راه ترقی

آخرين مطالب

فرمول پرآوازه شدن کتاب انديشه

فرمول پرآوازه شدن کتاب
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرگزاری کتاب ایران / اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده که «چطور یک کتاب مشهور می‌شود؟» این مطلب را بخوانید.
حمید باباوند: بث دریسکول (استاد دانشگاه ملبورن استرالیا) و کلر اسکوایرز (استاد دانشگاه استرلینگ اسکاتلند) از سال 2017 تا 2019 سه سال وقت گذاشتند تا ضمن گفت‌وگو با ناشران و بررسی برخی از کتاب‌های پرفروش فرمولی برای موفقیت کتاب‌ها پیدا کنند.
آنها اسم نظریه‌شان را گذاشتند وزوز کتاب(BuzzBook). آنها می‌نویسند: «ماهی در دست ناشر می‌چرخد. زنبوری در سراسر سالن پرواز می‌کند. با هشدار رقص تکان دادن، زنبورهای بیشتری از راه می‌رسند. روزنامه‌نگار یادداشتی را روی تلفنش می‌زند. وزوز(Buzz).
هیاهویی که یک عنوان پرفروش را احاطه می‌کند می‌تواند ارگانیک و مرموز باشد. یک دفعه به نظر می‌رسد کتابی در همه جا و هیچ جا «در هوا» است.»
اشاره آنها به ماهی؛ اشاره به بخشی از پژوهش‌شان برای صداقت‌سنجی است که بر اساس یک ایده شبه‌خرافی با قراردادن یک ماهی سلفونی در کف دست مصاحبه شونده فال می‌گرفتند که حرف‌های او چقدر قابل اعتنا بوده است!
آنها نتایج پژوهش‌شان را در کتاب THE FRANKFURT BOOK FAIR AND BESTSELLER BUSINESS که سال 2020 توسط دانشگاه کمبریج منتشر کردند.
اگر کسی دوست داشته باشد طبیعتا می‌تواند این کتاب را بیابد و بخواند اما من فقط یک تصویر از نظریه آنها را در این جا انتخاب کرده‌ام که به گمانم جالب است. 

راه ترقی


پرآوازه کردن یک کتاب در نمایشگاه فرانکفورت شامل سه مرحله کلیدی است.
اول، نوعی «وزوز نرم» به صورت پراکنده و تکه‌تکه در سراسر فضاهای آنلاین و فیزیکی نمایشگاه تولید می‌شود. این هیاهوی ملایم به عنوان شوق کتاب، صنعت نشر و خود نمایشگاه وجود دارد و از طریق جلسات رسمی، گردهمایی‌های غیررسمی و ارتباطات دیجیتالی منتشر می‌شود که همگی ممکن است در حین، قبل و بعد از نمایشگاه رخ دهند. این سر‌وصدا توسط ناشر و پدیدآورندگان اتفاق می‌افتد.
مرحله دوم در تولید آوازه زمانی است که وزوز نرم در نشریات خبری صنعت نشر که در طول و بعد از نمایشگاه منتشر می‌شوند، انعکاس پیدا می‌کند. این سروصدای خودساخته پدیدآورندگان اول در سطح صنعت و به شکل تخصصی سپس در رسانه‌های فرهنگی گسترده‌تر پخش می‌شود و از طریق نقد و بررسی کتاب‌ها و اندیشه‌ها بازنشر می‌شود تا به موضوعات کلیدی صنعت برای سال آینده تبدیل شود. برنده همه‌ی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.
آوازه در روزنامه‌نگاری دقیق و سخت است؛ اما برای استفاده به عنوان ابزار بازاریابی در دسترس است. روزنامه‌ها معمولاً دیدگاه‌های عمومی و کلی مانند داده‌ها و روندها را نشان می‌دهند. این سر و صدای سخت یا بلند سپس راه کتاب را به جلسات سال آینده باز می‌کند، زیرا افسانه‌ها و داستان‌های صنعت (مثلا باور به این که مجموعه‌های داستان کوتاه نمی‌فروشند یا این روزها کتاب‌های تغییرات آب و هوایی در دنیا جذاب هستند) که توسط مطبوعات و به صورت پیش‌گویانه ساخته می‌شود می‌توانند راه تولید را باز کنند.
خروجی این سر و صدا هم عمومی شدن و پرفروش شدن کتاب است.
بازار کتاب ما نیز چندان دور از این داستان و روال نیست. چه بسیار نویسندگان که توسط مطبوعات یک شبه ره صد ساله رفته‌اند. چه بسیار کتاب‌ها که فقط با برداشتن گام‌های صحیح توانسته‌اند در لیست پرفروش‌ها جای بگیرند و چه بسیارتر کتاب‌ها و نویسندگانی که از این فرصت بهره‌ای نداشته‌اند.
اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی نشر هنوز هم جزو اصلی‌ترین نیازهای نشر کشور است و این روزها که انواع فروش مستقیم و کتاب‌فروشی‌های مجازی گسترش یافته‌اند، تولید آوازه‌ی مناسب می‌تواند مهمترین گام در پرفروش‌کردن کتاب‌ها باشد. شاید وقتش رسیده است که ناشران به داشتن روابط‌عمومی فعال و اتاق‌فکرهای انتشار کتاب بیشتر فکر کنند و بخشی از درآمدهای خود را برای توسعه این بخش اختصاص دهند.
سال 1400 حدود 70هزار عنوان چاپ اول و کمتر از 42هزار عنوان تجدید چاپی در صنعت نشر داشته‌ایم. وقتی کتابی به تجدید چاپ نمی‌رسد گویی دچار زودمرگی شده است. در این میان عجیب است که کتاب‌های حوزه‌ی کلیات که باید بقای بیشتری داشته باشد؛ دچار بیشترین زودمرگی در صنعت نشر هستند. اگر با اغماض نسبت تجدید چاپ به چاپ اول را به عنوان فرصت زیست کتاب‌ها در نظر بگیریم. کتاب‌های کلیات با کمترین اقبال در سال 1400 تنها 26صدم درصد احتمال بازنشر داشته‌اند و کتاب‌های کودک و نوجوان خوش‌اقبال‌ترین گروه نشر بوده‌اند با 1.26 درصد احتمال بازنشر. به جز کتاب‌های کودک و نوجوان تنها کتاب‌های کمک‌درسی با عدد بالاتر از یک رو به رو هستند. یعنی هر کتابی احتمال بیش از یک بار چاپ را دارد.
به جدول زیر نگاه کنید:

راه ترقی


میانگین شمارگان کتاب‌ها در عموم حوزه‌ها نزدیک به هم است. همین‌طور میانگین تعداد صفحات گویی صنعت نشر ما از منظر لجستیکی توان ثابتی دارد و این توان است که خود را به ناشر تحمیل می‌کند و ناشر تلاش خاصی برای برهم زدن این نظم ندارد.
قیمت پشت جلد کتاب‌های چاپ شده در سال 1400 بیش از 6500 میلیارد تومان بوده است. بیش از 2000 میلیارد تومن از این رقم سهم و سود ناشران از این بازار بوده است. چه میزان از این سود برای اطلاع‌رسانی و بزرگ‌تر کردن بازار نشر هزینه شده است؟

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/359624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه رویای من خراب شد!

پایان تصویربرداری مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»

معذرت خواهی با ادبانه جاوید از مربی اش

تو مجبورم کردی رضایت بدم بیای خواستگاری!

حال عمومی امین‌الله رشیدی رو به بهبودی است/ بستری در بیمارستان

ویدیو کلیپ «من دوست دارم» از رضا صادقی

نماهنگ ترانه «سلام» با صدای فریدون آسرایی

ماجرای درگیری در پرواز نجف تهران چه بود؟

از تجارت خون چه می‌دانید؟

آمار طلاق هر سال بیشتر می‌شود

مرگ ناباورانه کودک دو ساله داخل سطل آب کولر

آخرین آمار از تعداد قربانیان ویروس منحوس؛ کرونا جان 71 نفر دیگر را گرفت

درخشش تیم المپیاد کامپیوتر در مسابقات جهانی

آدم‌ربایی عجیب مرد جوان در شرق تهران

رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها، بورسیه هیئت علمی می‌شوند

پیش ثبت نام بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر برای سفر اربعین

گذرنامه‌های فاقد اعتبار لازم زائران اربعین به مدت 6 ماه تمدید می شود

پیش‌بینی شدت ام‌ اس با بررسی شبکیه

کشف آنتی‌بادی جدیدی که می‌تواند همه سویه‌های ویروس کرونا را خنثی کند

احتمال حل معمای ابرهای گوگردی سیاره زهره

آثار تأثیرگذار سایه؛ از «چاووش» تا «ارغوان»

«اندیشه‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» وارد بازار شد

روایت آخرین روز زندگی ناصرالدین شاه در «سفر بی‌سرانجام»

نائب‌رئیس مجلس: به دنبال افزایش بودجه میراث‌فرهنگی هستیم/ پای گردشگران خارجی را به ایران باز کنیم

معرفی اعضای کمیسیون‌های تخصصی در هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر

71 فوتی و شناسایی 7348 بیمار جدید کرونا در کشور

دبیر جشنواره تئاتر فجر: جشنواره امسال تولیدی است

برای حل چالش‌ها باید بر ایده‌ها و سرمایه‌های مردمی تکیه کنیم

آمریکا به صورت شفاهی با دو پیشنهاد ایران موافقت کرده است

مشارکت شهروندان، مسیری برای توسعه شهر است

وقتی «علی حاتمی» روی کاغذ نوشت: بلا روزگار عاشقیت!

یلدا ابتهاج: اطلاعات خاکسپاری پدرم کذب است

موزه آبگینه، گنجینه ادوار فرهنگی ایران

گلچین اشعار ابتهاج که توسط خوانندگان خوانده شد

تیزر ترانه زیبا و جدید حسین توکلی را اینجا تماشا کنید

دلیل تلفات سنگین سیل در مزداران

هجوم حشرات به موزه هنرهای معاصر!

گورخرهای ایرانی در پارک ملی کویر

کارشناس صدا و سیما: شیر تعزیه سند محکم تاریخی ندارد

چهار کشته در حادثه رانندگی جاده توره - بروجرد

هشدار پلیس فتا درباره پیامک‌های جعلی قطع برق

آسیب‌دیدگی 743 نفر به دلیل حوادث کار در تهران

ناگفته‌هایی از سیلاب‌های اخیر ایران

کشف روشی جدید برای التیام زخم‌های پوستی

دانشمندان با تزریق خون موش‌های مسن به جوان، علائم پیری را در آن‌ها ظاهر کردند

قند پارسی/ جایگاه رفیع خر ملا نصرالدین

روس‌ها گران کار می‌کنند

«جلال مقامی» دیگر آن مقامی چند سال قبل نیست!

تحلیل کیفی سریال «بی نشان» با بازی نیوشا ضیغمی

بچه رو گذاشته براش خبر بیاره!