سینمای چین از عرش تا فرش با کرونا
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - ایسنا / آمریکای شمالی در مسیر بازپس گیری عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان در سال جاری از چین است.
پس از دو سال سلطه چین بر بازار سینمای جهان، با قرنطینه های ناشی از کووید و اکران کمتر آثار هالیوودی در این کشور، فروش بلیت در چین تحت تاثیر قرار گرفته و به احتمال فراوان در سال 2022، آمریکای شمالی بار دیگر عنوان بزرگترین بازار سینما را تصاحب خواهد کرد.
در طول تاریکترین روزهای همهگیری برای هالیوود، زمانی که اکران بسیاری از فیلمهای مهم به حالت تعلیق در آمدند یا در سامانههای نمایش آنلاین عرضه میشدند، چین برای اولین بار در تاریخ سینما در سال 2020 از فروش گیشه آمریکای شمالی پیشی گرفت. سینمای چین در سال 2021 نیز این موفقیت را تکرار کرد و در مجموع 7.3 میلیارد دلار در مقایسه با 4.5 میلیارد دلار گیشه آمریکای شمالی کسب کرد.
اما نیمه اول سال 2022 تاکنون تصویر بسیار متفاوتی ارائه کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مشاوره سینمایی «Artisan Gateway»، فروش بلیت در چین در شش ماه گذشته تنها 2.6 میلیارد دلار بوده که 38 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهش داشته است. رویکرد سختگیرانه «کووید-صفر» چین در قبال همهگیری همچنان بر صنعت سینما در این کشور تأثیر میگذارد، زیرا مراکز عمده جمعیتی مانند شنژن و شانگهای در واکنش به شعلهور شدن شیوع ویروس اُمیکرون در قرنطینه سراسری قرار گرفتهاند. روابط سیاسی سرد بین واشنگتن و پکن همچنین باعث شده که فیلمهای هالیوودی کمتری در چین اکران عمومی شوند.
در همین حال، درآمد گیشه در آمریکای شمالی طی نیمه نخست سال جاری میلادی بازگشت خوبی به شرایط عادی داشته زیرا استودیوهای فیلمسازی شروع به برنامه ریزی برای پنجرههای اکران آثار مهم خود هستند. به لطف فروش بسیار خوب فیلمهایی چون «تاپ گان: ماوریک» (571 میلیون دلار) و «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» (410 میلیون دلار) که هیچ کدام به دلایل سیاسی مبهم در چین اکران نشدند، درآمد حاصل از فروش بلیت سینما در آمریکای شمالی در شش ماه نخست 2022 به 3.7 میلیارد دلار رسیده این در حالی است که سال گذشته در این بازه زمانی این فروش تنها 1.11 میلیارد دلار بود. با این حال، این فروش همچنان کمتر از دورن پیش از همه گیری کروناست، بطوری که در نیمه نخست سال 2019 مجموع فروش گیشه آمریکای شمالی 5.7 میلیارد دلار بود.
خبر بد برای هالیوود آن است که علیرغم رشد فروش در بازار داخلی و گیشه بینالملل، میزان فروش فیلمهای آمریکایی در چین کاهش چشمگیری داشته و از 700 میلیون دلار در نیمه نخست 2021 به 400 میلیون دلار در مدت مشابه امسال رسیده است.
کمپانی Artisan Gateway در حال حاضر پیشبینی میکند که گیشه سینمای چین در سال 2022 به حدود 5.2 میلیارد دلار (35 میلیارد یوان) میرسد و هر گونه درآمدی بیش از این رقم به دلیل تعداد و کیفیت فیلمهای وارداتی (هالیوودی) خواهد بود که مقامات چینی باید درباره اکران آنها تصمیمگیری کنند. بسیاری از تحلیلگران پیشبینی میکنند درآمد حاصل از گیشه سینمای آمریکای شمالی در سال جاری به بیش از 7.5 میلیارد دلار برسد.
-
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷:۰۶
-
۲۰ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/359574/