تعریف و برای آن مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود. اکنون آنچه در کشور رخ می‌دهد یک روند اشتباه است که باعث انحراف در تصمیم سازی اهداف و اقتصاد ورزش شده است.

اکبری با اشاره برنامه‌ریزی موفق امارات در توسعه گردشگری و افزایش درآمد تولید ناخالص ملی این کشور در طی 6 سال آن هم از سبد صنعت گردشگری پیوست شده به فاکتور صنعت ورزشی، گفت: خرید سهام منچسترسیتی از سوی دولت ابوطبی و مدیریت درست آن موجب شده که تنها در سال 2019 رونق گردشگری در این کشور به بیش از 49 میلیارد دلار  - 11.6 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور -  برسد.

او عدم دخالت‌های حاکمیتی در صنعت ورزش و سپردن آن به افراد متخصص را از عوامل کمک کننده به این صنعت برشمرد. 

در این نشست آقایان غلامی و معدن‌دار با جمع بندی مباحث مطرح شده در نشست دستاورد پایانی را قرائت کردند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/355406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی