راه ترقی

آخرين مطالب

ازدواج بین المللی دختران؛ مرهم که نیستید، درد را بیشتر نکنید نوشتارها

ازدواج بین المللی دختران؛ مرهم که نیستید، درد را بیشتر نکنید
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نسترن فرخه/ ماجرا شاید در روزهای فوت مریم میرزاخانی به اوج خود رسید که به فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی شناسنامه ایرانی داده شود و حالا هم اظهارات اخیر برای ازدواج بین‌المللی دختران ایرانی با مردان غیرایرانی شیعه که موجی انتقادی در لابه‌لای صفحات مجازی و رسانه به این پیشنهاد نماینده اصفهان که در طرح حمایت از جوانی جمعیت مطرح شده، به چشم می‌خورد. البته بعد از آن با واکنش تند بسیاری روبه‌رو شد و شماری از نمایندگان مجلس خواستار عذرخواهی شدند. محمدعلی ابطحی فعال سیاسی هم بعد از انتشار این پیشنهاد به دختران، اعلام کرد: بیشترین چیزی که دختران ایرانی نیاز دارند دخالت‌نکردن دیگران در زندگی شخصی آنهاست. دختر کالای صادراتی نیست که کسی تصمیم بگیرد آنان را به عقد شیعیان کشورهای دیگر درآورد. اما موضوع دیگر در این اتفاق، این است که حتی اگر چنین پیشنهادی اجرائی هم شود به دلیل چالش‌های جدی برای دریافت شناسنامه‌ در قانون اعطای تابعیت به فرزندان متولد مادر ایرانی و پدر خارجی، تنها بر تعداد کودکان بی‌شناسنامه کشور می‌افزاید و هم‌اکنون بسیاری از کودکان مادر ایرانی و پدر خارجی در محلات حاشیه‌‌ای و محروم زندگی می‌کنند که به دلیل فقر مالی و عدم سواد حقوقی کافی امکانی برای درخواست شناسنامه و هویت خود ندارند که همین مانع دستیابی آنها به حقوق شهروندی‌شان خواهد بود. البته بعد از مرگ ریاضی‌دان زن ایرانی با توجه به تلاش مقطعی مسئولان برای دریافت تابعیت فرزندش، هیچ نگاهی به مشکل مشابه کودکانی با پدر افغانستانی، پاکستانی یا عراقی داخل ایران نشد و رضا شفاخواه وکیل پایه‌یک دادگستری که سال‌هاست در این حوزه فعال است، اشاره می‌کند: وقتی قانون اعطای تابعیت می‌خواست تصویب شود، نظر قانون‌گذار و متولیان امر ازجمله اظهارنظر معاون اول رئیس‌جمهوری بر وضعیت فرزند مریم میرزاخانی ریاضی‌دان بود که همسر خارجی داشتند. مدنظر آقایان این بود که فرزند چنین افتخاری باید ایرانی محسوب شود و تابعیت ایرانی داشته باشد. به نظر می‌رسد این بیشتر ناظر بر وضعیت زنان ایرانی بود که با مردان خارجی ساکن اروپا و آمریکا ازدواج کردند. برای همین طبق این تفکر می‌توان گفت بین پاکستانی و اروپایی و متمول تفاوت وجود دارد. همچنین طبق آمارهای رسمی چیزی حدود 90 هزار خانواده با این شرایط ثبت‌نام کردند ولی به چیزی حدود دو تا سه هزار نفر تا الان شناسنامه ایرانی داده شده است.
این قوانین به پیچیده‌ترشدن مشکل بی‌شناسنامه‌ها اضافه می‌کند
رضا شفاخواه، وکیل پایه‌یک دادگستری و فعال اجتماعی، در واکنش به اظهارات امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی ایران، درباره ازدواج بین‌المللی دختران ایرانی با مردان غیرایرانی شیعه و چالش‌های قانونی تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی به «شرق» می‌گوید: واقعا باعث تعجب است نماینده مجلس که خودش دست‌اندرکار قانون‌گذاری است و باید از چالش‌های قانونی مطلع باشد و بداند قوانینی که پیش‌تر تصویب شده در مرحله اجرا با چه مشکلاتی مواجه است، چنین پیشنهادی مطرح می‌کند که مشخص است به هیچ عنوان به تبعات آن فکر نکرده است. متأسفانه علی‌رغم گذشت سه سال از تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندان متولد مادر ایرانی و پدر خارجی، واقعا به تعداد اندکی از خانواده‌هایی که متقاضی صدور این نوع از تابعیت بودند شناسنامه ایرانی داده شده است و طبق آمارهای رسمی چیزی حدود 90 هزار خانواده ثبت‌نام کردند ولی به چیزی حدود دو تا سه هزار نفر تا الان شناسنامه ایرانی داده شده و این خودش دلیل بر این است که قانون در مرحله اجرا شکست خورده است و در حال حاضر هیچ کاری هم برای اجرائی‌شدن آن صورت نمی‌گیرد. این قانون چالش‌های بسیاری دارد که از همان ابتدا ان‌جی‌اوها به آن اشاره می‌کردند ولی مورد توجه قانون‌گذار قرار نگرفته. یکی از آن چالش‌ها این بود که خیلی از این بچه‌ها متولد محلات حاشیه هستند و اغلب گواهی تولد معتبر ندارند و معمولا ازدواج‌ها به صورت رسمی صورت نگرفته که مدرکی دال بر اینکه ازدواج شرعی و قانونی بوده، وجود داشته باشد.
شفاخواه اضافه می‌کند: طبق آیین‌نامه قانون اعطای تابعیت به فرزندان متولد مادر ایرانی و پدر خارجی، ازدواج باید حتما شرعی و رسمی باشد و یک عقدنامه رسمی وجود داشته باشد که اگر نباشد دادگاه صالح باید در این خصوص رأی اثبات زوجیت صادر کند که متأسفانه بسیاری از این خانواده‌ها محروم و از اهالی مناطق حاشیه شهرها هستند که توان گرفتن وکیل یا سواد حقوقی و اطلاعات مکفی برای اینکه بدانند به چه مرجعی اشاره کنند و چطور اثبات نسب این موضوع را مطرح کنند، ندارند. چالش بعدی این است که بسیاری از این خانواده‌ها چون شوهران افغانستانی دارند و مهاجر محسوب می‌شوند، خانه و زندگی را ترک کردند و به آنها دسترسی وجود ندارد و همین موضوع بحث اثبات زوجیت را با مشکل بیشتری مواجه می‌کند. مسئله بعدی نبود گواهی ولادت است که طبق آیین‌نامه قانون اعطای تابعیت حتما باید گواهی ولادت صادره از بیمارستان‌های ایرانی و مراکز درمانی ایرانی باشد و در غیر این صورت مادر یا متقاضی دادخواست باید اثبات نسب را در دادگاه مطرح کند که اثبات نسب هم چالش‌های خودش را دارد و بسیار مشکل است. متأسفانه دادگستری هم رویه واحدی برای رسیدگی به اثبات نسب ندارد. به ‌عبارتی برخی قضات دادگستری مخصوصا در شهرهای کوچک آشنایی کاملی با قانون اعطای تابعیت ندارند و برای اولین بار این قانون به گوششان می‌خورد؛ بنابراین رویه قضائی واحد، صحیح و درستی درخصوص اثبات نسب وجود ندارد. اغلب موارد با طولانی‌شدن دادرسی در رابطه با این دعاوی مواجه هستیم و حتی اگر خانواده‌ای با اطلاعات کافی وارد مرحله دادرسی شود و دادخواست را مطرح کند، مدت زمان طولانی طول می‌کشد تا نتیجه دعوا مشخص شود.
سازوکار مناسبی برای این قانون نداریم
این وکیل ادامه می‌دهد: اگر هم به مرحله ارجاع به پزشکی قانونی جهت آزمایش‌های دی‌ان‌ای برسد، خانواده مبلغ قابل توجهی متحمل می‌شود که چون اغلب از خانواده‌های حاشیه‌نشین و محروم هستند از پرداخت این مبلغ عاجز و ناتوان‌اند. موضوع بعدی استعلامی است که نهادهای امنیتی انجام می‌دهند و در اغلب مواقع درباره مواردی که شنیدیم دچار مشکل شده، توضیحی درباره اینکه چرا نمی‌توانیم شناسنامه بدهیم به خانواده داده نمی‌شود و برای همین خانواده دچار سردرگمی می‌شود. بنابراین با توجه به طولانی‌بودن روند رسیدگی و اینکه پاسخ‌گویی صحیحی داده نمی‌شود می‌توان گفت سازوکار مناسبی برای آن پیش‌یینی نشده است و می‌توانیم بگوییم که این قانون در حال حاضر یک قانون شکست‌خورده و مطرود است و آن کارایی لازم را برای شناسنامه‌دارکردن بچه‌هایی که متولد مادر ایرانی و پدر خارجی هستند، ندارد. توجه کنید که بی‌هویتی بدترین وضعیت حقوقی در دنیاست؛ شخصی که شناسنامه ندارد هویت ندارد و از کلیه حقوق محروم است که همین آسیب‌هایی را به دنبال دارد.
بین ملیت‌ها تفاوت وجود دارد
شفاخواه در پاسخ به این سؤال که آیا برای هویت فرزندان دوتابعیتی تفاوتی بین ملیت‌ها و قومیت‌ها وجود دارد؟ می‌گوید: در جواب این سؤال خوب است یادآور شویم وقتی این قانون اعطای تابعیت می‌خواست تصویب شود، نظر قانون‌گذار و نظر متولیان امر ازجمله اظهار نظر معاون اول رئیس‌جمهوری زمان آقای روحانی بر وضعیت فرزند مریم میرزاخانی ریاضی‌دان بود که همسر خارجی داشتند؛ مدنظر آقایان این بود که فرزند چنین افتخاری باید ایرانی محسوب شود و تابعیت ایرانی داشته باشد. به نظر می‌رسد این بیشتر ناظر بر وضعیت زنان ایرانی بود که با مردان خارجی ساکن اروپا و آمریکا ازدواج کرده‌اند. برای همین طبق این تفکر می‌توان گفت بین پاکستانی و اروپایی و متمول تفاوت وجود دارد، پس با توجه به چالش‌های قانون تابعیت به فرزندان متولد از زنان ایرانی با مردان خارجی و سستی یا عدم اجرائی‌شدن این قانون می‌توان گفت این قانون محمل و تکیه‌گاه مناسبی برای اینکه بخواهیم به آن استناد کنیم درخصوص شناسنامه‌دارشدن بچه‌های متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی نیست و پیشنهادی که این نماینده مجلس ارائه داده مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد؛ چون به تعداد این بچه‌های بی‌شناسنامه اضافه خواهد کرد و ما را با یک معضل بیشتر درخصوص بچه‌های بدون شناسنامه مواجه می‌کند.
چند شرط مهم برای اخذ تابعیت ایران
شرایط کسب تابعیت ایران بر اساس مواد قانون مدنی عبارت است از 18 سال تمام حتی در صورتی که حکم رشد گرفته باشد. سکونت پنج سال متوالی یا متناوب در ایران که گویا قانون‌گذار با وضع این شرط در پی نشانه‌ای از علاقه شخص به سرزمین و مردم این کشور بوده است. قانون‌گذار در همین ماده، اقامت در کشور دیگر برای خدمت به ایران را در حکم اقامت در خاک ایران دانسته است. انجام‌دادن خدمت وظیفه عمومی در صورتی که این خدمت در قوانین کشور متبوع فرد اجباری باشد؛ یعنی در حقیقت قانون‌گذار پذیرش فرد فراری را ممنوع اعلام کرده است. محکوم‌نشدن به جنحه مهم یا جنایت غیرسیاسی در هیچ کشوری و داشتن تمکن مالی یا شغل معین برای امرار معاش طبق ماده 983 قانون مدنی که قانون‌گذار استثنا شرط اقامت را در ماده 980 بیان کرده است. بر اساس این ماده، افرادی که در ادامه ذکر می‌شوند می‌توانند درخواست تابعیت ایران را بدون شرط اقامت داشته باشند؛ البته این درخواست باید توسط هیئت وزیران تصویب شود: کسانی که به امور عام‌المنفعه در ایران خدمت کرده باشند مثل پزشکان، دانشمندان و متخصصان و خارجیانی که اهل و عیال ایرانی داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/358326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی

آرزوی پسر بچه ای که پشت در کنسرت معین فلوت می زد

تصاویری از خسارت سیل امارات