ارتباطی شگفت انگیز بین سیستم ایمنی بدن انسان و رشد مو دانش

ارتباطی شگفت انگیز بین سیستم ایمنی بدن انسان و رشد مو

راه ترقی - سیناپرس / تحقیقات جدید در زمینه افزایش مو، ارتباط شگفت انگیزی بین سیستم ایمنی بدن انسان و رشد مو پیدا کرده است. دانشمندان موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک می گویند که در حین بررسی بیماری های خودایمنی شواهدی را در این زمینه کشف کرده اند.
آلوپسی یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول های موی خود حمله کرده و باعث ریزش آنها می شود. به طور کلی، این حالت به صورت توده‌ ای اتفاق می ‌افتد و بیماران را با تکه‌ های بزرگی از موهای از دست رفته مواجه می ‌کند.
اکنون، محققان یک هدف مولکولی غیرمنتظره را در یک درمان رایج برای این بیماری کشف کرده‌اند. مطالعه آنها نشان داد که سلول های T تنظیم کننده با سلول های پوست برای تولید و رشد موهای جدید تعامل دارند.
یئ ژنگ، استادیار مرکز ایمونوبیولوژی و پاتوژنز میکروبی مرکز علمی Salk"s NOMIS، در این رابطه می‌ گوید: برای مدت های طولانی سلول‌ های T تنظیمی برای کاهش واکنش ‌های ایمنی بیش از حد در بیماری ‌های خودایمنی مورد مطالعه قرار گرفته‌ اند. به گزارش سیناپرس،اکنون ما سیگنال هورمونی بالادستی و فاکتور رشد پایین ‌دستی را شناسایی کرده‌ ایم که در واقع رشد و بازسازی مو را کاملاً جدا از سرکوب پاسخ ایمنی تنظیم می کند.
در این مطالعات، پژوهشگران ابتدا به بررسی نقش این سلول‌ های ایمنی خاص و هورمون‌ های گلوکوکورتیکوئیدی در ایجاد شرایط خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری کرون و آسم پرداختند. هورمون های گلوکوکورتیکوئیدی، هورمون های استروئیدی هستند که از کلسترول مشتق شده و توسط غده فوق کلیوی بدن تولید می شوند.
محققان دریافتند که گلوکوکورتیکوئیدها و سلول های T تنظیمی نقش مهمی در این شرایط ایفا کنند. این موضوع باعث شد که تیم مطالعاتی فوق به بررسی مناطقی از بدن مانند پوست بپردازد که سلول ‌های T سطوح بالایی از گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی را بیان می‌کنند.
هنگامی که نویسندگان مطالعه شرایط ریزش مو را در موش‌های آزمایشگاهی نرمال و موش‌ هایی ایجاد کردند که گیرنده‌ های گلوکوکورتیکوئیدی در سلول‌های T خود نداشتند، یک ارتباط افزایش دهنده رشد و حجم مو را کشف کردند.
ژی لیو، از پژوهشگران ارشد تیم مطالعاتی فوق، در این رابطه می گوید: پس از دو هفته، تفاوت قابل توجهی بین موش ها مشاهده کردیم. موهای موش های معمولی دوباره رشد کردند، اما موش های بدون گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی به سختی توانستند موهای خود را بازیابی کنند. این کشف بسیار چشمگیر بوده و مسیر درست را برای حرکت رو به جلو به ما نشان داد.
محققان می افزایند: یافته های جدید آن ها نشان می دهد که سطحی از ارتباط بین سلول های T تنظیم کننده سیستم ایمنی و سلول های بنیادی فولیکول مو فرد وجود دارد که باعث رشد مو می شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که سلول‌ های T تنظیم‌ کننده و هورمون ‌های گلوکوکورتیکوئیدی نه تنها سرکوب‌ کننده‌های سیستم ایمنی هستند، بلکه توانایی تحریک و بازسازی را نیز دارند.
 این تیم مطالعاتی به طور خاص دریافت که گلوکوکورتیکوئیدها به سلول های T دستور می دهند تا سلول های بنیادی فولیکول مو را فعال کنند. این فرآیند باعث رشد موهای شما می شود. این ارتباط متکی به سیستمی است که گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی در سلول های T شروع به تولید پروتئینی به نام TGF-beta3 می کنند. این پروتئین سلول های بنیادی را برای تمایز به رشته های جدید مو تحریک می کند.
جالب توجه است، تیم مطالعاتی فوق کشف کرد که این فرآیند کاملاً جدا از وظیفه طبیعی سلول ‌های T برای حفظ سلامت سیستم ایمنی است. علاوه بر این، سلول های T تنظیمی به طور معمول TGF-beta3 تولید نمی کنند. این مطالعه نشان می ‌دهد که سلول ‌ها تنها زمانی این کار را انجام می‌دهند که آسیب به بافت عضلانی و قلب را حس کنند اما این شرایط شبیه به این است که برداشتن مو در مطالعه آسیب بافت پوست را شبیه ‌سازی کرد.
باید در نظر داشت که در موارد حاد آلوپسی، سلول ‌های ایمنی به بافت پوست حمله کرده و باعث ریزش مو می ‌شوند. درمان معمول استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها برای مهار واکنش ایمنی در پوست است، بنابراین آنها به فولیکول های مو حمله نمی کنند.به گزارش سیناپرس، استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها دارای مزیت مضاعف در تحریک سلول های T تنظیمی در پوست برای تولید TGF-beta3 است که باعث تحریک و فعال شدن سلول های بنیادی فولیکول مو می شود.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Nature Immunology منتشر شده است.

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت