راه ترقی

آخرين مطالب

ربات‌ها راننده بهتری هستند یا انسان‌ها؟! دانش

ربات‌ها راننده بهتری هستند یا انسان‌ها؟!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / 363 مورد تصادف خودروهای خودران شرکت‌های "تسلا" و "هوندا" نشان می‌دهد که چرا خودروهای خودران ممکن است حتی چند دهه از ایمنی کامل به دور باشند، اما این در حالی است که در مدت مشابه، شاهد بیش از 40 هزار تصادف بوده‌ایم که رانندگان انسانی در آنها مقصر بوده‌اند.
به نقل از کانورسیشن، گزارش‌ها حاکی از آن است که خودروهای خودران شرکت‌های "تسلا" و "هوندا" در طول یک سال، 363 تصادف داشته‌اند. این در حالی است که به ما وعده داده شده بود که در آینده‌ای بسیار نزدیک، خودروهای خودران نیازهای ما را برآورده خواهند کرد و حتی مالکیت وسیله نقلیه دیگر غیرضروری خواهد شد و ربات‌ها به سرعت و به شکل کارآمد، سفارش‌های ما را تحویل می‌دهند و ما در حالی که در خودروی خودران خود هستیم، می‌توانیم چند ساعت بیشتر کار یا استراحت کنیم.
البته حداقل در برخی از این موارد، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. پردیس‌های دانشگاهی و شهرهای سراسر آمریکای شمالی در واقع شاهد حضور رو به رشد ربات‌های کوچک تحویل دهنده غذا هستند و به همین ترتیب، اخیراً مشارکت‌های جدیدی برای توسعه و آزمایش ایمنی کامیون‌های خودران اعلام شده است. همچنین خودروهای نیمه‌خودران در بسیاری از شهرهای جهان در حال تردد هستند.
اما از سوی دیگر، گذار به سمت خودروهای کاملا خودران متوقف شده است، چرا که در سال 2021، کارشناسان برتر این صنعت اعلام کردند که توسعه سیستم‌های رانندگی کاملا خودکار و ایمن، آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد ساده نیست. در میان آنها، خود "ایلان ماسک" اعتراف کرد که توسعه فناوری مورد نیاز برای ارائه خودروهای کاملا خودران و ایمن، دشوارتر از آن چیزی است که فکر می‌کرده است.
تناقض خودکارسازی
چند روز پیش زمانی که "اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده"(NHTSA) اعداد و ارقامی را منتشر کرد که نشان می‌داد خودروهای "تسلا" مسئول تقریباً 70 درصد تصادفات مربوط به خودروهای به اصطلاح خودران سطح 2 هستند، در پی آن اخبار بد بیشتری منتشر شد.
برخی از این خودروها اصطلاحا کاملاً خودران هستند و قادر به رانندگی بدون هیچ گونه دخالتی از جانب راننده هستند. به عنوان مثال، خودروی "ویمو وان"(Waymo One) در شهر فینیکس در ایالت آریزونا یک سرویس سواری است که در حال حاضر خودروهای خودران را در یک مسیر آزمایشی مستقر کرده است.
سیستم‌های خودران سطح 2 مانند سیستم خودران شرکت تسلا موسوم به "اتوپایلت"، از رانندگان می‌خواهند که همیشه هوشیار و آماده باشند، حتی زمانی که سیستم به طور موقت کنترل فرمان و گاز را به دست می‌گیرد. در این سیستم‌ها به محض اینکه شرایط ترافیک یا جاده برای عملکرد سیستم کافی نباشد، کنترل به راننده باز می‌گردد تا کنترل دستی وسیله نقلیه را در اختیار بگیرد.
مهندسی عوامل انسانی یک زمینه تحقیقاتی بین رشته‌ای است که به بررسی نحوه تعامل انسان با فناوری خودرو می‌پردازد. محققان این حوزه سال‌ها بر خطرات ایمنی رانندگی خودکار تاکید کرده‌اند، به‌ویژه زمانی که سیستم از راننده می‌خواهد نقص‌های فناوری آن را جبران کند تا بتواند به شکل ایمن کار کند.
این موردی است که به عنوان "تناقض خودکارسازی" یا "پارادوکس اتوماسیون" شناخته می‌شود که در آن، هرچه وسیله نقلیه خودکارتر باشد، کارکرد صحیح با آن برای انسان دشوارتر است.
اعتماد بیش از حد به توانایی خودروی خودران
یکی از برجسته‌ترین خطرات کارکرد خودروهای خودران سطح 2 زمانی است که رانندگان توانایی‌های سیستم خودران را به درستی نمی‌شناسند. این مسئله اغلب منجر به رفتارهای ناایمن مانند خواندن کتاب یا چرت زدن در حین حرکت خودرو می‌شود.
در سال 2021، گزارش‌های زیادی مبنی بر رفتارهای ناایمن و خطرناک پشت فرمان خودروهای سطح 2 وجود داشت که "NHTSA" از سازندگان این خودروها خواست گزارش و بررسی تصادف‌هایی را که در این سیستم‌ها رخ داده بود، آغاز کنند.
گزارش‌های اولیه که در ژوئن 2022 منتشر شد، نشان داد که از سال 2021 تاکنون، خودروهای "تسلا" و "هوندا" به ترتیب در 273 و 90 تصادف گزارش شده دخیل بوده‌اند و بیشتر تصادفات در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا رخ داده است.
در حالی که این داده‌ها تصویری ناگوار از ایمنی این سیستم‌ها ارائه می‌دهند، اما در مقایسه با بیش از 40 هزار تصادف مرگبار گزارش شده که تنها در سال 2021 در ایالات متحده رخ داده است، رنگ می‌بازند.
به عنوان بخشی از گزارش "NHTSA"، برخی از محدودیت‌های روش‌شناختی این مطالعه برجسته شده است که حاکی از ناقص بودن برخی از داده‌های منبع و عدم در نظر گرفتن حجم کل خودروها یا مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه است.
این گزارش به معنای پایان توسعه و استفاده از خودروهای خودران نیست، بلکه تاکید می‌کند که تا استقرار گسترده خودروهای خودران ایمن احتمالا سال‌ها و حتی دهه‌ها فاصله داریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/358434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

مهدی طارمی شاهزاده شد!

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد