راه ترقی

آخرين مطالب

وضعیت طوفان‌های گرد و غباری در برخی شهرها و تاثیر آن بر سلامت گفتگو

وضعیت طوفان‌های گرد و غباری در برخی شهرها و تاثیر آن بر سلامت
  بزرگنمايي:

راه ترقی- دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگویی با اشاره به کاهش مجدد شاخص کیفیت هوای تهران و برخی شهرها، به بررسی وضعیت شاخص غلظت ذرات معلق PM10 ناشی از طوفان‌های گردو غبار در برخی شهرها پرداخت و گفت: این ذرات به عنوان شاخص‌ طوفان‌های گرد و غباری لحاظ می‌شوند که کوچکتر یا مساوی 10 میکرون هستند و عمدتا قسمت فوقانی تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد.

وی گفت: از احتیاطات در مورد افزایش غلظت ذرات معلق PM10 که هوا را در شرایط ناسالم برای همه‌ گروه‌ها قرار می‌دهد این است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی، ریوی، کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار باید از فعالیت سنگین خارج از منزل خودداری کرده و افراد دیگر هم باید میزان فعالیت خارج از منزل خود را کاهش دهند.

وی اظهار کرد: در شرایطی که غلظت ذرات معلق PM10 (شاخص طوفان گرد و غبار) در رده ناسالم برای همه‌ گروه‌ها باشد، احتمال و خطر افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ زودرس در سالمندان و بیماران قلبی و همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

وی همچنین درباره شرایط اخیر هوای تهران که منجر به تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌های تهران طی امروز نیز شد، گفت: تمامی گروه‌ها در صورت حضور در فضای باز از ماسک مناسب استفاده کنند.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در ادامه به ارایه نتایج پایش وضعیت شاخص PM10 در برخی شهرها از جمله تهران و مقایسه آن نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: بررسی‌هایی که در خصوص غلظت ذرات معلق PM10 به عنوان شاخص طوفان گرد و غبار در شهر تهران از ابتدای سال 1401 داشته‌ایم، نشان می‌دهد از ابتدای سال تا 12 تیر ماه، 10 روز غلظت ذرات معلق  PM10 بالاتر از استاندارد ملی کشور بوده است که این رقم در سال گذشته فقط یک روز بوده است.

به گفته شاهسونی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال 1401 در شهر تهران 10 روز غلظت ذرات معلق PM10 در رده ناسالم برای گروه‌های حساس و هفت روز در رده ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته در شهر تهران فقط یک روز غلظت ذرات معلق PM10 برای گروه‌های حساس بالا بود و هیچ روزی نیز از نظر غلظت ذرات معلق PM10 برای همه گروه‌ها ناسالم نبود.

به گفته وی، در کرج نیز از ابتدای سال تا 12 تیر ماه، 18 روز غلظت ذرات معلق  PM10 بالاتر از استاندارد بوده است که این رقم در سال گذشته فقط دو روز بود. همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس 18 روز و همه گروه‌ها پنج روز است. این درحالیست که در مدت مشابه در سال گذشته در کرج و از نظر ذرات معلق PM10، دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

وی در ادامه به بررسی وضعیت شاخص PM10 در چند شهر دیگر از جمله اهواز، زابل و ایلام که مطالعه در آن شهرها انجام شده، پرداخت و گفت: در اهواز از ابتدای امسال تا 12 تیر، 66 روز غلظت ذرات معلق PM10 بالاتر از استاندارد ملی بود که این رقم در سال گذشته 24 روز بود.

به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، در شهر اهواز در سال 1401 تاکنون 66 روز غلظت ذرات معلق PM10 در رده ناسالم برای گروه‌های حساس و 29 روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است و این در حالیست که در مدت مشابه در سال قبل 24 روز هوای شهر اهواز ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

وی افزود: در شهر زابل در شرق کشور نیز از ابتدای امسال تا 12 تیر ماه، 53 روز غلظت ذرات معلق PM10 بالاتر از استاندارد ملی بوده که این رقم در سال گذشته 14 روز بود. همچنین طی 53 روز غلظت ذرات معلق PM10 در رده ناسالم برای گروه‌های حساس و 36 روز نیز در رده ناسالم برای همه‌ گروه‌ها بوده است. این درحالی است که در شهر زابل طی مدت مشابه در سال قبل، 14 روز غلظت ذرات معلق PM10 ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. این یعنی در سال 1401 به میزان زیادی غلظت ذرات معلق PM10 نسبت به سال قبل در این شهر افزایش یافته است.

او درباره شرایط آب و هوایی شهر ایلام و مقایسه امسال و سال قبل آن نیز بیان کرد: در ایلام از ابتدای امسال تا 12 تیرماه، 28 روز غلظت ذرات معلق PM10 بالاتر از استاندارد ملی بود که این رقم در سال گذشته 3 روز بوده است. همچنین 28 روز غلظت ذرات معلق PM10 در رده ناسالم برای گروه‌های حساس و 14 روز ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است. همچنین در مدت مشابه سال گذشته در شهر ایلام تنها 3 روز غلظت ذرات معلق PM10 در رده ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها یک روز ناسالم برای همه‌ گروه‌ها بوده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، تاکید کرد: این مقایسه نشان می‌دهد خیزش و طوفان گرد و غبار به میزان زیادی باعث کاهش کیفیت هوا و افزایش تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/359222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

امری در ویلا ماندنی شد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست