راه ترقی

آخرين مطالب

عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی حرارتی جهان خواهد شد اقتصاد

عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی حرارتی جهان خواهد شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - عربستان سعودی قصد دارد با استفاده از بخار حاصل از انرژی خورشیدی بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی جهان، تولید آلومینیوم خود را پاک‌تر کند.

عربستان سعودی با همکاری شرکت نیویورکی گلس‌پوینت در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی حرارتی جهان در این کشور است. هدف از ساخت این مجموعه تولید برق یا افزایش تولید نفت نیست؛ بلکه قرار است از گرمای جمع‌آوری‌شده به‌منظور تبخیر آب و برای تولید آلومینیوم استفاده شود. آلومینیوم در محصولات بسیاری مانند خودرو‌ها و کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند به‌کار برده می‌شود. در بسیاری از نقاط جهان، از زغال‌سنگ و گاز طبیعی برای تولید بخار استفاده می‌شود؛ اما اقتصاد جهانی در حال کربن‌زدایی از خود است و به منابع تجدیدپذیر برای ایجاد بخار و تولید موادی مانند آلومینیوم و لیتیوم و مس نیاز دارد. برای این منظور، شرکت معادن (شرکت معدنی عربستان سعودی) بخار صنعتی تولیدشده‌ی گلس‌پوینت را می‌خرد و کارخانه‌ی فراوری بوکسیت با استفاده از آن آلومینیوم تولید می‌کند. این تأسیسات 1500 مگاواتی به شرکت سرمایه‌گذار سعودی کمک می‌کند تا با کاهش بیش از 600 هزار تن انتشار سالانه کربن (معادل 4 درصد از مجموع ردپای کربنی)، به هدف توسعه‌ی پایدار خود دست‌ یابد. گلس‌پوینت هنوز تاریخ تکمیل این پروژه را اعلام نکرده است؛ ولی می‌گوید،بخار آب خورشیدی در آینده جایگزین نیمی از بخار آب تولید‌شده با سوخت‌های فسیلی خواهد شد که اکنون در کارخانه‌ها استفاده می‌‌شوند. مراحل ساخت این تأسیسات فقط در چند ماه تکمیل می‌شود. راد مک‌گرگور ، بنیان‌گذار و مدیرعامل گلس‌پوینت، می‌گوید: تصور کنید که کاربر صنعتی هستید و باید از فعالیت خود کربن‌زدایی کنید. آیا صد‌ها میلیون دلار برای توسعه‌ی فناوری جدید صرف می‌کنید یا سرمایه‌ی باارزشتان را در تجارت اصلی‌تان استفاده می‌کنید؟ امروزه، آن‌ها [شرکت معدنی عربستان سعودی] برای تولید بخار گاز می‌خرند؛ ولی حالا می‌توانند بخار خورشیدی بخرند. او می‌گوید تولید فرایندی بسیار انرژی‌بر است؛ چه تولید فلزات، چه مواد شیمیایی و چه کاغذ. صنعت از مقادیر عظیمی بخار یا گرما استفاده می‌کند؛ ولی تنظیم‌کنندگان دولتی و سهام‌داران و مشتریان برای محدودسازی ردپای کربنی، این تولید‌کنندگان را زیر فشار می‌گذارند. 74 درصد از انرژی استفاده‌شده در صنایع به‌صورت بخار یا حرارت تأمین می‌شود. با اینکه شرکت‌ها می‌توانند از پنل‌های خورشیدی الکتریسیته و سپس با استفاده از الکتریسیته بخار تولید کنند، این کار باعث هدر رفت شدید گرما می‌شود. بخار تولیدشده با انرژی خورشید بسیار کارآمد‌تر است. گلس‌پوینت با استفاده از آینه‌ها انرژی خورشید را روی لوله‌های آب متمرکز می‌کند تا بخار تولید کند. این بخار یا حرارت در مقاصد صنعتی مختلفی استفاده می‌شود. برخلاف پنل‌های خورشیدی، این روش از بازتاب نور خورشید استفاده می‌کند و آن را جذب نمی‌کند. درحالی‌که معادن بوکسیت معمولاً در نزدیکی کارخانه‌ی فراوری قرار ندارند، نیروگاه بخار خورشیدی باید در فاصله‌ی کمتر از ده‌کیلومتری از کارخانه ساخته شود. به‌گفته‌ی مک‌گرگور، در زمان انتقال بخار آب به کارخانه‌ی فراوری، فقط 1 درصد از انرژی هدر می‌رود و 55 درصد از نور خورشید بازتابیده از آینه‌ها به بخار تبدیل می‌شود. در مقام مقایسه، باید یادآوری کرد که پنل‌های خورشیدی 12 درصد از نور جذب‌شده را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. همچنین، زمین موردنیاز برای ساخت این نیروگاه بخار خورشیدی تقریباً 7 کیلومترمربع است. نیروگاه فوتوولتاییک تقریباً 6 برابر مساحت بیشتری نیاز دارد.

راه ترقی

گلس‌پوینت در ابتدا یک واحد بخار خورشیدی را در سال 2011 در کالیفرنیا راه‌اندازی و سپس در سال 2012، واحدی با توان 7 مگاوات را در امال کشور عمان نصب کرد. این پروژه به عقد قرارداد جدیدی برای ساخت سامانه‌ای با تولید روزانه 2 هزار تن بخار، معادل 330 مگاوات توان منجر شد. این تأسیسات درکنار تأسیسات قبلی در امال در سال 2018 به بهره‌برداری رسید و مشغول فعالیت است. سال گذشته، حکومت سعودی از موج نخست اقداماتی پرده برداشت که به توسعه‌ی 60 ابتکار سبز با سرمایه‌گذاری به ارزش 186 میلیارد دلار منجر می‌شوند. رشد تولید انرژی تجدید‌پذیر و افزایش بهره‌وری انرژی از اهداف این پادشاهی هستند که قصد دارد تا سال 2060 به انتشار مجموع صفر برسد. رابرت ویلت ، مدیرعامل شرکت معدنی عربستان سعودی می‌گوید: «این تأسیسات ردپای کربنی ما را به‌شدت کاهش می‌دهد و ما را به هدفمان برای کربن خنثی‌بودن تا سال 2050 نزدیک‌تر می‌کند. با حرکت جهان به‌سوی آلومینیوم سبز، می‌خواهیم در این راه پیش قدم باشیم.» آلومینیوم سبز می‌تواند پرچم‌دار این صنعت باشد؛ هر‌چند این شرکت هنوز قیمتی برای آن اعلام نکرده است. این پروژه می‌تواند نه‌‌تنها برای عربستان سعودی، بلکه برای سایر صنایع در سراسر جهان سودمند باشد. تولید فعالیتی انرژی‌بر است؛ فرایندی که اکنون نیازمند بخار و حرارت حاصل از سوخت‌های فسیلی است. بااین‌حال، تلاش‌ها برای کربن‌زدایی شرکت‌ها را به بازنگری در تدابیر صنعتی خود وادار کرده است. این رویه می‌تواند بخار خورشیدی را به پیش براند و بخش بزرگی از انتشار کربن را حذف کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/356955/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است