راه ترقی

آخرين مطالب

خنک مثل مترو/ شهر زیر زمینی تهران 10 تا 15 درجه خنک‌تر از خیابان شهرداری تهران

خنک مثل مترو/ شهر زیر زمینی تهران 10 تا 15 درجه خنک‌تر از خیابان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - در شرایطی که شهر درندشت تهران از شمال تا جنوبش 4 تا 5 درجه اختلاف دما دارد، شهر زیر زمینی پایتخت شرایط یکسانی را برای شهروندانش دارد. فرقی نمی‌کند ساکن شمال شهر باشی یا جنوب شهر؛ پایت را که گذاشتی داخل مترو، خنکی هوا برای همه یکسان است و خبری از گرمای کلافه‌کننده تابستان نیست.

به گزارش شهر ، چند روزی است گرمای تابستان به اوج خود رسیده و افزایش دمای هوا روز به روز در حال ثبت رکوردهای جدیدتری است. گرمای هوا در تهران هم مثل بیشتر شهرها مردم را کلافه کرده و تنه‌اش به تنه شهروندان می‌خورد. کولرها و خنک کننده‌ها هم زورشان به تیغ آفتاب تند و تیز تیرماه نمی‌رسد. با اینکه سایه درختان، ‌برای دقایقی جلوی تابش مستقیم آفتاب را بر سر و صورت مردم می‌گیرد اما درشاهرگ حیاتی تهران می‌توانید بدون دغدغه از یک جا ماندن در زیر گرمای جهنمی، در مسیر خانه و محل کار، گرما را دور بزنید و در حالی که به مقصدتان نزدیک می‌شوید، از هوای مطبوع و خنک مترو لذت ببرید.
«با اینکه ماشین شخصی دارم اما شلوغی و ترافیک شهر برای کلافه شدن مردم کافی است، گرمای هوا که دیگر امانم را برده. برای همین برای تردد در شهر، مخصوصا در روزهای گرم تابستان ترجیح می‌دهم از مترو استفاده کنم. هم خنک است، هم در وقتم صرفه جویی می‌کنم و هم امنیت بیشتری به نسبت خودروی شخصی دارد. محل کارم بازار تهران است؛ هر روز صبح مسیر خانه تا مغازه که با ماشین شخصی بالای 1.5 ساعت طول می کشد را کمتر از یک ساعت با مترو می‌آیم. درست است در بعضی ساعات شلوغی مترو آزار دهنده است اما باز هم بهتر از کلاج و ترمز گرفتن در پشت ترافیک سنگین و گرم شهر است. معمولا در مترو خبرها را با گوشی‌ام دنبال می کنم. اما پشت فرمان فقط جنگ اعصاب دارم.»این ها را مرد میانسالی در ایستگاه امام خمینی(ره) می گوید و معتقد است که خودروی شخصی به ویژه در روزهای گرم سال، به غیر از استهلاک بالا، سرسام آور است.

راه ترقی


خانمی جوانی، کودک حدودا 2ساله‌اش را درآغوش گرفته و نفس زنان خودش را به ورودی ایستگاه متروی دروازه دولت می ‌ساند؛ همین که به پله برقی ایستگاه می‌رسد کودک را زمین می‌گذارد تا با باد خنکی که از داخل ایستگاه خارج می‌شود، نفسی تازه کند؛ چهره برافروخته اش، کمی آرام تر می‌شود: «هوا خیلی گرم است؛ مثل جهنم؛ همین که یک ساعت از گرمای هوا و ترافیک دور می‌مانم، برایم کافی است.» کمی که نفسش تازه می‌شود، ادامه می‌دهد: «سفرهای شهری با مترو خیلی بهتر است. قبلا تاکسی سوار می‌شدم اما حدودا دو سالی است که از مترو استفاده می‌کنم. مترو قابل مقایسه با تاکسی نیست. اتوبوس‌ها هم بعضی‌هایشان کولر دارند و خنک هستند اما به هر حال ترافیک و چراغ قرمز را دارند. بعضی وقت‌ها که گرما کلافه‌ام می‌کند خودم را به مترو می‌رسانم؛ ابتدای ورودی ایستگاه، باد خنک مثل آب روی آتش است. البته در طول این دو سال بعضی وقت‌ها هم پیش آمده که تهویه داخل قطار خراب بوده اما تاثیری بر انتخاب مترو ندارد. ارزان و با صرفه‌تر از تاکسی و حتی اتوبوس است و آفتاب تند تابستان اذیتت نمی‌کند.»
به گفته مسئولان مترو «سرمایش داخل واگن ها به ظرفیت خنک کنندگی یونیت‌های تهویه و دمای داخل تونل و ایستگاه‌ها بستگی دارد اما درجه هوا به طور میانگین در همه خطوط بر مبنای 25 درجه تنظیم می‌شود.» این در حالی است که این روزها دمای هوای تهران در برخی نقاط شهر تا 43 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. 
اینجا متروی تهران است؛ شهر زیر زمینی پر پیچ وخمی که روزانه صدها هزار نفر با آن به نقاط مختلف شهر سفر می کند، با اختلاف دمای بین 10 تا 15 درجه خنک‌تر، بهشت زیرزمینی شهر است. بهشتی که چندین قدم پایین‌تر از جهنم داغ شهر، پناه شهروندانی است که از گرمای هوا و ترافیک و شلوغی و همهمه شهر گریزانند؛ حتی برای چند دقیقه.
منبع: همشهری آنلاین
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/359017/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد