راه ترقی

آخرين مطالب

با اسپین‌لانچ آشنا شوید؛ شرکتی که می‌خواهد اجسام را به درون فضا پرت کند اقتصاد

با اسپین‌لانچ آشنا شوید؛ شرکتی که می‌خواهد اجسام را به درون فضا پرت کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرکت آمریکایی اسپین‌لانچ در هدفی جسورانه قصد دارد ماهواره‌ها را با دستگاه گریز از مرکز بزرگی به فضا پرتاب کند و یک روز آینده‌ی پروازهای فضایی را تغییر دهد.

در امتداد مسیری خاکی در نیومکزیکو، جسمی عجیب بر فراز پهنه‌ی دشت به آسمان رفته است. این جسم دایره‌ای عظیم که چهار متر بیشتر از مجسمه آزادی ارتفاع دارد و از کنار شبیه بشقاب پرنده به نظر می‌رسد، شتاب‌دهنده‌ی زیرمداری اسپین‌لانچ (SpinLaunch) است؛ سانتریفیوژ یا دستگاه گریز از مرکزی عظیم که برای تمرین پرت‌کردن ماهواره‌ها به فضا ساخته شده است. چنین ایده‌ای محال به‌نظر می‌آید؛ اما ممکن است یک روز کار کند. به‌گزارش نیوساینتیست ، اسپین‌لانچ در سال 2014 در کالیفرنیا با هدف ارزان‌تر و آسان‌تر کردن پرتاب ماهواره‌ها و در عین حال کاهش وابستگی به موشک‌های سنتی آغاز به کار کرد. در سال 2017، این شرکت نخستین نمونه‌ی اولیه سانتریفیوژ خود را تکمیل و استفاده از آن را برای آزمایش قطعات ماهواره آغاز کرد. اسپین‌لانچ بدین‌منظور این قطعات را با سرعت فوق‌العاده‌ بالایی چرخاند تا ببیند آیا می‌توانند دربرابر نیروهای جی مقاومت کنند یا خیر. آزمایش اولیه به خوبی پیش رفت و شرکت زمانی ساخت شتاب‌دهنده زیرمداری را در فرودگاه اسپیس پورت آمریکا آغاز کرد که همه‌گیری کووید 19 از راه رسید. اکثر خدمه‌ی ساخت و ساز و مهندسی به کانتینرهای انبار کالا در محل ساخت نقل مکان کردند و با تبدیل آن‌ها به فضاهای زندگی، جامعه‌ی منزوی کوچکی را در بیابان به‌وجود آوردند و به مدت دو سال در آنجا اقامت کردند. در روزهای آفتابی، کارکنان روی سانتریفیوژی کار می‌کردند که بیشتر از تجهیزات صنعتی موجود در بازار ساخته شده است. اسپین‌لانچ به جای تهیه‌ی قطعات گران‌قیمت هوافضا، به سراغ خرید تجهیزات دست دوم رفت. در روزهای بارانی، کارکنان راه‌های دیگری برای مشغول‌شدن پیدا می‌کردند: نوسازی دهکده‌ی خانگی، ورزش‌کردن به‌منظور داشتن آمادگی بدنی برای انجام کارهای طاقت‌فرسا در گرمای شدید یا مراقبت از پنج مرغ و دو سگ خود. هر شب برنامه‌ی موسیقی و نشستن کنار آتش برپا بود. پس از بیش از دو سال، تأسیسات غول‌پیکر پرتاب آماده شد.


پرتاب آزمایشی سامانه‌ی زیرمداری اسپین‌لانچ در آوریل 2022. نخستین پرواز آزمایشی در 22 اکتبر 2021 انجام شد و گامی به سوی ایده‌ای جدید را نشان داد: پرت کردن اجسام به فضا. این نوع پرواز فضایی به‌جای سوخت موشک، بیشتر از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند و می‌تواند به جای بیش از 50 میلیون دلار، کمتر از 500 هزار دلار به ازای هر پرتاب هزینه داشته باشد. مارک سیپرلی ، مدیر واحد مهندسی در اسپین‌لانچ می‌گوید: «پیچیده‌ترین، گران‌ترین و آلوده‌کننده‌ترین بخش پرتاب فضایی، موشک است.» در داخل سانتریفیوژ اسپین‌لانچ، محموله درون کپسول فیبر کربنی محصور شده که خود به انتهای یک کابل فیبر کربن متصل است. تقریباً تمام هوای داخل برای جلوگیری از اصطکاک آیرودینامیکی و گرمایش غیرضروری به بیرون پمپ می‌شود. در انتهای دیگر کابل، وزنه‌ی تعادلی قرار دارد که وقتی کابل به اطراف می‌چرخد، کل سامانه را متعادل نگه می‌دارد و سرعت کپسول را به هزاران کیلومتر بر ساعت می‌رساند. مقاله‌های مرتبط: فضاپیمای تک‌مرحله‌ای به مدار؛ رؤیای دیرینه‌ای که شرکت رادیان درصدد تحقق آن است فرستادن انسان به استراتوسفر با بالون؛ ایده تازه استارتاپی آمریکایی
سپس، کابل به‌طور ناگهانی پرتابه (جسم پرتاب‌شونده) و وزنه‌ی تعادل را رها می‌کند. پرتابه، ورق پلاستیکی را که محیط نزدیک به خلأ سانتریفیوژ را حفظ می‌کند، می‌شکافد و از یک لوله به سمت بالا خارج می‌شود. وزنه‌ی تعادل در محفظه‌ای از خاک رها و در آنجا تقریباً به‌طور آنی بخار می‌شود. لیا کرین ، خبرنگار نیوساینتیست هنگام بازدید از اسپین‌لانچ به شوخی پرسید «آیا می توانم با ورود به کپسول به فضا پرتاب شوم؟» آن‌ها پاسخ منفی دادند و گفتند این سامانه فقط برای ماهواره‌ها است؛ زیرا فشار جی ناشی از چرخش به این سرعت کشنده خواهد بود. درعوض، کرین از دور تماشا کرد که سانتریفیوژ پرتابه‌‌ی سه متری خود را با سرعت بیش از 1600 کیلومتر بر ساعت به هوا پرتاب کرد. این فرایند به طرز وحشتناکی آرام بود (هیچ‌کدام از غرش‌های معمول پرتاب موشک سنتی در کار نبود) و پس از چند ثانیه، پرتابه در آسمان ناپدید شد. جسم پرتاب‌شده پیش از سقوط روی زمین، بیش از 8 هزار متر پرواز کرد.

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/356912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی