راه ترقی

آخرين مطالب

ولیعهد در آغوش سلطان نوشتارها

ولیعهد در آغوش سلطان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه برای اولین‌بار پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌‌نگار برجسته در استانبول در سال2018 توسط عوامل سعودی، از ترکیه بازدید کرد؛ قتلی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین دو قدرت منطقه‌‌ای شد. شاهزاده محمدبن‌سلمان، روز چهارشنبه یکم تیرماه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه در آنکارا، پایتخت ترکیه دیدار کرد. این سفر گامی دیگر در راستای ترمیم شکاف‌‌ها بین دو قدرت خاورمیانه بود که رقابت آنها از لیبی و مصر گرفته تا منطقه خلیج‌‌فارس کاملا عیان بود. «کورا انگلبرشت» و «سفاک تیمور» در گزارش 22ژوئن در نیویورک‌‌تایمز نوشتند، دو طرف در بیانیه مشترکی پس از مذاکرات اعلام کردند که مصمم به آغاز «دوره جدیدی از همکاری» هستند و افزودند که این گفت‌وگوها منعکس‌‌کننده «عمق روابط عالی» بین آنهاست. در ویدئویی از مراسم استقبال که توسط دولت ترکیه منتشر شد، نشان می‌‌دهد که یک یگان سوارکار شاهزاده محمد را تا دروازه اصلی کاخ ریاست‌جمهوری اسکورت کرد؛ جایی‌که دو رهبر قبل از گرفتن عکس در حضور عکاسان، با یکدیگر دست داده و گونه‌های یکدیگر را بوسیدند.
اردوغان پیش‌‌تر کلید بهبود روابط را با سفر به عربستان در ماه آوریل فشرده بود و در آنجا بود که ولیعهد عربستان را در آغوش گرفت و آنچه را که «دوره جدید همکاری» میان دو کشور خواند، اعلام کرد. این به‌‌نوعی «تنظیم مجدد رابطه» میان دو کشور تلقی می‌‌شود. اردوغان که به‌دلیل افزایش تورم در داخل کشور فلج شده، با دعوت از رهبران منطقه به دنبال تقویت اقتصاد ترکیه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است. در بیانیه مشترک پس ‌‌از این دیدار آمده است که رهبران دو کشور درباره تسهیل تجارت و همکاری در زمینه‌هایی از جمله انرژی و هوش مصنوعی گفت‌وگو کردند. در این بیانیه گفته شده که ترکیه از صندوق سرمایه‌‌گذاری‌‌های عربستان برای سرمایه‌‌گذاری در شرکت‌های «استارت‌آپی» ترکیه دعوت کرده است.
اردوغان هفته گذشته در تایید این سفر گفت که امیدوار است دیدار او با شاهزاده محمد فرصتی برای ارتقای روابط به سطحی بالاتر باشد. «امیل هوکایم» تحلیلگر خاورمیانه در موسسه بین‌‌المللی مطالعات استراتژیک می‌‌گوید: «این دو کشور همچون بوکسور سنگین‌‌وزن هستند که می‌‌توانند ضربات شدیدی به یکدیگر وارد آورند؛ اما هیچ‌‌کدام با ناک اوت برنده نمی‌‌شود.» وی افزود: «این تنظیم مجدد رابطه تعجب‌‌آور نیست؛ زیرا از یکسو عربستان سعودی‌‌ای داریم که در حال حاضر از نظر ژئوپلیتیک و اقتصادی در حال بازگشت است و از سوی دیگر ترکیه‌‌ای را داریم که هنوز (به‌‌ویژه) از نظر اقتصادی در گوشه رینگ است؛ اما نمی‌‌توان او را نادیده گرفت.»
«انگلبرشت- تیمور» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، این روابط پس از اقدامات مشابه سایر کشورها برای بازسازی رابطه با عربستان سعودی صورت می‌‌گیرد؛ کشوری که خشم جهانی را به‌خاطر قتل وحشتناک خاشقجی برانگیخت. درهرحال، در شرایطی که ترکیه با مشکلات اقتصادی شدید در داخل دست‌‌به‌‌گریبان است، اردوغان در ماه آوریل با تایید انتقال پرونده قتل خاشقجی به عربستان و سفر به این پادشاهی، درها را به روی روابط بهتر با عربستان سعودی گشود و برای اولین‌بار از زمان قتل خاشقجی به پادشاهی سعودی سفر کرد. دیدار از ترکیه یکی از توقفگاه‌های سفر محمد بن‌سلمان بود؛ زیرا او قبل از آن با رهبران کشورهای اردن و مصر در یک تور منطقه‌‌ای دیدار کرده بود؛ آن‌‌هم پیش از سفر رئیس‌‌جمهور آمریکا به عربستان. در حقیقت، ولیعهد سعودی به دنبال پایان دادن به دوره انزوای بین‌‌المللی کشورش و داشتن دست برتر هنگام سفر بایدن به این کشور است.
ولیعهد در جریان سفر منطقه‌‌ای خود به مصر که از روز سه‌‌شنبه 31 خردادماه آغاز شد، 14قرارداد سرمایه‌‌گذاری به ارزش 7/ 7میلیارد دلار در صنایع از جمله فناوری، انرژی، غذا، داروسازی و رسانه امضا کرد. سفر چهارشنبه به ترکیه اندکی پیش از دیدار بایدن از عربستان صورت می‌‌گیرد. بایدن که در واکنش به تصمیم مسکو برای حمله به اوکراین، ممنوعیت بر نفت و گاز طبیعی روسیه را اعلام کرد، از آن زمان برای بازسازی روابط با عربستان سعودی تلاش کرده است؛ زیرا به دنبال افزایش تولید نفت این پادشاهی برای ثبات بخشیدن به افزایش قیمت گاز است. هوکایم گفت: «فرصت‌‌های اقتصادی عربستان بالاست؛ زیرا قیمت نفت در حال افزایش است و کشورهای جهان دیگر به دنبال انزوای این کشور نیستند.» این تحلیلگر افزود: «این لحظه‌‌ای است تا سعودی‌‌ها بر اساس آن نفوذ خود را به شیوه‌‌ای کمتر گستاخانه اعمال کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/358331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟